Yıl: 2020 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 81 - 99 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361 İndeks Tarihi: 24-10-2020

MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri’nin, 9. sınıfında öğretimi gerçekleştirilen Mesleki GelişimModüler Öğretim Programının etkililiğinin değerlendirilmesidir. Nitel araştırma deseninde gerçekleştirilen bu araştırma, birolgubilim çalışması olup 2018-2019 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Katılımcı odaklı değerlendirme yaklaşımı bazalınarak gerçekleştirilen bu araştırmada, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nin iç paydaşlarından olan 4 meslek öğretmeni, 6öğrenci, mesleki eğitim çıkışlı 1 yönetici ve 9. sınıflardan sorumlu 1 rehberlik öğretmeninin görüşüne başvurulmuştur.Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen 5 farklı yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla toplanmış ve içerikanalizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Öğretmen ve öğrenciler Mesleki Gelişim Modüler ÖğretimProgramının etkililiğini değerlendirirken 157 görüş belirtmiştir. Bu görüşler katılımcılar açısından ayrı ayrı değerlendirilmiş,“öğretim programının değerlendirilmesi” ve “dersin genel olarak değerlendirilmesi” şeklinde 2 tema ile ifade edilmiştir. Butemalar, “amacın değerlendirilmesi”, “içeriğin değerlendirilmesi”, “uygulama sürecinin değerlendirilmesi”, “ölçme vedeğerlendirme etkinliklerinin değerlendirilmesi” ve “dersin genel olarak değerlendirilmesi” şeklinde 5 kategoriyeayrılmıştır. Araştırmada; öğretmenler 24, öğrenciler ise 18 kod ile öğretim programının etkililiğine dair görüş bildirmişlerdir.Yönetici ve rehberlik öğretmeninin görüşleri ise birer katılımcı olduğu için aynı kategoriler altında, doğrudan sunulmuştur.Araştırmanın, eğitim programlarının değerlendirilmesi açısından alan yazına katkı sağlayacağı umulmaktadır.
Anahtar Kelime:

EVALUATION OF VOCATIONAL DEVELOPMENT CURRICULUM VIA PARTICIPANT ORIENTED APPROACH

Öz:
The aim of this study is to evaluate the effectiveness of vocational development modular curriculum for 9th grade in vocational and technical training Anatolian high schools. The study which was conducted in 2018-2019 education term is a phenomenology study from qualitative research methods. Participant oriented approach was used to evaluate the modular curriculum. Within the context of the study, 12 participants’ views were consulted. The participant were 4 vocational teachers, 6 students, 1 administrator graduated from vocational school and 1 counsellor teachers responsible for 9 grade students, who are internal stakeholders of Vocational and Technical Anatolian High School. Data was collected via 5 different semi-structured interview forms which were developed by the researchers and were analyzed via content analysis. Based on the findings obtained, teachers and students uttered 157 discourses while evaluating the effectiveness of vocational development modular curriculum. These utterances were assessed separately for participants and expressed under 2 themes which are “evaluation of the curriculum” and “overall evaluation of the lesson”. These themes were split up 5 groups which are “evaluation of the objectives”, “evaluation of the content”, “evaluation of the application process”, “evaluation of the measurement and evaluation activities” and “overall evaluation of the lesson”. Teachers expressed their views with 24 codes while students expressed theirs with 18 codes for the effectiveness of curriculum in this study. Administrator’ and guidance counselor’ views were presented directly under the same category. This study is expected to contribute to the literature of curriculum and instruction.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, O. C. ve Berk, Ş. (2009). Mesleki ve teknik ortaöğretimde yeni arayışlar: yeterliğe dayalı modüler sistemin değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 220-236.
  • Arabacıoğlu, T. (2013). Bilişim teknolojisi öğretmenlerinin modüler eğitim programına ilişkin görüşleri: Aydın ilinde bir durum çalışması. Elementary Education Online, 12(1), 148‐157, 2013.
  • Aktaş, M., ve Erdoğan, M. (2012). Metal Teknolojisi Alanı Modüler Öğretim Programı Hakkında Öğretmen Görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(6), 91-118.
  • Alkan, C., Doğan, H. ve Sezgin, İ. (1998). Mesleki ve teknik eğitimin esasları (1. baskı) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Altın, R. (2008). Mesleki eğitim sisteminde yeni eğilimler ve modüler sistem. Ankara: Mesut matbaacılık.
  • Ata, U. (2007). Mesleki teknik eğitim ve megep öğretim programlarına öğrenci ve öğretmen yaklaşımları (bilişim teknolojileri alanında uygulama). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atahan, H. F. (2009). Türkiye’de kalıpçılık eğitimi sorunlarının çözümü için eğitim programı önerisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydın, H. (2009). Yönetici ve öğretmen görüşlerine göre MEGEP (Mesleki Eğitimi Güçlendirme Projesi)’in uygulanmasında yaşanan sorunların incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydoğan, Ü. (2008). Bilişim teknolojilerinin temelleri eğitim içeriğinin interaktif yöntemlerle geliştirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Babaç, H. (2008). Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında uygulanan bilişim teknolojileri modüler öğretim sisteminin öğretmenler açısından değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Berk, Ş. (2012). Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında uygulanan modüler sistemin Provus'un Farklar Modeli ile değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Coşkun, C. (2015). Grafik ve fotoğraf alanı baskıya hazırlık modüllerine yönelik bir yeterlilik araştırması. TOJDAC. October 2015 Volume 5 Issue 4.
  • Debreli, Ö. (2009). Modüler sistemde meslek liselerinde görev yapan meslek öğretmenlerinin alan ve uyum süreçlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Doğan, H. (1997). Eğitimde program ve öğretim tasarımı. Ankara.
  • Donnelly, M. (2008). Vocational Education. EBSCO Research Starters, EBSCO Publishing Inc. Ekşioğlu, S., ve Taşpınar, M. (2014). Evaluation of modular education program implementation in vocational and technical high schools1. Evaluation, 11(2).
  • Fer, S. (2000). Modüler program yaklaşımı ve bir öneri. Milli Eğitim Dergisi, 147, 21-37.
  • Gömleksiz, M. N. (2002). Modüler öğretime ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 275-285.
  • Gömleksiz, M. N. ve Erten, P. (2010a). Mesleki ve teknik ortaöğretimde uygulanan modüler öğretim programının etkililiğinin değerlendirilmesi (Elazığ İli Örneği). eJournal of New World Sciences Academy, 5(3).
  • Gömleksiz, M. N. ve Erten, P. (2010b). Mesleki ve teknik ortaöğretimde modüler öğretim uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. e-Journal of New WorldSciences Academy, 5(4).
  • Günceoğlu, B. (2003). Kız teknik öğretim okulları meslek dersleri programlarının modüler öğretim yaklaşımına uygunluğunun öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda tespiti: (Metge Projesi el sanatları teknolojisi alanı meslek dersleri program örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Güven, M., Çoşkunserçe, O., ve Börü, N. (2008). Evaluating the teaching modules in informational technologies fiel within the scope of development project of vocational education (DPoVE). World Applied Sciences Journal, 4(1), 55-62.
  • Gürol, M. (1997). Okul sanayi işbirliği. Ankara: Pegem.
  • İşoğlu, V. İ. (2010). Megep Bilişim Teknolojileri Alanı Modüllerinin Öğretmen Görüşleriyle Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kamiloğlu, İ. (2004). Kız meslek liseleri el sanatları bölümünde uygulanan modüler öğretim yaklaşımı ile geleneksel öğretim yaklaşımının karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kanbur, M.İ. (2013). Metal teknolojisi alanında uygulanan modüler öğretim sisteminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karabatak, S., ve Şengür, D. (2018). Mesleki ve teknik eğitimde yapılan düzenlemelere ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(1), 86-93.
  • Karaca, N., ve Çakır, S. (2014). Mesleki eğitim ve öğretim sisteminin güçlendirilmesi projesi (megep) muhasebe-finansman alanı modüllerinin etkinliğinin tespitine yönelik bir araştırma. Balikesir University Journal of Social Sciences Institute, 17(31).
  • Karadeniz, O. (2008). Endüstri meslek liseleri elektrik elektronik teknolojileri alanında uygulanmakta olan modüler öğretim yöntemi ile geleneksel öğretim yönteminin öğretmen görüşleri çerçevesinde karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • MEB. (1986). Mesleki ve teknik eğitim kanunu. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.3308.pdf. Erişim Tarihi: 20.12.2018.
  • MEB. (2018a). Türkiye’de mesleki ve teknik eğitimin görünümü. http://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_11/12134429_No1_Turkiyede_Mesleki_ve_Teknik _Egitimin_Gorunumu.pdf. Erişim Tarihi: 22.12.2018.
  • MEB. (2018b). 2023 eğitim vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf. Erişim Tarihi: 22.12.2018.
  • MEGEP. (2016). Mesleki gelişim modüler öğretim programı. http://www.megep.meb.gov.tr/. Erişim Tarihi: 20/12/2018.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nazlı, M. H. (2010). Gazetecilik alanı modüler öğretim programına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • OECD (2000). From initial education to working life: making transitions work, preliminary edition. T.A. Davies ve F. Farquharson (Eds.), The Learnership Model of Workplace Training and Its Effective Management: lessons learnt from a Southern African case study içinde Journal of Vocational Education and Training, Volume 56, Number 2, London: Routledge.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). London: Sage Publications, Inc.
  • Seçilmiş, C. ve Ünlüönen K. (2009). Modüler öğretim sisteminin getirdiği uygulamaların değerlendirilmesi: Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerinde bir alan araştırması: İşletme Araştırmaları Dergisi, (2), 318.
  • Sert, Ö. (2007). Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında modüler öğretim sisteminin bilişim teknolojileri alanında uygulanması ve öğretmen, öğrenci açısından değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Sim, Ş. (2011). Secondary school vocatıonal educatıon ın turkey: communıcatıon educatıon. Humanities Sciences, 6(3), 631-644.
  • Stufflebeam, D. L., & Shinkfield, A. J. (2007). Evaluation theory, models and applications. San Francisco: Wiley.
  • Tamer, M. A., ve Özcan, M. (2014). Örgün mesleki ve teknik eğitim sisteminin mesleki eğitimin paydaşlarınca değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 44(203), 205-224.
  • Tanrısever, S. (2008). Erkek giyim üretimi dersi modülünün değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Türkyılmaz, T. A. (2008). Mesleki eğitimin iyileştirme sürecinde uygulanan modüler sistemde öğretmen eğitiminin önemi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Utku, B. (2010). Radyo TV alanı modüler öğretim programına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Uysal, S. (2009). Mesleki eğitim veren teknik, endüstri meslek, Anadolu meslek ve Anadolu teknik liselerinde uygulanmakta olan MEGEP projesinin etkililiği hakkındaki öğretmen görüşlerinin belirlenmesi (İstanbul İli Örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yaşar, N. (2007). Ortaöğretimde modüler eğitimin matbaa eğitimi açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yeşilyaprak, B., Güngör, A., ve Kurç, G. (1996). Eğitsel ve mesleki rehberlik. Baskı, Ankara: Varan.
  • Yıldırım, A., Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
APA GÜRÜLTÜ E, GÜROL M (2020). MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. , 81 - 99. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
Chicago GÜRÜLTÜ ERCAN,GÜROL Mehmet MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. (2020): 81 - 99. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
MLA GÜRÜLTÜ ERCAN,GÜROL Mehmet MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2020, ss.81 - 99. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
AMA GÜRÜLTÜ E,GÜROL M MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2020; 81 - 99. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
Vancouver GÜRÜLTÜ E,GÜROL M MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2020; 81 - 99. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
IEEE GÜRÜLTÜ E,GÜROL M "MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.81 - 99, 2020. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
ISNAD GÜRÜLTÜ, ERCAN - GÜROL, Mehmet. "MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ". (2020), 81-99. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
APA GÜRÜLTÜ E, GÜROL M (2020). MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 81 - 99. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
Chicago GÜRÜLTÜ ERCAN,GÜROL Mehmet MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2020): 81 - 99. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
MLA GÜRÜLTÜ ERCAN,GÜROL Mehmet MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2020, ss.81 - 99. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
AMA GÜRÜLTÜ E,GÜROL M MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(1): 81 - 99. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
Vancouver GÜRÜLTÜ E,GÜROL M MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(1): 81 - 99. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
IEEE GÜRÜLTÜ E,GÜROL M "MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.81 - 99, 2020. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361
ISNAD GÜRÜLTÜ, ERCAN - GÜROL, Mehmet. "MESLEKİ GELİŞİM MODÜLER ÖĞRETİM PROGRAMININ KATILIMCI ODAKLI YAKLAŞIM İLE DEĞERLENDİRİLMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (2020), 81-99. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-514361