Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 813 - 830 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17679/inuefd.511330 İndeks Tarihi: 06-10-2020

Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, liselerde öğrenim gören öğrencilerin okul kültürü algıları ile okula yabancılaşmaları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Malatya ili Battalgazi ve Yeşilyurt ilçelerindeki liselerde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örnekleme 407 öğrenci dâhil edilmiştir. Öğrencilerin okul kültürü algılarını belirlemek amacıyla Göldağ (2015) tarafından geliştirilen "Okul Kültürü Ölçeği", okula yabancılaşmalarını ölçmek amacıyla Sanberk’in (2003) "Öğrenci Yabancılaşma" ölçeği kullanılmıştır. Fark analizleri için normallik varsayımı incelenmiş (basıklık ve çarpıklık) verilerin normal dağılım özelliği gösterdiği saptanmıştır. Bu nedenle veriler, betimleyici analizler (ortalama ve standart sapma) ile parametrik analizler olan bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi testi (ANOVA) ve Pearson Çarpım Moment Korelasyon Analizi kullanılarak test edilmiştir. Anlamlılık düzeyi p<,05 alınmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; öğrencilerin okul kültürü algıları ile okula yabancılaşmaları arasında orta düzeyde negatif yönlü anlamlı bir ilişki vardır. Öğrencilerin okul kültürü algıları yükseldikçe okula olan yabancılaşmaları da azalmaktadır.
Anahtar Kelime:

An Investigation of the Relationship between High School Students' Perceptions of School Culture and Their Alienation toward School

Öz:
The aim of the present study is to investigate the relationship between school culture perceptions and school alienation of high school students. The present research has been conducted in relational screening model. The population of the study consists of the students studying in high schools in the Battalgazi and Yeşilyurt districts of Malatya in the 2018-2019 academic year. 407 students have been included in the sample. School culture scale developed by Göldağ and student alienation scale of Sanberk have been used to measure school culture perceptions. The normality assumption for the difference analysis has been found to be the normal distribution characteristic of the data with Kurtosis and skewness coefficients in the range of ± 1. For this reason, the data has been tested using descriptive analysis (mean and standard deviation) and t-test for independent groups which are parametric analyzes, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson Product Moment Correlation Analysis. The significance level has been taken as p <, 05. According to the obtained results; there is a moderate level negative relationship between students' perceptions of school culture and their school alienation. As students' perception of school culture increases, their alienation from school decreases
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barth, R. S. (2002). The Culture Builder. Educational Leadership. 59 ( 8),6-11.
  • Brown, M.R., Higgins, K. and Paulsen, K(2003a). Adolescent alienation: What is it and what can educators do about it? Intervention in School and Clinic, 39(1),3-9
  • Brown, M. R., Higgins, K., Pierce, T., Hong, E., ve Thoma, C. (2003b). Secondary students’ perceptions of school life with regard to alienation: The effects of disability, gender and race. Learning Disability Quarterly, 26(4), 227-238
  • Cemalcılar, Z. (2010). Schools as Socialisation Contexts: Understanding the Impact of School Climate Factors on Students’ Sense of School Belonging. Applied Psychology: An International Review, 59(2), 243–272. doi: 10.1111/j.1464-0597.2009.00389.x
  • Coşkun, Y. ve Altay C.A. (2009) Lise Öğrencilerinde Yabancılaşma ve Benlik Algısı İlişkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29, 41-56.
  • Çelik, F. (2005). Orta öğretim öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana
  • Daft, R.L. (2006). New Era of Management. Student Edition. Ohio: Thomson Corporation Ergün, M. ve Duman, T. "Kritik Durumlarda Öğretmen Davranışları", Millî Eğitim Dergisi, 137, 45-58.
  • Fitzhenry, K. M (2010 ). Perceptions Of School Culture: Influences on High School Teachers' Choice of Pedagogy. Unpublished Doctoral Dissertation. Widener University, Pennsylvania.
  • Flint, N. (2000). Culture Club: An Investigation of Organisational Culture. Paper Presented at the Annual Meeting of the Australian Association for Research in Education, Sydney
  • Hallett, T. (2003) Symbolic Power and Organizational Culture. Sociological Theory, 21(2), 128-149
  • Holmes, M. T. (2009). Creating a Positive School Culture in Newly Opened Schools. Unpublished Doctoral Dissertation, North Carolina State University, North Carolina
  • Hoy, W. K. (1990). Organizational Climate and Culture: A Conceptual Analysis of the School Workplace, Journal of Educational and Psychological Consultation,1(2), 149-168.
  • George, D.,ve Mallery, P. (2016) IBM SPSS Statistics 23 Step by Step: A Simple Guide and Reference.(14. ed.) New York: Routledge.
  • Gedik, A. ve Cömert, M. (2018). Ortaöğretim Öğrencilerinde Okula Yabancılaşma Düzeyleri. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (15), 475-497.
  • Gorham, J. ve Christophel, D. M. (1992). Students' perceptions of teacher behaviors as motivating and demotivating factors in college classes. Communication Quarterly, 40(3), 239-252. doi: 10.1080/01463379209369839
  • Göldağ, B. (2015). Orta Öğretim Kurumlarında Okul Kültürü Yoluyla Değerler Eğitimi (Malatya ili örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Hadjar, A., Backes S., & Gysin., S. (2015). School Alienation, Patriarchal Gender-Role Orientations and the Lower Educational Success of Boys. A Mixed-method Study. Masculinities and Social Change, 4(1), 85- 116. doi:10.17583/msc.2015.1319
  • Hascher, T. ve Hagenauer, G. (2010). Alienation from school. International Journal of Educational Research, 49, 220–232
  • Kalaycı, H. ve Özdemir, M.(2013). Lise Öğrencilerinin Okul Yaşamının Niteliğine İlişkin Algılarının Okul Bağlılıkları Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2): 293-315.
  • Karakaya, F. (2010). Çağdaş insan ve yabancılaşma üzerine bir dizi resim önerisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Basımevi. Kılıç, H. (2009). Sosyo-ekonomik değişkenler açısından eğitimde yabancılaşma olgusu ve öğretmen. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • MaCkey, J.A.(1970). The Dimensions of Adolescent Alienation. The High School Journal, 54(2). 84-95. http://www.jstor.org/stable/40365874
  • Mackey, J. ve A, Ahlgren(1977). Dimensions of Adolescent Alienation. Applied Psychological Measurement, 1(2), 219-232.
  • Matsumoto, D. (1996). Culture and Psychology. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Mau, R. Y. (1992). The validity and devolution of a concept: student alienation. Adolescence, 27(107), 731- 741.
  • Morinaj, J., Scharf, J., Grecu, A., Hadjar, A., Hascher, T. ve Marcin, K. (2017). School Alienation: A Construct Validation Study. Frontline Learning Research, 5(2), 36-59
  • Morinaj, J ve Hascher, T. (2018). School alienation and student well-being: a cross-lagged longitudinal analysis. European Journal of Psychology of Education. 1-12, doi.org/10.1007/s10212-018-0381-1
  • Maslowski, R. (2001). School Culture and School Performance. Ph. D. thesis University of Twente. Netherlands: Twente University Press
  • Oerlemans, K. ve Jenkins, H.(1998). There are aliens in our school. Educational Research, 8(2), 1998, 117-129.
  • Peterson, K. D. and Deal, T. E.(2009). The Shaping School Culture Fieldbook. Second Edition. San Fransisco California USA: Jossey-Bass Inc. Publishers.
  • Sanberk, İ.(2003). Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği (Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Sarı, M. ve Özgök, A. (2014). Ortaokul Öğrencilerinde Okula Aidiyet Duygusu ve Empatik Sınıf Atmosferi Algısı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2),479-492
  • Schein, E. H. (1996). Culture: The Missing Concept in Organization Studies. Administrative Science Quarterly, 41(2), 40th Anniversary Issue, 229-240.
  • Schulz, L. L. and Rubel, D. J. (2011). A phenomenology of alienation in high school: The experiences of five male non-completers. Professional School Counseling, 14(5), 286-298.
  • Seeman, M. (1959). On the Meaning of Alienation. American Sociological Review, 24(6), 783-790
  • Spencer-Oatey, H. (2012) What is culture? A compilation of quotations. GlobalPAD Core Concepts. internet erişim tarihi 10.09.2019 https://warwick.ac.uk/fac/soc/al/globalpad/openhouse/ interculturalskills/global_pad_-_what_is_culture.pdf
  • Stolp, S. (1994). Leadership for School Culture. ERIC-Clearinghouse on Educational Management. İnternet erişim tarihi 18.12.2010 http://eric.uoregon.edu/publications/digests/digest091.html.
  • Şimşek, H. ve Katıtaş, S. (2014). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Okula Yabancılaşmanın Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Şanlıurfa İli Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 15(1), 81-99
  • Şimşek, H. ve Akdemir, Ö.A. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Okula Yabancılaşma. Current Research in Education. 1(1), 1-12.
  • Şişman, M.(2007). Örgütler ve Kültürler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Tillar, H. (2004). School Culture And Student Achievement In Elementary Schools In South Carolina, Parkway: ProQuest LLC.
  • Watt, I. (2000). Essays on Conrad. Cambridge: Cambridge University Press. Williamson, I. ve Cullingford, C. (1998). Adolescent Alienation: its correlates and consequences, Educational Studies, 24(3), 333-343, doi:10.1080/0305569980240306.
  • Yanık, M. ve Çamlıyer, H. (2015). Ortaöğretim 9. Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumları İle Okula Yabancılaşma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi,. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 1, 9-19.
APA GÖLDAĞ B (2019). Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 813 - 830. 10.17679/inuefd.511330
Chicago GÖLDAĞ Battal Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (2019): 813 - 830. 10.17679/inuefd.511330
MLA GÖLDAĞ Battal Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 2019, ss.813 - 830. 10.17679/inuefd.511330
AMA GÖLDAĞ B Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2019; 813 - 830. 10.17679/inuefd.511330
Vancouver GÖLDAĞ B Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2019; 813 - 830. 10.17679/inuefd.511330
IEEE GÖLDAĞ B "Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." , ss.813 - 830, 2019. 10.17679/inuefd.511330
ISNAD GÖLDAĞ, Battal. "Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". (2019), 813-830. https://doi.org/10.17679/inuefd.511330
APA GÖLDAĞ B (2019). Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 813 - 830. 10.17679/inuefd.511330
Chicago GÖLDAĞ Battal Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.3 (2019): 813 - 830. 10.17679/inuefd.511330
MLA GÖLDAĞ Battal Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.3, 2019, ss.813 - 830. 10.17679/inuefd.511330
AMA GÖLDAĞ B Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(3): 813 - 830. 10.17679/inuefd.511330
Vancouver GÖLDAĞ B Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(3): 813 - 830. 10.17679/inuefd.511330
IEEE GÖLDAĞ B "Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.813 - 830, 2019. 10.17679/inuefd.511330
ISNAD GÖLDAĞ, Battal. "Lise Öğrencilerinin Okul kültürü Algıları ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/3 (2019), 813-830. https://doi.org/10.17679/inuefd.511330