Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 157 - 169 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-10-2020

Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi

Öz:
Bu araştırmanın amacı 6. sınıf Türkçe dersinde süreç temelli hazırlanan tartışmacı metin yazmaöğretiminin öğrencilerin eleştirel düşünmelerine, tartışmacı metin yazma becerilerine, yazmayayönelik tutumlarına ve kalıcılığa etkisini araştırmaktır. Bu araştırma, deneysel modele dayalı olarakön test-son test kontrol gruplu desene göre yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2015-2016eğitim öğretim yılında İstanbul ili, Sultangazi ilçesinde İsmetpaşa Ortaokulu’ nda öğrenim gören 6/Bsınıfına (deney grubuna) devam eden 32 ve 6/D sınıfına (kontrol grubuna) devam eden 32 öğrenciolmak üzere 64 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırma verileri TRÖP (2012) tarafından önerilenTartışmacı Yazmaya Yönelik Açık Uçlu Soru/ Kompozisyon Konusu, Tiryaki (2011) tarafındangeliştirilen Tartışmacı Metin Elementleri Dereceli Puanlama Anahtarı, P.A Facione, tarafındangeliştirilen, Kökdemir (2003) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan California Eleştirel Düşünme EğilimiÖlçeği (The California Critical Thinking Disposition Inventory / CCTDI), Bacanlı (1997) tarafındangeliştirilen ve araştırmanın amaçları doğrultusunda bazı maddelerin düzenlenmesi ve eklenmesi ile25 maddeden oluşan Kişisel Bilgiler Formu, ve Uygun (2012) tarafından geliştirilen Yazmaya YönelikTutum Ölçeği ile toplanmıştır. Ayrıca okuduğunu anlama becerileri araştırmacı tarafındanhazırlanan Okuduğunu Anlama Testi ile elde edilmiştir. Araştırmanın sonunda, süreç temellieleştirel düşünmeye dayalı tartışmacı metin yazma öğretiminin ürün temelli tartışmacı metinyazma öğretimine kıyasla tartışmacı metin yazma becerilerinin ve eleştirel düşünme becerileriningelişimi üzerinde daha etkili olduğu belirlenirken, yazmaya yönelik tutumun gelişimi üzerinde dahaetkili olmadığı saptanmıştır. Süreç temelli eleştirel düşünmeye dayalı tartışmacı metin yazmaöğretiminin ürün temelli tartışmacı metin yazma öğretimine kıyasla tartışmacı metin yazmabecerilerinin kalıcılığı üzerinde daha etkili olduğu belirlenirken, eleştirel düşünme becerisininkalıcılığı ve yazmaya yönelik tutumun kalıcılığı üzerinde daha etkili olmadığı saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

The Effect of Argumentative Writing on Students’ Writing Skills, Critical Thinking Skills, Attitudes towards Writing and Retention

Öz:
This study aims to investigate the effect of argumentative writing on 6 th grade students’ critical thinking, argumentative text writing skills, attitudes towards writing and retention in Turkish course. This study was designed as pre-test post-test control group of empirical model. Study group of this study consists of 64 participants (32 students experiment group and 32 students control group) in İsmetpaşa Elementary School in Sultangazi/ İstanbul in 2015-2016 school year. 53,12 percentage of the participants was female (n=34) and 46,87 percentage of them was male (n=30). The data of this study was collected by Open-Ended Question/Essay Content Aimed at Argumentative Writing which was suggested by Ministry of Education(2012), Grading Key for Argumentative Writing Text Elements which was developed by Tiryaki (2011), The California Critical Thinking Disposition Inventory/CCTDI which was developed by P.A. Facione and translated into Turkish by Kökdemir (2003), Personal Details Form by Bacanlı (1997) which consisted of 25 items and Attitude Scale for Writing by Uygun(2012). Besides, reading comprehension skills were achieved by Reading Comprehension Test which was formed by the researcher. At the end of the study, process based argumentative text writing was determined to be more effective on the development of argumentative text writing skills and critical thinking skills when compared to product-based teaching, and determined not to be more effective on the development of attitudes towards writing. While process based argumentative text writing depended on critical thinking was determined to be more effective on retention of argumentative text writing skills when compared to product-based teaching argumentative text writing, and determined not to be more effective on retention of critical thinking skills and attitudes towards writing.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aybek, B. (2006). Konu ve beceri temelli eleştirel düşünme öğretiminin öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi ve düzeyine etkisi. Çukurova Üniversitesi, Adana. YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (205450)
  • Bacanlı, H.(1997).Eğitim psikolojisi. İstanbul: Kurtiş Matbaacılık.
  • Berkant, H. (2007). Dokuzuncu sınıf biyoloji dersinde yapıcı öğrenme temelli hazırlanan anlamlı nedensel düşünmeye dayalı öğretimin öğrencilerin anlamlı nedensel düşünmelerine, akademik başarılarına, kalıcılığa ve günlük yaşam davranışlarına etkisi. Çukurova Üniversitesi, Adana. YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (220638)
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • MEB. (2015). Türkçe dersi öğretim programı (1-8. sınıflar), Ankara: MEB.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Oral, G. (2003). Yine yazı yazıyoruz. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademik.
  • Sever, E. (2013). Süreç temelli yazma modellerinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım ve yaratıcı yazma becerilerine etkisi. YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 361909)
  • Uygun, M. (2012). Öz düzenleme stratejisi gelişimi öğretiminin yazılı anlatıma, yazmaya yönelik öz düzenleme stratejisine, kalıcılığa ve tutuma etkisi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara. YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (317793).
  • Tiryaki, N. E. (2011). Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri ile yazma kaygısı ve eleştirel düşünme becerileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay. YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. ( 279979) .
  • Ülper, H. (2008). Bilişsel süreç modeline göre hazırlanan yazma öğretim programının öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
APA uzun y, SÜNTER M (2020). Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi. , 157 - 169.
Chicago uzun yasemin,SÜNTER MERVE Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi. (2020): 157 - 169.
MLA uzun yasemin,SÜNTER MERVE Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi. , 2020, ss.157 - 169.
AMA uzun y,SÜNTER M Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi. . 2020; 157 - 169.
Vancouver uzun y,SÜNTER M Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi. . 2020; 157 - 169.
IEEE uzun y,SÜNTER M "Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi." , ss.157 - 169, 2020.
ISNAD uzun, yasemin - SÜNTER, MERVE. "Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi". (2020), 157-169.
APA uzun y, SÜNTER M (2020). Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 157 - 169.
Chicago uzun yasemin,SÜNTER MERVE Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi 8, no.1 (2020): 157 - 169.
MLA uzun yasemin,SÜNTER MERVE Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, vol.8, no.1, 2020, ss.157 - 169.
AMA uzun y,SÜNTER M Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2020; 8(1): 157 - 169.
Vancouver uzun y,SÜNTER M Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2020; 8(1): 157 - 169.
IEEE uzun y,SÜNTER M "Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi." Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8, ss.157 - 169, 2020.
ISNAD uzun, yasemin - SÜNTER, MERVE. "Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi". Ana Dili Eğitimi Dergisi 8/1 (2020), 157-169.