“I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project
Yıl: 2020 Cilt: 19 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1911 - 1924 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17051/ilkonline.2020.762546 İndeks Tarihi: 07-10-2020
“I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project
Öz: The main purpose of the study is to express the views of the "Protecting Nature with My Family" eTwinning project, according to parents and parents' views, on the change of attitudes and behaviors of students towards nature. This research is qualitative and is a case study. Research data collected in May, the second semester of the 2018-2019 academic year. With the information obtainedfrom the field summer scan, a semi-structured interview form developed by the researcher was created and the data of the research were collected by conducting face-to-face interviews with 24 parents who were participants of the research. According to the data obtained from the research, the changes in the feelings, attitudes and values related to nature were determined and recorded in the parents involved in the project. Parents who participated in the study stated that they experienced awareness of nature and that their behavior to contribute to recycling increased, while their children observed an increase in interest in nature and an increase in the desire to spend time in nature.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aslan, O., Sağır, Ş.U., & Cansaran, A. (2008). Çevre tutum ölçeği uyarlanması ve ilköğretim öğrencilerinin çevre tutumlarının belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 283 -295.
- Ayayadın, Y., Acar Şeşen, B., Usta Gezer, S., & Camcı Erdoğan, S. (2018). Environmental awareness and sensitivity of the gifted students. Science and Art Explorers in The Nature, 7(2), 507-536.
- Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (3rd ed.). Boston: Allyn and Bacon.
- Baylan, E. (2009). Doğaya ilişkin inançlar, kültür ve çevre sorunları arasındaki ilişkilerin kuramsal bağlamda irdelenmesi. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 1 (2), 67-74. DOI: 10.1501/Csaum_0000000015.
- Budak, B. (2008). İlköğretim kurumlarında çevre eğitiminin yeri ve uygulama çalışmaları, (The place of environmental education in primary education institutions and application studies). (Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir).
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
- Chawla, L. (2007). Childhood experiences associated with care for the natural world: A theoretical framework for empirical results. Children Youth and Environments, 17(4), 144-170.
- Collado, S., Staats, H., & Corraliza, J. A. (2013). Experiencing nature in children’s summer camps: Affective, cognitive and behavioural consequences. Journal of Environmental Psychology, 33, 37– 44.
- Crain, W. (2001). How nature helps children develop. Montessori Life, 13, 22-24.
- Delay, R. (2001). Nothing here to care about: Participant constructions of nature following a 12-day wilderness program. The Journal of Environmental Education, 32(4), 43-48.
- Erdoğan, M. (2011). Ekoloji temelli yaz doğa eğitimi programının ilköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi, duyuşsal eğilimler ve sorumlu davranışlarına etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 11(4), 2223-2237.
- Erdoğan, M., & Özsoy, A. M. (2007). Graduate students’ perspectives on the human and environment relationship. Journal of Turkish Science Education, 4 (2), 21-30.
- Erol, G.H. & Gezer, K. (2006). Prospective of Elementary School Teachers‟ Attitudes Toward Environment and Environmental Problems. International Journal of Environmental and Science Education, 1 (1), 65 – 77.
- Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır?, Çevre ve İnsan Dergisi, Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı, 65, Ankara 12.
- Farmer, J., Knapp, D, & Benton, G. (2007). An Elementary School Environmental Education Field Trip: LongTerm Effects on Ecological and Environmental Knowledge and Attitude Development. Journal of Environmental Education, 38(3), 33-42.
- Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P.(1996). Educational research . White Plains, NY: Longman Publishers USA
- Göktuğ, T , Deniz, B ., & Kılıçaslan, Ç . (2018). Çevre ve doğa koruma konusunda gençlik platformları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 414-440. DOI: 10.26466/opus.356372.
- Güler, T. (2009). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı etkileri. Eğitim ve Bilim. 34(151), 30-43.
- Haktanır, G. (2007). Okul Öncesi Dönemde Çevre Eğitimi: Çevre eğitimi. Türkiye Çevre Eğitimi Vakfı Yayını, 178, 11-34.
- Kahyaoğlu, M. (2016). Türkiye’de doğa eğitimi üzerine yapılan çalışmalarının analizi: bir meta sentez çalışması. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 1- 14.
- Kansu, N. (2012). Çocuğumla doğadayız çocuğumun zeka alanlarını geliştiriyorum. Ankara: Elma yayınevi.
- Kınık Topalsan, A, Türk, Z., & Güler, G . (2019). Korunmaya muhtaç çocuklara yönelik gerçekleştirilen “Doğada Bilim Yapıyorum!” TÜBİTAK 4004 Projesinin Değerlendirilmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8 (1) , 581-607. DOI: 10.15869/itobiad.488344
- Köşker, N. (2019). Okul öncesi çocuklarında doğa algısı. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 294-308. DOI: 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-443217
- Louv, R. (2017). Doğadaki son çocuk. Tübitak Yayınları.
- McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer. Longman: USA.
- Malone, K. (2007). The bubble-wrap generation: Children growing up in walled gardens. Environmental Education Research, 13, 513-527. https://doi.org/10.1080/13504620701581612.
- Niklasson, L., & Sandberg, A. (2010). Children and the outdoor environment. European Early Childhood Education Research Journal, 18, 485-496. https://doi.org/10.1080/1350293X.2010.525945.
- Ozaner, F. S. (2004). Türkiye’de okul dışı çevre eğitimi ne durumda ve neler yapılmalı? V.Ulusal Ekoloji ve Çevre Kongresi, 5-8 Ekim 2004 Taksim International Abant Palace, Abant İzzet Baysal Üniversitesi & Biyologlar Derneği, Abant- Bolu. Bildiri Kitabı (Doğa ve Çevre), 67- 98, Biyologlar Derneği, İzmir.
- Özdemir, O. (2010). Doğa deneyimine dayalı çevre eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin çevrelerine yönelik algı ve davranışlarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 125-138.
- Phenice, L. A. & Griffore, J.P. (2003). Young childern and the natural world. Contemporary Issues in Early Childhood, 4(2). 167-171.
- Raven, P. H., & Berg, L. R. (2006). Environment. U.S.A: John Wiley & Sons, Inc. Rickinson, M. (2001)‘Learners and learning in environmental education: a critical review of the evidence. Environmental Education Research, 7(3), 207 – 320.
- Sıfır Atık - T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. (t.y.). http://sifiratik.gov.tr/ isimli siteden 25 Temmuz 2019 tarihinde elde edilmiştir.
- Şama, E. (2003). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 99-110.
- Talay, İ. Aslan, F., & Belkayalı, N. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında doğa dostu ve çocuk katılımı temelli dış mekân tasarım yaklaşımları bir proje önerisi. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 317-322.
- Temel, Z. F., Kandır, A., Erdemir, N., & Çiftçibaşı, K. H. (2004). Proje yaklaşımı ve program örnekleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
- Temiz, Z., & Karaarslan Semiz, G. (2019). En iyi öğretmenim doğa: Okul öncesinde doğa temelli eğitim uygulamaları projesi kapsamında hazırlanan öğretmen etkinlikleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 314-331. Retrieved from http://www.itobiad.com/issue/43055/488735.
- Türkoğuz, S., Oğurlu, İ., & Aksu, G. (2018). Doğa eğitim projelerinin katılımcı profili ve yaygın etkisinin değerlendirilmesi: IDE projeleri örneği. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (5), 262- 283.
- Uzun, N., Sağlam, N., & Uzun, Varnacı, F. (2006). Yeşil sınıf modeline göre yürütülen fen ve doğa etkinliklerinin anasınıfı öğrencilerinin çevre algılarına etkisi. Ege Eğitim Dergisi, (9)1, 59-74.
- Uzun, N., & Sağlam, N. (2006). Ortaöğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240-250.
- Ürey, M., & Yeşiltaş, N.K. (2009). Öğretmen adaylarının çevreye yönelik akademik başarılarının bireyin çevre ve insan merkezli tutumları üzerine etkisi. The First International Congress of Educational Research, 1-3 May 2009, Çanakkale, Türkiye.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştrma yöntemleri (10.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
- Yılmaz, O., Boone, W. J., & Andersen, H. O. (2004). Views of elementary and middle school Turkish students toward environmental issues. International Journal of Science Education, 26(12), 1527-1546.
- Yücel, A.S., & Morgil, F. İ. (1998). Yüksek öğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-91.
- Wilson, R.A., Kimler S.J., & Krauerhase, V. (1996). Developing an environmental outdoor space. Young Childern, 5 (6), 23-29.
APA | AVCI F (2020). “I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project. , 1911 - 1924. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
Chicago | AVCI Fatma “I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project. (2020): 1911 - 1924. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
MLA | AVCI Fatma “I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project. , 2020, ss.1911 - 1924. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
AMA | AVCI F “I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project. . 2020; 1911 - 1924. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
Vancouver | AVCI F “I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project. . 2020; 1911 - 1924. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
IEEE | AVCI F "“I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project." , ss.1911 - 1924, 2020. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
ISNAD | AVCI, Fatma. "“I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project". (2020), 1911-1924. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.762546 |
APA | AVCI F (2020). “I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project. İlköğretim Online (elektronik), 19(4), 1911 - 1924. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
Chicago | AVCI Fatma “I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project. İlköğretim Online (elektronik) 19, no.4 (2020): 1911 - 1924. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
MLA | AVCI Fatma “I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project. İlköğretim Online (elektronik), vol.19, no.4, 2020, ss.1911 - 1924. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
AMA | AVCI F “I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project. İlköğretim Online (elektronik). 2020; 19(4): 1911 - 1924. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
Vancouver | AVCI F “I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project. İlköğretim Online (elektronik). 2020; 19(4): 1911 - 1924. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
IEEE | AVCI F "“I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project." İlköğretim Online (elektronik), 19, ss.1911 - 1924, 2020. 10.17051/ilkonline.2020.762546 |
ISNAD | AVCI, Fatma. "“I Protect Nature with My Family” parents views on the eTwinning Project". İlköğretim Online (elektronik) 19/4 (2020), 1911-1924. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.762546 |