Yıl: 2020 Cilt: 19 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1925 - 1947 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17051/ilkonline.2020.762588 İndeks Tarihi: 08-10-2020

Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane

Öz:
The purpose of this study was to investigate how pre-service elementary mathematics teachers explain three primitive terms: point, line, and plane. A qualitative exploratory case study design was conducted with 61 participants. The data collected by an open-ended questionnaire was analyzed through the content analysis technique by utilizing NVivo software. The findings showed that pre-servicemathematics teachers tended to use signs related to both characteristics and the essence of the terms. This can be due to the fact that terms tried to be explained are the primitive terms and that the explanations given by Euclid about these terms are not easy to understand. In some explanations, more than one sign was used to make the definition more understandable. However, although the signs usedfor explaining the term seem to constitute its definition, these signs cannot always literally represent this term and cannot be used in place of that term.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, H. (2016). Durum çalışması. Ahmet Saban ve Ali Ersoy (Editörler). Eğitimde nitel araştırma desenleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akıncı, M., & Arıkan, A. (2017). Matematik öğretmen adaylarının bazı geometrik kavramlara ait jestlerinin incelenmesi. Elementary Education Online, 16(4).
  • Altun, M. (2005a). Matematik öğretimi, eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için. Bursa: Aktüel Yayınevi.
  • Altun, M. (2005b). Matematik öğretimi, ilköğretim ikinci kademede. 4. Baskı (6, 7 ve 8. Sınıflarda), Bursa: Aktüel Yayınevi.
  • Arzarello, F., Paola, D., Robutti, O., & Sabena, C. (2009). Gestures as semiotic resources in the mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 70, 97–109.
  • Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Pegem Akademi, Ankara.
  • Bussi, M. B., & Mariotti, M. A. (2008). Semiotic mediation in the mathematics classroom: Artifacts and signs after a Vygotskian perspective. Handbook of international research in mathematics education, New York, 746-783.
  • Clark, D. M. (2012). Euclidean Geometry: A Guided Inquiry Approach. Providence, RI: American Mathematical Society & Mathematical Sciences Research Institute.
  • Corbin, J. M. & Strauss, A. L. (2015). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (4th ed.) Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). Los Angeles: SAGE Publications.
  • Çakıroğlu, E. (2013). Matematik kavramlarının tanımlanması (Birinci Baskı). İsmail Özgür Zembat, Mehmet Fatih Özmantar, Erhan Bingölbali, Hakan Şandır, Ali Delice (Editörler). Tanımlar ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar. Ankara: Pegem A Akademi Yayınları.
  • Dane, A. & Başkurt, H. (2012). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin nokta, doğru ve düzlem kavramlarını algılama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 81-100.
  • Dane, A. (2008). İlköğretim matematik öğretmenliği programı öğrencilerinin nokta, doğru ve düzlem kavramlarını algıları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 123-141.
  • De Villiers, M. (1998). To teach definitions in geometry or teach to define? In PME CONFERENCE (Vol. 2, pp. 2-248).
  • Duval, R. (1999). Representation, vision and visualization: Cognitive functions in mathematical thinking. Basic Issues for Learning, Proceedings of the twentyfirst annual meeting of the North American Chapter of the International group for the Psychology of Mathematics Education. PME21-Mexico, p. 3 – 26.
  • Duval, R. (2006). A cognitive analysis of problems of comprehension in a learning of mathematics. Educational studies in mathematics, 61(1-2), 103-131.
  • Edwards, L. D. (2009). Gestures and conceptual integration in mathematical talk. Educational Studies in Mathematics, 70, 97–109.
  • Fitzpatrick, R. (2008). Euclid’s Elements of Geometry. 09 Haziran 2018 tarihinde http://farside.ph.utexas.edu/Books/Euclid/Elements.pdf adresinden erişildi.
  • Hızarcı, S., Kaplan, A., İpek, A. S., Işık, C., & Elmas, S. (2009). Düzlem Geometri. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Hilbert, D. (1899). The Foundations of Geometry. (English Translation E. J. Townssend (2005), University of Illinois). 10 Haziran 2018 tarihinde http://www.gutenberg.org/ebooks/17384 adresinden erişildi.
  • Kaput, J. J. (1995). A research base supporting long term algebra reform? In D. T. Owens, M. K. Reed, & G. M. Millsaps (Eds.), Proceedings of the 17 Annual Meeting of PME-NA (Vol. 1, pp. 71-94). Columbus, OH: ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education.
  • Kaput, J. J. (1998). Representations, inscriptions, descriptions and learning: A kaleidoscope of windows. The Journal of Mathematical Behavior, 17(2), 265-281.
  • Kılıç, A. S., Temel, H., & Şenol, A. (2015). Öğretmen adaylarının “nokta, doğru, düzlem ve açı” kavramları hakkında bilgi düzeyleri ve kavram yanılgılarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 205-229.
  • Kiriş, B. (2008). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin “nokta, doğru, doğru parçası, ışın ve düzlem” konularında sahip oldukları kavram yanılgıları ve bu yanılgı nedenlerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı.
  • Leikin, R. & Winicki-Landman, G. (2000). On equivalent and non-equivalent definitions II. For the Learning of Mathematics, 20(2), 24-29.
  • Mahir, N. (1999). Analitik geometri. Editör Hüseyin Azcan, Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 1077.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Çev. Edt.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Komisyon (2017). Ortaöğretim matematik hazırlık sınıfı kitabı. Milli Eğitim Bakanlığı Devlet Kitapları. 02 Aralık 2018 tarihinde http://www.eba.gov.tr/ekitap?icerik-id=4832 adresinden erişildi.
  • Öksüz, C. (2010). İlköğretim yedinci sınıf üstün yetenekli öğrencilerin “nokta, doğru ve düzlem” konularındaki kavram yanılgıları. İlköğretim Online, 9(2), 508-525.
  • Öner, N. (1986). Klasik mantık. (5. Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları. Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. California: Sage Publications Inc.
  • Poincaré, H. (1909/2009). Science and method. New York, NY: Cosimo Publications.
  • Radford, L. (2009). Why do gestures matter? Sensuous cognition and the palpability of mathematical meanings. Educational Studies in Mathematics, 70(2), 111-126.
  • Rıfat, M. (1992). Göstergebilimin ABC'si. Simavi Yayınları. Sáenz-Ludlow, A., & Presmeg, N. C. (2006). Semiotic perspectives in mathematics education: A PME Special Issue. Educational Studies in Mathematics, 61(1-2), 1-10.
  • Saussure De, F. (2001). Genel dilbilim dersleri. (Çev. B. Vardar). İstanbul:
  • Multilingual Yayınevi. School Mathematics Study Group (1961). Geometry. New Haven: Yale University Press. (Çev. Ergun, A.
  • N.,Sevin, H., Aydan, F., Demirtaş, A., Gürdal, M., Metin, E., ve Özer, A. (1968). Geometri. Milli Eğitim Basımevi).
  • Shir, K. & Zaslavsky, O. (2001). What constitutes a (good) definition? The case of a square. In Proceedings of the 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, v. 4 (pp. 161-168).
  • Short T. L. (2007). Peirce’s Theory of Signs. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Şengül, S. & Dereli, M. (2009). Geometrinin temel kavramları hakkında ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin kavram görüntüleri. Educational Research Association Turkey First International Congress Of Educational Research. Çanakkale Onsekiz Mart University.
  • Thompson, B. (2007). Mathematics and its applications. In the nature of statistical evidence. Lecture notes in statistics, pp (9-17) vol 189. Springer, New York, NY.
  • Tuluk, G. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının nokta, çizgi, yüzey ve uzay bilgileri ve çoklu temsilleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, (22)1, 361-384.
  • Turgut, M. (2015). Theory of semiotic mediation in teaching-learning linear algebra: In search of a viewpoint in the use of ICT. In K. Krainer & N. Vondrová (Eds.), Proceedings of the 9th Congress of European Research in Mathematics Education (pp. 2418–2424). Prague, Czech Republic: Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME.
  • Turgut, M. (2017). Modelleme yazılımı ile tasarlanan uzamsal görevleri çözme sürecine ataçlanan göstergeler: göstergebilimsel aracılık teorisi perspektifi. 3. Uluslararası Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu, (ss. 591-593) 17 – 19 Mayıs 2017, Afyon, Tam metinler kitabı.
  • Ubuz, B., & Gökbulut, Y. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Piramit Bilgileri: Tanım ve Örnekler Oluşturma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 335-351.
  • Van Dormolen, J. & Zaslavsky, O. (2003). The many facets of a definition: The case of periodicity. Journal of Mathematical Behavior, 22, 91–106.
  • Vardar, B., Güz, N., Huber, E., Öztokat, E., & Senemoğlu, O. (1998). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü (2. Basım). İstanbul: ABC Kitabevi.
  • Vinner, S. (1991). The role of definitions in the teaching and learning of mathematics, vol. 11. Advanced Mathematical Thinking, Netherlands.
  • Winicki-Landman, G. & Leikin, R. (2000). On equivalent and non-equivalent definitions: Part 1. For the learning of Mathematics, 20(1), 17-21.
  • Yenilmez, K. & Yaşa, E. (2008). İlköğretim öğrencilerinin geometride kavram yanılgıları. 22 Ocak 2019 tarihinde http://kutuphane.uludag.edu.tr/Univder/uufader.htm adresinden erişildi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.) Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Zazkis, R., & Leikin, R. (2008). Exemplifying definitions: a case of a square. Educational Studies in Mathematics, 69(2), 131-148.
APA AKINCI M, Genç M (2020). Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane. , 1925 - 1947. 10.17051/ilkonline.2020.762588
Chicago AKINCI MUSTAFA,Genç Murat Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane. (2020): 1925 - 1947. 10.17051/ilkonline.2020.762588
MLA AKINCI MUSTAFA,Genç Murat Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane. , 2020, ss.1925 - 1947. 10.17051/ilkonline.2020.762588
AMA AKINCI M,Genç M Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane. . 2020; 1925 - 1947. 10.17051/ilkonline.2020.762588
Vancouver AKINCI M,Genç M Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane. . 2020; 1925 - 1947. 10.17051/ilkonline.2020.762588
IEEE AKINCI M,Genç M "Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane." , ss.1925 - 1947, 2020. 10.17051/ilkonline.2020.762588
ISNAD AKINCI, MUSTAFA - Genç, Murat. "Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane". (2020), 1925-1947. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.762588
APA AKINCI M, Genç M (2020). Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane. İlköğretim Online (elektronik), 19(4), 1925 - 1947. 10.17051/ilkonline.2020.762588
Chicago AKINCI MUSTAFA,Genç Murat Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane. İlköğretim Online (elektronik) 19, no.4 (2020): 1925 - 1947. 10.17051/ilkonline.2020.762588
MLA AKINCI MUSTAFA,Genç Murat Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane. İlköğretim Online (elektronik), vol.19, no.4, 2020, ss.1925 - 1947. 10.17051/ilkonline.2020.762588
AMA AKINCI M,Genç M Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane. İlköğretim Online (elektronik). 2020; 19(4): 1925 - 1947. 10.17051/ilkonline.2020.762588
Vancouver AKINCI M,Genç M Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane. İlköğretim Online (elektronik). 2020; 19(4): 1925 - 1947. 10.17051/ilkonline.2020.762588
IEEE AKINCI M,Genç M "Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane." İlköğretim Online (elektronik), 19, ss.1925 - 1947, 2020. 10.17051/ilkonline.2020.762588
ISNAD AKINCI, MUSTAFA - Genç, Murat. "Pre-service teachers’ explanations of primitive terms: point, line and plane". İlköğretim Online (elektronik) 19/4 (2020), 1925-1947. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.762588