Yıl: 2020 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 269 - 280 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477 İndeks Tarihi: 25-10-2020

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ

Öz:
İçerisinde bulunduğumuz dijital çağda öğrencilere 21.yüzyıl becerilerin yanı sıra dijital vatandaşlığın kazandırılması büyükönem arz etmektedir. Yüz yüze eğitimin başlangıcı olarak kabul edilen okul öncesi eğitimde teknolojinin kullanılmasıyönündeki görüşler gün geçtikçe artmaktadır. Yapılan çalışmalar sayesinde teknolojinin etkili ve doğru biçimde kullanıldığındafırsatları arttırdığı, ancak yanlış kullanıldığında zorlukları beraberinde getirdiği ve fiziksel aktivite düzeyinde azalmaya bağlıobezite gibi olumsuz etkiler yaratabileceği bilinmektedir. Bu nedenle okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji, pedagoji ve alanbilgisinin birlikte kullanıldığı Teknopedagojik alan bilgisine diğer öğretmenlerden daha fazla ihtiyaç duyduğudüşünülmektedir. Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi yeterliklerinin belirlenmesiamaçlanmıştır. Yapılan bu betimsel çalışma, Ankara’da okul öncesi öğretmeni olarak Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlıokullarda görev yapan 1169 öğretmen ile yürütülmüştür. İlişkisel tarama modeli kullanılarak öğretmenlerin Teknopedagojikyeterlilikleri irdelenmiştir. Çalışmaya katılan öğretmenlerde Teknopedagojik yeterlilikleri eğitim düzeyi (lisans ve yükseklisans) ve mesleki kıdeme göre farklılık gösterip göstermediği sorgulanmış, elde edilen verilerin analizleri sonucundaöğretmenlerin Teknopedagojik yeterliliklerinin yüksek düzey olduğu görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin lisans veyüksek lisans yapmış olmaları ile mesleki kıdemlerinin Teknopedagojik yeterliliklerine etkisinin olmadığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

DETERMINATION OF TECHNOPEDAGOGIC COMPETENCIES OF PRESCHOOL TEACHERS

Öz:
In the digital age, it is very important for students to acquire digital citizenship as well as 21st century skills. The usage of technology in preschool education, which is known as the first step of formal education, is still under discussion but accepted by a growing population day by day. It is known that technology increases opportunities when used effectively and correctly, but brings also many challenges with misuse and may cause negative effects such as obesity due to decrease in physical activity level. For this reason, it is thought that preschool teachers need more technopedagogical field knowledge which uses technology, pedagogy and field knowledge together than any other teachers. In this descriptive study, technopedagogical competences of 1169 pre-school teachers working in official schools of Ankara Provincial Directorate of National Education were examined by using relational survey model. It was questioned whether the technopedagogical qualifications of the teachers participating in the study differed according to their education level (undergraduate and graduate) and professional seniority. It was seen that pre-school teachers had undergraduate and graduate degrees and their professional seniority had no effect on Technopedagogical competences. As a conclusion, although technology hasn’t been used in preschool classrooms as much as other schools, preschool teachers have high levels of technopedagogical competence which does not depend on education level and seniority.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AAP (American Academy of Pediatrics). (2009). Policy statement— media violence. Pediatrics, 124(5), 1495– 503.
  • AAP (American Academy of Pediatrics). (2010). Policy statement—media education. Pediatrics, 126(5), 1012– 17.
  • AAP (American Academy of Pediatrics). (2011). Council on communications and media letter to the national association for the education of young children. Pediatrics. 128(5), 1–7.
  • Anderson, P. M., & Butcher, K. E. (2006). Childhood obesity: Trends and potential causes. Future Child. 16(1), 19–45.
  • Appel, A., E. & O’Gara, C. (2001). Technology and young children: a review of literature. TechKnowLogia. 3(5), 35–36.
  • Bulca Y. ,Özdurak Sıngın R. H., Demırhan G. (2020). The effects of digital physical exercise videos on the locomotor skill learning of pre-school children. European Early Childhood Education Research Journal, 1-11.
  • Christakis, D., A. & Garrison, M., M. (2009). Preschool-aged children’s television viewing in child care settings. Pediatrics, 124(6), 1627–32.
  • Clements, D., H. & Sarama, J. (2003). Strip mining for gold: Research and policy in educational technology—a response to ‘fool’s gold. AACE Journal, 11(1), 7–69.
  • Click, P., M., Karkos, K.A., & Robertson, C. (2014). Administration of programs for young children.(9th ed) Stamford, CT: Cengage Learning.
  • Coople, C. & Bredekamp, S. (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth through age 8. (2nd ed). Washington, DC, National Association for the Education of Young Children. ISBN 0935989110.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T. ve Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elementary Education Online, 12(3), 797‐807.
  • Davison, K. K. & Birch, L. L. (2001). Childhood overweight: A contextual model and recommendations for future research. Obesity Reviews, 2(3), 159–171.
  • Erkan, S. & Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 94- 106.
  • Ertmer, P. A. & Ottenbreit-Leftwich, A., T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255–284. doi: 10.1080/15391523.2010.10782551
  • Farrell, A., Kagan, S. L. & Tisdal, E. K. (2015). The SAGE handbook of early childhood research.(1st Ed). Washington,D.C., SAGE publication. ISBN: 978-1-4462-7219-0.
  • Flewitt, R. S. (2011). Bringing ethnography to a multimodal ınvestigation of early literacy in a digital age. Qualitative Research, 11(3), 293–310.
  • Fraenkel, J., R. & Wallen, N., E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). New York: McGraw-Hill Publishing.
  • Funk, J. B., Brouwer,J., Curtiss, K. & McBroom, E. (2009). Parents of preschoolers: Expert media recommendations and ratings knowledge, media-effects beliefs, and monitoring practices. Pediatrics, 123(3), 981–88.
  • Gartrell, D. (2014). A guidance approach for the encouraging classroom. (6th ed). Belmont, CA : Wadsworth Cengage Learning, pp. 486-492. ISBN-13: 978-1-133-94797-4
  • Horzum, B. M., Akgün, E. Ö. ve Öztürk, E. (2014). The psychometric properties of the technological pedagogical content knowledge scale. International Online Journal of Educational Sciences, 6(3), 544-557. ISSN: 1309-2707.
  • Kapil, U. & Bhadoria, A. S. (2014). Television viewing and overweight and obesity amongst children. Biomedical Journal. 37(5), 337–338.
  • Koehler, M. J. & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Educatıonal computing research, 32(2), 131-152.
  • Koehler, M. J. & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. (8.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köroğlu, A. Y. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojileri özyeterlik algıları, teknolojik araç gereç kullanım tutumları ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Linebarger, D. L. & Piotrowski, J. T. (2009). Tv as storyteller: how exposure to television narratives impacts atrisk preschoolers’ story knowledge and narrative skills. British Journal of Developmental Psychology, 27(1), 47–69.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.
  • OECD. (2016). The Organization for Economic Co-operation and Development- Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Organizasyonu. Erişim Tarihi: 17.04.2016. http://www.oecd.org/skills/improve-skills-to-build-fairermore- inclusive-societies.htm
  • Özturan, S. ve Bozcan, Ü. E. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmanın önemine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 2146-9199.
  • P21 (Partnership21), (2015). P21 framework definitions. 08 Eylül 2018 tarihinde edinilmiştir. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_framework_0816.pdf
  • PISA, (2012). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı PISA 2012 araştırması ulusal nihai rapor. MEB Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara, 2015. ISBN:978-975-11-3899- 6.
  • PISA, (2015). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı PISA 2015 ulusal raporu. MEB Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. ISBN:978-975-11-4337-2.
  • Plowman, L. & Stephen, C. (2005). Children, play, and computers in pre-school education. British Journal of Educational Technology, 36(2), 145–57.
  • Plowman, L. & Stephen, C. (2007). Guided ınteraction in pre-school settings. Journal of Computer Assisted Learning, 23(1), 14–26.
  • Rosen, D. B. & Jaruszewicz, C. (2009). Developmentally Appropriate Technology Use and Early Childhood Teacher Education. Journal of Early Childhood Teacher Education. 30(2), 162–71.
  • Sancar-Tokmak, H., Yavuz-Konokman, G. ve Yanpar-Yelken, T. (2013). Mersin üniversitesi okul öncesi öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) özgüven algılarının incelenmesi. Kırşehir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 35-51.
  • Şad, N. S., Açıkgül, K. ve Delican, K. (2015). Senior preservice teachers’ senses of efficacy on their Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(2), 204-235.
  • Sylva, K. & Wiltshire, J. (1993). The impact of early learning on children's later development a review prepared for the RSA inquiry ‘start right’. European Early Childhood Education Research Journal, 1(1), 17-40.
  • Tandon, P. S., Zhou, C., Lozano, P. & Christakis, D. A. (2011). Preschoolers’ Total Daily Screen Time at Home and by Type of Child Care. Journal of Pediatrics. 158(2), 297–300.
  • TED. (2009). Türk Eğitim Derneği. Öğretmen yeterlikleri. (Özet Rapor. 1. Baskı). Ankara. 2009.
  • TIMSS. (2015). TIMSS 2015 Ulusal matematik ve fen bilimleri ön raporu. 4. ve 8. Sınıflar. MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara, 2016. ISBN:978-975-11-4154-5.
  • UNESCO. (2011). Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü. ICT Competency Framework for Teachers. Erişim tarihi: 03.03.019. https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214694.pdf
  • Vandewater, E.A. & Lee, S. J. (2009). Measuring children’s media use in the digital age: Issues and challenges. American Behavioral Scientist. 52(8), 1152–76.
  • Van, S., Ellis, D. & Railsback, J. (2001). Technology in early childhood education: Finding the balance (1st ed). Portland: Northwest Regional Educational Laboratory.
  • Yaşar, C. M. ve Aral, N. (2010). Yaratıcı düşünme becerilerinde okul öncesi eğitimin etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 201-209.
APA Özdurak Sıngın R, Gökbulut B (2020). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. , 269 - 280. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
Chicago Özdurak Sıngın Rabia Hürrem,Gökbulut Bayram OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. (2020): 269 - 280. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
MLA Özdurak Sıngın Rabia Hürrem,Gökbulut Bayram OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. , 2020, ss.269 - 280. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
AMA Özdurak Sıngın R,Gökbulut B OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. . 2020; 269 - 280. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
Vancouver Özdurak Sıngın R,Gökbulut B OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. . 2020; 269 - 280. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
IEEE Özdurak Sıngın R,Gökbulut B "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ." , ss.269 - 280, 2020. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
ISNAD Özdurak Sıngın, Rabia Hürrem - Gökbulut, Bayram. "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ". (2020), 269-280. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
APA Özdurak Sıngın R, Gökbulut B (2020). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 269 - 280. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
Chicago Özdurak Sıngın Rabia Hürrem,Gökbulut Bayram OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2020): 269 - 280. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
MLA Özdurak Sıngın Rabia Hürrem,Gökbulut Bayram OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2020, ss.269 - 280. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
AMA Özdurak Sıngın R,Gökbulut B OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(1): 269 - 280. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
Vancouver Özdurak Sıngın R,Gökbulut B OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(1): 269 - 280. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
IEEE Özdurak Sıngın R,Gökbulut B "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.269 - 280, 2020. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
ISNAD Özdurak Sıngın, Rabia Hürrem - Gökbulut, Bayram. "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (2020), 269-280. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477