Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması
Yıl: 2020 Cilt: 45 Sayı: 201 Sayfa Aralığı: 207 - 230 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2020.8162 İndeks Tarihi: 06-10-2020
Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması
Öz: Bu araştırmada okuma yazma öğrenme sürecinde zorlanan öğrencilerin özelliklerinin ve süreçte yaşadıkları zorlukların belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada karma yöntem uygulanmış olup veriler anket ve görüşme aracılığıyla Bursa merkezde çalışan sınıf öğretmenlerinden toplanmıştır. Anketi toplam 1068 öğretmen tamamlamış ve 48 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Öğrencilerin hece oluşturma döneminde daha çok zorlandığı; öğrencilerin büyük bir kısmının ikinci sınıfta okuma yazma becerisini kazandıkları ve bir kısmının ilkokulda bu beceriyikazanamadığı; öğrencilerin çok azının okul öncesi eğitim aldığı ve yaşlarının akranlarına göre daha küçük olduğu; genelde velilerin öğrencilere destek olmadığı; öğrencilerin bazı sesleri öğrenmede zorlandığı ve bazı sesleri karıştırdıkları; daha çok açık hecede, sessiz harflerin yan yana geldiği kelimelerde ve cümle kurallarını uygulamada zorlandıkları belirlenmiştir. Araştırma sonunda öğrencilere destekleme kursları mahiyetinde eğitim verilerek okuma yazma becerisini kazanmalarının sağlanması, teknolojidestekli materyallerin öğretmen ve öğrencilerin hizmetinesunulması önerilmiştir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Adams, M. J. (1994). Beginning to read: Thinking and learning about print. United States of America: MIT Press.
- Akar, C. (2008). Öz-yeterlik inancı ve ilk okuma yazmaya etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 185-198.
- Akyol, H. ve Kayabaşı, Z. E. K. (2018). Okuma güçlüğü yaşayan bir öğrencinin okuma becerilerinin geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 43(193), 143-158.
- Akyol, H. ve Yıldız, M. (2010). Okuma bozukluğu olan bir öğrencinin okuma ve yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir durum çalışması. New World Sciences Academy, 5(4), 1690-1700.
- Arı, A. (2014). İlkokul birinci sınıfa başlama yaşına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1031-1047.
- Arslan, D. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin yazı öğretimlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, 2829-2846.
- Ateş, S., Çetinkaya, Ç. ve Yıldırım, K. (2014). Sınıf öğretmenlerinin yazma güçlükleri hakkındaki görüşleri. International Online Journal of Educational Sciences, 6(2), 475-493.
- Aydın, H. ve Kartal, H. (2017). Sınıf öğretmenlerinin okuma yazma öğretiminde karşılaştıkları güçlüklerin hizmet içi eğitim yoluyla giderilmesi. Academy Journal of Educational Sciences, 1(1), 34-54.
- Babayiğit, Ö. (2016). İlk okuma yazma öğretiminde oyunla öğretim yöntemi uygulamaları (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Babayiğit, Ö. (2017). İlkokul birinci sınıf Türkçe dersinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 34-42.
- Babayiğit, Ö. ve Erkuş, B. (2017). İlk okuma yazma öğretimi sürecinde sorunlar ve çözüm önerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 271-284.
- Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
- Başar, M. (2013). Okuma yazma öğrenerek ilkokula başlayan çocukların karşılaştıkları sorunların değerlendirilmesi. Ekev Akademi Dergisi, 56, 275-294.
- Bayat, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma programının uygulanmasında karşılaştıkları güçlüklere ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 13(3), 759-775.
- Bayat, S. ve Çelenk, S. (2015). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma yazma becerileri başarı düzeylerinin belirlenmesi. İlköğretim Online, 14(1), 13-28.
- Baydık, B. (2002). Okuma güçlüğü olan ve olmayan çocukların sözcük okuma becerilerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Brooks, G. W. (2007). Teachers as readers and writers and as teachers of reading and writing. Journal of Educational Research, 100(3), 177-191.
- Bunn, M. (2013). Motivation and connection: Teaching reading (and writing) in the composition classroom. College Composition and Communication, 64(3), 496-516.
- Can, B. ve Yavuz, S. A. (2017). Okuma yazma güçlüğü: Kimin için? Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 86-113.
- Chard, D. J. ve Kameenui, E. J. (2000). Struggling first-grade readers: The frequency and progress of their reading. Journal of Special Education, 34(1), 28-38.
- Collins, J. L., Lee, J., Fox, J. D. ve Madigan, T. P. (2017). Bringing together reading and writing: An experimental study of writing intensive reading comprehension in low-performing urban elementary schools. Reading Research Quarterly, 52, 311-332.
- Commodari, E. ve Guarnera, M. (2005). Attention and reading skills. Perceptual and Motor Skills, 100(2), 375-386.
- Condon, M. W. F. ve Hovda, R. A. (1984). Reading and writing and learning: Skill flexibility for middle. School Journal, 16(1), 13-16.
- Craig, S. A. (2003). The effects of an adapted interactive writing intervention on kindergarten children's phonological awareness, spelling, and early reading development. Reading Research Quarterly, 38(4), 438-440.
- Creswell, J. W. (2014). Qualitative, qantitative and mixed methods approaches reasarh design. Singapore: Sage Publications.
- Creswell, J. W. ve Clark, V. L. P. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi (D. Alice, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Çaycı, B. ve Demir, M. K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-456.
- Çaydere, Ö. Ö. ve Alır, E. B. (2017). İlkokuma eğitimi ve müzik. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 2058-2080.
- Çelenk, S. (2008). İlköğretim okulları birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma ve yazma öğretimine hazırlık düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 83-90.
- Defort, D. (1981). Literacy: Reading, writing and other essentials. Languega Art, 58(6), 652-658.
- Demir, O. ve Ersöz, Y. (2016). 4+ 4+ 4 eğitim sistemi kapsamında sınıf öğretmenlerinin ilk okuma ve yazma eğitiminde yaşadıkları güçlüklerin değerlendirilmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 1-27.
- Deniz, M. E., Yorgancı, Z. ve Özyeşil, Z. (2009). Öğrenme güçlüğü görülen çocukların sürekli kaygı ve depresyon düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. İlköğretim Online, 8(3), 695-708.
- Duran, E. ve Sezgin, B. (2012). Rehberli okuma yönteminin akıcı okumaya etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 633-655.
- Ertürk, K. C. (2017). 5-6 yaş grubu çocukların okula hazırlık becerilerinin çocuğa, ebeveynlere ve ev ortamına yönelik değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Fasting, R. B. ve Lyster, S. A. H. (2005). The effects of computer technology in assisting the development of literacy in young struggling readers and spellers. European Journal of Special Needs Education, 20(1), 21-40.
- Ferah, A. (2011). 2005 Türkçe öğretim programı ve ses temelli cümle yönteminin ses sıklığı ve hece oluşturma açısından incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 36, 34-41.
- Garg, M. ve Karush L. (2014). Effect of teaching kearning material on reading writing skills of primary school children. Asian Journal of Home Science, 9(2), 519-522.
- Giles, R. M. ve Wellhousen, K. (2005). Reading, writing, and running: Literacy learning on the playground. The Reading Teacher, 59(3), 383-385.
- Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(1), 1159-1177.
- Gray, W. S. (1969). The teaching of reading and writing. Switzerland: Unesco Scott, Foresman and Company Educational Publishers.
- Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
- Gültekin, M. ve Aktay, E. G. (2014). İlk okuma yazma öğretiminde dikte çalışmaları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 19-44.
- Gündüz, F. ve Çalışkan, M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic, 8(8), 379-398.
- Halcomb, E. ve Hickman, L. (2015). Mixed methods research. Nursing Standard: Promoting Excellence in Nursing Care, 29(32), 41-47.
- Heath, S. M. ve Hogben, J. H. (2004). Cost-effective prediction of reading difficulties. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 47, 751-765.
- Ifigenia, P. R. D., Jaime, M. A., Julien, B. ve Cesar, P. G. J. (2018, Nisan). Integration of gamification to assist literacy in children with special educational needs. 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) içinde (s. 1949-1956). IEEE.
- Irvin, J. L. ve Angelis, J. I (2003). Conversation in the middle school classroom: Developing reading, writing, and other language abilities. Middle School Journal, 34(3), 57-61.
- Johnson, R. B. ve Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
- Jones, C. D. ve Reutzel, D. R. (2015). Write to read: Investigating the reading-writing relationship of code-level early literacy skills. Reading & Writing Quarterly, 31(4), 297-315.
- Kara, H. G. E. ve Gözcü, S. (2015). Okula hazır olma konusunda öğretmen ve aile görüşleri: Bir olgu bilim çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 391-408.
- Kartal, H. (2013). Okuma yazma öğretiminde öğrenci katılımıyla hece oluşturma etkinlikleri. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 3(1), 34-40.
- Kartal, H., Balantekin, Y. ve Bilgin, A. (2016). The importance of early childhood education and school starting age in the reading-writing learning process. Participatory Educational Research, 3(1), 79-101.
- Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşleri ışığında okula hazır bulunuşluk olgusu ve okulöncesi eğitime ilişkin sonuçları (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Krisell, M. ve Counsell, S. (2017). The power of secret stories: Constructing mental patterns during the reading-writing process. Dimensions of Early Childhood, 45(1), 24-30.
- Lonigan, C. J., Burgess, S. R. ve Anthony, J. L. (2000). Development of emergent literacy and early reading skills in preschool children: Evidence from a latent-variable longitudinal study. Development Psychology, 36(5), 596-613.
- Martin, D., Martin, M. ve Carvalho, K. (2008). Reading and learningdisabled children: Understanding the problem. Clearing House, 81(3), 113-118.
- MEB. (2019). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ adresinden erişildi.
- Meisinger, E. B., Bloom, J. S. ve Hynd, G. W. (2010). Reading fluency: Implications for the assessment of children with reading disabilities. Annals of Dyslexia, 60, 1-17.
- Özcan, A. O. ve Özcan, A. F. (2014). Türk çocuklarının ses gelişim özellikleri ve ilk okuma yazma öğrenme. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 67-86.
- Özsoy, U. (2006). Ses temelli cümle yöntemiyle okuma yazma öğretiminde karşılaşılan güçlükler-Eskişehir il örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
- Parlakyıldız, B. ve Yıldızbaş, F. (2004, Temmuz). Okulöncesi eğitimde öğretmenlerin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik uygulamalarının ve görüşlerinin değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
- Plowman, L. ve Stephen, C. (2005). Children, play, and computers in pre-school education. British Journal of Educational Technology, 36(2), 145-157.
- Sharp, C. (2002). School starting age: European policy and recent research. http://www.nfer.ac.uk adresinden erişildi.
- Sidekli, S. ve Yangın, S. (2005). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir uygulama. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 393-413.
- Şahin, A. (2010). Kırsal kesimde görev yapan öğretmenlerin ilk okuma ve yazma öğretiminde karşılaştıkları problemler. E-Journal of New World Science Academy, 5(4), 1738-1750.
- Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Tahiroğlu, M. ve Aktepe, V. (2016). Okulöncesi dönemde edinilen dilin ilk okuma yazma öğretimi sürecindeki etkileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23, 44-51.
- Turner, J. D. (2018). Nurturing young children’s literacy development through effective preschools, practices, and policies: A conversation with Dr. William H. Teale. Language Arts, 95(3), 176-181.
- Tutal, Ö. ve Oral, B. (2015). İlk okuma yazma öğrenmede okula başlama yaşının okuma yazma başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 96-121.
- Uyanık, Ö. ve Kandır, A. (2010). Okulöncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 118-134.
- Weiser, B. ve Mathes, P. (2011). Using encoding instruction to improve the reading and spelling performances of elementary students at risk for literacy difficulties: A best-evidence synthesis. Review of Educational Research, 81, 170-200.
- Wohlwend, K. (2008). Kindergarten as nexus of practice: A mediated discourse analysis of reading,writing, play, and design in an early literacy apprenticeship. Reading Research Quarterly, 43(4), 332-334.
- Yangın, B. (2007). Okulöncesi eğitim kurumlarındaki altı yaş çocuklarının yazmayı öğrenmeye hazır bulunuşluk durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 294-305.
- Yapıcı, M. ve Ulu, F. B. (2010). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin okulöncesi öğretmenlerinden beklentileri. Kuramsal Eğitim Bilimleri, 3(1), 43-55.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Yıldız, S. (2010). İlkokuma yazma öğretiminde çoklu ortam uygulamalarının okuma becerisi üzerinde etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(21), 31-63.
- Yılmaz, M. (2008). Kelime tekrar tekniğinin akıcı okuma becerilerini geliştirmeye etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 323-350.
- Yüksel, A. (2010). Okuma güçlüğü çeken bir öğrencinin okuma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir çalışma. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(1), 124-134.
- Zorc, C., O’Reillu, A. L. R., Matone, M., Long, J., Watts, C. L. ve Rubin, D. (2013). The relationship of placement experience to school absenteeism and changing schools in young, school-aged children in foster care. Children and Youth Services Review, 35, 826-833.
APA | BALANTEKİN Y (2020). Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. , 207 - 230. 10.15390/EB.2020.8162 |
Chicago | BALANTEKİN Yakup Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. (2020): 207 - 230. 10.15390/EB.2020.8162 |
MLA | BALANTEKİN Yakup Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. , 2020, ss.207 - 230. 10.15390/EB.2020.8162 |
AMA | BALANTEKİN Y Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. . 2020; 207 - 230. 10.15390/EB.2020.8162 |
Vancouver | BALANTEKİN Y Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. . 2020; 207 - 230. 10.15390/EB.2020.8162 |
IEEE | BALANTEKİN Y "Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması." , ss.207 - 230, 2020. 10.15390/EB.2020.8162 |
ISNAD | BALANTEKİN, Yakup. "Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması". (2020), 207-230. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8162 |
APA | BALANTEKİN Y (2020). Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. Eğitim ve Bilim, 45(201), 207 - 230. 10.15390/EB.2020.8162 |
Chicago | BALANTEKİN Yakup Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. Eğitim ve Bilim 45, no.201 (2020): 207 - 230. 10.15390/EB.2020.8162 |
MLA | BALANTEKİN Yakup Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. Eğitim ve Bilim, vol.45, no.201, 2020, ss.207 - 230. 10.15390/EB.2020.8162 |
AMA | BALANTEKİN Y Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(201): 207 - 230. 10.15390/EB.2020.8162 |
Vancouver | BALANTEKİN Y Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(201): 207 - 230. 10.15390/EB.2020.8162 |
IEEE | BALANTEKİN Y "Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması." Eğitim ve Bilim, 45, ss.207 - 230, 2020. 10.15390/EB.2020.8162 |
ISNAD | BALANTEKİN, Yakup. "Okuma Yazma Öğrenme Sürecinde Zorlanan Öğrencilerin Özelliklerinin ve Süreçte Yaşadıkları Zorlukların Belirlenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması". Eğitim ve Bilim 45/201 (2020), 207-230. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8162 |