Yıl: 2020 Cilt: 45 Sayı: 201 Sayfa Aralığı: 359 - 391 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2019.8150 İndeks Tarihi: 06-10-2020

Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi

Öz:
Okul öncesi dönem çocukları sosyal etkileşimleri sırasında zaman zaman saldırgan davranışlar gösterebilirler. Çocukların bu saldırgan davranışları çeşitli nedenlerle ortaya çıkabilir. Özellikle duygusal gelişimleri kapsamındaki bazı yeterlilikleri bu saldırgan davranışları üzerinde belirleyici rol oynayabilmektedir. Buaraştırmada okul öncesi dönem çocuklarının (3-5 yaş) duygu ifade etme ve duygu düzenleme becerilerinin saldırganlık düzeyleri ile olan ilişkisi incelenmiştir. Çalışmada Denizli il merkezinde resmi ve bağımsız anaokullarında eğitime devam eden 863 çocuk örneklem olarak belirlenmiştir. Çalışmada Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği-Öğretmen Formu, Çocuk Duygu İfade Etme Ölçeği-Anne Formu ve Duygu Düzenleme Ölçeği veri toplama amacıyla kullanılmıştır. Çocukların saldırganlık düzeyleri öğretmenleri tarafından, duygu ifade etme ve duygu düzenleme becerileri ise anneleri tarafından ilgili ölçme araçları aracılığıyladeğerlendirilmiştir. Ölçme araçları aracılığıyla çocuklarınsaldırganlık düzeyleri fiziksel ve ilişkisel saldırganlık altboyutlarında; duygu ifade etme becerileri mutlu, üzgün, öfkeli ve korkmuş alt boyutlarında ele alınmıştır. Çocukların duygu düzenleme becerileri ise Duygu Düzenleme Ölçeği’nde yer alan tüm olumsuz maddelerin ters kodlanmasıyla elde edilen duygu düzenleme toplam puanına ek olarak duygu düzenleme ve değişkenlik/olumsuzluk alt boyutları çerçevesinde incelenmiştir. Araştırma verileri, çocukların fiziksel ve ilişkisel saldırganlık düzeylerinin cinsiyetleri bakımından anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için t testi ile yaşları bakımından anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için varyans analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Çocukların duygu ifade etme becerileri ve duygu düzenleme becerilerinin fiziksel ve ilişkisel saldırganlık düzeylerini yordama gücü hiyerarşik çoklu doğrusal regresyon analizi yardımıyla belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçları çocukların sadece fiziksel saldırganlık düzeylerinin cinsiyet değişkeni açısından anlamlı şekilde farklılaştığını ortaya koymaktadır. Bununla birlikte çocukların hem fiziksel hem de ilişkisel saldırganlık düzeylerinin yaşları bakımından anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür. Regresyon analizinden elde edilen sonuçlara göre çocukların fiziksel saldırganlıkları öfkeli, üzgün ve korkmuş duygu ifade etme düzeyleri; duygu düzenleme alt boyutu olan değişkenlik/olumsuzluk düzeyleri ve duygu düzenleme toplam düzeyleri tarafından anlamlı şekilde yordanmaktadır. Ayrıca çocukların ilişkisel saldırganlıklarının öfkeli ve üzgün duygu ifadeetme düzeyleri ile duygu düzenleme becerileri alt boyutu olan değişkenlik/olumsuzluk düzeyleri tarafından anlamlı şekilde yordandığı görülmüştür. Elde edilen bulgular alanyazında ilişkili çalışmalar kapsamında tartışılmış ve ulaşılan sonuçlar çerçevesinde hem uygulayıcılara hem de gelecek araştırmacılara çeşitli öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aina, O. E. ve Cameron, P. A. (2011). Why does gender matter? Counter acting stereotypes with young children. Dimensions of Early Childhood, 39(3), 11-20.
  • Akçay, D. ve Özcebe, H. (2012). Televizyonun okul öncesi dönemdeki çocukların saldırganlık davranışına etkisi. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 55, 82-87.
  • Alink, L. R., Mesman, J., Van Zeijl, J., Stolk, M. N., Juffer, F., Koot, H. M. … ve Van Ijzendoorn, M. H. (2006). The early childhood aggression curve: Development of physical aggression in 10- to 50-month-old children. Child Development, 77(4), 954-966.
  • Alisinanoğlu, F. ve Kesicioğlu, O. S. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının davranış sorunlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Giresun ili örneği). Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 93-110.
  • Altan, Ö. (2006). The effects of maternal socialization and temperament on children’s emotion regulation (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Koç Üniversitesi, İstanbul
  • Anderson, C. A. ve Bushman, B. J. (2002). Human aggression. Annual Review Psychology, 53, 27-51.
  • Arı, M. ve Yaban E. H. (2016). Okulöncesi dönemdeki çocukların sosyal davranışları: Mizaç ve duygu düzenlemenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 125-141.
  • Arnas, Y. A. ve Erden, Ş. (2006). Çizgi filmlerdeki şiddet unsurlarının incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi 1. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı 3 içinde (s. 349-358). İstanbul: YaPa Yayınları.
  • Arnault, D. S., Sakamoto, S. ve Moriwaki, A. (2005). A cross-cultural study of the experiential structure of emotions of distress: Preliminary findings in a sample of female Japanese and American college students. Psikhologyah, 48(4), 254-267. doi:10.2117/psysoc.2005.254
  • Aronson, E., Wilson, T. D. ve Akert, R. M. (2012). Sosyal psikoloji (O. Gündüz, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • August E. G., Stack D. M., Martin Storey A., Serbin L. A., Ledingham J. ve Schwartzman A. E. (2017).
  • Emotion regulation in at-risk preschoolers: Longitudinal associations and influences of maternal histories of risk. Infant and Child Development, 26, 1-20. doi:10.1002/icd.1954
  • Averill, J. R. (1983). Studies on anger and aggression: Implications for theories of emotion. American Psychologist, 38(11), 1145-1160.
  • Baillargeon, R. H., Zoccolillo, M., Keenan, K., Côté, S., Pérusse, D., Wu, H. X. … ve Tremblay, R. E. (2007). Gender differences in physical aggression: A prospective population-based survey of children before and after 2 years of age. Developmental Psychology, 43(1), 13-26.
  • Bandura, A., Ross, D. ve Ross, S. A. (1961). Transmission of aggression through imitation of aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 63, 575-582. http://psychclassics.yorku.ca/Bandura/bobo.htm adresinden erişildi.
  • Batum, P. ve Yağmurlu, B. (2007). What counts in externalizing behaviors? The contributions of emotion and behavior regulation. Current Psychology, 25(4), 272-294.
  • Baykoç Dönmez, N. (2014). Üstün ve özel yetenekli çocuklar ve eğitimleri. N. Baykoç Dönmez (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim içinde (s. 361-386). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Belden, A. C., Gaffrey, M. S. ve Luby, J. L. (2012). Relational aggression in children with preschool onset psychiatric disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 51(9), 1-20. doi:10.1016/j.jaac.2012.06.018
  • Benson, J. B. ve Haith, M. M. (Ed.) (2009). Social and emotional development in infancy and early childhood. New York: Elsevier.
  • Beresin, E. V. (2017). The impact of media violence on children and adolescents: Opportunities for clinical interventions. https://nnomy.org/en/content_page/427-articles/586-the-impact-of-media-violenceon-children-and-adolescents-opportunities-for-clinical-interventions.html adresinden erişildi.
  • Berk, E. L. (2013). Bebekler ve çocuklar (N. Işıkoğlu Erdoğan, Çev. ve Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Björkqvist, K. (2017). Gender differences in aggression. Current Opinion in Psychology, 19, 39-42. doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.03.030
  • Blandon, A. Y., Calkins, S. D., Grimm, K. J., Keane, S. P. ve O’Brien, M. (2010). Testing a developmental cascade model of emotional and social competence and early peer acceptance. Developmental Psychopathology, 22, 737-748.
  • Bohnert, A. M., Crnic, K. A. ve Lim, K. G. (2003). Emotional competence and aggressive behavior in school age children. Journal of Abnormal Child Psychology, 31(1), 79-91.
  • Bornica, C., Arnold, D. H., Fisher, P. H., Zeljo, A. ve Yershova, K. (2003). Relational aggression, relational victimization, and language development in preschoolers. Social Development, 12(4), 551-562. doi:10.1111/1467-9507.00248
  • Bowlby, J. (1980). Loss, sadness and depression. New York: Basic Books.
  • Brannon, E. (2009). The development of emotion regulation in children: The role of temperament and parent socialization (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Xavier University Cincinnati, Ohio, USA.
  • Bredekamp, S. (2015). Erken çocukluk eğitiminde etkili uygulamalar (H. Z. İnan ve T. İnan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Brendgen, M. (2012). Development of indirect aggression before school entry. Encyclopedia on Early Childhood Development.http://www.childencyclopedia.com/aggression/accordingexperts/development-indirect-aggression-school-entry adresinden erişildi.
  • Brewer, M. B. ve Crano, W. D. (1994). Social psychology. Minneapolis/St. Paul, New York, Los Angeles & San Francisco: West Publishing Company.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (14. bs.). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Calkins, S. D., Smith, C. L., Gill, K. L. ve Johnson, M. C. (1998). Maternal interactive style across contexts: Relations to emotional, behavioral and physiological regulation during toddlerhood. Social Development, 7, 350-369. doi:10.1111/1467-9507.00072
  • Campbell, A., Shirley, L. ve Caygill, L. (2002). Sex-typed preferences in three domains: Do two-yearolds need cognitive variables?. British Journal of Psychology, 93, 203-217.doi:10.1348/000712602162544
  • Chang, L., Schwartz, D., Dodge, K. K. ve McBride Chang, C. A. (2002). Harsh parenting in relation to child emotion regulation and aggression. https://pdfs.semanticscholar.org/b704/8246bb72f159e90a09d537b656454730b095.pdf adresinden erişildi.
  • Chaplin, T. M. (2015). Gender and emotion expression: A developmental contextual perspective. Emotion Review: Journal of the International Society for Research on Emotion, 7(1), 14-21.
  • Chaplin, T. M. ve Aldao, A. (2013). Gender differences in emotion expression in children: A metaanalytic review. Psychological Bulletin, 139(4), 735-65. doi:10.1037/a0030737
  • Cheng, C. L. (2009). No blood means less harm?: Relational aggression and peer rejection in adolescence. Bulletin of Educational Psychology, 40(3), 511-528.
  • Chernoff, J. J., Flanagan, K. D., McPhee, C. ve Park, J. (2007). Preschool: First findings from the third followup of the Early Childhood Longitudinal Study, Birth Cohort (ECLS-B). https://nces.ed.gov/pubs2008/2008025.pdf adresinden erişildi.
  • Cicchetti, D., Ackerman, B. ve Izard, C. (1995). Emotions and emotion regulation in developmental psychopathology. Development and Psychopathology, 7, 1-10.
  • Conger, R. D., Neppl, T., Kim, K. J. ve Scaramella, L. (2002). Angry and aggressive behavior across three generations: A prospective, longitudinal study of parents and children. Journal of Abnormal Child Psychology, 31(2), 143-160.
  • Conway, A. M. (2005). Girls, aggression, and emotion regulation. American Journal of Orthopsychiatry, 75(2), 334-339.
  • Cooper, J. L., Masi, R. ve Vick, J. (2009). Social-emotional development in early childhood. National Center for Children in Poverty. http://www.nccp.org/publications/pdf/text_882.pdf adresinden erişildi.
  • Coplan, R. J., Bullock, A., Archbell, K. ve Bosacki, S. (2015). Preschool teachers’ attitudes, beliefs, and emotional reactions to young children’s peer group behaviors. Early Childhood Research Quarterly, 30, 117-127. doi:10.1016/j.ecresq.2014.09.005
  • Craig, W. M., Henderson, K. ve Murphy, J. G. (2000). Prospective teachers’ attitudes towards bullying and victimization. School Psychology International, 21(1), 5-21. doi:10.1177/0143034300211001
  • Crick, N. R. ve Grotpeter, J. K. (1995). Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment. Child Development, 66(3), 710-722.
  • Crick, N. R. ve Rose, A. J. (2000). Toward a gender-balanced approach to the study of social-emotional development: A look at relational aggression. H. Miller ve S. E. Kofsky (Ed.), Toward a feminist developmental psychology içinde (s. 153-168). Florence, KY, US: Taylor & Frances/Routledge.
  • Crick, N. R., Casas, J. F. ve Mosher, M. (1997). Relational and overt aggression in preschool. Developmental Psychology, 33(4), 579-588.
  • Crick, N. R., Ostrov, J. M., Burr, J. E., Cullerton Sen, C., Jansen Yeh, E. ve Ralston, P. (2006). A longitudinal study of relational and physical aggression in preschool. Applied Developmental Psychology, 27, 254-268.
  • Crick, N. R., Werner, N. E., Casas, J. F., O'Brien, K. M., Nelson, D. A., Grotpeter, J. K. … ve Markon, K. (1998). Childhood aggression and gender: A new look at an old problem. Nebraska Symposium on Motivation, 45, 75-141.
  • Cüceloğlu, D. (2011). İnsan ve davranışı (22. bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dağal, A. B. (2017). Investigation of the relationship between communication skills, social competence and emotion regulation skills of preschool children in Turkey. Educational Research and Reviews, 12(4), 164-171.
  • Dalkılıç, N. M. (2014). Okul öncesi eğitime devam eden çocukların kişiler arası problem çözme becerileriile sosyal duygusal uyumlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi,Ankara.
  • Daly, L. A. ve Perez, L. M. (2009). Exposure to media violence and other correlates of aggressive behavior in preschool children. Early Childhood Research & Practice, 11(2), 1-13. http://ecrp.uiuc.edu/v11n2/daly.html adresinden erişildi.
  • Davidson, R. J., Putman, K. M. ve Larson, C. L. (2000). Dysfunction in the neural circuitry of emotion regulation: A possible prelude to violence. Science, 289, 591-594.
  • Dearing, E., Zachrisson, H. D. ve Nærde, A. (2015). Age of entry into early childhood education and care as a predictor of aggression. Psychological Science, 26(10), 1595-1607.
  • Denham, S. A. (2007). Dealing with feelings: How children negotiate the worlds of emotions and social relationships. Cognition, Brain, Behavior, 11, 1-48.
  • DeWall, C. N., Anderson, C. A. ve Bushman, B. J. (2011). The general aggression model: Theoretical extensions to violence. Psychology of Violence, 1(3), 245-258. https://public.psych.iastate.edu/caa/abstracts/2010-2014/11DAB.pdf adresinden erişildi.
  • Dionne, G., Tremblay, R. E., Boivin, M., Laplante, D. ve Pérusse, D. (2003). Physical aggression and expressive vocabulary in 19-month-old twins. Developmental Psychology, 39(2), 261-273.
  • Duarte, T. E., Brito, B. F. L. ve Reis, A. H. (2016). Parents dealing with the expression of sadness by their children. Bragança Paulista, 21(1), 111-124. doi:10.1590/1413-82712016210110
  • Eisenberg, N. ve Fabes, R. A. (1992). Emotion and its regulation in early development: New directions for child development. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Eisenberg, N. ve Spinrad, T. (2004). Emotion related regulation sharpening the definition. Child Development, 75(2), 334-339.
  • Eisenberg, N., Fabes, R. A., Nyman, M., Bernzweig, J. ve Pinuelas, A. (1994). The relations of emotionality and regulation to children's anger-related reactions. Child Development, 65, 109-128.
  • Eisenberg, N., Zhou, Q., Losoya, S. H., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Murphy, B. C. … ve Cumberland, A. (2003). The relations of parenting, effortful control, and ego control to children's emotional expressivity. Child Development, 74(3), 875-95.
  • Ekman, P. (1993). Facial expression and emotion. American Psychologist, 48(4), 384-392.
  • Ekman, P. (1999). Basic emotions. T. Dalgleish ve M. Power(Ed.), Handbook of cognition and emotion içinde (s. 45-60). New York: Wiley & Sons.
  • Ekman, P. ve Friesen, W.V. (1986). A new pan-cultural facial expression of emotion. Motivation and Emotion, 10(2), 159-168.
  • Endendijk, J. J., Groeneveld, M. G., Van Der Pol, L. D., Van Berkel, S. R., Hallers Haalboom, E. T.,
  • Bakermans Kranenburg, M. J. … ve Mesman, J. (2017). Gender differences in child aggression:Relations with gender-differentiated parenting and parents’ gender-role stereotypes. Child Development, 88(1), 299-316.
  • Erdinç, S. (2009). Okul öncesi dönem çocuklarında fiziksel ve ilişkisel saldırganlığın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ersan, C. (2016). Türkiye’de okul öncesi dönem çocukları ekseninde yürütülen boylamsal desendeki çalışmaların incelenmesi. 1st International Academic Research Congress E-book içinde (s. 1678-1686). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Fabes, R. A. ve Eisenberg, N. (1992). Young children’s coping with interpersonal anger. Child Development, 63, 116-128.
  • Fitzpatrick, C., Oghia, M. J., Melki, J. ve Pagani, L. S. (2016). Early childhood exposure to media violence: What parents and policymakers ought to know. South African Journal of Childhood Education, 6(1), a431. doi:10.4102/sajce.v6i1.431
  • Gander, M. J. ve Gardiner, H. W. (2015). Çocuk ve ergen gelişimi (A. Dönmez, N. Çelen ve B. Onur, Çev.) (8. bs.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gao, Y., Raine, A., Venables, P. H., Dawson, M. E. ve Mednick, S. A. (2010). Reduced electrodermal fear conditioning from ages 3 to 8 years is associated with aggressive behavior at age 8 years. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 51(5), 550-558. doi:10.1111/j.1469-7610.2009.02176.x
  • Garnefski, N., Kraaij, V. ve Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.
  • Girard, L. C., Pingault, J. B., Falissard, B., Boivin, M., Dionne, G. ve Tremblay, R. E. (2014). Physical aggression and language ability from 17 to 72 months: Cross-lagged effects in a population sample. PLoS ONE, 9(11), e112185. doi:10.1371/journal.pone.0112185
  • González Peña, P., Egido, B. D., Carrasco, M. Á. ve Tello, F. P. (2013). Aggressive behavior in children: The role of temperament and family socialization. The Spanish Journal of Psychology, 16(E37). doi:10.1017/sjp.2013.28.
  • Greenspan, S. I. ve Salmon, J. (1995). The challenging child: Understanding, raising and enjoying the five “difficult” types of children. Cambridge, MA: Perseus Books.
  • Gültekin Akduman, G. (2012). Okul öncesi dönemde akran zorbalığının incelenmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 23(1), 121-137.
  • Gündüz Kalan, Ö. (2010). Reklamda çocuğun toplumsal cinsiyet teorisi bağlamında konumlandırılışı: Kinder reklam filmleri üzerine bir inceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 1(38), 75-89.
  • Güngör, A. (2009). Toplumsal ve duygusal gelişim. A. Ulusoy (Ed.), Gelişim ve öğrenme içinde (s. 93-124). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Halberstadt, A. G. ve Lozada, F. T. (2011). Emotion development in infancy through the lens of culture. Emotion Review, 3(2), 158-168. doi:10.1177/1754073910387946
  • Halberstadt, A. G., Denham, S. A. ve Dunsmore, J. C. (2001). Affective social competence. Social Development, 10, 79-119. doi:10.1111/1467-9507.00150
  • Halim, M. L. ve Ruble, D. (2010). Gender identity and stereotyping in early and middle childhood. J.C. Chrisler ve D. R. McCreary (Ed.), Handbook of gender research in psychology içinde (s. 495-525).New York: Springer.
  • Hanish, L. D., Eisenberg, N., Fabes, R. A., Spinrad, T. L., Ryan, P. ve Schmidt, S. (2004). The expression and regulation of negative emotions: Risk factors for young children's peer victimization. Development and Psychopathology, 16(2), 335-353.
  • Harachi, T., Catalano, R. F. ve Hawkins, J. D. (1999). United States. P. K. Smith, Y. Morita, J. Junger-Tas, D. Olweus, R. Catalano ve P. Slee (Ed.), The nature of school bullying: A cross-national perspectiveiçinde (s. 279-295) London: Routledge.
  • Harmon, S. L., Stephens, H. F., Repper, K. K., Driscoll, K. A. ve Kistner, J. A. (2017). Children's rumination to sadness and anger: Implications for the development of depression and aggression. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 25, 1-11. doi:10.1080/15374416.2017.1359788
  • Harper, C. R. (2011). The early parent-child relationship and aggression: the mediating role of language (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Georgia State University, USA.
  • Hastings, E. C., Karas, T. L., Winsler, A., Way, E.,Madigan, A. ve Tyler, S. (2009). Young children’s video/computer game use: Relations with school performance and behavior. Issues in Mental Health Nursing, 30(10), 638-649. doi:10.1080/01612840903050414
  • Hawkins, J. D., Herrenkohl, T. L., Farrington, D. P., Brewer, D., Catalano, R. F. ve Harachi, T. W. (1998). A review of predictors of youth violence. L. R. Farrington (Ed.), Serious and violent juvenile offenders: Risk factors and successful interventions içinde (s. 106-146). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Helmsen, J., Koglin, U. ve Petermann, F. (2012). Emotion regulation and aggressive behavior in preschoolers: The mediating role of social information processing. Child Psychiatry & Human Development, 43(1), 87-101.
  • Henshaw, A., Kelly, J. ve Gratton, C. (2006). Skipping's for girls: Children's perceptions of gender roles and gender preferences. Educational Research, 34(3), 229-235. doi:10.1080/0013188920340307
  • Hogg, M. A. ve Vaughan, G. M. (2007). Sosyal psikoloji (İ. Yıldız ve A. Gelmez, Çev.). Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Hubbard, J. A., Smithmyer, C. M., Ramsden, S. R., Parker, E. H., Flanagan, K. D., Dearing, K. F. … ve Simons, R. F. (2002). Observational, physiological, and self-report measures of children’s anger: Relations to reactive versus proactive aggression. Child Development, 73, 1101-1118.
  • Huessman, L. R. ve Taylor, L. D. (2006). The role of media violence in violent behavior. Annual Review of Public Health, 27, 393-415. doi:10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144640
  • Hurst, L. R. (2017). Relational aggression: What administrators know and how student needs are addressed (Yayımlanmamış doktora tezi). The University of Toledo, USA.
  • Jack, R. E., Garrod, O. G. B. ve Schyns, P. G. (2014). Dynamic facial expressions of emotion transmit an evolving hierarchy of signals over time. Current Biology, 24, 187-192. doi:10.1016/j.cub.2013.11.064
  • Juliano, M., Werner, R. S. ve Cassidy, K. W. (2006). Early correlates of preschool aggressive behavior according to type of aggression and measurement. Journal of Applied Developmental Psychology, 27, 395-410.
  • Jun Ah, H., Yoonjoo, C. ve Jihyun, K. (2014). Effects of preschool children's gender, temperament, emotional regulation and maternal parenting stress on children's overt aggression and relational aggression. Korean Journal of Human Ecology, 23(4), 599-611. doi:10.5934/kjhe.2014.23.4.599
  • Kadan, G. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarında (4-6 yaş) saldırganlık davranışını etkileyen faktörlerin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. İstanbul: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kapçı, E. G., Uslu, R. İ., Akgün, E. ve Acer, D. (2009). İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16(1), 13-20.
  • Karaca, N. H., Gündüz, A. ve Aral, N. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının sosyal davranışının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(2), 65-76.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 55-84). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakuş, A. (2008). Okul öncesi sosyal davranış ölçeği öğretmen formu’nun güvenirlik ve geçerlik çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi (26. bs.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kayhan Aktürk, Ş. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarında duygu düzenleme becerileri ile akran ilişkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Keenan, K. (2012). Development of physical aggression from early childhood to adulthood. Encyclopedia on Early Childhood Development. http://www.child-encyclopedia.com/sites/default/files/textesexperts/en/530/development-of-physical-aggression-from-early-childhood-to-adulthood.pdf adresinden erişildi.
  • Kılıç, A. Z. (2013). Ebeveynlerin toplumsal cinsiyet algısı ve çocuk yetiştirmeye etkileri. Araştırma Raporu. http://www.cocukhaklariizleme.org/wp-content/uploads/aile-%20araştırma-rapor.pdf adresinden erişildi.
  • Kızıldağ, S., Demirtaş Zorbaz, S. ve Zorbaz, O. (2017). Lise öğrencilerinde okul bağlılığı. Eğitim ve Bilim, 42(189), 107-119. doi:10.15390/EB.2017.6740
  • Kirkorian, H. L., Wartella, E. A. ve Anderson, D. R. (2008). Media and young children’s learning. The Future of Children, 18(1), 39-62.
  • Kivenson Baron, I. (2010). Fearlessness in preschoolers an extreme end of the approach and withdrawal temperamental dimension. http://www.sciencedaily.com/releases/2010/11/101108140524.htm adresinden erişildi.
  • Koçyiğit, S., Yılmaz, E. ve Sezer, T. (2015). 60-72 aylık çocukların sosyal yetkinlik ve duygu düzenleme becerileri ile oyun becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12-1(23), 209-218.
  • Kuppens, S., Laurent, L., Heyvaert, M. ve Onghena, P. (2013). Associations between parental psychological control and relational aggression in children and adolescents: A multilevel and sequential meta-analysis. Developmental Psychology, 49(9), 1697-1712.
  • Lacourse, E., Boivin, M., Brendgen, M., Petitclerc, A., Girard, A., Vitaro, F. … ve Tremblay, R. E. (2014). A longitudinal twin study of physical aggression during early childhood: Evidence for a developmentally dynamic genome. Psychological Medicine, 44(12), 2617-2627. doi:10.1017/S0033291713003218
  • Landsford, J. E., Malone, P. S., Dodge, K. A., Crozier, J. C., Pettit, G. S. ve Bates, J. E. (2006). A 12-year prospective study of patterns of social information processing problems and externalizing behaviors. Journal of Abnormal Child Psychology, 34(5), 715-724. doi:10.1007/s10802-006-9057-4
  • Landy, S. ve Menna, R. (2001). Play between aggressive young childrenand their mothers. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 6(2), 223-239.
  • Leahy, R. L., Tirch, D. ve Napolitano, L. A. (2011). Emotion regulation in psychotherapy, a practitioners’s guide. New York: The Guilford Press.
  • Linkoln, C. R. (2014). Mother-child interactions and emotion regulation in preschool children (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). B. S., Worcester State College, USA.
  • Lyons Ruth, K. (1996). Attachment relationships among children with aggressive behavior problems: The role of disorganized early attachment patterns. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64(1), 64-73.
  • Malatesta, C. Z., Culver, C., Tesman, J. R. ve Shepard, B. (1989). The development of emotion expression during the first two years of life. Monographs of the Society for Research in Child Development, 54(1-2),1-136.
  • Marsh, H. W. ve Hocevar, D. (1988). A new, more powerful approach to multitrait-multimethod analyses: Application of second-order confirmatory factor analysis. Journal of Applied Psychology, 73(1), 107.
  • McIntyre, L., Blacher, J. ve Baker, B. (2006). The transition to school: Adaptation in young children with and without intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 50(5), 349-361.
  • Mendes, D. D., Mari, J. J., Singer, M., Barros, G. M. ve Mello, A. F. (2009). Study review of biological, social and environmental factors associated with aggressive behavior. Revista Brasileira de Psiquiatria, 31(2), 77-85.
  • Meneses, J. A. C. ve Diaz, J. M. M. (2017). Vocal emotion expressions effects on cooperation behavior. Psicológica, 38, 1-24.
  • Mihic, J., Novak, M., Basic, J. ve Nix, R. L. (2016). Promoting social and emotional competencies among young children in croatia with preschool PATHS. The International of Emotional Education, 8(2), 45-59.
  • Miller, A. L., Fine, S. E., Gouley, K. K., Seifer, R., Dickstein, S. ve Shields, A. (2006). Showing and telling about emotions: Interrelations between facets of emotional competence and associations with classroom adjustment in head start preschoolers. Cognition And Emotion, 20(8), 1170-1192.
  • Mirabile, S. P. (2008). The child emotion regulation questionnaire: Procedures and scoring. Available from the author. University of New Orleans. Mirabile, S. P. (2014). Parents' inconsistent emotion socialization and children's socio emotional adjustment. Journal of Applied Developmental Psychology, 35, 392-400.
  • Morine, K. A., Crothers, L. M., Schreiber, J. B., Kolbert, J. B., Hughes, T. L. ve Schmitt, A. J. (2011). Relational aggression in preschool students: An exploration of the variables of sex, age, andsiblings. Child Development Research, 1-6. doi:10.1155/2011/931720
  • Motamedi, B. (2017). Aggression, ages 3 to 6. https://consumer.healthday.com/encyclopedia/childrenshealth-10/child-development-news-124/aggression-ages-3-to-6-645128.html adresinden erişildi.
  • Murray Close, D. ve Ostrov, J. M. (2009). A longitudinal study of forms and functions of aggressive behavior in early childhood. Child Development, 80, 828-842.
  • Nauert, R. (2011). Suppressed emotions can lead to aggression. https://psychcentral.com/news/2011/03/24/suppressed-emotions-can-lead-toaggression/24643.html adresinden erişildi.
  • Ooi, Y. P., Ang, R. P., Fung, D. S. S., Wong, G. ve Cai, C. (2006). The impact of parent-child attachment on aggression, social stress and self-esteem. School Psychology International, 27(5), 552-566.
  • Ortiz, M. A. C. ve Gándara, V. B. (2006). Study on the relations between temperament, aggression, and anger in children. Aggressive Behavior, 32(3), 207-215.
  • Ostrov, J. M. ve Bishop, C. M. (2008). Preschoolers aggression and parent-child conflict a multi informant and multimethod study. Journal of Experimental Child Psychology, 99(4), 309-322.
  • Ostrov, J. M., Crick, N. R. ve Stauffacher, K. (2006). Relational aggression in sibling and peer relationships during early childhood. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(3), 241-253.
  • Ostrov, J. M. ve Keating, C. F. (2004). Gender differences in preschool aggression during free play and structured interactions: An observational study. Social Development, 13(2), 255-277.
  • Ostrov, J. M., Murray Close, D., Godleski S. A. ve Hart, E. J. (2013). Prospective associations between forms and functions of aggression and social and affective processes during early childhood.Journal of Experimental Child Psychology, 116, 19-36.
  • Ostrov, M. J., Ries, E. E., Stauffacher, K., Godleski, S. A. ve Mullins, A. D. (2008). Relational aggression, physical aggression and deception during early childhood: A multimethod, multi-informant shortterm longitudinal study. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 37, 1-12.
  • Ostrov, J. M., Woods, K. E., Jansen, E. A., Casas, J. F. ve Crick, N. R. (2004). An observational study of delivered and received aggression and social psychological adjustment in preschool: “This white crayon doesn’t work…”. Early Childhood Research Quarterly, 19, 355-371.
  • Özdemir, S. ve Tepeli, K. (2015). Okul öncesi çocuklarda görülen fiziksel ve ilişkisel saldırganlık davranışlarının incelenmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 229-245.
  • Piotrowski, J. T. (2017). The parental media mediation context of young children’s media use. R. Barr ve D. N. Linebarger (Ed.), Media exposure during infancy and early childhood içinde (s. 205-220).Switzerland: Springer.
  • Polman, H., De Castro, B. O. ve Van Aken, M. A. (2008). Experimental study of the differential effects of playing versus watching violent video games on children's aggressive behavior. Aggressive Behaviour, 34(3), 256-64.
  • Ramsden S. R. ve Hubbard, J. A. (2002). Family expressiveness and parental emotion coaching: Their role in children’s emotion regulation and aggression. Journal of Abnormal Child Psychology, 30(6), 657-667.
  • Razmjoee, M., Harnett, P. H. ve Shahaeian, A. (2016). Language development mediates the relationship between gender and relational aggression: A study of Iranian preschool children. Australian Journal of Psychology, 68, 312-318. doi:10.1111/ajpy.12109
  • Reebye, P. (2005). Aggression during early years: Infancy and preschool. The Canadian Child and Adolescent Psychiatry Review, 14(1), 16-20.
  • Richardson, D. (2005). The myth of female passivity: Thirty years of revelations about female aggression. Psychology of Women Quarterly, 29, 238-247.
  • Romanchych, E. L. (2014). Young children's aggression: Links between emotion regulation, mother-child shared affect, parenting practices and parenting support (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). University of Windsor, Windsor, Ontario, Canada.
  • Rubin, K. H., Coplan, R. J., Fox, N. A. ve Calkins, S. D. (1995). Emotionality, emotion regulation and preschooler’s social adaptation. Development and Psychopathology, 7, 49-62.
  • Saarni, C. (2001). Cognition, context and goals: Significant components in social-emotional efffectiveness. Social Development, 10(1), 125-127.
  • Sanson, A., Prior, M., Smart, D. ve Oberklaid, F. (1993). Gender differences in aggression in childhood: Implications for a peaceful world. Australian Psychologist, 28(2), 86-92.
  • Séguin, J. R., Parent, S., Tremblay, R. E. ve Zelazo, P. D. (2009). Different neurocognitive functions regulating physical aggression and hyperactivity in early childhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 50(6), 679-687. doi:10.1111/j.1469-7610.2008.02030.x
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seçer, İ. (2016). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Shahaeian, A., Razmjoee, M., Wang, C., Elliot, S. N. ve Hughes, C. (2017). Understanding relational aggression during early childhood: An examination of the association with language and other social and cognitive skills. Early Childhood Research Quarterly, 40(3), 204-214.
  • Shaw, D. S. (2006). The development of aggression in early childhood. The Crisis Youth Mental Health: Criticial Issues and Effective Programs, 1, 1-30. http://www.pitt.edu/~momchild/publications/Fitzgerald%20edits%20Chapter%20Shaw%20Jan%202005.pdf adresinden erişildi.
  • Shields, A. ve Cicchetti, D. (1997). Emotion regulation among school-age children: The development and validation of a new criterion q-sort scale. Developmental Psychology, 33(6), 906-916.
  • Shuman, V. (2013). Studying the social dimension of emotion regulation. Frontiers in Psychology, 4(922), 1-3. doi:10.3389/fpsyg.2013.00922
  • Simonsen, H. G., Kristoffersen, K. E., Bleses, D., Wehberg, S. ve Jørgensen, R. N. (2014). The Norwegian communicative development inventories: Reliability, main developmental trends and gender differences. First Language, 34(1), 3-23.
  • Smith, R. L., Rose, A. J. ve Schwartz Mette, R. A. (2009). Relational and overt aggression in childhood and adolescence: Clarifying mean-level gender differences and associations with peer acceptance.Social Development, 19(2), 243-269. doi:10.1111/j.1467-9507.2009.00541.x
  • Southam Gerow, M. A. (2014). Çocuklarda ve ergenlerde duygusal düzenleme (M. Artıran, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Spielberger, C. D., Jacobs, G., Russell, S. ve Crane, R. S. (1983). Assessment of anger: The state-trait anger scale. J. N. Butcher ve C. D. Spielberger (Ed.), Advances in personality assessment içinde (s. 159-187). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Sroufe, L. A. (2002). Emotional development. The organization of emotional life in the early years. United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Stack, D. M., Serbin, L. A., Enns, L. N., Ruttle, P. L. ve Barrieau, L. (2010). Parental effects on children’s emotion regulation over time and across generations. Infants and Young Children, 23, 52-69.
  • Steffgen, G. ve Gollwitzer, M. (Ed.) (2008). Emotions and aggressive behavior. Canada: Hogrefe.
  • Sullivan, T. N., Helms, S. W., Kliewer, W. ve Goodman, K. L. (2010). Associations between sadness and anger regulation coping, emotional expression, andphysical and relational aggression among urban adolescents. Social Development, 19(1), 30-51.
  • Şıvgın, N. ve Deniz, Ü. (2017). Cinsiyet rolleri eğitim etkinliklerinin anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların toplumsal cinsiyet kalıpyargılarına etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(50), 589-600.
  • Taner Derman, M. (2009). Okul öncesi eğitim alan beş-altı yaş grubu çocuklarda sınıf içinde gözlenen saldırgan davranışlar ve öğretmenden kaynaklanan nedenleri. E- Journal of New World Sciences Academy, 4(3), 892-907.
  • Trawick Smith, J. (2014). Erken çocukluk döneminde gelişim (B. Akman, Çev. ve Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tremblay, R. E. (2000). The development of aggressive behavior during childhood: What have we learned in the past century?. International Journal of Behavioral Development, 24(2), 129-141.
  • Tremblay, R. E. (2009). Anger and aggression. J. B. Benson ve M. M. Haith (Ed.), Social and Emotional Development in Infancy and Early Childhood içinde (s. 18-30). New York: Elsevier.
  • Tremblay, R. E. (2012). The development of physical aggression. Encyclopedia on Early Childhood Development. http://www.child encyclopedia.com/sites/default/files/textes-experts/en/530/thedevelopment-of-physical-aggression.pdf adresinden erişildi.
  • Tremblay, R. E., Japel, C., Perusse, D., Mcduff, P., Boivin, M., Zoccolillo, M. … ve Montplaisir, J. (1999). The search for the age of ‘onset’ of physical aggression: Rousseau and Bandura revisited. Criminal Behaviour and Mental Health, 9, 8-23. doi:10.1002/cbm.288
  • Tremblay, R. E., Nagin, D. S., Séguin, J. R., Zoccolillo, M., Zelazo, P. D., Boivin, M. … ve Japel C. (2004). Physical aggression during early childhood: Trajectories and predictors. Pediatrics, 114(1), 43-50.
  • Ural, O., Güven, G., Sezer, T., Efe Azkeskin, K. ve Yılmaz, E. (2015). Okul öncesi dönemdeki çocukların bağlanma biçimleri ile sosyal yetkinlik ve duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 589-598.
  • Uslu, B. (2017). Anadili Türkçe olan 50-74 aylık çocuklar için yaşantı odaklı yabancı dil edinimi programının İngilizce öğrenimine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Uysal, H. ve Dinçer, Ç. (2013). Okul öncesi dönemde karşılaşılan fiziksel ve ilişkisel saldırganlığın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 328-345. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/2288/517 adresinden erişildi.
  • Ünlü, A. (2012). Bazı değişkenlere göre okulöncesi çocuklarının cinsiyet rolü davranışlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Valles, N. L. (2012). The moderating role of child temperament in the relation between harsh and deficient parenting and child aggressive behaviors (Yayımlanmamış doktora tezi). The University of Iowa. USA.
  • Varburton, W. A. ve Anderson, C. A. (2015). Social psychology of aggression. J. Wright ve J. Berry (Ed.), International encyclopedia of social and behavioral sciences içinde (s. 373-380). Oxford, England: Elsevier.
  • Wilson, B. J. (2008). Media and children's aggression, fear, and altruism. The Future of Children, 18(1), 87- 118.
  • Witt, S. D. (2000). Review of research: The influence of television on children's gender role socialization. Childhood Education, 76(5), 322-324. doi:10.1080/00094056.2000.10522124
  • Yagmurlu, B. ve Altan, O. (2010). Maternal socialization and child temperament as predictors of emotion regulation in Turkish preschoolers. Infant and Child Development, 19(3), 275-296.
  • Yağan Güder, S. ve Alabay, E. (2016). 3-6 yaş arasındaki çocukların oyuncak tercihlerinin toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), 91-111.
  • Yaşar, M. ve Paksoy, İ. (2011). Çizgi filmlerdeki saldırgan içerikli görüntülerin, çocukların serbest oyunları sırasındaki saldırganlık düzeylerine etkisi. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 279-298.
  • Yıldırım, E. (2008). Çocuk ve televizyonda şiddet: 5 yaşındaki çocukların anne ve babalarının televizyondaki şiddetin saldırgan davranışlar üzerindeki etkilerine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yoleri, S. (2014). The role of child’s temperament predictor on preschool social competence. Creative Education, 5(13), 1160-1170.
  • Young, E. L., Nelson, D. A., Hottle, A. B., Warburton, B. ve Young, B. K. (2010). Relational Aggression Among Students: National Association of Secondary School Principal. https://www.nasponline.org/Documents/Resources%20and%20Publications/Handouts/Families%20and%20Educators/Relational_Aggression_PLOct10.pdf adresinden erişildi.
  • Zhang, Y., Jin, X., Shen, X., Zhang, J. ve Hoff, E. (2008). Correlates of early language development in Chinese children. International Journal of Behavioral Development, 32, 145-151.
APA ERSAN C, TOK Ş (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi. , 359 - 391. 10.15390/EB.2019.8150
Chicago ERSAN Ceyhun,TOK Şükran Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi. (2020): 359 - 391. 10.15390/EB.2019.8150
MLA ERSAN Ceyhun,TOK Şükran Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi. , 2020, ss.359 - 391. 10.15390/EB.2019.8150
AMA ERSAN C,TOK Ş Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi. . 2020; 359 - 391. 10.15390/EB.2019.8150
Vancouver ERSAN C,TOK Ş Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi. . 2020; 359 - 391. 10.15390/EB.2019.8150
IEEE ERSAN C,TOK Ş "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi." , ss.359 - 391, 2020. 10.15390/EB.2019.8150
ISNAD ERSAN, Ceyhun - TOK, Şükran. "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi". (2020), 359-391. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8150
APA ERSAN C, TOK Ş (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 45(201), 359 - 391. 10.15390/EB.2019.8150
Chicago ERSAN Ceyhun,TOK Şükran Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim 45, no.201 (2020): 359 - 391. 10.15390/EB.2019.8150
MLA ERSAN Ceyhun,TOK Şükran Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.45, no.201, 2020, ss.359 - 391. 10.15390/EB.2019.8150
AMA ERSAN C,TOK Ş Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(201): 359 - 391. 10.15390/EB.2019.8150
Vancouver ERSAN C,TOK Ş Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(201): 359 - 391. 10.15390/EB.2019.8150
IEEE ERSAN C,TOK Ş "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi." Eğitim ve Bilim, 45, ss.359 - 391, 2020. 10.15390/EB.2019.8150
ISNAD ERSAN, Ceyhun - TOK, Şükran. "Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Saldırganlık Düzeylerinin Duygu İfade Etme ve Duygu Düzenleme Açısından İncelenmesi". Eğitim ve Bilim 45/201 (2020), 359-391. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8150