SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
Yıl: 2020 Cilt: 20 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 615 - 628 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5505/amj.2020.43660 İndeks Tarihi: 06-10-2020
SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
Öz: Amaç: Her gün hasta-hastalık kavramları ile yüzleşen tıp öğrencilerinin sağlık algısı ve kaygısının bilinmesi önemlidir. Çünkü hekimlerin sağlık algıları kendileri için sağlıklı yaşam davranışları oluşturma, hastalarını anlama ve yardım etme süreçlerini etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı tıp fakültesi ile sosyoloji ilk üç sınıf öğrencilerinin sağlık algısı ve sağlık kaygısı düzeylerini iki üniversite örneğinde belirleyip karşılaştırmaktır.Materyal ve Metot: Kesitsel, tanımlayıcı çalışmada Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü ile Meram Tıp Fakültesi öğrencilerine gönüllülük temelinde demografik sorular, Sağlık Algısı Ölçeği (SAÖ) ile Sağlık Kaygısı Ölçeğini (SKÖ) içeren bir anket formu uygulandı. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, bağımsız t testi, One way Anova ve korelasyon testleri kullanıldı. p<0,05 anlamlı kabul edildi.Bulgular: Çalışmada eksiksiz doldurulmuş 345 anket formu değerlendirildi. Yaş ortalaması 19,84 ±1,69 yıl olan grubun 107’si (%31) sosyal alanlarda okuyan öğrenci, 235’i (%68) kadın, 87’si (%25) kırsal kökenli, 259 (%75,7) orta gelir düzeyine sahipti. Tüm öğrencilerin ortalama SAÖ puanı 50,17±5,66, ortalama SKÖ puanı 17,59±5,78 puandı. Tıp fakültesi öğrencilerinin SAÖ puanı 49,41±5,62 ve sosyoloji öğrencilerinin 51,86±5,41 olan puanından anlamlı düzeyde düşüktü (p<0,001). Ortalama SKÖ puanı sırasıyla tıp ve sosyoloji öğrencileriiçin 17,97±5,63 ve 16,74±6,05 puan ile tıp öğrencilerinde yüksek ancak fark anlamlı değildi (p=0,068). Benzer şekilde cinsiyetler arasında ortalama SAÖ puanları anlamlı farklı olmasına karşın (p=0,019) ortalama SKÖ puanları açısından fark yoktu (p=0,206).Sonuç: Tıp fakültesinde okuyan öğrencilerin sağlık algısının anlamlı olarak daha düşük, sağlık kaygılarınınsa anlamlı olmasa da daha yüksek olması önemli ve ileri araştırma gereken bir sonuçtur.
Anahtar Kelime: COMPARISON OF HEALTH PERCEPTION AND HEALTH ANXIETY LEVELS OF SOCIOLOGY AND MEDICAL STUDENTS
Öz: Objectives: It is important to know medical students' perception and anxiety who confronts patient-disease concepts every day. Because, physicians' health perceptions are creating healthy living behaviors for them, affecting the process of helping and understanding their patients. This study aimed to compare the first three grade students of the faculty of medicine and sociology thus determining the health perception and health anxiety levels in two university examples. Materials and Methods: In this cross-sectional, descriptive study, the Faculty of Letters, Department of Sociology and Meram Faculty of Medicine's volunteer students took a questionnaire including demographic questions, Health Perception Scale (HPS) and Health Anxiety Scale (HAS). For statistics frequency, percentage, mean, independent t-test, One-way Anova and correlation tests were used. p<0.05 was considered significant. Results: In the study, 345 questionnaire forms were evaluated. The mean age was 19.84±1.69, which included 107(31%) sociology students, 235(68%) women, 87(25%) of rural origin, and 259(75.70%) of middle income. Mean HAS and HPS scores were 50.17 ± 5.66 and 17.59 ± 5.78. Medical students HAS score (49.41 ± 5.62) was significantly lower than sociology students' score (51.86 ± 5.41) (p<0.001). The mean HPS’s for medical and sociology students were 17.97 ± 5.63 and 16.74 ± 6.05, respectively. High in medical students but not significant (p=0.068). Although mean HAS scores differ significantly between genders (p=0.019), HPS scores didn’t (p=0.206). Conclusion: Significantly lower perception of the health of students studying in medical school, health anxiety, though not significant, is important, and further research is required.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Brandon LJ, Proctor L. Comparison of health perceptions and health status in African Americans and Caucasians. J Natl Med Assoc 2010; 102: 590-97.
- 2. Kadıoğlu H, Yıldız A. Sağlık Algısı Ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği. Turkiye Klinikleri J Med Sci 2012; 32: 47-53.
- 3. Avci Y. Kişisel sağlık sorumluluğu. TAF Preventive Medicine Bulletin 2016;15 (3): 259-66.
- 4. Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık-hastalık ve kültür etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006; 9: 78-87.
- 5. Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan F. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Derg 2013; 55: 181-7.
- 6. Yüksel H. Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirici yaşam biçimi davranışlarına etki eden sosyal faktörler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2012; 34: 137-50.
- 7. Menec H, Chipperfield JG, Perry RP. Self-perceptions of health: A prospective analysis of mortality, control, and health. Verena Journal of Gerontology: Psychological Sciences 1999; 54: 85-93.
- 8. Abramowitz JS, Deacon BJ, Valentiner DP. The short health anxiety inventory: psychometric properties and construct validity in a non-clinical sample. Cogn Ther Res 2007; 31: 871–83.
- 9. Ware J. Scales for measuring general health perceptions. Health Serv Res 1976;11: 396-415.
- 10. Diamond JJ, Becker JA, Arenson CA, Chambers CV, Rosenthal MP. Development of a scale to measure adults’ perceptions of health: preliminary findings. Journal of Community Psychology 2007; 35: 557–61.
- 11. Salkovskis PM, Rimes KA, Warwick HM, Clark DM. The health anxiety inventory: development and validation of scales for the measurement of health anxiety and hypochondriasis. Psychol Med 2002; 32: 843-53.
- 12. Aydemir Ö, Kırpınar İ, Satı T, Uykur B, Cengisiz C. Sağlık anksiyetesi ölçeği’nin Türkçe için güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Nöropsikiyatri Arşivi 2013; 50: 325-31.
- 13. Alberts NM, Hadjistavropoulos HD, Jones SL, Sharpe D. The short health anxiety inventory: A systematic review and meta-analysis. Journal of Anxiety Disorders 2013; 27: 68-78.
- 14. Alkan S. A, Özdelikara A, Boğa NM. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algılarının belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017; 6(2): 11–21.
- 15. Çaka SY, Topal S, Suzan ÖK, Çınar N, Altınkaynak S. Hemşirelik öğrencilerin sağlık algısı ile özgüvenleri arasındaki ilişki. Journal of Human Rhythm 2017; 3(4);199–203.
- 16. Tuğut N, Bekar M. Üniversite öğrencilerinin sağlığı algılama durumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008; 11: 17-26.
- 17. Efteli E, Khorshtd L. İki farklı bölüm öğrencilerinin sağlık algılarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2016; 32(2):1–10.
- 18. Charan J, Biswas T. How to calculate sample size for different study designs in medical research? Indian J Psychol Med 2013; 35(2):121-6.
- 19. Şimşek H, Öztoprak D, İkizoğlu E ve ark. Tıp fakültesi öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili etmenler. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2012; 26 (3):151-7.
- 20. Nacar M, Baykan Z, Cetinkaya F ve ark. Health promoting lifestyle behaviour in medical students: a multicentre study from Turkey. Asian Pac J Cancer Prev 2014; 15: 8969-74.
- 21. Karaoglu N, Seker M. Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TAF Prev Med Bull 2011; 10(3): 303-12.
- 22. Tanrıverdi G, Bedir E, Seviğ Ü. Cinsiyetin sağlıkla ilgili bazı davranış ve görüşler üzerindeki etkisi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2007; 6 (6), 435-40.
- 23. Çilingir D, Aydın A. Hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin sağlık algısı. FNJN Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2017;25(3): 167-76.
- 24. Latas M, Stojković T, Ralić T, Jovanović S, Spirić Z, Milovanović S. Medical students' health-related quality of life-a comparative study. Vojnosanit Pregl 2014; 71: 751-6.
- 25. Lee RLT, Loke AJTY. Health-promoting behaviors and psychosocial well-being of university students in Hong Kong. Public Health Nursing 2005; 22(3): 209-20.
- 26. Zahid MF, Haque A, Aslam M et al. Health-related anxiety and hypochondriac concerns in medical students: A cross sectional study from Pakistan. Teaching and Learning in Medicine 2016; 28: 252-9.
- 27. Karaçadır V, Çelik R. Üniversite öğrencilerinin sağlık kaygı düzeylerini belirlemeye yönelik bir çalışma. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi 2019; 7(16): 225–38.
APA | KARAOGLU N, Karaoğlu K, Yardımcı H (2020). SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. , 615 - 628. 10.5505/amj.2020.43660 |
Chicago | KARAOGLU NAZAN,Karaoğlu KAAN BİLGE,Yardımcı Hasan SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. (2020): 615 - 628. 10.5505/amj.2020.43660 |
MLA | KARAOGLU NAZAN,Karaoğlu KAAN BİLGE,Yardımcı Hasan SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. , 2020, ss.615 - 628. 10.5505/amj.2020.43660 |
AMA | KARAOGLU N,Karaoğlu K,Yardımcı H SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. . 2020; 615 - 628. 10.5505/amj.2020.43660 |
Vancouver | KARAOGLU N,Karaoğlu K,Yardımcı H SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. . 2020; 615 - 628. 10.5505/amj.2020.43660 |
IEEE | KARAOGLU N,Karaoğlu K,Yardımcı H "SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI." , ss.615 - 628, 2020. 10.5505/amj.2020.43660 |
ISNAD | KARAOGLU, NAZAN vd. "SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI". (2020), 615-628. https://doi.org/10.5505/amj.2020.43660 |
APA | KARAOGLU N, Karaoğlu K, Yardımcı H (2020). SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Ankara Medical Journal, 20(3), 615 - 628. 10.5505/amj.2020.43660 |
Chicago | KARAOGLU NAZAN,Karaoğlu KAAN BİLGE,Yardımcı Hasan SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Ankara Medical Journal 20, no.3 (2020): 615 - 628. 10.5505/amj.2020.43660 |
MLA | KARAOGLU NAZAN,Karaoğlu KAAN BİLGE,Yardımcı Hasan SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Ankara Medical Journal, vol.20, no.3, 2020, ss.615 - 628. 10.5505/amj.2020.43660 |
AMA | KARAOGLU N,Karaoğlu K,Yardımcı H SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Ankara Medical Journal. 2020; 20(3): 615 - 628. 10.5505/amj.2020.43660 |
Vancouver | KARAOGLU N,Karaoğlu K,Yardımcı H SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Ankara Medical Journal. 2020; 20(3): 615 - 628. 10.5505/amj.2020.43660 |
IEEE | KARAOGLU N,Karaoğlu K,Yardımcı H "SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI." Ankara Medical Journal, 20, ss.615 - 628, 2020. 10.5505/amj.2020.43660 |
ISNAD | KARAOGLU, NAZAN vd. "SOSYOLOJİ VE TIP ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIK KAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI". Ankara Medical Journal 20/3 (2020), 615-628. https://doi.org/10.5505/amj.2020.43660 |