Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık

Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 95 - 112 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 08-10-2020

Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık

Öz:
Ütopyanın mimarlık ve kentsel tasarım eğitiminin değerli bir yöntemi olarak kullanımı sınırların ötesinde düşünmeye yardım etmektedir. Ancak eğitimin akılcı, analitik ya da bilimsel paradigmalar çerçevesinde örgütlenmesi ütopyanın demode bir düşünce olarak modern mimarlık ve şehircilik uygulamalarından uzaklaştırılmasına neden olmuştur. Bu araştırmada amaç ütopya ve eğitim ilişkisini yeniden sorgulamak ve yapılmamış bir çevrede iradesiz ütopya yaklaşımının şehir planlama eğitimine katkısını incelemektir. Metodolojik olarak Agamben’in Mesihçi ütopyacılığın zaman-mekân ölçütleri ile Lewis’in “iradesiz ütopya” düşüncesini kullanarak, planlama eğitimindeki uygulamanın ampirik sonuçları verilmiştir. Mesihçi zaman ve mekân kurgusu içinde tasarım eğitimi için çalışma alanı olarak Kültepe arkeolojik sit alanı belirlenmiş ve kantitatif bir anket uygulaması yapılmıştır. Araştırma bulguları iradesiz ütopyacı anlayışın stüdyo proje eğitiminde kullanımının öğrencilerin yaratıcı düşünce geliştirmelerine katkıda bulunduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, planlama eğitimi içerisinde bir yöntem olarak ütopya düşüncesinin yeniden canlandırılmasına vurgu yapılmıştır. Araştırma sonucunda ütopyacı şehircilik anlayışında peşinde olunması gereken paradigmanın kusurlu ideali şimdiki kartografyada yaratmak üzerine kurgulanması gerektiği gösterilmiştir
Anahtar Kelime:

-

Öz:
The use of utopia as a valuable method in architecture and urban design education helps to think beyond the given borders. However, the regulation of the education system, based on rational, analytical or scientific paradigms, has led to the removal of utopia from modern architecture and urbanism, because of being an archaic and outdated idea. The aim of this study is to reconsider the relationship between utopia and design education and to examine the contribution of weak utopianism as an approach to planning education over an unbuilt environment. Methodologically, by using time-space dimensions of Agamben’s Messianic utopianism and Lewis’s “weak utopian thinking”, the empirical results of the application in planning education were given. Within the fiction of messianic time and space, an archaeological site, Kültepe/ Kayseri, is chosen as a design project area for planning education and a quantitative survey was conducted subsequently. The results indicate that the use of weak utopianism in planning education contributed to students’ creative thinking. It is emphasized that the utopian thinking as a method in planning education must be revived. This study has found that the paradigm which must be pursued in the utopian urbanism should be developed in the actual cartography in order to produce the imperfect ideal.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Editoryal Erişim Türü: Erişime Açık
  • Agamben, G. 1999. Potentialities. Stanford: Stanford University Press.
  • Agamben, G. 2005. The State of Exception. Chicago: University of Chicago Press.
  • Agamben, G. 2009. The Coming Community. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Aktu re, S. 1997. ̈ Anadolu’da Bronz Caģ ı ̆Kentleri. İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Akurgal, E. 1988. Anadolu Uygarlıkları. İstanbul: NET Turistik Yayınları A.Ş.
  • Altun, T. 2016. Kaneshtopia projesinin içeriği sizce daha iyi nasıl geliştirilebilir. 06.09.2016 tarihli elektronik anket.
  • Altuntaş, A. 2016. Kaneshtopia projesinin içeriği sizce daha iyi nasıl geliştirilebilir. 02.09.2016 tarihli elektronik anket.
  • Anonim. 2011. Beynin sol lobu geliştiriliyor [çevrimiçi]. Erişim yeri: http://www.e-psikiyatri.com/beynin-sol-lobu-gelistiriliyor-24025 [Erişim tarihi: 09 Haziran 2016].
  • Bloch, E. 1986. The Principle of Hope. Cambridge: MIT Press.
  • Coleman, N. 2005. Utopias and Architecture. Abingdon, England: Routledge.
  • Coleman, N. 2012. Utopic Pedagogies: Alternatives to Deggenerate Architecture. Utopian Studies 23 (2): 314-351.
  • Çankaya, Ü. 2016. Kaneshtopia projesinin içeriği sizce daha iyi nasıl geliştirilebilir. 29.09.2016 tarihli elektronik anket.
  • Ellis, C. 2013. The Ethics of Unseeing: Exploring Utopia Between Miéville and Agamben. Spaces of Utopia 2 (2): 113-123.
  • Fishman, R. 1982. Urban Utopias in the Twentieth Century: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright, and Le Corbusier. Cambridge, Mass: The MIT Press.
  • Ganjavie, A. 2014. The Role of Utopian Projects in Urban Design. Utopian Studies 25 (1): 125-149.
  • Goodwin, B. and Taylor, K. 1982. The Politics of Utopia: A Study in Theory and Practice. London: Hutchinson.
  • Halpin, D. 2001. The Nature of Hope and Its Significance for Education. British Journal of Educational Studies 49 (4): 392-410.
  • Halpin, D. 2003a. Hope and Education: The Role of the Utopian Imagination. London: RoutledgeFalmer.
  • Halpin, D. 2003b. Hope, utopianism and educational renewal [online]. The Encyclopedia of Informal Education. Available at: www.infed.org/biblio/ hope.htm [Accessed: 19 June 2016].
  • Halpin, D. 2007. Utopian Spaces of ‘Robust Hope’: The Architecture and Nature of Progressive Learning Environments. Asia-Pacific Journal of Teacher Education 35 (3): 243-255.
  • Harris, M. E. Gianni Vattimo (1936− ) [online]. Internet Encyclopedia of Philosophy. Available at: http:// www.iep.utm.edu/vattimo/ [Accessed: 09 July 2017].
  • Harvey, D. 2000. Spaces of Hope. Berkeley: University of California Press.
  • Heynen, H. 2002. Engaging Modernism. Back From Utopia: The Challenge of the Modern Movement, ed. Hubert-Jan H. and Heynen H, 378–99. Rotterdam: 010 Publishers.
  • Hughes, R. 2000. The Phantom of Utopia, [online]. Time 20 November. Available at: http://content.time. com/time/world/article/0,8599,2047997,00.html [Accessed: 15 June 2016].
  • Jameson, F. 2005. Archaeologies of the Future, New York: Verso.
  • Kumar, K. 1999. Sanayi Sonrası Toplumdan Post Modern Topluma. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Kültepe, Kaniş Karum, [online]. Available at: www. citycurf.kayseri.com [Accessed: 12 June 2016].
  • Levitas, R. (2010). The Concept of Utopia. Oxford: Lang.
  • Lewis, T. E. 2012. The Architecture of Potentiality: Weak Utopianism and Educational Space in the Work of Giorgio Agamben. Utopian Studies 23 (2): 355-373.
  • Mannheim, K. 1985. Ideology and Utopia. An Introduction to the Sociology of Knowledge. London: Routledge & Kegan Paul.
  • McHale, J. 1969. The Future of the Future. New York: G. Braziller.
  • Milojevic, I. 2003. Hegemonic and Marginalised Educational Utopias in the Contemporary Western World. Policy Futures in Education 1 (3): 440-466.
  • Milojevic, I. 2004. Futures of Education: Visions of Hope and Fear. London: Routledge Falmer.
  • Orwell, G. 2016. Quotes > Quotable Quote [online]. Available at: http://www.goodreads.com/quo - tes/109737-nearly-all-creators-of-utopia-have-re - sembled-the-man-who [Accessed: 01 June 2016].
  • Ozmon, H. 1980. Utopias and Education. Richmond, VA: Tal Enterprises.
  • Özgüç, T. 1964. The Art and Architecture of Ancient Kanish. Anatolia (8): 27-48.
  • Özgüç, T. 1986. Kültepe-Kaniş II: Eski Yakındoğu’nun Ticaret Merkezinde Yeni Araştırmalar. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Peters, M. and Freeman-Moir, D. J. Eds. 2006. Edutopias: New Utopian Thinking in Education. Rotterdam: Sense Publishers.
  • Taşgüzen, Z. 2010. Düş ve Tasarım: Temel Bir Oluşuma İlişkin Soruşturma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • UNESCO. 2014. Archaeological Site of Kültepe-Kanesh [online]. Available at: http://whc.unesco.org/en/ tentativelists/5905/ [Accessed: 12 June 2016].
  • Weak, [online]. Available at: www.googletranslater.com.tr [Accessed: 12 June 2016].
  • Weak, [online]. Available at: www.redhouse.com.tr [Accessed: 12 June 2016].
APA ÇÖTELİ M (2018). Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık. , 95 - 112.
Chicago ÇÖTELİ Methiye Gül Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık. (2018): 95 - 112.
MLA ÇÖTELİ Methiye Gül Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık. , 2018, ss.95 - 112.
AMA ÇÖTELİ M Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık. . 2018; 95 - 112.
Vancouver ÇÖTELİ M Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık. . 2018; 95 - 112.
IEEE ÇÖTELİ M "Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık." , ss.95 - 112, 2018.
ISNAD ÇÖTELİ, Methiye Gül. "Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık". (2018), 95-112.
APA ÇÖTELİ M (2018). Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık. Tasarım+Kuram, 14(26), 95 - 112.
Chicago ÇÖTELİ Methiye Gül Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık. Tasarım+Kuram 14, no.26 (2018): 95 - 112.
MLA ÇÖTELİ Methiye Gül Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık. Tasarım+Kuram, vol.14, no.26, 2018, ss.95 - 112.
AMA ÇÖTELİ M Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık. Tasarım+Kuram. 2018; 14(26): 95 - 112.
Vancouver ÇÖTELİ M Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık. Tasarım+Kuram. 2018; 14(26): 95 - 112.
IEEE ÇÖTELİ M "Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık." Tasarım+Kuram, 14, ss.95 - 112, 2018.
ISNAD ÇÖTELİ, Methiye Gül. "Ütopya Düşüncesinin Şehir Planlama ve Tasarım Eğitiminde Kullanımı: İradesiz Ütopyacılık". Tasarım+Kuram 14/26 (2018), 95-112.