Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 32 - 39 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5222/HEAD.2020.032 İndeks Tarihi: 19-10-2020
Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi
Öz: Amaç: Araştırmanın amacı, cerrahi servislerinde yatan hastalarınhemşirelik bakım kalitesi algılamaları ile memnuniyet durumlarıarasındaki ilişkiyi belirlemektir.Yöntem: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı tipte yapılan araştırmanın örnekleminibir üniversite hastanesinde yatan ve cerrahi girişim uygulanan 224hasta oluşturdu. Araştırmada verileri toplamak amacıyla “Hasta TanıtımFormu”, “Bakım Davranışları Ölçeği -24 (BDÖ-24)” ve “NewcastleHemşirelik Bakımı Memnuniyet Ölçeği” (NHBMÖ) kullanıldı. Verilersayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Mann Whitney U Testi, KruskalWallis Testi ve korelasyon analizi ile değerlendirildi.Bulgular: Hastaların yaş ortalaması 55.28±18.05 yıl, yatış süresi8.10±13.35 gün, %62.5’i erkek, %43.3’ü ilköğretim mezunudur.Hastaların bakım davranışları puanı 4.87 (3.95–5.37), hemşirelik bakımımemnuniyet puanı ise 71.5 (57.00–82.75) olarak bulundu. Hastalarınbakım davranışları ölçeği tüm alt boyutları ve toplam puanı ile hemşirelikbakımı memnuniyet toplam puanı arasında pozitif yönde anlamlı birilişki olduğu (p<0.05) bulundu. Hastaların yaşı ve eğitim durumlarıile güvence, bağlılık, bakım davranışları toplam puanı ve memnuniyettoplam puanı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu bulundu(p<0.05). Kadın hastaların bilgi-beceri alt boyut puanın yüksek olduğuve cinsiyet ile bilgi-beceri alt boyutu arasında istatistiksel olarak farklılığınolduğu bulundu (p<0.05).
Anahtar Kelime: Determination of The Relationship Between Perception of Nursing Quality and Satisfaction Status of Patiens Hospitalized in Surgical Services
Öz: Aim: This study aimed to determine the relationship between the perception of nursing care quality and the satisfaction level of patients hospitalized in surgical services. Method: The sample of this descriptive, correlational study comprised 224 patients who were hospitalized and had undergone surgical intervention. A patient information form, the Caring Behaviour Inventory-24 and the Newcastle Satisfaction Scale from Nursing Care Scale were used to collect the data. The data were evaluated by number, percentage, mean, standard deviation, Mann–Whitney U Test, Kruskal–Wallis Test, and correlation analysis. Results: Of the patients, the mean age was 55.28±18.05 years, the length of hospitalization was 8.10±13.35 days, 62.5% were male, and 43.3% were primary school graduates. The care behaviors score of patients was found to be 4.87 (3.95–5.37), and the nursing care satisfaction score was 71.5 (57.00-82.75). A significant positive correlation was found between the total score of the patients’ care scale and the total score of nursing care satisfaction (p <0.05). There was a significant negative correlation between age and educational status of patients and the total score of satisfaction, commitment, care behaviors and satisfaction total score (p <0.05). Female patients’ knowledge-skills sub-dimension score was high, and there was a statistically significant difference between gender and the knowledge-skill sub-dimension (p <0.05).
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Altıok Öner H, Şengün F, Üstün B. Bakım: Kavram analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Elektronik Dergisi. 2011;4(3):137-40.
- 2. Kılıç Fırat H, Cevheroğlu S, Görgülü S. Dâhiliye ve cerrahi kliniklerinde yatan hastaların bakım bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017;10(1):22-8.
- 3. Baykara Göçmen Z. Hemşirelik bakımı kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi. 2014;1(2):92-9. doi: 10.5505/tjob.2014.54264.
- 4. Tuğut N, Gölbaşı Z. Bir üniversite hastanesi kadın hastalıkları ve doğum servisinde yatan hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeyleri ve etkileyen bazı faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2013;10(2):38-44.
- 5. Göriş S, Kılıç Z, Ceyhan Ö, Şentürk A. Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2014;5(3):137-42. doi: 10.5505/phd.2014.74046.
- 6. Karadağ S, Taşcı S. Kayseri Devlet Hastanesi’nde çalışan hemşirelerin verdiği hemşirelik bakımı ve bakımı etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri Dergisi. 2005;14:13-21.
- 7. Alp Yılmaz F, Şentürk S, Yalçın P, Sert Başoğlu Ş. Hastaların hemşirelik bakımını algılayış düzeylerinin belirlenmesi. Göller Bölgesi Aylık Hakemli Ekonomi ve Kültür Dergisi. 2018;5(59):61-6.
- 8. Eyi S, Kanan N, Akyolcu N, Akın M, Acaroğlu R. Ameliyat sırasında uygulanan hemşirelik bakımının hastalar tarafından değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2016;15(2):159-70. Available from: https://www.researchgate.net/profile/Semra_Cil_Eyi/ publication/301657357_Evaluation_of_intraoperative_nursing_care_ by_patients/links/59afa0410f7e9bf3c725b890/Evaluation-ofintraoperative-nursing-care-by-patients.pdf
- 9. Fındık Yıldız Ü, Yeşilyurt Soydaş D. Cerrahi hastaların ameliyat sonrası hemşirelik bakım kalitesi algısı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;20(3):195-200.
- 10. Kuzu C, Ulus B. Cerrahi kliniklerde tedavi gören hastaların aldıkları hemşirelik bakımından memnuniyet durumlarının belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;5(2):129-34.
- 11. Khan MH, Hassan R, Anwar S, Babar TS, Babar KS. Patient satisfaction with nursing care. Rawal Medical Journal. 2007;32(1):27-9.
- 12. Kaya A. Sezaryen doğum sonu serviste yatan annelerin aldıkları hemşirelik bakımı ile ilgili memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi [master’s thesis]. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2011.
- 13. Sayın Y, Cengiz HO, Ayoglu T. Nursing care satisfaction of surgery patients. SOJ Nursing & Health Care. 2016;2(2):1-8. doi: 10.15226/2471-6529/2/2/00116.
- 14. Giannakopoulou G, Tsironi M, Prezerakos P, Theofanis F, Giannakopoulou E, Zyga S. Surgical patient satisfaction: Nursing care quality index. Hellenic Journal of Nursing Science. 2012;5(1):14-20.
- 15. Alasad J, Abu Tabar N, Eid AbuRuz M. Patient satisfaction with nursing care measuring outcomes in an ınternational setting. The Journal of Nursing Administiration. 2015;45(11):563-8. doi: 10.1097/ NNA.0000000000000264.
- 16. Kayrakçı F, Özşaker E. Cerrahi hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2014;22(2):105-13. doi: 10.17672/fnhd.64060.
- 17. Yılmaz M. Ameliyat öncesi öğretimin ameliyat sonrası komplikasyonlara ve hasta memnuniyetine etkisi. Hemşirelik Araştırma Dergisi. 2002;4(1):40-51.
- 18. Çelik P. Acil birime başvuran dâhili hastalara verilen hemşirelik hizmetleri ve hasta memnuniyeti arasındaki ilişki [master’s thesis]. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2013.
- 19. Kuzu C, Ulus B. Cerrahi kliniklerde tedavi gören hastaların aldıkları hemşirelik bakımından memnuniyet durumlarının belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;5(2):129-34.
- 20. Soliman HM, Kassam AH, İbrahim AA. Correlation between patients' satisfaction and nurses' caring behaviors. Journal of Biology, Agriculture and Healthcare. 2015;5(2):30-41. Available from: http://citeseerx.ist. psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.672.1402&rep=rep1&type=p df
- 21. Papastavrou E, Andreou P, Tsangari H, Merkouris A. Linking patient satisfaction with nursing care: The case of care rationing - a correlational study. Bio Med Central Nursing. 2014;13(26):1-10. doi: 10.1186/1472- 6955-13-26.
- 22. Wu Y, Larrabbe J, Putman H. Caring behaviors inventory. Nursing Research. 2006;55(1):18-25. doi: 10.1097/00006199-200601000- 00003.
- 23. Kurşun Ş, Kanan N. Bakım Davranışları Ölçeği-24’ün Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15(4):229-35.
- 24. Thomas LH, McColl E, Priest J, Bond S, Boys RJ. Newcastle satisfaction with nursing scales: An instrument for quality assessments of nursing care. Quality in Health Care. 1996;5(2):67-72. doi: 10.1136/ qshc.5.2.67.
- 25. Uzun Ö. Hemşirelik bakım kalitesi ile ilgili Newcastle Memnuniyet Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirliliğinin saptanması. Türk Hemşireler Dergisi. 2003;54(2):16-24.
- 26. Akın S, Erdoğan S. The Turkish version of the Newcastle Satisfaction with Nursing Care Scale used on medical and surgical patients. Journal of Clinical Nursing. 2007;16(4):646-53. doi: 10.1111/j.1365-2702.2006.01583.x.
- 27. Hajinezhad ME, Azodi P. Nurse caring behaviors from patients’ and nurses’ perspective: A comparative study. European Online Journal of Natural and Social Sciences. 2017;3(4 ):1010-7.
- 28. Kılıç M, Öztunç G. Comparison of nursing care perceptions between patients who had surgical operation and nurses who provided care to those patients. International Journal of Caring Sciences. 2015;8(3):625- 32.
- 29. Afaya A, Hamza S, Gross J, Acquah NA, Adu Aseku P, Doeyela D. Assessing patient’s perception of nursing care in medical- surgical ward in Ghana. International Journal of Caring Sciences. 2017;10(3):1329- 40.
- 30. Aydın M. Bir üniversite hastanesindeki hastaların hemşirelik bakımını algılayışları [master’s thesis]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2014.
- 31. Tadese Sharew N, Teklegiorgis Bizuneh H, Ketema Assefa H, Dejenie Habtewold T. Investigating admitted patients’ satisfaction with nursing care at Debre Berhan Referral Hospital in Ethiopia: A cross-sectional study. BMJ. 2018;8:e021107. doi: 10.1136/bmjopen-2017-021107.
- 32. Teng S, Norazliah S. Surgical patients’ satisfaction of nursing care at the orthopedic wards in hospital university Sains Malaysia (HUSM). Health and the Environment Journal. 2012;3(1):36-43.
- 33. Akgöz N, Aslan A, Özyürek P. Nöroşirurji hastalarının hemşirelik bakımı ile ilgili memnuniyet ve beklenti düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi. 2017;9:73-95.
- 34. Tekin F. Ortopedik cerrahi hastalarının bireyselleştirilmiş bakımı algılama ve hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi [master’s thesis]. Edirne: Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2011.
- 35. Motaghed Z, Mahboobi-Ardakan P, Meskarpour-Amiri M. Comparative study of patients’ satisfaction with nursing service in major units of selected training hospitals in Tehran. Hospital Practices and Research. 2016;1(1):33-6. doi: 10.20286/HPR-010133.
- 36. Eyasu KH, Adane AA, Amdie FZ, Getahun TB, Biwota MA. Adult patients’ satisfaction with ınpatient nursing care and associated factors in an Ethiopian Referral Hospital, Northeast Ethiopia. Advances in Nursing. 2016;6308617. doi: 10.1155/2016/6308617.
- 37. Bulut H, Taşhan ST. Sezaryan olan kadınların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(1):1-6.
APA | Kersu Ö, MERT S, Kosgeroglu N, AYDIN SAYILAN A, İLTER G, baydemir c (2020). Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. , 32 - 39. 10.5222/HEAD.2020.032 |
Chicago | Kersu Özlem,MERT Selda,Kosgeroglu Nedime,AYDIN SAYILAN Aylin,İLTER Gonca,baydemir canan Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. (2020): 32 - 39. 10.5222/HEAD.2020.032 |
MLA | Kersu Özlem,MERT Selda,Kosgeroglu Nedime,AYDIN SAYILAN Aylin,İLTER Gonca,baydemir canan Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. , 2020, ss.32 - 39. 10.5222/HEAD.2020.032 |
AMA | Kersu Ö,MERT S,Kosgeroglu N,AYDIN SAYILAN A,İLTER G,baydemir c Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. . 2020; 32 - 39. 10.5222/HEAD.2020.032 |
Vancouver | Kersu Ö,MERT S,Kosgeroglu N,AYDIN SAYILAN A,İLTER G,baydemir c Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. . 2020; 32 - 39. 10.5222/HEAD.2020.032 |
IEEE | Kersu Ö,MERT S,Kosgeroglu N,AYDIN SAYILAN A,İLTER G,baydemir c "Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi." , ss.32 - 39, 2020. 10.5222/HEAD.2020.032 |
ISNAD | Kersu, Özlem vd. "Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi". (2020), 32-39. https://doi.org/10.5222/HEAD.2020.032 |
APA | Kersu Ö, MERT S, Kosgeroglu N, AYDIN SAYILAN A, İLTER G, baydemir c (2020). Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(1), 32 - 39. 10.5222/HEAD.2020.032 |
Chicago | Kersu Özlem,MERT Selda,Kosgeroglu Nedime,AYDIN SAYILAN Aylin,İLTER Gonca,baydemir canan Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 17, no.1 (2020): 32 - 39. 10.5222/HEAD.2020.032 |
MLA | Kersu Özlem,MERT Selda,Kosgeroglu Nedime,AYDIN SAYILAN Aylin,İLTER Gonca,baydemir canan Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, vol.17, no.1, 2020, ss.32 - 39. 10.5222/HEAD.2020.032 |
AMA | Kersu Ö,MERT S,Kosgeroglu N,AYDIN SAYILAN A,İLTER G,baydemir c Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2020; 17(1): 32 - 39. 10.5222/HEAD.2020.032 |
Vancouver | Kersu Ö,MERT S,Kosgeroglu N,AYDIN SAYILAN A,İLTER G,baydemir c Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2020; 17(1): 32 - 39. 10.5222/HEAD.2020.032 |
IEEE | Kersu Ö,MERT S,Kosgeroglu N,AYDIN SAYILAN A,İLTER G,baydemir c "Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi." Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17, ss.32 - 39, 2020. 10.5222/HEAD.2020.032 |
ISNAD | Kersu, Özlem vd. "Cerrahi Servislerinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakım Kalitesi Algılamaları ile Memnuniyet Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi". Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 17/1 (2020), 32-39. https://doi.org/10.5222/HEAD.2020.032 |