Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 843 - 867 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 06-10-2020

Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma

Öz:
Bilgilendirici metinler okul ve okul dışı öğrenmelerin temel kaynağını oluşturur. Bilgilendiricimetin yapısını bilmek, bir öğrencinin dinlediği veya okuduğu metnin nasıl organize edildiğinianlamasını ve o metni hafızasında tutmasını kolaylaştırabilir. Öğrencilerin bilgilendirici metinyapılarını tanıyabilecekleri en önemli araçların Türkçe ders kitaplarındaki okuma ve dinlememetinlerinin olduğu söylenebilir. Türkçe ders kitaplarında bilgilendirici metin yapılarının her birineönem verilmeli, öğretim sadece bir metin yapısına odaklanarak yürütülmemelidir. Buaraştırmanın temel amacı ders kitaplarında bilgilendirici metinlere ve yapılarına ne oranda yerverildiğini tespit etmektir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırmakullanılmıştır. Çalışma materyalinin belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçütörnekleme yöntemine başvurulmuş, 2019-2020 eğitim öğretim yılında kullanılan altı Türkçe derskitabı çalışmaya dâhil edilmiştir. Veriler nitel araştırmada veri toplama yöntemlerinden biri olandoküman incelemesi yoluyla toplanmış, betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmasonucunda incelenen tüm ders kitaplarında bilgilendirici metinlere öyküleyici metinlere oranlaçok daha az yerildiği görülmüştür. Ayrıca bilgilendirici metin yapılarından en çok tanıtıcı metinyapısına yer verildiği, sıralama, sebep-sonuç, problem çözme ve karşılaştırma metin yapılarına çoksınırlı sayıda yer verildiği tespit edilmiştir. Bilgilendirici metin yapısı çeşitliliğine yer vermeaçısından Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının diğer Türkçeders kitaplarından daha hassas olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

An Investigation on the Expository Texts Types and their Structural Analyses in Turkish Course Books

Öz:
Expository texts are the primary sources of learning in and out of school. Knowing the structure of expository texts may make it easy for a student to understand how the text he is listening to or reading is organized and to keep that text in his memory. It may be stated that the most important instruments that may help students become familiar with the structures of expository texts are the reading and listening texts in their Turkish course books. Importance should be given to each of the expository text structures in the Turkish course books, and teaching should not be carried out by focusing only on one type of text structure. The main goal of this study was to determine to what extent expository text types and knowledge about their structures were included in those course books. In this study, basic qualitative research which is one of the qualitative research methods was used. In determining the materials to be examined, the criterion sampling method, which is one of the purposive sampling methods, was used and six Turkish course books used in the 2019-2020 academic year were thus included in the study. The data were collected through document analysis, which is one of the data collection methods in qualitative research and analyzed through descriptive analysis. The results showed that in all course books expository texts were included much less compared with narrative texts. In addition, it was determined that descriptive expository texts were the most frequent type and that the number of process, cause and effect, problem-solving and comparison and contrast texts very few in number. It was also observed that, in terms of expository text variety, the 6th grade Turkish course book published by the Ministry of National Education included the largest number of text types and examples.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA MÜLDÜR M, SIMSEK N (2020). Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. , 843 - 867.
Chicago MÜLDÜR MERVE,SIMSEK NIL DIDEM Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. (2020): 843 - 867.
MLA MÜLDÜR MERVE,SIMSEK NIL DIDEM Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. , 2020, ss.843 - 867.
AMA MÜLDÜR M,SIMSEK N Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. . 2020; 843 - 867.
Vancouver MÜLDÜR M,SIMSEK N Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. . 2020; 843 - 867.
IEEE MÜLDÜR M,SIMSEK N "Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma." , ss.843 - 867, 2020.
ISNAD MÜLDÜR, MERVE - SIMSEK, NIL DIDEM. "Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma". (2020), 843-867.
APA MÜLDÜR M, SIMSEK N (2020). Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 843 - 867.
Chicago MÜLDÜR MERVE,SIMSEK NIL DIDEM Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi 8, no.3 (2020): 843 - 867.
MLA MÜLDÜR MERVE,SIMSEK NIL DIDEM Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, vol.8, no.3, 2020, ss.843 - 867.
AMA MÜLDÜR M,SIMSEK N Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2020; 8(3): 843 - 867.
Vancouver MÜLDÜR M,SIMSEK N Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2020; 8(3): 843 - 867.
IEEE MÜLDÜR M,SIMSEK N "Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma." Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8, ss.843 - 867, 2020.
ISNAD MÜLDÜR, MERVE - SIMSEK, NIL DIDEM. "Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilgilendirici Metinlerin ve Yapılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma". Ana Dili Eğitimi Dergisi 8/3 (2020), 843-867.