Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi
Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 135 - 156 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-10-2020
Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi
Öz: Araştırmanın amacı; 2008-2018 yılları arasında etkileşimli okuma ile ilgili ulusal ve uluslararasıalanda yapılan çalışmaları içerik analizi yöntemiyle incelemektir. Araştırmada 2008-2018 yıllarıarasında etkileşimli okuma ile ilgili 64 makale, 49 tez çalışmasına ulaşılmış ve çalışmalar; “amaç,çalışma grubu, çalışma grubunun sayısı, etkinliğin kimlerle gerçekleştiği, etkinlik süresi, sonuç,uygulamaya yönelik öneriler ve gelecek çalışmalara yönelik öneriler” parametrelerine göreincelenmiştir. İncelemeler sonucunda; etkileşimli okuma etkinliğinin, öğrencilerin bilişsel alanlarınaözellikle de dil gelişimlerine etkisini incelemek amacıyla yapıldığı görülmüştür. En çok okul öncesidönem öğrencileri ile gerçekleştirilen etkinliğin çalışma grubu büyüklüğünün 1-19 öğrenci arasındadeğiştiği ve etkileşimli okuma etkinliklerin öğretmen ve öğrenci arasında, çoğunlukla 5-8 haftalıksürede sonuçlandığına ulaşılmıştır. Çoğunlukla nicel araştırma yaklaşımının deneysel desenlerikullanılan çalışmalarda, en çok öğrencilerin söz varlığının geliştiği sonucuna ulaşılmıştır veetkileşimli okuma etkinliğine öneri olarak daha büyük örneklem grupları üzerinde yapılmasıgerektiği, gelecek çalışmalara yönelik öneri olarak ise; öğrencilerin bilişsel alanlarına, en çok da dilgelişimi üzerinde çalışmalar yapılması gerektiği belirtilmiştir.
Anahtar Kelime: A Content Analysis on Dialogic Reading
Öz: This study aims to examine the national and international research on dialogic reading conducted between 2008 and 2018 by means of content analysis method. 64 articles and 49 thesis about dialogic reading between 2008 and 2018 were found in the study. They were later analyzed according to “objective, study group, the number of the study group, participants of the activity, method, activity duration, conclusions, suggestions for the activity and suggestions for future studies” parameters. It was found out that the effect of dialogic reading activity on students’ cognitive development, especially on their language development was analyzed in studies. It was observed that the scope of studies changed between 0 to 19 number of students and studies were conducted mostly with pre-school kids. Dialogic reading studies were conducted mostly in 5 to 8 weeks’ period with teachers and students. Studies were mostly designed by using experimental pattern, and it was found out that students’ vocabulary expanded the most. Finally, dialogic reading activity should be conducted on larger study groups, and future studies should be conducted on students’ cognitive development, especially on their language development.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akoğlu, G., Ergül, C. ve Duman, Y. (2014). Etkileşimli kitap okuma: Korunmaya muhtaç çocukların alıcı ve ifade edici dil becerilerine etkileri. İlköğretim Online, 13(2), 622‐639.
- Aksaçlıoğlu, A. G. ve Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 21(1), 3-28.
- Ariaz, S. K. (2010). Vocabulary acquisition of bilingual students through the implementation of dialogic shared storybook reading techniques, Unpublished Master Thesis, Texas At El Paso University, United States.
- Armbruster, B. B., Lehr, F. & Osborn, J. (2003). Put reading first: The research building blocks for teaching children to read: Kindergarten through grade 3. Jessup. MD: National Institute for Literacy.
- Atim, A. & Azihar, Z. N. (2012). Mother-child dialogic discourse in shared reading sessions: use ofliteral and inferential questions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 66, 321–329.
- Beck, I. L., McKeown, M. G. & Kucan, L. (2002). Bringing words to life: Robust vocabulary instruction. New York: Guilford Press.
- Boit, R. J. (2010). A comparison study on the effects of the standardized and a teacher modified dialogic reading programs on early literacy outcomes of preschool children from low income communities, Unpublished Doctorate Thesis, Massachusetts-Amherst University, U. S.
- Brickman, S. O. (2002). Effects of a joint book reading strategy on event start. Unpublished Doctorate Thesis, Oklahama University, U. S.
- Chow, B., McBride-Chang, C., Cheung, H. & Chow, C. S. (2008). Dialogic reading and morphology training in Chinese children: Effects on language and literacy. Developmental Psychology, 44(1), 233–244.
- Collins, F. M. & Svensson, C. (2008). If I had a magic wand I'd magic her out of the book: the rich literacy practices of competent early readers. Early Years, 28:1, 81-91. doi. 10.1080/09575140701844599
- Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri [Parameters of content analysis]. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
- Çelebi Öncü, E. (2016). Etkileşimli kitap okumanın beş-altı yaş çocuklarının sosyal durumlara yaklaşımlarına etkisinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(4), 489-503.
- Davis, S. E. (2004). An enhanced dialogic reading approach to facilitate typically developing pre-school Children’s emergent literacy skills, Unpublished Master Thesis, East Tennessee State University, U. S.
- Dinçer, S. (2018). Eğitim bilimleri araştırmalarında içerik analizi: Meta-analiz, meta-sentez, betimsel içerik analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 176-190.
- Dixon-Krauss, L., Januszka, C. M. & Chae, C. (2010) Development of the dialogic reading ınventory of parent-child book reading, Journal of Research in Childhood Education, 24:3, 266-277. doi. 10.1080/02568543.2010.487412
- Dochy, F. (2006). A guide for writing scholarly articles or reviews for the educational research review. 24 April 2019, retrived from http://www.elsevier.com/__data/promis_misc/edurevReviewPaperWriting.pdf.
- Domack, A. M. (2005). The effect of a dialogic reading intervention on the emergent literacy skills of preschool students, Unpublished Master Thesis, Nebraska University, U.S.
- Duman, B. ve Yakar, A. (2017). Öğretime yönelik duyuşsal farkındalık ölçeği. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, Vol 6(1), 200–229.
- Efe, M. ve Temel, Z. F. (2018). Okul öncesi dönem 48-66 ay çocuklarına etkileşimli kitap okuma programı’nın yazı farkındalığına etkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Özel Sayısı, Cilt 2, Sayı 2, 257-283.
- Ekiz, D. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21b.). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Elmonayer, R. A. (2013). Promoting phonological awareness skills of Egyptian kindergarteners through dialogic reading. Early Child Development and Care, 183(9), 1229–1241. doi.http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2012.703183.
- Er, S. (2016). Okulöncesi dönemde anne babaların etkileşimli hikâye kitabı okumalarının önemi. Başkent University Journal of Education, 3(2), 156-160.
- Ergül, C., Akoğlu, G., Sarıca, A. D., Tufan, M. ve Karaman, G. (2015). Ana sınıflarında gerçekleştirilen birlikte kitap okuma etkinliklerinin "etkileşimli kitap okuma” bağlamında incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 603-619. doi: 10.17860/efd.88429.
- Ergül, C., Sarıca, A. D. ve Akoğlu, G. (2016). Etkileşimli kitap okuma: dil ve erken okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesinde etkili bir yöntem. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(2), 193-204. doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.246307
- Falkingham, L. T. & Reeves, R. (1998). Context analysis a technique for analysing research in a field, applied to literature on the management of R & D at the section level. Scientometrics, 42(2), 97-120.
- Flynn, K. S. (2011). Developing children’s oral language skills through dialogic reading. 28 October 2018, retrived from http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/004005991104400201.
- Fung, P. C., Chow, B. W-Y. & McBride-Chang, C. (2005). The impact of a dialogic reading program on deaf and hard-of-hearing kindergarten and early primary school–aged students in Hong Kong. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, vol. 10, no. 1, 82-95. doi:10.1093/deafed/eni005.
- Ganotice Jr. F. A., Downing, K., Mak, T., Chan, B. & Lee, W. Y. (2017) Enhancing parent-child relationship through dialogic reading, Educational Studies, 43(1), 51-66, doi.10.1080/03055698.2016.1238340.
- Gladwin, R. F. & Stepp-Greany, J. (2008). Reading approach vs. traditional an interactive, instructorsupported reading instruction in Spanish. Foreign Language Annals, 41(4), 687-701.
- Graham Doyle B. & Bramwell, W. (2006). Promoting emergent literacy and social-emotional learning thruogh dialogic reading. The Reading Teacher, 59(6),554-564.
- Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme. Turkish Studies - International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7/1 Winter, 1159-1177.
- Gutiérrez, R. (2016). Effects of dialogic reading in the improvement of reading comprehension in students of primary education. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 303-320. doi: 10.1387/RevPsicodidact.15017.
- Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Hargrave, A. C. & Senechal, M. (2000). A book reading intervention with preschool children who have limited vocabularies: The benefits of regular reading and reading. Early Childhood Research Quarterly, 15, 75–90.
- Jacobs, G. M. (2016). Dialogic reading aloud to promote extensive reading. Extensive reading in Japan, 9(1), 10-12.
- Justice, L. M. & Pullen, P. C. (2003). Promising interventions for promoting emergent literacy skills: Three evidence-based approaches. Topics in Early Childhood Special Education, 23, 99-113.
- Kargın, T., Güldenoğlu, B. ve Ergül, C. (2017). Anasınıfı çocuklarının erken okuryazarlık beceri profili: Ankara örneklemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 1, Sayfa No: 61-87. doi. 10.21565/ozelegitimdergisi.299868.
- Kim, D. & Hall, J. K. (2002). The role of an interactive book reading program in the development of second language pragmatic competence. The Modern Language Journal, 86, iii, 332–348.
- Laboo, L. (2005). Books and computer response activities that support literacy development. Reading Teacher, 59, 288-292.
- Lee, N-S. (2004). Dialogic reading of children in nineteenth-century British and American novels, Unpublished Doctorate Thesis, Indiana University, Pennsylvania.
- Lever, R. (2008). Discussing stories: Using a dialogic reading intervention to improve kindergartner's oral narrative construction, Unpublished Master Thesis, Carleton University, U. S.
- Malani, M. D., Barina, A., Kludjian, K., Perkowski, J., Nye, C. & Schwartz, C. (Commentary authors) ,(2010). Added value of dialogic book reading for young children's vocabulary development. Evidence-Based Communication Assessment and Intervention, 4(4), 178-182. doi: 10.1080/17489539.2011.567891.
- Maul, C. A. & Ambler, K. L. (2014). Embedding language therapy in dialogic reading to teach morphologic structures to children with language disorders. Communication Disorders Quarterly, 35, 237–247.
- McMonigle, T. (2012). Exploring parents’ understanding and applicatıon of dialogic reading while teaching their preschoolers the social skills associated with courage, empathy, and love, Unpublished Doctorate Thesis, The Florida State University, U. S.
- MEB, (2018). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
- Mercer, C. D. (1987). Students with learning disabilities. USA: Merril Publishing.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publications.
- Mol, S. E., Bus, A. G. & de Jong, M. T. (2009). Interactive Book Reading in Early Education: A Tool to Stimulate Print Knowledge as Well as Oral Language. Review of Educational Research, 79(2), 979-1007.
- Morgan, P. & Meier, C. R. (2008). Dialogic reading’s potential to improve children’s emergent literacy skills and behavior. Preventing School Failure, 52(4), 11-16.
- Pillinger, C. & Wood, C. (2014). Pilot study evaluating the impact of dialogic reading and shared reading at transition to primary school: early literacy skills and parental attitudes. Literacy, 48(3), 155- 163.
- Regur, C. E. (2013). A dialogic reading intervention for parents of children with down syndrome, Unpublished Doctorate Thesis, Southern California University, U. S.
- Scarborough, H. S. & Dobrich, W. (1994). On the efficacy of reading to preschoolers. Developmental Review, 14(3), 245-302.
- Snow Bryant, J. D. (2016). Let’s give them something to talk about: Supporting primary African Amerikan students’ language through dialogic reading, Unpublished Doctorate Thesis, Missouri–St. Louis University, U. S.
- Sukhram, D. P. & Hsu, A. (2012). Developing reading partnership between parents and children: A Reflection on the reading together program. Early Childhood Educ, 40, 115-121.
- Temizkan M. & Atasoy, A. (2016). Söz varlığının gelişimi açısından çizgi filmler üzerine bir değerlendirme (TRT çocuk ve minika çocuk örneği). Milli Eğitim, 210, 577-599.
- Towson, J. A., Fetting, A., Fleury, V. P. & Abarca, D. L. (2017). Dialogic reading in early childhood settings: A summary of the evidence base. Topics in Early Childhood Special Education, 37(3), 132–146. doi: 10.1177/0271121417724875.
- Trussell, J. W. & Easterbrooks, S. R. (2014). The effect of enhanced storybook interaction on signing deaf children’s vocabulary. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 19, 319–332.
- Tsai, Y-W. (2009). The impact of dialogıc reading: Facilitating language acquisition of young children with hearing impairments in Taiwan, Unpublished Doctorate Thesis, The Pennsylvania State University, U. S.
- Tsybina, I. & Eriks-Brophy, A. (2010). Bilingual dialogic book-reading intervention for preschoolerswith slow expressive vocabulary development. Journal of Communication Disorders, 43,538–556.
- Udaka, I. J. (2009). Cross-age peer tutoring in dialogic reading: Effects on the language development of young children, Unpublished Doctorate Thesis, Massachusetts Amherst University, U. S.
- Uludağ, Z. & Odacı, H. (2002). Eğitim öğretim faaliyetlerinde fiziksel mekân. Millî Eğitim, 153-154.
- Urbani, J. M. (2011). Implementing a dialogic reading ıntervention: The experiences of teachers of deaf and hard of hearing students, Unpublished Doctorate Thesis, California University, Berkeley.
- Vallly, Z., Murray, L., Tomlison, M. & Cooper, P. J. (2015). The impact of dialogic book-sharing training on infant language and attention: a randomized controlled trial in a deprived South African community. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(8), 865–873. doi:10.1111/jcpp.12352.
- Waterhouse, N. L. (2014). Changing participation in guided interactive shared reading: A study of early childhood teachers’ ımplementation and children’s engagement, Unpublisshed Doctorate Thesis, College of Education and Human Sciences University of Montana, Washington.
- Whalon, K., Delano, M. & Hanline, M. F. (2013). A rationale and strategy for adapting dialogic reading for children with autism spectrum disorder: RECALL. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 57:2, 93-101. doi.10.1080/1045988X.2012.672347.
- Whitehurst, G. J. (1992). Dialogic reading: An effective way to read to preschoolers. http://www.readingrockets.org/article/dialogic-reading-effective-way-read-aloud-youngchildren adresinden 03.10.2018 tarihinde dinilmiştir.
- Whitehurst, G. J., Arnold, D. S., Epstein, J. N., Angell, A. L., Smith, M., & Fischel, J. E. (1994). A picture book reading intervention in day care and home for children from low-income families. Developmental Psychology, 30, 679-689. Whitehurst, G. J. & Lonigan, C. J. (1998). Child development and emergent literacy. Child Development, 69, 848-872.
- Yağlı, A. (2013). Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: Caillou ve Pepee örneği. Turkish Studies, 8(10), 707-719.
- Yalman, M., Özkan, E. ve Kutluca, T. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları üzerine betimsel bir araştırma: Dicle Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 14(2), 291-305.
- Yaman, E. (2010). Kalabalık sınıfların etkileri: Öğrenciler ne düşünüyor? Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 403-414.
- Yıldız Bıçakçı, M., Er, S. ve Aral, N. (2017). Annelerin çocuklarına etkileşimli kitap okuma sürecine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, Cilt 42, Sayı 191, 53-68.
- Yıldız Bıçakçı, M., Er, S. ve Aral, N. (2018). Etkileşimli öykü kitabı okuma sürecinin çocukların dil gelişimi üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 201-208. doi: 10.24106/kefdergi.375865
- Yin Mee, C. & Gan, L. (1998). Reading practices in Singapore homes. Early Child Development and Care, 144:1, 13-20. doi: 10.1080/0300443981440103.
- Zevenbergen, A. A. & Whitehurst, G. J. (2003). Dialogic reading: A shared picture book reading intervention for preschoolers. In A. van Kleek, S. A. Stahl, & A. B. Bauer (Eds.), On reading to children: Parents and teachers (pp. 177–200). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
- Zevenbergen, A. A., Worth, S.,Dretto, D. & Travers, K. (2016): Parents’ experiences in a home-based dialogic reading programme. Early Child Development and Care, doi.10.1080/03004430.2016.1241775.
APA | Yurtbakan E (2020). Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi. , 135 - 156. |
Chicago | Yurtbakan Ergün Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi. (2020): 135 - 156. |
MLA | Yurtbakan Ergün Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi. , 2020, ss.135 - 156. |
AMA | Yurtbakan E Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi. . 2020; 135 - 156. |
Vancouver | Yurtbakan E Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi. . 2020; 135 - 156. |
IEEE | Yurtbakan E "Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi." , ss.135 - 156, 2020. |
ISNAD | Yurtbakan, Ergün. "Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi". (2020), 135-156. |
APA | Yurtbakan E (2020). Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 135 - 156. |
Chicago | Yurtbakan Ergün Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi 8, no.1 (2020): 135 - 156. |
MLA | Yurtbakan Ergün Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, vol.8, no.1, 2020, ss.135 - 156. |
AMA | Yurtbakan E Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2020; 8(1): 135 - 156. |
Vancouver | Yurtbakan E Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2020; 8(1): 135 - 156. |
IEEE | Yurtbakan E "Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi." Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8, ss.135 - 156, 2020. |
ISNAD | Yurtbakan, Ergün. "Etkileşimli Okuma: Bir İçerik Analizi". Ana Dili Eğitimi Dergisi 8/1 (2020), 135-156. |