Yıl: 2020 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 167 - 194 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24955/ilef.736324 İndeks Tarihi: 20-10-2020

Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi

Öz:
Çalışmanın amacı, kurum yöneticilerinin yıllık raporlar kapsamında yer alan mektuplarını incelemek ve bumektuplardaki halkla ilişkiler anlatısının nasıl yapılandırıldığını değerlendirmektir. Bu kapsamda, 2018 yılında Brand Finance tarafından yapılan araştırma sonucunda belirlenen Türkiye’nin En Değerli MarkalarıRaporu’nda ilk 12 içerisinde yer alan Arçelik, Garanti Bankası, Migros ve Turkcell’in 2018 yıllık faaliyet raporlarında yer alan genel müdür/CEO mesajı bölümleri analiz birimi olarak seçilerek söylem analizi ile incelenmiştir. CEO mektuplarında en sık işlenen temaların sırasıyla “çevresel faktörler”, “sosyal sorumluluk”, “finansalraporlama”, “ödüller/başarılar”, “altyapı ve büyüme” ile “pazarlama karması” olduğu görülmüştür. Beyanlartopluluğu olan CEO mektuplarının, söylem analizi çerçevesinde dil ve bağlam arasındaki ilişkiyi “birinci çoğulşahıs” (biz) üzerinden kurduğu ortaya çıkmıştır. CEO’lar tarafından “çevresel faktörler” teması altında küreselgelişmelerin yakından izlendiği, kurumsal yaşamın başarılar/ödüller üzerinden aktarıldığı belirlenmiştir. CEOmektuplarında kurumsal sosyal sorumluluk temasının genellikle son bölümde sponsorluklar, kamu faydasıve girişimcilik kodlarında oluştuğu, geçmişe ve şimdiki zamana ait cümlelerin belirgin bir şekilde çoğunluktaolduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Corporate Narrative in Annual Reports A Discourse Analysis of CEO Letters

Öz:
The purpose of this study is to analyze CEO letters included in annual reports and to evaluate how the public relations narrative is structured in these letters. In this context, the general manager/CEO message sections of the 2018 annual reports of Arçelik, Garanti Bank, Migros, and Turkcell (all among the top twelve companies in Turkey’s Most Valuable Brands Report, as determined by a study conducted by Brand Finance in 2018) were selected as analysis units and examined using discourse analysis. The most common themes in CEO letters were, by order of frequency, “environmental factors,” “social responsibility,” “financial reporting,” “awards/achievements,” “infrastructure and growth,” and “marketing mix.” Using discourse analysis, the study found that CEO letters, which are collections of statements, established the relationship between language and context through the use of “the first person plural (we).” The study also determined that global developments under the theme of “environmental factors” are closely monitored by CEOs and that corporate life is communicated through achievements and awards. Additionally, the study concluded that the theme of corporate social responsibility is generally established in the last section of CEO letters through the codes of sponsorships, public benefit, and entrepreneurship, and that a significant majority of the sentences in CEO letters are in the past and present tenses.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Amernic, Joel, H. ve Russell Craig. 2006. CEO-Speak: The Language of Corporate Leadership. Montreal, Canada: McGill-Queen’s University Press.
  • Amernic, Joel, H. ve Russell Craig. 2007. “Guidelines for CEO-Speak: Editing the Language of Corporate Leadership.” Strategy & Leadership, 35 (3): 25-31.
  • Amernic, Joel, H., Russell Craig ve Dennis Tourish. 2010. Measuring and Assessing Tone at the Top Using Annual Report CEO Letters. The Institute of Chartered Accountants of Scotland.
  • Argenti, Paul, A. ve Janis Forman 2002. The Power of Corporate Communication: Crafting the Voice and Image of Your Business. New York: McGraw Hill.
  • Bhuyan, Rupaleem. 2008. “The Production of the “Battered Immigrant” in Public Policy and Domestic Violence Advocacy.” Journal of Interpersonal Violence, 23 (2): 153-170.
  • Boesso, Giacomo ve Kamalesh Kumar. 2007. “Drivers of Corporate Voluntary Disclosure: A Framework and Empirical Evidence from Italy and the United States.” Accounting, Auditing & Accountability Journal, 20 (2): 269-296.
  • Bournois, Frank ve Sébastien Point. 2006. “A Letter From the President: Seduction, Charm and Obfuscation in French CEO Letters.” Journal of Business Strategy, 27 (6): 46-55.
  • Cederström, Carl ve Andre Spicer. 2014. “Discourse of the Real Kind: A Post-Foundational Approach to Organizational Discourse Analysis.” Organization, 21 (2): 178-205.
  • Clatworthy, Mark, A. ve Michael J. Jones. 2006. “Differential Patterns of Textual Characteristics and Company Performance in the Chairman’s Statement.” Accounting, Auditing & Accountability Journal, 19 (4): 493-511.
  • Conaway, Roger, N. ve William J. Wardrope. 2010. “Do Their Words Really Matter? Thematic Analysis of US and Latin American CEO Letters.” The Journal of Business Communication, 47 (2): 141-168.
  • Cong, Yu, Freedman, Martin ve Jin D. Park. 2014. “Tone at the Top: CEO Environmental Rhetoric and Environmental Performance.” Advances in Accounting, 30 (2): 322-327.
  • Coombs, W. Timothy ve Sherry J. Holladay. 2012. Managing Corporate Social Responsibility: A Communication Approach. West Sussex, İngiltere: Wiley-Blackwell.
  • Courtright, Jeffrey. L. ve Peter M. Smudde. 2009. “Leveraging Organizational Innovation for Strategic Reputation Management.” Corporate Reputation Review, 12 (3): 245-269.
  • Craig, Russell ve Joel, H. Amernic. 2018. “Are There Language Markers of Hubris in CEO Letters to Shareholders?.” Journal of Business Ethics, 149 (4): 973-986.
  • Dolphin, Richard, R. (2004). “The Strategic Role of Investor Relations.” Corporate Communications: An International Journal, 9 (1): 25-42.
  • Fairclough, Norman. 2001a. “Critical Discourse Analysis as a Method in Social Scientific Research.” Methods of Critical Discourse Analysis içinde, editörler R. Wodak ve M. Meyer, 121-138. Londra: Sage.
  • Fairclough, Norman. 2001b. Language and Power. Londra ve New York: Longman Group.
  • Geppert, John ve Janice E. Lawrence. 2008. “Predicting Firm Reputation Through Content Analysis of Shareholders’ Letter.” Corporate Reputation Review, 11 (4): 285-307.
  • Grant, David, Tom Keenoy ve Cliff Oswick. 2001. “Organizational discourse: Key contributions and challenges.” International Studies of Management and Organization, 31 (3): 6–24.
  • Gregory, Anne ve Paul Willis. 2013. Strategic Public Relations Leadership. Abingdon, Oxon: Routledge.
  • Grunig, James E. ve Larissa A. Grunig. 2013. “The Relationship Between Public Relations and Marketing in Excellent Organizations: Evidence From The IABC Study.” Public Relations and Communication Management: Current Trends and Emerging Topics içinde, editörler K. Sriramesh, A, Zerfass ve J. N. Kim, 53-78. New York: Routledge.
  • Hardy, Cynthia. 2001. “Researching Organizational Discourse.” International Studies of Management & Organization, 31 (3): 25-47.
  • Hawkins, Benjamin. 2012. “Nation, Separation and Threat: An Analysis of British Media Discourses on the European Union Treaty Reform Process.” JCMS: Journal of Common Market Studies, 50 (4): 561-577.
  • Heracleous, Loizos. 2006. “A Tale of Three Discourses: The Dominant, the Strategic and the Marginalized.” Journal of Management Studies, 43 (5): 1059-1087.
  • Hyland, Ken. 1998. “Exploring Corporate Rhetoric: Metadiscourse in the CEO’s Letter.” The Journal of Business Communication, 35: 224-245.
  • Illie, Cornelia. 2017. “Leaders in Times of Change: Stereotypes and Counter-Stereotypes of Leadership Discourse.” Challenging Leadership Stereotypes Through Discourse: Power, Management and Gender içinde, editörler C. Illie ve S. Schnurr, 69-94. Berlin: Springer.
  • Jonäll, Kritina ve Gunnar Rimmel. 2010. “CEO Letters as Legitimacy Builders: Coupling Text to Numbers.” Journal of Human Resource Costing & Accounting, 14 (4): 307-328.
  • Kitchen, Philip, J. ve Don E. Schultz. 2001. Raising the Corporate Umbrella: Corporate Communications in the 21st Century. New York, NY: Palgrave.
  • Mäkelä, Hannele ve Matias Laine. 2011. “A CEO with many messages: Comparing the ideological representations provided by different corporate reports.” Accounting Forum, 35 (4): 217-231.
  • Merkl-Davies, Dorias, M. ve Niamh M. Brennan. 2011. “A Conceptual Framework of Impression Management: New Insights From Psychology, Sociology and Critical Perspectives.” Accounting and Business Research, 41 (5): 415-437.
  • Merkl-Davies, Dorias, Niamh M. Brennan ve Petros Vourvachis. 2011. “Text Analysis Methodologies in Corporate Narrative Reporting Research”, 23. CSEAR Uluslararası Sosyal ve Çevresel Muhasebe Araştırmaları Kongresi bildirisi, St. Andrews, 7-9 Eylül.
  • Ngai, Cindy. S. B. ve Rita Gill Singh. 2014. “Communication with Stakeholders Through Corporate Web Sites: An Exploratory Study on the CEO Messages of Major Corporations in Greater China.” Journal of Business and Technical Communication, 28 (3): 352-394.
  • Paetzold, Kolja. 2010. Corporate Social Responsibility (CSR): An International Marketing Approach. Hamburg: Diplomica Verlag.
  • Paltridge, Brian. 2012. Discourse Analysis: An Introduction. New York, NY: Bloomsbury.
  • Patelli, Lorenzo ve Matteo Pedrini. 2015. Is Tone at the Top Associated with Financial Reporting Aggressiveness?. Journal of Business Ethics, 126 (1): 3-19.
  • Penrose, John, M. 2008. “Introduction to the business communication of corporate reporting.” Journal of Business Communication, 45: 91-93.
  • Point, Sebastien. 2010. “A User’s Guide for Interpreting the CEO Letter to Shareholders.” Handbook of Top Management Teams içinde, editörler F. Bournois, J. Duval-Hamel, S.
  • Roussillon ve J.L. Scaringella, 663-673. Londra: Palgrave Macmillan. Prasad, Anshuman ve Raza Mir. 2002. “Digging Deep for Meaning: A Critical Hermeneutic Analysis of CEO Letters to Shareholders in the Oil Industry.” The Journal of Business Communication, 39 (1): 92-116.
  • Segars, Albert. H. ve Gary F. Kohut. 2001. “Strategic Communication Through the World Wide Web: An Empirical Model of Effectiveness in the CEO’s Letter to Shareholders.” Journal of Management Studies, 38 (4): 535-556.
  • Spicer, André ve Graham Sewell. 2010. “From National Service to Global Player: Transforming the Organizational Logic of a Public Broadcaster.” Journal of Management Studies, 47 (6): 913-943.
  • Starks, Helene ve Susan Brown Trinidad. 2007. “Choose Your Method: A Comparison of Phenomenology, Discourse Analysis, and Grounded Theory.” Qualitative Health Research, 17 (10): 1372-1380.
  • Theaker, Alison ve Heather Yaxley. 2013. The Public Relations Strategic Toolkit: An Essential Guide to Successful Public Relations Practice. Abingdon, Oxon: Routledge.
  • Treadwell, Donald ve Jill B. Treadwell. 2004. Public Relations Writing: Principles in Practice. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Willig, Carla. 2001. Introducing Qualitative Research in Psychology. Buckingham ve Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Yuthas, Kristi, Rodney Rogers ve Jesse F. Dillard. 2002. “Communicative Action and Corporate Annual Reports.” Journal of Business Ethics, 41 (1-2): 141-157.
  • Arçelik 2018 Faaliyet Raporu. Erişim tarihi 14 Mayıs 2019. http://www.arcelikas.com/ UserFiles/file/Faaliyet_Raporu%20%2018.pdf
  • Brand Finance. 2018. Türkiye’nin En Değerli Markalarının Yıllık Raporu. Erişim tarihi 14 Mayıs 2019. https://brandfinance.com/images/upload/brand_finance_turkey_100_2018.pdf
  • Garanti Bankası 2018 Entegre Faaliyet Raporu. Erişim tarihi 14 Mayıs 2019. https://www.garantiinvestorrelations.com/tr/images/entegre-faaliyet-raporu-2018/ GenelMudurunMesaji_Ozet.pdf
  • Migros 2018 Faaliyet Raporu. Erişim tarihi 14 Mayıs 2019. https://www.migroskurumsal.com/userfiles/image/pdf/migros-fr-2018-gk.pdf
  • Turkcell 2018 Faaliyet Raporu. Erişim tarihi 14 Mayıs 2019. https://s.turkcell.com.tr/hakkimizda/tr/yatirimciiliskileri/InvestorReportLibrary/TurkcellFR2018-TR.pdf
APA Kılınç Ö, ARICI A (2020). Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi. , 167 - 194. 10.24955/ilef.736324
Chicago Kılınç Özgür,ARICI ALI Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi. (2020): 167 - 194. 10.24955/ilef.736324
MLA Kılınç Özgür,ARICI ALI Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi. , 2020, ss.167 - 194. 10.24955/ilef.736324
AMA Kılınç Ö,ARICI A Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi. . 2020; 167 - 194. 10.24955/ilef.736324
Vancouver Kılınç Ö,ARICI A Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi. . 2020; 167 - 194. 10.24955/ilef.736324
IEEE Kılınç Ö,ARICI A "Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi." , ss.167 - 194, 2020. 10.24955/ilef.736324
ISNAD Kılınç, Özgür - ARICI, ALI. "Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi". (2020), 167-194. https://doi.org/10.24955/ilef.736324
APA Kılınç Ö, ARICI A (2020). Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 7(1), 167 - 194. 10.24955/ilef.736324
Chicago Kılınç Özgür,ARICI ALI Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi 7, no.1 (2020): 167 - 194. 10.24955/ilef.736324
MLA Kılınç Özgür,ARICI ALI Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, vol.7, no.1, 2020, ss.167 - 194. 10.24955/ilef.736324
AMA Kılınç Ö,ARICI A Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi. 2020; 7(1): 167 - 194. 10.24955/ilef.736324
Vancouver Kılınç Ö,ARICI A Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi. 2020; 7(1): 167 - 194. 10.24955/ilef.736324
IEEE Kılınç Ö,ARICI A "Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi." Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 7, ss.167 - 194, 2020. 10.24955/ilef.736324
ISNAD Kılınç, Özgür - ARICI, ALI. "Yıllık Raporlarda Kurumsal Anlatı Kurum Yöneticilerinin Mektuplarına Yönelik Bir Söylem Analizi". Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi 7/1 (2020), 167-194. https://doi.org/10.24955/ilef.736324