KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM

Yıl: 2019 Cilt: 48 Sayı: 222 Sayfa Aralığı: 173 - 183 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 27-10-2020

KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM

Öz:
Kültürel coğrafya, kültür ile coğrafyanın kesim sahasında yer alır. Bununla birlikte kültürel coğrafya oldukça geniş bir kapsam ve içeriğe sahip olduğundan çok çeşitli tanımlar yapılabilmesine olanak vermiştir. Kültürel coğrafya, kültür ile coğrafya arasındaki bağlantıları kuran, bunlar arasında determinist yaklaşımlar sergileyen bir sahadır. Okullarda toplumun kendine has bilgisi, becerileri, dil ve kültürel özellikleri yeni nesillere aktarılır. Türkiye’de ilk ve orta dereceli okullarda kültür konusu daima önemli olmuştur. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda kültürel coğrafya konularına geniş yer verilmiştir. Diğer yönden genç nesillerin karmaşa ve zihinsel bunalım yaşamaması için kültürel unsurları yeterli düzeyde öğrenmesine gereksinim vardır.Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının hedefleri arasında, kültürel değerlerini tanıyan ve bunları yaşama isteği duyan bireyler yetiştirilmesi, yer alması önemlidir. Ayrıca Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programındaki “kültür ve miras” öğrenme alanı başta olmak üzere bir çok konu içeriğiyle kültürel coğrafya kapsamındadır. Bu çerçevede ele alındığında özellikle Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının kültür konularına önemli yer verildiği ve kültürel coğrafya analizine imkan tanıdığı görülmektedir. Ancak Türkiye’de yeterli düzeyde kültürel coğrafya çalışmaları bulunmamaktadır. Çalışmada esas olarak nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır.
Anahtar Kelime:

AN APPROACH TO LIFE SCIENCE AND SOCIAL SCIENCES CURRICULUM IN TERMS OF CULTURAL GEOGRAPHY

Öz:
Cultural geography is located in the junction point of culture and geography. Along with this, since the cultural geography has a wide scope and content, it has allowed a wide variety of definitions. Cultural geography is a field that establishes connections between culture and geography and exhibits determinist approaches among them. In schools, the knowledge, skills, language and cultural characteristics of the society are passed on to new generations. The subject of culture has always been important in primary and secondary schools in Turkey. Cultural Geography subjects are given a great place in the Life Science and Social Studies Course Curriculum. On the other hand, young generations need to learn adequate cultural elements in order to avoid confusion and mental crisis. Among the objectives of the Life Science curriculum, it is important to educate individuals who recognize their cultural values and desire to live them. In addition, in the Social Studies Curriculum, many subjects, especially in the field learning of “culture and heritage”, have a cultural geography scope. In this context, it is seen that especially the Social Studies Course Curriculum is given an important place in the cultural subjects and enables the analysis of cultural geography. However, there is no adequate cultural geography studies in Turkey. Qualitative research methods were used in this study.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKTURAN, U. (2017). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • ANDERSON, J. (2010). Understandıng Cultural Geography, Routledge, New York.
  • BLUNT, A., GRUFFUDD, P., MAY, J., OGBORN, M., ve PİNDER, D. (2003). Introduction, 1-6, (Ed.), Alison Blunt, Pyrs Gruffudd, Jon May, Miles Ogborn and David Pinder; Cultural Geography in Practice, Hodder Education, London,
  • DUNCAN, J.S., NUALA, C. J. ve RICHARD H. S. ( 2004). Introduction, (Ed.), James S. Duncan; Nuala C. Johnson and Richard H. Schein, A Companion to Cultural Geography, Blackwell Publishing, Oxford.
  • GEOFFREY J. M. (2009) Introduction.111-119. Carl Sauer On Culture And Landscape: Readings And Commentaries (Ed.), W. M. Denevan, and K. Mathewson, Louisiana State University Press, Baton Rouge.
  • GETİS, A., BJELLAND, D. M. ve GETİS, V. (2011). Introduction to Geography, McGraw-Hill Education, New York.
  • GEZGİN, S. ve İRALI, A. E. (2017). Modern Ortamda Kültürel Kimliğin Sayısal Yansımaları, 49-64, (Ed.), S. Gezgin – T. Akdal, İletişim ve Kültür, Eğitim Yayınevi, Konya,.
  • GÖMEÇ, S. (2012). Türk Kültürünün Ana Hatları, Ankara, Berikan Yayınevi.
  • GÜMÜŞTEKİN, N. (2007). “Kültür Kavramı ve Osmanlı’dan Günümüze Kültürel Yapının İncelenmesi”, 38. ICANAS/Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, Ankara.
  • GÜNAY, V. D. (2016). Kültür Bilime Giriş, İstanbul, PapatyaBilim Üniversite Yayıncılık.
  • ILGAR, S. C. ve ILGAR, M. Z. (2013). “Küreselleşme ve Kültür”, Sebahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, S.3, ss.23-36.
  • MEB (2018). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı, 2018.
  • MEB (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı 2018 (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6, 7. Sınıflar)
  • MEB, 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, ttp://www.mevzuat.gov.tr/Mevzuat Metin/1.5.1739.pdf
  • MİTCHELL, D. (2000). Cultural Geography: A Critical Introduction, Blackwell Publishers, Oxford.
  • ORUÇ, Ş., TOKÇAN, H. ve DEMİRKAYA, H. (2017). Osmanlı Dönemi Coğrafya Ve Coğrafya Öğretimi, Ankara, Pegem Akademi Yayınevi.
  • ÖZEY, R. (2014). Kültürel Coğrafya, İstanbul, Aktif Yayınları.
  • ÖZLEM, D. (2012). Kültür Bilimleri Ve Kültür Felsefesi, İstanbul, Notos Kitap Yayınevi
  • PRATT, D. ( 1990). Textbooks and the School Context, 291-312. (Ed.), John R. Mallea & JonathanC.Young, Cultural Divercity And Canadanian Education. Carleton Unıversıty Press, Ottawa.
  • ROYAL COMMISSION ON BILINGUALISM AND BICULTURALISM (1990). Education: The Cultural Contribution of the Other Ethnic Groups, 96-130. (Ed.), John R. Mallea & Jonathan C.Young, Cultural Divercity and Canadanian Education, Carleton Unıversıty Press, Ottawa.
  • TANRIKULU, M. (2014). Coğrafya ve Kültür, Ankara, Edge Akademi Yayınları.
  • TÜMERTEKİN, E. ve ÖZGÜÇ, N. (2016). Beşeri Coğrafya, İstanbul, Çantay Yayınları
  • TÜRKDOĞAN, O. (2017). Sosyo-Kültürel Bölge Araştırmaları, Konya, Çizgi Kitabevi.
  • YEŞİL, R. (2014). Nicel ve Nitel Araştırma Yöntemleri, (Ed.), Remzi Y. Kılcal, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık.
APA SAHIN V (2019). KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM. , 173 - 183.
Chicago SAHIN VEDAT KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM. (2019): 173 - 183.
MLA SAHIN VEDAT KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM. , 2019, ss.173 - 183.
AMA SAHIN V KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM. . 2019; 173 - 183.
Vancouver SAHIN V KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM. . 2019; 173 - 183.
IEEE SAHIN V "KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM." , ss.173 - 183, 2019.
ISNAD SAHIN, VEDAT. "KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM". (2019), 173-183.
APA SAHIN V (2019). KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM. Milli Eğitim, 48(222), 173 - 183.
Chicago SAHIN VEDAT KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM. Milli Eğitim 48, no.222 (2019): 173 - 183.
MLA SAHIN VEDAT KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM. Milli Eğitim, vol.48, no.222, 2019, ss.173 - 183.
AMA SAHIN V KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM. Milli Eğitim. 2019; 48(222): 173 - 183.
Vancouver SAHIN V KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM. Milli Eğitim. 2019; 48(222): 173 - 183.
IEEE SAHIN V "KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM." Milli Eğitim, 48, ss.173 - 183, 2019.
ISNAD SAHIN, VEDAT. "KÜLTÜREL COĞRAFYA BAKIMINDAN HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLER DERS PROGRAMLARINA BİR YAKLAŞIM". Milli Eğitim 48/222 (2019), 173-183.