ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ

Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 87 - 106 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.14904 İndeks Tarihi: 19-10-2020

ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ

Öz:
Bu çalışmada, argümantasyon temelli deney tasarımı ile bilimsel süreç becerileri temelli deney tasarım uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası anlayışları üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışmada ön-test/son-test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Çalışma 2017-2018 bahar dönemi kimya deney tasarımları dersini alan argümantasyon temelli çalışma grubunda (AÇG) 34 ve bilimsel süreç becerileri temelli çalışma grubunda (BSBÇG) 37 olmak üzere 71 fen bilgisi öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sürecinde AÇG argümantasyon temelli kimya deneyleri tasarlarken, BSBÇG ise 2018 Fen Bilimleri öğretim programında yer alan Madde ve Doğası konu alanı kazanımlarına yönelik deneyler tasarlamıştır. Çalışma sürecinde 7 hafta boyunca AÇG ve BSBÇG’ye ikişer saat uygulama yapılmıştır. Öğretmen adaylarının bilimin doğası konusundaki anlayışlarını belirleyebilmek için 48 mddeden oluşan Bilimsel Bilginin Doğası Ölçeği çalışma öncesi ve sonrasında uygulanmıştır. Verilerin analizinde bağımlı ve bağımsızörneklemler için t testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda AÇG öğretmen adaylarının bilimsel bilginin doğası anlayışlarında BSBÇG öğretmen adaylarına göre istatiksel olarak anlamlı ve daha olumlu yönde bir fark olduğu gözlenmiştir. Çalışmada ayrıca, argümantasyon temelli deney tasarım yönteminin, fen bilgisi öğretmeni adaylarının bilimin doğasını anlamada olumlu bir etkisi olduğu gözlenirken, bilimsel süreç becerileri temelli deney tasarım yönteminin olumlu bir etkisi olmadığı sonucuna varılmıştır. Bilimsel süreç becerileri temelli çalışma gurubunda yer alan öğretmen adaylarının genellikle temel ve nedensel süreç becerilerine yönelik deney tasarladıkları ve bu süreçte bütünleştirilmiş süreç becerilerini ise daha az kullandıkları gözlenmiştir. Deney tasarımında, temel süreçler ile birlikte bütünleştirilmiş süreç becerilerinin yer almasının, üst düzey düşünme becerilerin gelişimine katkı sağlayacağı ve bu durumda bilimin doğası anlayışını da olumlu yönde geliştirebileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

THE EFFECT OF THE ARGUMANTATION and SCIENCE PROCESS SKILLS BASED CHEMISTRY EXPERIMENT DESIGNING ON PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS' UNDERSTANDING OF NATURE OF SCIENCE

Öz:
In this study, it was examined the effect of the argumentation and science process skill based experimental designing on the nature of science (NOS) understanding of pre-service science teachers. In the study, pre-and post-test semi-experimental model was used. The study was carried out with the participation of 71 pre-service science teachers, 34 of whom being the argumentation-based study group (ABG) and 37 whom being the scientific process skills-based study group (SPSG) who enrolled the Experimental Designs in Chemistry course in 2017-2018 spring semester. During the process of the study, the ABG has designed argumentation based chemistry experiments, while the SPSG has designed experiments for the achievements of the Nature of Matter units included in the 2018 Science Course Curriculum. In order to determine pre-service science teachers’ understanding of NOS, a 48-item the Nature of Scientific Knowledge Scale was applied as a pre- and post-test respectively. In order to analyze the data, dependent and independent ttests were used. As a result of the findings, it has been observed that there is a statistically significant and more positive difference in terms of understanding the NOS in the context of ABG. In the study, it was concluded that argumentation-based experiment design method has a positive effect on pre-service science teachers' understanding of the NOS, whereas scientific process skills based experiment design method did not have a positive effect. It was observed that SPSG generally designed experiments for basic process skills and used less integrated process skills. It is thought that the involvement of process skills integrated with the basic processes during the experimental design will contribute to the development of higher-order thinking skills and in this case can also improve the understanding of the nature of science positively.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Seyis Uğurlu K, Ozdilek Z (2019). ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ. , 87 - 106. 10.7827/TurkishStudies.14904
Chicago Seyis Uğurlu Kübra,Ozdilek Zehra ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ. (2019): 87 - 106. 10.7827/TurkishStudies.14904
MLA Seyis Uğurlu Kübra,Ozdilek Zehra ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ. , 2019, ss.87 - 106. 10.7827/TurkishStudies.14904
AMA Seyis Uğurlu K,Ozdilek Z ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ. . 2019; 87 - 106. 10.7827/TurkishStudies.14904
Vancouver Seyis Uğurlu K,Ozdilek Z ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ. . 2019; 87 - 106. 10.7827/TurkishStudies.14904
IEEE Seyis Uğurlu K,Ozdilek Z "ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ." , ss.87 - 106, 2019. 10.7827/TurkishStudies.14904
ISNAD Seyis Uğurlu, Kübra - Ozdilek, Zehra. "ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ". (2019), 87-106. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14904
APA Seyis Uğurlu K, Ozdilek Z (2019). ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ. Turkish Studies - Educational Sciences , 14(2), 87 - 106. 10.7827/TurkishStudies.14904
Chicago Seyis Uğurlu Kübra,Ozdilek Zehra ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ. Turkish Studies - Educational Sciences 14, no.2 (2019): 87 - 106. 10.7827/TurkishStudies.14904
MLA Seyis Uğurlu Kübra,Ozdilek Zehra ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.14, no.2, 2019, ss.87 - 106. 10.7827/TurkishStudies.14904
AMA Seyis Uğurlu K,Ozdilek Z ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(2): 87 - 106. 10.7827/TurkishStudies.14904
Vancouver Seyis Uğurlu K,Ozdilek Z ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(2): 87 - 106. 10.7827/TurkishStudies.14904
IEEE Seyis Uğurlu K,Ozdilek Z "ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ." Turkish Studies - Educational Sciences , 14, ss.87 - 106, 2019. 10.7827/TurkishStudies.14904
ISNAD Seyis Uğurlu, Kübra - Ozdilek, Zehra. "ARGÜMANTASYON VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ TEMELLİ KİMYA DENEY TASARIMLARININ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARINA ETKİSİ". Turkish Studies - Educational Sciences 14/2 (2019), 87-106. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14904