Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 87 - 112 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-10-2020

Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması

Öz:
Bu çalışmanın amacı, yurt dışında yaşayan Türk çocuklarını dil açısından ele alan 2000-2018 yıllarıarasında yapılmış olan çalışmaların içerik analizini yapmak ve araştırma eğilimlerini belirlemektir.Çalışma nitel araştırma modeline göre yürütülmüştür. Yapılan incelemelerde, konuyla ilgili TRDizinde taranan dergilerde yayımlanmış 19 makale ve YÖK Ulusal Tez Merkezinden belirlenen 18lisansüstü tezi olmak üzere toplam 37 çalışmaya ulaşılmıştır. Veriler içerik analizi ile incelenmiştir.Makale ve tezler; yayın yılı, anahtar kelimeler, konu, örneklem, örneklemin seçildiği ülke, yöntem,veri toplama araçları, sonuçlar ve öneriler konularında analiz edilmiştir. Konuyla ilgili az sayıdaçalışmanın yapıldığı belirlenmiştir. Çalışmaların çoğunda Türk nüfusunun yoğun olduğu Avrupaülkelerinde yaşayan Türk çocukları üzerine yoğunlaşıldığı, en fazla tercih edilen anahtarkelimelerin ana dili ve iki dillilik olduğu tespit edilmiştir. Çalışmaların genellikle dil becerilerineyönelik yapıldığı, nitel yöntemin ağırlıklı olarak kullanıldığı, veri toplama aracı olarak en fazlaanket/ölçeğin tercih edildiği belirlenmiştir. Çalışmalarda en fazla ailenin özelliklerinin dilbecerilerini etkilediği sonucuna ulaşılırken, en fazla önerinin de hükümetlere yönelik olduğu tespitedilmiştir.
Anahtar Kelime:

An Analysis of Research Studies on Turkish Children Living Abroad

Öz:
This study aims to analyze the studies conducted between the years 2000-2018 on Turkish children living abroad in terms of language development and to determine the research trends that observed in those studies by doing content analysis. The study is qualitative in design. In the analysis it was determined that there was a total of 37 studies, 19 of which were articles published in journals indexed in the TR-index and 18 of which were Master’s theses and doctoral dissertations that were available in the Higher Education Council National Dissertation Center. The data were analyzed using content analysis. The articles and theses were analyzed in terms of their years of publication, keywords, subjects, samples, countries, method, data collection tools, results, and recommendations. It was found that there were very few studies on the subject. It was determined that most of the studies focused on Turkish children living in European countries in which there were dense Turkish populations and that the mostly preferred keywords were mother tongue and bilingualism. It was also found that the studies generally focused on language skills, that qualitative method was used predominantly and questionnaire was the most preferred data collection tool in both articles and theses. The most common result in the studies was that the characteristics of the families affected language skills and most of the recommendations were made for governments.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Achmet, İ. K. (2005). Yunanistan’da (Batı Trakya’da) İkidilli Eğitim Veren Okullarında Türkçe ve Yunanca Eğitim Gören Öğrencilerin Okuduğunu Anlama ve Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aksan, D. (2009). Her Yönüyle Dil. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Aksan, D. (2014). Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim 1. Ankara: TDK Basımevi.
  • Arı, G. T. (2015). İki Dilli Türk Çocuklarının ve Velilerinin Ana Dili Türkçeyi Öğrenme Tutumları (Aisne Bölgesi- Fransa Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, G. ve Gün, M. (2018). Çok Uluslu Aileye Sahip İki Dilli Çocukların Türkçe Sözlü Dil Becerilerinin YanlışÇözümleme Yöntemine Göre İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 325-342.
  • Baker, C. (1988). Key Issues in Bilingualism and Bilingual Education. Clevedon: Multilingual Matters.
  • Baker, C. ve Jones, S. P. (1998). Encyclopedia of Bilingualism and Bilingual Education. UK: Multilingual Matters.
  • Baker, C. (2007). A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3th Edition). Clevedon: Multilingual Matters.
  • Baker, C. (2011) Foundations of Bilingual Education and Bilingualism.Clevedon: Multilingual Matters.
  • Başkan, Ö. (2003). Bildirişim İnsan-dili ve Ötesi. İstanbul: Multilingual.
  • Bhaita, T. K. ve Ritchie, W. C. (2006). TheHand book of Bilingualism. UK: Blackwell Publishing.
  • Bilgiç, M. (2016). Batı Avrupa'da İki Dilli Türk Çocuklarının Yazılı Türkçe Kelime Sıklıkları Fransa Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Bingöl Arslangilay, A. S. (2013). 3. Kuşak Türk Çocukları ve İki Dilli-İki Kültürlü Eğitim Modelleri (Hessen Eyaleti Koala Projesi). (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelebi, M.D. (2006). Türkiye’de Anadili Eğitimi ve Yabancı Dil Öğretimi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 285.
  • Çelik, M. E. (2016). Bulgaristan'daki Türkçe Öğretmenlerinin Türkçenin Eğitimi-Öğretimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 69-81.
  • Damar, M. (2007). İsviçre'de Yaşayan Altı Yaş Türk Çocuklarının Dil Kazanımlarına Yönelik Geliştirilen Türkçe Dili Etkinlikleri Gözlem Formu Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ekiz, D. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Field, F. W. (2011). Key Concepts in Bilingualism. New York: Palgrave Macmillan.
  • İnce, B. (2011). Yurt Dışındaki Türk Çocuklarının Anadilleri Türkçede Yaşadıkları Anlatım Sorunları Fransa Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kırımlı, B. (2006). Türkiye’de Ana Dili Eğitimi ve Ana Dilinde Eğitimle İlgili Görüşler Üzerine Bir Çalışma. TurkishStudies, 12,231-256.
  • Ögel Horny, S. (2011). Migrationsbedingte Muttersprachliche Defizite Türkischer Kinder In Deutschland Eine Empirische Untersuchung in Tübingen. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özbay, M. (2016). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Parlak, H. (2014). Avustralya’daki Türk Ailelerin Ana Dil Edinimi Üzerindeki Rolü. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 32, 9-31.
  • Şahin, A. (2015). Yurt Dışındaki Türk Çocukları İçin Hazırlanmış Olan Pilot (5. Sınıf) Ders Kitabının Metinsellik Ölçütleri Bağlamında Çözümlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şen, Ü. (2011). Belçika'da Yaşayan Türk Çocuklarının Türkçeye Yönelik Tutumları ve Yazma Becerileri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şen, Ü. (2016). Belçika’da Yaşayan Türk Çocuklarının Yazılı Anlatım Yanlışları Üzerine Tespitler. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35), 1-18.
  • Tekin, N. M. (2015). İngiltere'deki Ana Dili Türkçe Olan Öğrencilerin Türkçe Dersine Yönelik Tutumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • TÜİK (2018). Türkiye İstatistik Kurumu.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK.
  • Ustabulut, M. Y. (2014). İki Dilli Türk Çocuklarına Türkiye Türkçesi Öğretiminde Sesli Okuma Hataları ve Bu Hataların Düzeltilmesi İçin Yapılabilecek Yöntem ve Teknikler Romanya Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Vardar, B. (1988). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: ABC Tanıtım Basımevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. Y. (2014). İki Dillilik Olgusu ve Almanya’daki Türklerin İki Dilli Eğitim Sorunu. TurkishStudies,9, 1641-1651.
  • http1 – http://www.hurriyet.com.tr/en-fazla-turk-almanyada-yasiyor-40880003 adresinden 04.07.2019 tarihinde elde edilmiştir.
  • http2 – http://www.tyb.com.tr adresinden 05.07.2019 tarihinde elde edilmiştir.
APA ORTAKÖYLÜ S, satılmış S, eyup b (2020). Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması. , 87 - 112.
Chicago ORTAKÖYLÜ Seçil,satılmış Sinem,eyup bircan Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması. (2020): 87 - 112.
MLA ORTAKÖYLÜ Seçil,satılmış Sinem,eyup bircan Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması. , 2020, ss.87 - 112.
AMA ORTAKÖYLÜ S,satılmış S,eyup b Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması. . 2020; 87 - 112.
Vancouver ORTAKÖYLÜ S,satılmış S,eyup b Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması. . 2020; 87 - 112.
IEEE ORTAKÖYLÜ S,satılmış S,eyup b "Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması." , ss.87 - 112, 2020.
ISNAD ORTAKÖYLÜ, Seçil vd. "Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması". (2020), 87-112.
APA ORTAKÖYLÜ S, satılmış S, eyup b (2020). Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 87 - 112.
Chicago ORTAKÖYLÜ Seçil,satılmış Sinem,eyup bircan Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi 8, no.1 (2020): 87 - 112.
MLA ORTAKÖYLÜ Seçil,satılmış Sinem,eyup bircan Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, vol.8, no.1, 2020, ss.87 - 112.
AMA ORTAKÖYLÜ S,satılmış S,eyup b Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2020; 8(1): 87 - 112.
Vancouver ORTAKÖYLÜ S,satılmış S,eyup b Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2020; 8(1): 87 - 112.
IEEE ORTAKÖYLÜ S,satılmış S,eyup b "Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması." Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8, ss.87 - 112, 2020.
ISNAD ORTAKÖYLÜ, Seçil vd. "Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Yönelik Yapılan Araştırmalar Üzerine Bir Analiz Çalışması". Ana Dili Eğitimi Dergisi 8/1 (2020), 87-112.