Yıl: 2020 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 42 - 60 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016 İndeks Tarihi: 24-10-2020

ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ

Öz:
Bu araştırmada, tipik ev ödevi uygulamalarının yürütüldüğü ilkokul dördüncü sınıftaki ev ödevi portresinin ortaya konulmasıamaçlanmaktadır. Bu amaca yönelik olarak, öğretmenin Trafik Güvenliği dersinde verilen üç farklı türdeki ödevdenbeklentilerinin ne olduğu ve bu beklentilerin öğrencilerde karşılığını bulup bulmadığı araştırılmıştır. Bu nedenle de araştırmanitel araştırma deseninde yürütülmüştür. Katılımcılar, İç Anadolu Bölgesi’nde 2016-2017 eğitim öğretim yılında dördüncüsınıfta öğrenim gören 25 öğrenci ve bir öğretmendir. Araştırmanın veri toplama aracı, araştırmacı tarafından hazırlanangörüşme formlarıdır. Biri öğretmene, diğeri öğrencilere yönelik olmak üzere iki farklı görüşme formu hazırlanmıştır. Verilerinanalizinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Buna göre öğretmen ödevleri eğitsel (derse hazırlık, ders tekrarı,değerlendirme ve genişletme) ve eğitsel olmayan (sorumluluk bilinci aşılama, araştırma becerisini geliştirme ve veli ileetkileşimi artırma) amaçlara yönelik olarak vermektedir. Öğrenciler ise ev ödevlerine yönelik genel olarak olumlu görüşleresahiptir. Öğretmenin ev ödevi verirken oluşturduğu beklentilerin de genel anlamda öğrencilerde karşılığını bulduğu ifadeedilebilir.
Anahtar Kelime:

A HOMEWORK PORTRAIT FROM A TEACHER’S AND HER STUDENTS’ PERSPECTIVES

Öz:
In this research, it is aimed to reveal a homework portrait of a fourth grade class where typical homework practices are conducted. For this purpose, it was investigated what the teacher expects from the three types of homework applied in the “Traffic Safety” lesson, and whether these expectations corresponded to the students’ perspectives. Therefore, the research was carried out in qualitative research design. The study group was a teacher of a fourth grade class in the Central Anatolia Region of Turkey and her 25 students. The data collection tool of the research were the interview forms constructed by the researcher. Two different interview forms were constructed. One of them was for the teacher and the other one was for the students. In the analysis of the data, a descriptive analysis method was applied. Accordingly, the assignments are intended for instructional purposes (course preparation, course repetition and assessment) and non-instructional (development of research skills and increasing interaction with parents) by the teacher. Students have generally positive views on homework. It can be argued that the teacher’ expectations from impact of assignments on the students are corresponded to the students’ views in general terms.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akın, Z. (1998). Ödevin öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Alleman, J., Knighton, B., Brophy, J., Ley, R., ve Botwinski, B. (2010). Homework done right: Powerful learning in real-life situations. Corwin Press.
  • Aslanoğlu, A. E., ve Kutlu, Ö. (2007). PIRLS 2001 Türkiye verilerine göre 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileriyle ilişkili faktörler. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1-18.
  • Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Atlı, S. (2012). 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde ev ödevlerinin öğrencilerin kavram öğrenme düzeylerine, akademik başarılarına ve ev ödevlerine yönelik tutumlarına etkisi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 1-16.
  • Babadoğan, C. (1990). Ev ödevlerinin eğitim programları içindeki yeri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 23(2), 745-767.
  • Babadoğan, C. (2003). Ev ödevi mi, ödev ev mi?. Çoluk Çocuk: Aylık Anne Baba Eğitimci Dergisi, 28 (7), 1-2.
  • Bennett, S. & Kalish, N. (2006). The case against homework: how homework is hurting our children and what we can do about it. New York: Crown Publisher.
  • Bent-Hill, C., Boswell, R., Byers, J., Cohen, N., Cummings, J. & Leavitt, B. (1988). Relationship of Academic Performance to Parent Estimate of Homework Time. 13 Kasım 2014 tarihinde http://eric.ed.gov/?id=ED300885 adresinden alınmıştır.
  • Berberoğlu, G. (2005). Turkey-Education Sector Study: Sustainable Pathways to an Effective, Equitable and Efficient Education System for Preschool Through Secondary School Education. 31 Kasım 2014 tarihinde http://siteresources.worldbank.org/INTTURKEY/Resources/361616- 1142415001082/ESS_Main_Report_V1.pdf adresinden alınmıştır.
  • Berberoğlu, G. (2008). Ev ödevlerinin öğrenme ile ilişkisi, CITO Eğitim: Kuram ve Uygulama, Tanıtım Sayısı, 50-54.
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2011). Qualitative research methods for the social sciences. U.S.A.: Pearson Higher Ed.
  • Büyüktokatlı, N. (2009). İlköğretimde ev ödevi uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Cooper, H. (2003). Supporting children’s homework assignments in afterschool programs. G.G. Noam, G. Biancarosa, N. Dechausay (Eds), Afterschool Education: Approaches to an emerging field içinde, 117- 121, Cambridge: Harward Education Press.
  • Cooper, H. (2007). The battle over homework: common ground for administrators, teachers and parents. California: Corwin Press.
  • Cooper, H. & Hedges, L.B. (1994). Handbook of research synthesis. New York: Russel SAGE Foundation.
  • Cooper, H., Lindsay, J.J. , Nye, B. & Greathouse, S. (1998).Relationship among attitudes about homework amount of homework assigned and completed, and student achievement. Journal of Educational Psychology, 90, 70-83.
  • Cooper, H., Robinson, J. C. & Patall, E. A. (2006). Does homework improve academic achievement a synthesis of research, 1987-2003. Review of Educational Research, 76(1), 1-62.
  • Corno, L. (1996). Homework is a complicated thing. Educational Researcher, 25, 27-30.
  • Coşkun E., Gelen İ. ve Kan, M. O. (2009), Türkçe dersindeki performans ödevleri konusunda öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 11 (6), 22-55.
  • Cresswell, J.W. (2014). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. U.S.A.: SAGE Publications.
  • Çetinkaya, A. (1992). Adana ili merkez ortaokullarında ev ödevlerine ilişkin karşılaşılan sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Demirbaş, A. (2011). İlköğretim Okullarındaki (1-5. Sınıf) Ödev Uygulamalarının Değerlendirilmesi Araştırması. Millî Eğitim Bakanlığı, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Duban, N. (2016). Sınıf öğretmenlerinin ev ödevleri hakkındaki görüşleri. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 1(1), 55-67.
  • Epstein, J. L. &Becker, H. J. (1982). Teacher reported practices of parent involvement: Problems and possibilities. The Elementary School Journal, 83(2), 103-113.
  • Ersoy, A. ve Anagün, Ş. S. (2009). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersi ödev sürecine ilişkin görüşleri. Necati Bey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi (EFMED), 3(1), 58-79.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education. Boston: McGraw Hill.
  • Good, C. V. (1959). Dictionary of education. New York: McGraw-Hill.
  • Hallam, S. (2004). Current findings homework: The evidence. British Educational Research Association Research Intelligence, 89, 27- 29.
  • Hizmetçi, S. ve İflazoğlu, A. (2006). İlköğretim birinci kademe sınıf öğretmenlerinin ev ödevleri hakkındaki görüşlerine ilişkin nitel bir çalışma örneği. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildiri Kitabı, 427–434. Ankara: KÖK Yayıncılık.
  • Kaplan, B. (2006). İlköğretim 6. Sınıf ‘‘yaşamımızı yönlendiren elektrik’’ ünitesinde ev ödevi verilmesinin öğrenci başarısına ve kavram öğrenmeye etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kidwell, V. (2004). Homework. London: Continuum.
  • Kohn, A. (2006). The homework myth: why our kids get too much of a bad thing. London: Da Capo Lifelong Books.
  • Kutlu, Ö., Yıldırım, Ö., Bilican, S. ve Kumandaş, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamada başarılı olup-olmama durumlarının kestirilmesinde etkili olan değişkenlerin incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 132-139.
  • Lee, J. & Pruitt, K.W. (1979). Homework assignment: classroom games or teaching tools. The Clearing House, 53, 31-35.
  • Marzano, R, & Pickering, D. (2007). The case for and against homework. Educational Leadership, 64(6), 74-79.
  • MEB. (2013). İlkokul ve ortaokul haftalık ders çizelgesi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2018). Trafik güvenliği ders öğretim programı: 4. sınıflar için. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage.
  • NCTM (National Council of Techers of Mathematics). (2002). Effective Homework Assignment. 29 Kasım 2015 tarihinde https://www.nctm.org/uploadedFiles/Research_News_and_Advocacy/Research/Clips_andBriefs/Brief %20%20Effective%20Homework%20Assignments.pdf adresinden alınmıştır.
  • NCTM (National Council of Teachers of Mathematics). (2008). Homework: What Research Says?. 13 Kasım 2016 tarihinde http://www.nctm.org/uploadedFiles/Research_News_and_Advocacy/Research/Clips_and_Briefs/Brief %20-%20Homework%20What%20Research%20Says.pdf adresinden alınmıştır.
  • Oluşum, B.(2016). 4. sınıf Türkçe dersinde verilen ev ödevlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • O'Neill, J. (2008). Is Homework Helpful or Harmful?. 13 Kasım 2016 tarihinde http://www.findingdulcinea.com/news/Americas/September-08/Is-T.Homework-Helpful-or- Harmful.html adresinden alınmıştır.
  • Öcal, S. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin ev ödevlerine yönelik tutumlarının oluşmasında ailelerin ve öğretmenlerin rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Patton, MQ. (1999). Enhancing the quality and credibility of qualitative analysis. HSR: Health Services Research. 34(5) Part II, 1189-1208.
  • Paulu, N. (1998). Helping Your Children With Homework: A Guide For Teachers. 14 Kasım 2016 tarihinde http://www2.ed.gov/PDFDocs/hyc.pdf adresinden alınmıştır.
  • Safont-Mottay, C., Oubrayrie-Roussel, N. & Lescarret, O. (2009). Parent-child Dyad’s representatiıons regarding homework and primary pupils views of parent involvement in homework. R. Deslandes (Ed.), International Perspectives on Students Outcome and Homework içinde, 111-123, New York: Routledge.
  • Sarıgöz, O. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin kimya derslerinde verilen ev ödevleri hakkındaki düşüncelerinin değerlendirilmesi. EJOVOC: Electronic Journal of Vocational Colleges, 1(1), 80-87.
  • Stewart, C.J., & Cash, W.B. (1985). Interviewing: principles and practices. Dubuque IO: Wm. C. Brown Pub.
  • Sullivan, M. H., & P. V. Sequera, (1996). The impact of purposeful homework on learning. Clearing Hause, 69 (6), 346–349.
  • Trautwein, U., & Lüdtke, O. (2009). Predicting homework motivation and homework effort in six school subjects: The role of person and family characteristics, classroom factors, and school track. Learning and Instruction, 19(3), 243-258.
  • TTK . (1989). Ders Dışı Eğitim ve Öğretim Faaliyetleri Genelgesi. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu.
  • Walberg, H. J. & Paik, S. J. (1999). Effective Educational Practices. 14 Aralık 2014 tarihinde http://www.ibe.unesco.org/publications/EducationalPracticesSeriesPdf/prac03e.pdf adresinden alınmıştır.
  • Weber, R.P. (1990). Basic content analysis. Beverly Hills, CA: Sage. Yapıcı, N. (1995). İlkokullarda öğretmen, öğrenci ve velilerin ev ödevi konusundaki görüşlerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R.K.(2003). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Yücel, A.S. (2004). Ortaöğretim düzeyindeki öğrencilerin kimya derslerinde verilen ev ödevlerine karşı tutumlarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 147-159.
APA ALPAYAR C (2020). ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ. , 42 - 60. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
Chicago ALPAYAR Cagla ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ. (2020): 42 - 60. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
MLA ALPAYAR Cagla ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ. , 2020, ss.42 - 60. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
AMA ALPAYAR C ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ. . 2020; 42 - 60. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
Vancouver ALPAYAR C ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ. . 2020; 42 - 60. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
IEEE ALPAYAR C "ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ." , ss.42 - 60, 2020. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
ISNAD ALPAYAR, Cagla. "ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ". (2020), 42-60. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
APA ALPAYAR C (2020). ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 42 - 60. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
Chicago ALPAYAR Cagla ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2020): 42 - 60. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
MLA ALPAYAR Cagla ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2020, ss.42 - 60. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
AMA ALPAYAR C ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(1): 42 - 60. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
Vancouver ALPAYAR C ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(1): 42 - 60. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
IEEE ALPAYAR C "ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.42 - 60, 2020. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016
ISNAD ALPAYAR, Cagla. "ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖZÜNDEN BİR EV ÖDEVİ PORTRESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (2020), 42-60. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-511016