Yıl: 2020 Cilt: 45 Sayı: 201 Sayfa Aralığı: 167 - 188 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2019.8575 İndeks Tarihi: 06-10-2020

7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma

Öz:
Bu çalışmanın amacı, 7. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde yer alan çevre sorunları ve çevreyle ilgili örgütler konularının öğretilmesinde eğitici çizgi romanların etkisini ortaya çıkarmaktır. Çalışma, karma araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışma, Türkiye’nin Akdeniz bölgesindeki bir ilde bulunan kamuya ait bir ortaokulda öğrenimlerini sürdüren 83 7. sınıf öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda 41, kontrol grubunda ise 42 öğrenci yer almıştır. Araştırma sonucunda, hem eğitici çizgi romanuygulamaları ile öğretim yapılan deney grubundaki hem dekontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarı ve çevreye yönelik tutum ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak son testler lehine anlamlı farklılık çıkmıştır. Akademik başarı ön-test puanlarının etkisi kontrol edildiğinde,deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin akademik başarı son test puanlarının anlamlı düzeyde farklılaştığı ve bu farklılığındeney grubu lehine olduğu bulunmuştur. Çevreye yönelik tutum ön-test puanlarının etkisi kontrol edildiğinde, deney ve kontrol gruplardaki öğrencilerin çevreye yönelik tutum son-test puanlarının anlamlı düzeyde farklılaştığı ve bu farklılığın deney grubu lehine olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin eğitici çizgiromanlara yönelik hem bilişsel hem de duyuşsal yönde olumlu bir bakış açısına sahip oldukları belirlenmiştir
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkaya, A. (2013). A different activity in grammar learning in Turkish course: Educational comic strips. International Journal of Academic Research, 5(5), 118-123. doi:10.7813/2075-4124.2013/5-5/B.18
  • Atasoy, E. ve Ertürk, H. (2008). İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir alan araştırması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 105-122.
  • Barrett, M. J. (2007). Homework and fieldwork: Investigations into the rhetoric-reality gap in environmental education research and pedagogy. Environmental Education Research, 13(2), 209-223. doi:10.1080/13504620701284928
  • Bayram, N. (2015). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi (5. bs.). Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Boyes, E., Stanisstreet, M. ve Papantoniou, V. S. (1999). The ideas of Greek high school students about the “ozone layer”. Science Education, 83(6), 724-737. doi:10.1002/(SICI)1098-237X(199911)83:6<724::AID-SCE5>3.0.CO;2-P
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analiz kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cary, S. (2004). Going graphic: Comics at work in the multilingual classroom. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Chapman, D. ve Sharma, K. (2001). Environmental attitudes and behavior of primary and secondary students in Asian cities: An overview strategy for implementing an eco-schools programme. The Environmentalist, 21, 265 272.doi:10.1023/A:1012996016601
  • Cihan, N. (2014). Eğitsel araç olarak çizgi romanın ilköğretim 8. sınıf Türkçe ders konularına uyarlanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 313-321.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Marrison, K. (2000). Research methods in education (5. bs.). London: Routledge & Falmer.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research (2. bs.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Doğan, M. (1997). Ulusal çevre eylem planı: Eğitim ve katılım. Ankara: Türkiye Çevre Vakfı.
  • Erlandson, D. A., Harris, E. L., Skipper, B. L. ve Allen, S. D. (1993). Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır?. Çevre ve İnsan Dergisi, 65(66), 1-13.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Freeman, D. ve Freeman, Y. (2000). Teaching reading in multilingual classrooms. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S. ve Özden, M. (2007). İlköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları. Elementary Education Online, 6(3), 452-468.
  • Groves, F. H. ve Pugh, A. F. (1999). Elementary pre-service teacher perceptions of greenhouse effect. Journal of Science Education and Technology, 8(1), 75-81. doi:10.1023/A:1009433705790
  • Haugaard, K. (1973). Comic books: Conduits to culture?. Reading Teacher, 27(1), 54-55.
  • Hutchinson, K. (1949). An experiment in the use of comics as instructional material. Journal of Educational Sociology, 23, 236-245.
  • İlhan, G. O. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde çizgi romanların kullanımı (Yayımlanmamış doktora tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Johnson, R. B. ve Christensen, L. B. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Kalantari, K., Fami, H. S., Asadi, A. ve Mohammadi, H. M. (2007). Investigating factors affecting environmental behavior of urban residents: A case study in Tehran city-Iran. American Journal of Environmental Sciences, 3(2), 67-74.
  • Karatekin K. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaushik, A. ve Kaushik, C. P. (2010). Basics of environment and ecology. New Delhi: New Age InternationalLimited Publishers.
  • Khoii, R. ve Forouzesh, Z. (2010). Using comic strips with reading texts: Are we making a mistake?. Literacy Information and Computer Education Journal, 1(3), 168-177.
  • Koenke, K. (1981). The careful use of comic books. Reading Teacher, 34, 592-595.
  • Leech, N. L. ve Onwuegbuzie, A. J. (2007). A typology of mixed methods research designs. Qual Quant, 43(2), 265-275. doi:10.1007/s11135-007-9105-3
  • Lincoln, Y. S. ve Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications. Little, R. J. A. ve Rubin, D. R. (2002). Statistical analysis with missing data (2. bs.). New York: Wiley.
  • Lodico, M. G., Spaulding, D. T. ve Voegtle, K. H. (2006). Methods in educational research: From theory to practice. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Megawati, F. ve Anugerahwati, M. (2012). Comic strips: A study on the teaching of writing narrative texts to Indonesian EFL students. TEFLIN Journal, 23(2), 183-205. doi:10.15639/teflinjournal.v23i2/183-205
  • Meriç, A. (2013). The effect of comic strips on EFL reading comprehension. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(1), 54-64.
  • Mertler, C. A. ve Vannatta, R. A. (2005). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation (3. bs.). CA: Pyrczak Publishing.
  • Olson, J. C. (2008). The comic strip as a medium for promoting science literacy. Northridge: California State University Press.
  • Osborne, J. W. ve Amy, O. (2004). The power of outliers (and why researchers should always check for them). Practical Assessment, Research and Evaluation, 9(6), 1-8.
  • Özdemir, E. (2010). Eğitici çizgi romanların altıncı sınıf öğrencilerinin ısı transferi kavramındaki başarısı üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, E. (2017a). Humor in elementary science: Development and evaluation of comic strips about sound. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 837-850.
  • Özdemir, E. (2017b). Comics in modern physics: Learning blackbody radiation through quasi-history of physics. Studies in Educational Research and Development, 1(1), 41-59.
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu: SPSS ile adım adım veri analizi (S. Balcı ve B. Ahi, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Palmer, J. (1998). Environmental education in the 21st century: Theory, practice, progress and promise. New York: Routledge.
  • Purnell, K. N. ve Solman, R. T. (1991). The influence of technical illustrations on students’comprehension in geography. Reading Research Quarterly, 26(3), 277-299.
  • Rota, G. ve Izquierdo, J. (2003). "Comics" as a tool for teaching biotechnology in primary schools. Issues in Biotechnology Teaching, 6(2), 85-89. doi:10.4067/S0717-34582003000200003
  • Sones, W. (1944). The comics and instructional method. Journal of Educational Sociology, 18, 232-240.
  • Sönmez, V. (2001). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Symeon, R. (2008). State of the art comics in education. Using web comics in education. Project deliverable report. http://www.educomics.org/material/deliverables/Deliverable1_Stateofthe Art.pdf adresinden erişildi.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6. bs.). Boston: Pearson Education.
  • Topkaya, Y. (2014). Vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersinde eğitici çizgi roman kullanımının bilişsel ve duyuşsal öğrenmelere etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Topkaya, Y. (2016a). The impact of instructional comics on the cognitive and affective learning about environmental problems. Education and Science, 41(187), 199-219. doi:10.15390/EB.2016.5713
  • Topkaya, Y. (2016b). Doğal çevreye duyarlılık değerinin aktarılmasında kavram karikatürleri ile eğitici çizgi romanların etkililiğinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 259-272.
  • Topkaya, Y. ve Şimşek, U. (2016). The effect of educational comics on the academic achievement and attitude towards earthquake. International Online Journal of Educational Sciences, 8(3), 46-54. doi:10.15345/iojes.2016.03.005
  • Topkaya, Y. ve Yılar, B. (2015). Analysis student views related to educative comics. Route Educational and Social Science Journal, 2(3), 106-117.
  • Treagust, D. F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students' misconceptions in science. International Journal of Science Education, 10(2), 159-169. doi:10.1080/0950069880100204
  • Williams, N. (1995, Mart). The comic book as course book: Why and how. Annual Meeting of the Teachers of English to Speakers of Other Languages etkinliğinde sunulmuş bildiri, CA.
  • Wolschke Bulmahn, J. ve Gröning, G. (1994). Children's comics: An opportunity for education to know and to care for nature?. Children's Environments, 11(3), 232-242.
  • Wright, G. ve Sherman, R. (1994). What is black and white and read all over? The funnies!. Reading Improvement, 31(1), 37-48.
  • Yaşaroğlu, C. (2012). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin çevreye yönelik tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış uzmanlık tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Malatya.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA TOPKAYA Y, DOĞAN Y (2020). 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma. , 167 - 188. 10.15390/EB.2019.8575
Chicago TOPKAYA YAVUZ,DOĞAN Yakup 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma. (2020): 167 - 188. 10.15390/EB.2019.8575
MLA TOPKAYA YAVUZ,DOĞAN Yakup 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma. , 2020, ss.167 - 188. 10.15390/EB.2019.8575
AMA TOPKAYA Y,DOĞAN Y 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma. . 2020; 167 - 188. 10.15390/EB.2019.8575
Vancouver TOPKAYA Y,DOĞAN Y 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma. . 2020; 167 - 188. 10.15390/EB.2019.8575
IEEE TOPKAYA Y,DOĞAN Y "7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma." , ss.167 - 188, 2020. 10.15390/EB.2019.8575
ISNAD TOPKAYA, YAVUZ - DOĞAN, Yakup. "7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma". (2020), 167-188. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8575
APA TOPKAYA Y, DOĞAN Y (2020). 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma. Eğitim ve Bilim, 45(201), 167 - 188. 10.15390/EB.2019.8575
Chicago TOPKAYA YAVUZ,DOĞAN Yakup 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma. Eğitim ve Bilim 45, no.201 (2020): 167 - 188. 10.15390/EB.2019.8575
MLA TOPKAYA YAVUZ,DOĞAN Yakup 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma. Eğitim ve Bilim, vol.45, no.201, 2020, ss.167 - 188. 10.15390/EB.2019.8575
AMA TOPKAYA Y,DOĞAN Y 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(201): 167 - 188. 10.15390/EB.2019.8575
Vancouver TOPKAYA Y,DOĞAN Y 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(201): 167 - 188. 10.15390/EB.2019.8575
IEEE TOPKAYA Y,DOĞAN Y "7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma." Eğitim ve Bilim, 45, ss.167 - 188, 2020. 10.15390/EB.2019.8575
ISNAD TOPKAYA, YAVUZ - DOĞAN, Yakup. "7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki “Çevre Sorunları ve Çevreyle İlgili Örgütler” Konularının Öğretilmesinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi Karma Bir Araştırma". Eğitim ve Bilim 45/201 (2020), 167-188. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8575