Yıl: 2020 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 252 - 268 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068 İndeks Tarihi: 25-10-2020

ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Özel yetenekli öğrencilerin aile ve okula yönelik demokratik ortam algılarını belirlemektir.Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Bilim ve Sanat Merkezlerine devam eden 211 lise öğrencisioluşturmuştur. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemi amaçlı örneklemeyöntemlerinden ölçüt örneklemesi yoluyla belirlenmiştir. Araştırmanın verileri Yıldırım (2018) tarafından geliştirilmiş olanAilede Algılanan Demokratik Ortam Ölçeği ve Okulda Algılanan Demokratik Ortam Ölçeği olmak üzere iki ölçekaracılığıyla elde edilmiştir. Ayrıca ölçeklere birer adet açık uçlu soruda eklenmiştir. Ailede algılanan demokratik ortam ölçeğiiki alt faktör ve 12 maddeden, Okulda Algılanan Demokratik Ortam Ölçeği ise dört alt faktör ve 20 maddeden oluşan beşlilikert tipi bir ölçektir. Araştırmada betimsel istatistikler, Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testleri kullanılmıştır. Araştırmaverilerine göre öğrencilerin ailedeki ve okuldaki demokratik ortama yönelik algı düzeylerinin olumlu yönde yüksek olduğusonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin ailedeki demokratik ortama yönelik algıları anne ve baba eğitim durumlarına göre anlamlıfarklılık göstermemiştir. Ayrıca devlet okuluna devam eden öğrenciler ile özel okula devam eden öğrencilerin okuldakidemokratik ortam algıları arasında anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

AN ANALYSIS OF THE GIFTED HIGH SCHOOL STUDENTS’ PERCEPTIONS TOWARDS DEMOCRATIC FAMILY AND SCHOOL ENVIRONMENT

Öz:
This research aims to explore the gifted students' perceptions towards democratic family and school environment. The research sample held a total of 211 high school students enrolling in Science and Art Centres during the 2018-2019 academic year. The research employed a descriptive survey model. The participants were selected through criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods. This research deployed two data collection tools: “Perceived Democratic Family Environment Scale” and “Perceived Democratic School Environment Scale” developed by Yıldırım. Being a 5-point likert type, perceived democratic family environment scale possesses 2 factors and 12 items. In addition, one open-ended question was added to the scales. Besides, perceived democratic school environment is a 5-point Likert-type scale consisting of 4 factors and 20 items. Descriptive statistics, Kruskal Wallis ve Mann Whitney U tests were used during data analysis. Students' views that were collected with the open-ended questions were analyzed through content analysis. Research results revealed that the perception levels of the students towards the democratic family and school environment were positively high. No significant difference was identified across students’ perceptions towards democratic family environment in terms of mother and father educational status. Beside, no significant difference was noted across democratic school environment perceptions of the students learning at state and private schools.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA bolat h, YANPAR YELKEN T (2020). ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ. , 252 - 268. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
Chicago bolat halil,YANPAR YELKEN Tuğba ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ. (2020): 252 - 268. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
MLA bolat halil,YANPAR YELKEN Tuğba ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ. , 2020, ss.252 - 268. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
AMA bolat h,YANPAR YELKEN T ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ. . 2020; 252 - 268. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
Vancouver bolat h,YANPAR YELKEN T ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ. . 2020; 252 - 268. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
IEEE bolat h,YANPAR YELKEN T "ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ." , ss.252 - 268, 2020. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
ISNAD bolat, halil - YANPAR YELKEN, Tuğba. "ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ". (2020), 252-268. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
APA bolat h, YANPAR YELKEN T (2020). ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 252 - 268. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
Chicago bolat halil,YANPAR YELKEN Tuğba ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2020): 252 - 268. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
MLA bolat halil,YANPAR YELKEN Tuğba ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2020, ss.252 - 268. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
AMA bolat h,YANPAR YELKEN T ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(1): 252 - 268. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
Vancouver bolat h,YANPAR YELKEN T ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(1): 252 - 268. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
IEEE bolat h,YANPAR YELKEN T "ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.252 - 268, 2020. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068
ISNAD bolat, halil - YANPAR YELKEN, Tuğba. "ÖZEL YETENEKLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AİLE VE OKULA YÖNELİK DEMOKRATİK ORTAM ALGILARININ BELİRLENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (2020), 252-268. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-555068