ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ
Yıl: 2020 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 644 - 658 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 İndeks Tarihi: 25-10-2020
ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ
Öz: Bu araştırma öğrencilerin matematik korkusunun nedenlerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmek amacıyla yapılmıştır.Çalışmanın örneklemini 2018-2019 öğretim yılında Uşak il genelinde ilkokul, ortaokul ve lise kademesinde öğrenim gören2580 öğrenci oluşturmuştur. Ölçek geliştirme aşamaları kapsamında alan yazın taranmıştır. Ölçekle ilgili madde havuzununoluşturulmasından sonra uzman görüşüne başvurulmuştur. Pilot çalışma, yapı geçerliliği ve güvenirliğinin tespiti çalışmalarıyapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda her biri beş sorudan oluşan öğretmenden kaynaklı matematik korkusu,çevreden kaynaklı matematik korkusu, matematiğin yapısından kaynaklı matematik korkusu, öğrencinin kendi kişiselözelliklerinden kaynaklı matematik korkusu boyutları oluşmuştur. Elde edilen dört boyut toplam varyansın yaklaşık %55’iniaçıklamıştır. “Matematik Korkusunun Nedenleri Ölçeğinin” öğrencilerin matematik korkusunun nedenlerini ölçmede geçerlive güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: DEVELOPMENT OF A SCALE TO DETERMINE THE FEAR CAUSES OF STUDENTS ABOUT MATH
Öz: This research is conducted to determine the causes of students’ fear about mathematics. The sample of the study consisted of 2580 students attending primary, secondary and high school in Uşak province in 2018-2019 academic year. In the scale development stages, the literature was searched. After composing the pool of items related to the scale, expert opinion was sought. A pilot study was conducted to determine the construct validity and reliability. As a result of exploratory factor analysis, dimensions as math fear caused by teacher, math fear stemming from environment, math fear stemming from the structure of mathematics, math fear stemming from the students' own personal characteristics were formed and each of them consisted of five questions. The four obtained dimensions explained about 55% of the total variance. “The Causes of Math Fear Scale” was found to be a valid and reliable instrument for measuring the causes of math fear.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaş, E. E., Cancan, M. & Kılıç, E. C. (2019). Qualifications of an effective mathematics teacher from the perspectives of 5th to 8th grade secondary school students Universal Journal of Educational Research 7 (2), 536-549.
- Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: Kaygı ve nedenleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 89-107.
- Andaya, O. J. F. (2014). Factors that affect mathematics achievements of students of philippine normal university Isabela campus, International Refereed Research Journal, 5 (4), 84-91.
- Ashcraft, M. H. (2002). Math anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences. Current Directions in Psychological Science,11(5), 181-185.
- Aydın, M. & Keskin, İ (2017). 8. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (5) 1801-1818.
- Başar, M., Ünal, M. & Yalçın, M. (2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara.
- Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği, Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (2), 442-448.
- Bozpolat, E. & Koç, H. (2017). 8. sınıf öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (3), 525-543.
- Breen, C. (2003). Fear of mathematics adult: moving from insights to thoughtful enactive practice Literacy and Numeracy Studies 12 (2) 65-76.
- Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Can, A. (2014). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi Ankara: PegemA Akademi.
- Çapık, C. (2014). Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17 (3), 196-205.
- Çekirdekci, S., Şengül, S. & Doğan, M. C. (2018). The relationship between number sense and metacognition. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9 (34), 2465-2481.
- Çekirdekçi, S., Şengül, S. & Doğan M C (2016). 4. sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Qualitive Studies, 11 (4), 48-66.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları, Ankara: Pegem Net.
- Di Martino, P. & Zan, R. (2013). Where does fear of math’s come from? Beyond the purely emotional, Congress of the European Society of Research in Mathematics Education, February 6-10 2013 Antalya Turkey.
- Durmaz, M. & Akkuş R (2016). Öz belirleme kuramı perspektifinden matematik kaygısı, motivasyon ve temel psikolojik ihtiyaçlar, Eğitim ve Bilim 41 (183) 111-127.
- Eugene, G. (2015). Math anxiety and the “math gap”: How attitudes toward mathematics disadvantages students as early as preschool, Education, 135 (3) 328-336
- Frankel, J R., Wallen, N E. & Hyun, H H. (2014). How to Design and Evaluate Research in Education, New York: McGraw Hill.
- Kacar, M. & Sarıçam, H (2015). Sınıf öğretmen adaylarının üstbiliş farkındalıkları ile matematik kaygı düzeyleri üzerine bir çalışma Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2) 137-152.
- Karasar, N (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kazelskis, R. (1998). Some dimensions of mathematics anxiety: a factor analysis across instruments. Educational and Psychological Measurement, 58 (4), 623-633.
- Kuzu, O., Kuzu, Y. & Sıvacı, S Y. (2018). Preservice teachers’ attitudes and metaphor perceptions towards mathematics Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47 (2) 897-931.
- Önder, E. & Önder Öz, Y. (2018). Variables that predict classroom management anxiety and classroom management anxieties level of pre-service teachers. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8 (4), 645-664.
- Öztop, F., Toptaş, V. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik korkusu ve altında yatan sebepler, International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, 3, 162- 173.
- Rennie, K M (1997). Exploratory and confirmatory rotation strategies in exploratory factor analysis, Educational Research Association eric.ed.gov adresinden 14.11.2019 tarihinde alınmıştır.
- Senemoğlu, N. (2005). Gelişim ve Öğrenme, Ankara: Gazi Kitapevi.
- Stoehr, K,J. (2017). Mathematics anxiety: One size does not fit al, Journal of Teacher Education, 68 (1) 69-84
- Şencan, H (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlik, Ankara: Seçkin.
- Şenol A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N., Temel, H (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik korkusu ile ilgili görüşlerinin incelenmesi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2) 653-672.
- Tabachnick, B G., Fidel, L S (2007). Using Multivariate Statistics Boston: Pearson/ Allyn &Bacon Inc.
- Tavşancıl E (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
- TEDMEM (2019). TALIS 2018 raporu, Editör: Emin Karip, Analiz Dizisi.
- Toptaş, V. & Gözel, E (2019). An investigation of the metephorical perceptions of the parents on the concept of “ mathematics” International Electronic Journal of Elemantary Education 10 (5) 621-625.
- Ünsal, S., Korkmaz, F. & Aydemir, M. (2018). Social variables and their effects on learning mathematics, Bartın University Journal of Faculty of Education, 7 (1), 147-175.
- Yorulmaz, A.& Doğan, M C (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin gerçekçi matematik eğitimine ilişkin görüşleri, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5 (2) 153-162.
APA | Başar M, DOĞAN M (2020). ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ. , 644 - 658. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
Chicago | Başar Murat,DOĞAN Midrabi Cihangir ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ. (2020): 644 - 658. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
MLA | Başar Murat,DOĞAN Midrabi Cihangir ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ. , 2020, ss.644 - 658. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
AMA | Başar M,DOĞAN M ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ. . 2020; 644 - 658. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
Vancouver | Başar M,DOĞAN M ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ. . 2020; 644 - 658. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
IEEE | Başar M,DOĞAN M "ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ." , ss.644 - 658, 2020. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
ISNAD | Başar, Murat - DOĞAN, Midrabi Cihangir. "ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ". (2020), 644-658. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
APA | Başar M, DOĞAN M (2020). ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 644 - 658. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
Chicago | Başar Murat,DOĞAN Midrabi Cihangir ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2020): 644 - 658. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
MLA | Başar Murat,DOĞAN Midrabi Cihangir ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2020, ss.644 - 658. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
AMA | Başar M,DOĞAN M ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(1): 644 - 658. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
Vancouver | Başar M,DOĞAN M ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(1): 644 - 658. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
IEEE | Başar M,DOĞAN M "ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.644 - 658, 2020. 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |
ISNAD | Başar, Murat - DOĞAN, Midrabi Cihangir. "ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK DERSİNE İLİŞKİN KORKU NEDENLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÖLÇEĞİN GELİŞTİRİLMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (2020), 644-658. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846 |