Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 399 - 431 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18039/ajesi.682047 İndeks Tarihi: 26-10-2020

Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, yaratıcı problem çözme (YPÇ) etkinliklerinin beş yaş çocuklarınınyaratıcılığına etkilerini ortaya koymaktır. Araştırmada karma yöntem türlerinden ardışıkaçımlayıcı desen kullanılmış ve bu doğrultuda önce nitel, sonra nicel veriler toplanmıştır. Veritoplama sürecinin ilk adımında öğretim üyeleri ve öğretmenler için hazırlanan görüşme formlarıkullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilen veriler içerik analizi yoluylaincelenmiştir. Yapılan analiz sonucunda, beş yaş grubuna uygulanacak YPÇ etkinliklerihazırlanmıştır. Deneysel çalışmanın uygulandığı ikinci adımda öntest-sontest kontrol gruplu desenkullanılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan YPÇ etkinliklerinin uygulandığı deneysel süreçöncesi ve sonrasında veriler Torrance Yaratıcı Düşünme Şekilsel Testi (TYDT) A ve B Formu iletoplanmıştır. Deney ve kontrol grubunda yer alan çocukların öntest-sontest yaratıcılık toplampuanları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını incelemek amacıyla 2x2 karma ANOVAyapılmıştır. Deneysel çalışmanın bulgularına göre, deney ve kontrol gruplarının TYDT ŞekilselFormlardan aldıkları toplam yaratıcılık puanları karşılaştırılmış ve deney grubunun son test toplamyaratıcılık puanlarının, ön test puanlarından anlamlı derecede yüksek olduğu görülmüştür. Bunagöre, YPÇ etkinliklerinin deney grubu üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

The Effects of Creative Problem Solving Activities on Creativity of Preschoolers

Öz:
The purpose of this study was to figure out the effects of creative problem solving (CPS) activities on the creativity of children who are 5 years of age. The design of the research was based on sequential exploratory design, which is a kind of mixed method research methodology. According to this design, firstly qualitative and then quantitative data were collected. The data gathering instruments of the first step were interview form for academicians, and interview form for teachers. Inductive analysis was employed to analyze the data obtained through semi-structured interviews. As a result of the analysis, the CPS activities to be applied to five age groups were prepared. In the second step of the experimental study, pre-test and post-test control group design was applied. Data were collected through the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT) Figural Forms A&B before and after the experimental process, in which the CPS activities prepared by the researcher were applied. In order to examine whether there is a significant difference between the pretest-posttest creativity total scores 2x2 mixed ANOVA was performed. According to the findings of experimental step, total creativity scores which the experimental and the control groups got from TTCT Figural forms were compared and the experimental group’s post-test total creativity scores were significantly higher than the pre-test scores, namely it is seen that the CPS activities were effective on the experimental group.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aslan, E. (2001). Torrance yaratıcı düşünce testi’nin Türkçe versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 19-40.
  • Aslan, E., Aktan, E. ve Kamaraj, I. (1997). Anaokulu eğitiminin yaratıcılık ve yaratıcı problem çözme becerisi üzerindeki etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 37-48.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. (Third edition). CA: Sage Publications.
  • Drew, W. F. & Rankin, B. (2004). Promoting creativity for life using open-ended materials. Young Children.
  • Edwards, C. P. & Springate, K. W. (1995). Encouraging creativity in early childhood classrooms. [Çevrim-içi: http://ecap.crc.illinois.edu/eecearchive/digests/ 1995/edward95.html], Erişim tarihi: 16 Şubat 2014.
  • Fu, V. R., Moran, J. D., Sawyers, J. K. & Milgram, R. M. (1983). Parental influence on creativity in preschool children. The Journal of Genetic Psychology, 143(2), 289-291.
  • Isaksen, S. G., Dorval, K. B. &Treffinger, D. J. (1998). Tools for generating options. Toolbox for creative problem solving-Basic tools and resources. Buffalo NY: Creative Problem Solving Group.
  • İslim, Ö. F. (2009). Bilgi ve iletişim teknolojileri dersinin SCAMPER (yönlendirilmiş beyin fırtınası) tekniğine göre işlenmesinin öğrencilerin yaratıcı problem çözme becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kandemir, M. A. (2006). OFMA matematik eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcılık eğitimi hakkındaki görüşleri ve yaratıcı problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Karabey, B. (2010). İlköğretimdeki üstün yetenekli öğrencilerin yaratıcı problem çözmeye yönelik erişi düzeylerinin ve kritik düşünme becerilerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • KELC. (2011). Curriculum. Kendal early learning center. [Çevrim-içi: http://www.kendalearlylearning.org/curriculum], Erişim tarihi: 16 Şubat 2014.
  • Keller-Mathers, S. (2005). Teaching CPS to young thinkers. Hong Kong Institute of Education. Workshop.
  • Komendat, S. (2010). Creative classroom designs. Unpublished Master Thesis. International Center for Studies in Creativity, Buffalo State College.
  • Oğuz, M. (2002). İlköğretim fen bilgisi dersinde yaratıcı problem çözme yönteminin başarıya ve tutuma etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Önol, M. (2013). Yaratıcı problem çözme etkinliklerinin bilimsel süreç becerilerine ve başarıya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Özkök, A. (2004). Disiplinlerarası yaklaşıma dayalı sanat eğitiminin yaratıcı problem çözme becerisine etkisi ve bir model önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özkök, A. (2005). Disiplinlerarası yaklaşıma dayalı yaratıcı problem çözme öğretim programının yaratıcı problem çözme becerisine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28: 159-167.
  • Öztürk, S. K. (2007). Yaratıcı düşünmeye dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Puccio, K. G. (1994). An analysis of an observational study of creative problem solving for primary children. Unpublished Master Thesis. Center for Studies in Creativity, State University College at Buffalo.
  • Puccio, K., Keller-Mathers, S. & Treffinger, D. J. (2000). Adventures in real problem solving: Facilitating creative problem solving with primary students (Grades K-3). Sarasota, FL: Center for Creative Learning.
  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. CA: Sage Publications.
  • Torrance, E. P. (1972). Torrance Tests of Creative Thinking, directions manual and scoring guide. Massachusetts: Personel Pres., USA.
  • Treffinger, D. J., Isaksen, S. G., Stead-Dorval, K. B. (2006). Creative problem solving – An introduction. (4th edition). Texas: Prufrock Press Inc.
  • Tulumello, S. (2009). Using creative problem solving tools with kindergarden students. Unpublished Master Thesis. International Center for Studies in Creativity, Buffalo State College.
  • Ünlüer, E. (2010). Yaratıcılık süreci ve okul öncesi döneme yönelik yaratıcı sorun çözme teknikleri. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. Ed: E. Ç. Öncü. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 175-190.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Akman, B. (2012). Erken çocukluk eğitiminde yaratıcı problem çözme uygulamalarına ilişkin öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının görüşleri. III. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi. Adana, 12-15 Eylül 2012.
APA YILDIRIM A, Akman B (2020). Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi. , 399 - 431. 10.18039/ajesi.682047
Chicago YILDIRIM ASLI,Akman Berrin Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi. (2020): 399 - 431. 10.18039/ajesi.682047
MLA YILDIRIM ASLI,Akman Berrin Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi. , 2020, ss.399 - 431. 10.18039/ajesi.682047
AMA YILDIRIM A,Akman B Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi. . 2020; 399 - 431. 10.18039/ajesi.682047
Vancouver YILDIRIM A,Akman B Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi. . 2020; 399 - 431. 10.18039/ajesi.682047
IEEE YILDIRIM A,Akman B "Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi." , ss.399 - 431, 2020. 10.18039/ajesi.682047
ISNAD YILDIRIM, ASLI - Akman, Berrin. "Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi". (2020), 399-431. https://doi.org/10.18039/ajesi.682047
APA YILDIRIM A, Akman B (2020). Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International , 10(1), 399 - 431. 10.18039/ajesi.682047
Chicago YILDIRIM ASLI,Akman Berrin Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International 10, no.1 (2020): 399 - 431. 10.18039/ajesi.682047
MLA YILDIRIM ASLI,Akman Berrin Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International , vol.10, no.1, 2020, ss.399 - 431. 10.18039/ajesi.682047
AMA YILDIRIM A,Akman B Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International . 2020; 10(1): 399 - 431. 10.18039/ajesi.682047
Vancouver YILDIRIM A,Akman B Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International . 2020; 10(1): 399 - 431. 10.18039/ajesi.682047
IEEE YILDIRIM A,Akman B "Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi." Anadolu Journal of Educational Sciences International , 10, ss.399 - 431, 2020. 10.18039/ajesi.682047
ISNAD YILDIRIM, ASLI - Akman, Berrin. "Yaratıcı Problem Çözme Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Yaratıcılığına Etkisi". Anadolu Journal of Educational Sciences International 10/1 (2020), 399-431. https://doi.org/10.18039/ajesi.682047