Yıl: 2020 Cilt: 45 Sayı: 201 Sayfa Aralığı: 79 - 108 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2019.8419 İndeks Tarihi: 06-10-2020

Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi

Öz:
Çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin derslerde siberaylaklık davranışlarında bulunma durumlarının çeşitli değişkenler ve öğretmen görüşleri açısından incelenmesidir. Yakınsayan paralel karma yöntemle desenlenen araştırmanın çalışma grubunu 9 farklıokuldan toplam 819 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Nicel verilerin toplanmasında Akbulut, Dursun, Dönmez ve Şahin (2016) tarafından geliştirilen beş faktörlü “Siberaylaklık Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanması için ise yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve bu form öğrencilerden alınan bilgileri desteklemek adına her bir okulda farklı branşlarda ders vermekte olan toplam 18 öğretmene uygulanmıştır. Nicel verilerin çözümlenmesinde bağımsız örneklem t-testi, tek-yönlü ANOVA testi, I. Tip hatayı kontrol etmek amacıyla Bonferroni düzeltmesi (correction) ve çoklu karşılaştırma testlerinden yararlanılırken, nitel veriler içerik analiziile çözümlenmiştir. Nicel verilerin analizinde öğrencilerinderslerde siberaylaklık davranışında bulunma durumları üzerinde cinsiyet ve okul türü değişkenlerinin orta düzeyde anlamlı bir etkisi olduğu ortaya çıkarken, öğrenim görülen sınıf ve sosyal ağlarda geçirilen ortalama süreye göre ise küçük düzeyde etki büyüklüğü ile anlamlı farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte araştırmada öğretmenlerden alınan görüşler çerçevesinde, öğrencilerin derslerde siberaylaklık davranışında bulunma nedenleri ile ilgili olarak eğitim süreci ve sosyo-psikolojik etmenler sebep gösterilirken, öğrencilerin derslerde siberaylaklıkdavranışında bulunmalarının genel olarak öğrencilerin akademik başarıları ve derse yönelik ilgileri üzerinde olumsuz bir etki oluşturduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada ayrıca öğrencilerin derslerde siberaylaklık davranışında bulunmalarının, sınıf arkadaşları ve öğretmenleri açısından derse yönelik motivasyonlarında azalma, dikkat dağınıklığı yaratma ve ders akışını bozma gibi olumsuz durumlara sebebiyet verdiği ifade edilmiştir
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adams, D. (2006). Wireless labtops in the classroom (and the Sesame Street syndrome). Communication of the ACM, 49(9), 25-27. doi:10.1145/1151030.1151049
  • Ahmad, A. ve Omar, Z. (2017). Age and gender differences in employee cyberloafing behavior. https://www.researchgate.net/profile/Aminah_Ahmad2/publication/313720412_Age_and_Gender_Differences_in_Employee_Cyberloafing_Behavior/links/58a4074fa6fdcc05f166a56f/Age-andGender-Differences-in-Employee-Cyberloafing-Behavior.pdf adresinden erişildi.
  • Akbulut, Y., Dönmez, O. ve Dursun, Ö. Ö. (2017). Cyberloafing and social desirability bias among students and employees. Computers in Human Behavior, 72, 87-95.
  • Akbulut, Y., Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O. ve Şahin, L. (2016). In search of a measure to investigate cyberloafing in educational settings. Computers in Human Behavior, 55, 616-625. doi:10.1016/j.chb.2015.11.002
  • Aljomaa, S. S., Al Qudah, M. F., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F. ve Abduljabbar, A. S. (2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computer Human Behaviour, 61,155-164.
  • Anandarajan, M., Devine, P. ve Simmers, C. A. (2004). A multi dimensional scaling approach to personal web usage in the work place. M. Anandarajan ve C. A. Simmers (Ed.), Personal web usage in the workplace: A guide to effective human resource management içinde (s. 61-79). Hershey, PA: Information Science Publishing.
  • Andreassen, C. S., Torsheim, T. ve Pallesen, S. (2014). Predictors of use of social network sites at work a specific type of cyberloafing. Journal of Computer Mediated Communication, 19(4), 906-921. doi:10.1111/jcc4.12085
  • Arabacı, İ. B. (2017). Investigation of faculty of education students' cyberloafing behaviors in terms of various variables. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16(1), 72-82.
  • Armağan, A. (2013). Gençlerin sanal alanı kullanım tercihleri ve kendilerini sunum taktikleri: Bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(27), 78-92.
  • Askew, K., Buckner, J. E., Taing, M. U., Ilie, A., Bauer, J. A. ve Coovert, M. D. (2014). Explaining cyberloafing: The role of the theory of planned behavior. Computers in Human Behavior, 36, 510-519.
  • Bağrıaçık Yılmaz, A. (2017). Lisansüstü öğrencilerinin siber aylaklık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Karma bir çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 113-134.
  • Baş, M. (2017). Cyberloafing tendency in applications of students who have tourism and culinary training. Journal of Strategic Research in Social Science (JoSReSS), 3(4), 261-270.
  • Baturay, M. H. ve Toker, S. (2015). An investigation of the impact of demographics on cyberloafing from an educational setting angle. Computers in Human Behavior, 50, 358-366.
  • Bayrak, H. (2018). İnternet kullanımı ve sosyal medya istatistikleri. https://dijilopedi.com/2018-internetkullanimive-sosyal-medya-istatistikleri/ adresinden erişildi.
  • Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PİSA analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Blanchard, A. ve Henle, C. (2008). Correlates of different forms of cyberloafing: The role of norms and external locus of control. Computers in Human Behavior, 24(3), 1067-1084.
  • Block, W. (2001). Cyberslacking, business ethics and managerial economics. Journal of Business Ethics, 33(3), 225-231.
  • Brubaker, A. T. (2006). Faculty perceptions of the impact of student laptop use in a wireless internet environment on the classroom learning environment and teaching information and library science (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). University of North Carolina, The Faculty of The School of Information and Libary Science, ABD.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Candan, H. ve İnce, M. (2016). Siber kaytarma ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik emniyet çalışanları üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(1), 229-235.
  • Cha, S. S. ve Seo, B. K. (2018). Smartphone use and smartphone addiction in middle school students in Korea: Prevalence, social networking service, and game use. Health Psychology Open, 5(1), 1-15. doi:10.1177/2055102918755046
  • Chang, A. (2012). UTAUT and UTAUT 2: A review and agenda for future research. Journal The WINNERS, 13(2), 106-114.
  • Chou, C. ve Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction usage, gratification, and pleasure experience: The Taiwan college students case. Computers & Education, 35(1), 65-80.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4. bs.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (M. Sözbilir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Çakır, Ö., Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2011). An investigation of university students’ internet and game addiction with respect to several variables. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 44(2), 95-117.
  • Demir, Ö. ve Seferoğlu, S. S. (2016). Bilgi okuryazarlığı, internet bağımlılığı, sanal aylaklık ve çeşitli diğer değişkenlerin sanal zorbalık ile ilişkisinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 3(1), 1-26.
  • Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O. ve Akbulut, Y. (2018). Predictors of cyberloafing preservice information technology teachers. Contemporary Educational Technology, 9(1), 22-41.
  • Ehikhamenor, F. A. (2003). Internet facilities: Use and non-use by Nigerian university scientists. Journal of Information Science, 29(10), 35-48.
  • End, C. M., Worthman, S., Mathews, M. B. ve Wetterau, K. (2010). Costly cell phones: The impact of cell phone rings on academic performance. Teaching of Psychology, 37, 55-57.
  • Ergün, E. ve Altun, A. (2012). Öğrenci gözüyle siber aylaklık ve nedenleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(1), 36-53.
  • Ersoy, H., Duman, E. ve Öncü, S. (2016). Arttırılmış gerçeklik ile motivasyon ve başarı: Deneysel bir çalışma. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 5(1), 39-44.
  • Fırat, M., Kabakçı Yurdakul, I. ve Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 65-86. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.2s3m
  • Frankel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGrawHill.
  • Fried, C. B. (2008). In-class laptop use and its effects on student learning. Computers & Education, 50, 906- 914.
  • Galluch, P. S. ve Thatcher, J. B. (2006). Slacking and the internet in the classroom: A prelimary investigation. SIGHCI 2006 Proceedings. http://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi article=1001&context=sighci2006 adresinden erişildi.
  • Garrett, R. K. ve Danziger, J. N. (2008). On cyberslacking: Workplace status and personal internet use at work. Cyberpsychology & Behavior, 11(3), 287-292.
  • Gencer, S. L. ve Koc, M. (2012). Internet abuse among teenagers and its relations to internet use patterns and demographics. Educational Technology & Society, 15(2), 25-36.
  • Genç, Z. ve Tozkoparan, S. B. (2017). Siberaylaklık nedenleri ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 53-61.
  • Gerow, J. E., Galluch, P. S. ve Thatchar, J. B. (2010). To slack or not to slack: Internet usage in the classroom. Journal of Information Technology Theory and Application, 11(3), 5-23.
  • Gomez, P., Rial, A., Brana, T., Varela, J. ve Golpe, S. (2017). Screening of problematic internet use among Spanish adolescents: Prevalence and related variables. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 20(3), 1-10.
  • Griffiths, M. D., Kuss, D. J. ve King, D. L. (2012). Video game addiction: Past, present and future. Current Psychiatry Reviews, 8(4), 308 318.doi:10.2174/157340012803520414
  • Hayıt, Ö. G. T. ve Dönmez, O. (2016). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık profilleriyle bilişsel kapılma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching, 5,146-150.
  • Heidari, E. (2018). Investigating the effect of cyberloafing on the sense of happiness and academic engagement of medical students. Iran J Health Educ Health Promot 2018, 6(3), 203-212.
  • Hernandez, W., Levy, Y. ve Ramim, M. (2016). An empirical assessment of employee cyberslacking in the public sector: The social engineering threat. Online Journal of Applied Knowledge Management, 4(2), 93-109.
  • Holt, T. J., Burruss, G. W. ve Bossler, A. M. (2010). Social learning and cyber-deviance: Examining the importance of a full social learning model in the virtual world. Journal of Crime and Justice, 33(2), 31-61.
  • Jacobsen, W. C. ve Forste, R. (2011). The wired generation: Academic and social outcomes of electronic media use among university students. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(5), 275-280.
  • Jandaghi, G., Alvani, S. M., Matin, H. Z. ve Kozekanan, S. F. (2015). Cyberloafing management in organizations. Iranian Journal of Management Studies, 8(3), 335-349.
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranışları ile öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Karaoğlan Yılmaz, F. G., Yılmaz, R., Öztürk, H. T., Sezer, B. ve Karademir, T. (2015). Cyberloafing as a barrier to the successful integration of information and communication technologies into teaching and learning environments. Computers in Human Behavior, 45, 290-298.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Keklik, B., Kılıç, R., Yıldız, H. ve Yıldız, B. (2015). Sanal kaytarma davranışlarının örgütsel öğrenme kapasitesi üzerindeki etkisinin incelenmesi. Business & Economics Research Journal, 6(3), 129-144.
  • Keser, H., Kavuk, M. ve Numanoğlu, G. (2016). The relationship between cyberloafing and internet addiction. Cypriot Journal of Educational Sciences, 11, 37-42.
  • Kim, K., Triana, M. C., Chung, K. ve Oh, N. (2015). When do employees cyberloaf? An interactionist perspective examining personality, justice, and empowerment. Human Resource Management. doi:10.1002/hrm.21699
  • Kim, S. J. ve Byrne, S. (2011). Conceptualizing personal web usage in work contexts: A preliminary framework. Computers in Human Behaviour, 27(6), 2271-2283.
  • Klotz, A. C. ve Buckley, M. R. (2013). A historical perspective of counterproductive work behavior targeting the organization. Journal of Management History, 19(1), 114-132.
  • Knight, R. M. (2017). Academic cyberloafing: A study of perceptual and behavioral differences on in-class cyberloafing among undergraduate students (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). East Carolina University, The Faculty of the Department of Psychology, ABD.
  • Kulezsa, J., DeHondt, G. ve Nezlek, G. (2011). More technology, less learning?. Information Systems Education Journal (ISEDJ), 9(7), 4-13.
  • Kuss, D. J., Rooij, V., Shorter, G. W., Griffiths, M. D. ve Mheen, D. (2013). Internet addiction in adolescents: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 29(5), 1987-1996.
  • Lee, Z., Lee, Y. ve Kim, Y. (2004). Personal web use in organizations. M. Anandarajan ve C. Simmers (Ed.), Personal web usage in the workplace: A guide to effective human resource management içinde (s. 28- 45). Hershey, PA: Information Science Publishing.
  • Li, H., Sarathy, R., Zhang, J. ve Luo, X. (2014). Exploring the effects of organizational justice, personal ethics and sanction on internet use policy compliance. Information Systems Journal, 24(6), 479-502.
  • Liberman, B., Seidman, G., McKenna, K. Y. A. ve Buffardi, L. E. (2011). Employee job attitudes and organizational characteristics as predictors of cyberloafing. Computers in Human Behavior, 27, 2192-2199.
  • Lim, V. K. G. (2002). The IT way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23(5), 675-694.
  • Lim, V. K. G. ve Chen, D. J. Q. (2012). Cyberloafing at the workplace: Gain or drain on work? Behaviour & Information Technology, 31(4), 343-353. doi:10.1080/01449290903353054
  • Lim, V. K. G. ve Teo, T. S. H. (2005). Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore: An exploratory study. Information & Management, 42(8), 1081-1093.
  • Lim, V. K. G., Teo, T. S. H. ve Loo, G. L. (2002). How do i loaf here? Let me count the ways.Communications of the ACM, 45, 66-70.
  • McBride, J., Milligan, J. ve Nichols, J. (2013). "Cyberslacking" in the classroom: The reactions of classroom teachers. College Student Journal, 47(1), 212-218.
  • Miles, J. E., Hu, B., Beldona, S. ve Clay, J. (2001). Cyberslacking! A liability issue for wired workplaces. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42, 34-47.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2. bs.). Thousand Oaks, California: Sage.
  • Miller, R. G. (1991). Simultaneous statistical inference. New York: Springer Verlog.
  • Mowery, D. C. ve Simcoe, T. (2002). Is the internet a U.S. invention? An economic and technological history of computer networking. Research Policy, 31, 1369-1387.
  • Oakley, R. L. ve Salam, A. F. (2012). Cyber citizens and cyber deviance: Exploring social and technical factors as antecedents to cyber deviance and the implications for cyber citizenship. SIGHCI 2012 Proceedings. https://aisel.aisnet.org/sighci2012/7 adresinden erişildi.
  • Oggins, J. ve Sammis, J. (2012). Notions of video game addiction and their relation to self-reported addiction among players of World of Warcraft. Int J Ment Health Addiction, 10, 210-230. doi:10.1007/s11469-010-9309-y
  • Oulasvirta, A., Rattenbury, T., Ma, L. ve Raita, E. (2012). Habits make smartphone use more pervasive. Personal and Ubiquitous Computing, 16(1), 105-114.
  • Örücü, E. ve Aksoy, M. (2018). Sanal kaytarma ve beş büyük kişilik özelliği arasındaki ilişkiye yönelik bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 265-282.
  • Örücü, E. ve Yıldız, H. (2014). İşyerinde kişisel internet ve teknoloji kullanımı: Sanal kaytarma. Ege Akademik Bakış, 14(1), 99-114.
  • Özcan, S., Gökçearslan, S. ve Yüksel, A. O. (2017). An investigation of the relationship between cyberloafing and academic motivation among university students. Ö.Demirel ve S. Dinçer (Ed.), Küreselleşen dünyada eğitim içinde (s. 725-734). doi:10.14527/9786053188407.52. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdem, G. ve Demir, A. (2015). Okul yöneticilerinde sanal kaytarma davranışı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1029-1042. doi:10.17860/efd.46151
  • Özkale, A. ve Koç, M. (2014). Tablet computers and their usage in educational settings: A literature review. SDU International Journal of Educational Studies, 1(1), 24-35.
  • Özkoçak, Y. (2016). Türkiye’de akıllı telefon kullanıcılarının oyalanma amaçlı tercih ettikleri mobil uygulamalar. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 106-130.
  • Palau Saumell, R., Forgas Coll, S., Sanchez Garcia, J. ve Robres, E. (2019). User acceptance of mobile apps for restaurants: An expanded and extended UTAUT-2. Sustainability, 11, 1210. doi:10.3390/su11041210
  • Ravizza S. M., Hambrick D. Z. ve Fenn K. M. (2014). Non-academic internet use in the classroom is negatively related to classroom learning regardless of intellectual ability. Computers & Education,78, 109-114.
  • Ruhnka, J. ve Loopesko, W. E. (2013). Risk management of email and internet use in the workplace.Journal of Digital Forensics Security and Law, 8(3), 7-19.
  • Sana, F., Weston, T. ve Cepeda, N. J. (2013). Laptop multitasking hinders classroom learning for both users and nearby peers. Computers & Education, 62, 24-31.
  • Sari, S., Aryana, D. M., Subarkah, C. Z. ve Ramdhani, M. A. (2018). Multimedia based on scientific approach for periodic system of element. The 2nd Annual Applied Science and Engineering Conference (AASEC 2017) etkinliğinde sunulmuş bildiri.
  • Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S. ve Tippett, N. (2008). Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 376-385.
  • Soh, P. C. H., Koay, K. Y. ve Lim, V. K. G. (2018). Understanding cyberloafing by students through the lens of an extended theory of planned behavior. First Monday, 23(6). doi:10.5210/fm.v23i6.7837
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Taneja, A., Fiore, V. ve Fischer, B. (2015). Cyber-slacking in the classroom: Potential for digital distraction in the new age. Computers & Education, 82, 141-151.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2018). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 adresinden erişildi.
  • Udris, R. (2016). Cyber deviance among adolescents and the role of family, school, and neighborhood: A cross-national study. International Journal of Cyber Criminology, 10(2), 127-146.
  • Ugrin, J. C. ve Pearson, J. M. (2013). The effects of sanctions and stigmas on cyberloafing. Computers in Human Behavior, 29, 812-820.
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M. ve Nickle, S. M. (2018). An examination of the relationship between culture and cyberloafing using the hofstede model. Journal of Internet Commerce, 17(1), 46-63. doi:10.1080/15332861.2018.1424395
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M. ve Odom, M. D. (2007). Profiling cyber-slackers in the workplace: Demographic, cultural, and workplace factors. Journal of Internet Commerce, 6(3), 75-89.
  • Uğur, N. G. ve Turan, A. H. (2015). Üniversite öğrencilerinin mobil uygulamaları kabulü ve kullanımı: Sakarya Üniversitesi örneği. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi, 6(2), 63-79.
  • Ünal, Ö. F., Tekdemir, S. ve Yaldızbaş, S. (2015). Kamu çalışanlarının sanal kaytarma amaçları üzerine ampirik bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 515-534.
  • Varol, F. ve Yıldırım, E. (2017). Siberaylaklık: Öğretmen adayları ve mobil teknolojiler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1046-1057.
  • Varol, F. ve Yıldırım, E. (2018). An examination of cyberloafing behaviors in classrooms from students’ perspectives. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 9(1), 26-46.
  • Venkatesh, V., Thong, J. Y. L. ve Xu, X. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly, 36(1), 157-178.
  • Vialatte, F. B. ve Cichocki, A. (2008) Split-test Bonferroni correction for QEEG statistical maps. Biol Cybern, 98(4), 295-303.
  • Vitak, J., Crouse, J. ve LaRose, R. (2011). Personal internet use at work: Understanding cyberslacking. Computers in Human Behavior, 27(5), 1751-1759.
  • Weinstein, A. ve Lejoyeux, M. (2010). Internet addiction or excessive internet use. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 36(5), 277-283. doi:10.3109/00952990.2010.491880
  • Wu, J., Mei, W. ve Ugrin, J. C. (2018). Student cyberloafing in and out of the classroom in China and the relationship with student performance. Cyberpsychology, Behavior, And Social Networking, 21(3). doi:10.1089/cyber.2017.0397
  • Yağcı, M. ve Yüceler, A. (2016). Kavramsal boyutlarıyla sanal kaytarma. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2), 663-673.
  • Yaşar, S. (2013). The effects of students’ locus of control and attitudes towards computer laboratory on their cyberloafing behaviour (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yaşar, S. ve Yurdugül, H. (2013). The investigation of relation between cyberloafing activities and cyberloafing behaviors in higher education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83, 600-604.
  • Yavuz, M., Gülmez, D. ve Özkaral, T. C. (2016). Cognitive and affective features of vocational high school students. Education & Science, 41(187), 29-44.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bs). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. B. ve Kavanoz, S. (2017). Teknoloji kabul ve kullanım birleştirilmiş modeli-2 ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Periodical for the Languages,Literature and History of Turkish or Turkic, 12(32), 127-146.
  • Young K, S. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402-415.
  • Yuwanto, L. (2018). Academic flow and cyberloafing. Psychology Research, 8(4), 173-177. doi:10.17265/2159-5542/2018.04.006
  • Zoghbi, P. (2007). Relationship between organizational justice and cyberloafing in the workplace: Has “Anomia” a say in the matter?. CyberPsychology Behavior, 10(3), 464-470.
  • Zoghbi, P. (2012). Reconsidering the boundaries of the cyberloafing activity: The case of a university. Behaviour & Information Technology, 31(5), 469-479. doi:10.1080/0144929X.2010.549511
APA AKGÜN F (2020). Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi. , 79 - 108. 10.15390/EB.2019.8419
Chicago AKGÜN Fatma Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi. (2020): 79 - 108. 10.15390/EB.2019.8419
MLA AKGÜN Fatma Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi. , 2020, ss.79 - 108. 10.15390/EB.2019.8419
AMA AKGÜN F Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi. . 2020; 79 - 108. 10.15390/EB.2019.8419
Vancouver AKGÜN F Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi. . 2020; 79 - 108. 10.15390/EB.2019.8419
IEEE AKGÜN F "Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi." , ss.79 - 108, 2020. 10.15390/EB.2019.8419
ISNAD AKGÜN, Fatma. "Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi". (2020), 79-108. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8419
APA AKGÜN F (2020). Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 45(201), 79 - 108. 10.15390/EB.2019.8419
Chicago AKGÜN Fatma Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim 45, no.201 (2020): 79 - 108. 10.15390/EB.2019.8419
MLA AKGÜN Fatma Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.45, no.201, 2020, ss.79 - 108. 10.15390/EB.2019.8419
AMA AKGÜN F Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(201): 79 - 108. 10.15390/EB.2019.8419
Vancouver AKGÜN F Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(201): 79 - 108. 10.15390/EB.2019.8419
IEEE AKGÜN F "Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi." Eğitim ve Bilim, 45, ss.79 - 108, 2020. 10.15390/EB.2019.8419
ISNAD AKGÜN, Fatma. "Lise Öğrencilerinin Derslerdeki Siberaylaklık Davranışlarının İncelenmesi". Eğitim ve Bilim 45/201 (2020), 79-108. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8419