Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 152 - 160 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 08-10-2020

Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli

Öz:
Bu çalışma, çocuk gelişiminde fiziksel çevre ve mekân algısı olgularına dayanarak, çocuk hareket mekânları üzerine odaklanmıştır. Spor, bireyin gerek fizyolojik gerekse psikolojik gelişimi açısından büyük bir öneme sahiptir. Sistemli hareketler bütünü olarak tanımlanabilecek bir yapı içinde bireyin yaş aralığı, kuşkusuz önem derecesinin niteliğini tanımlamak konusunda belirleyici bir görev üstlenecektir. Bu kapsamda çalışma, 0-12 yaş aralığındaki çocuklara odaklanmıştır. Gelişim süreci içinde “erken çocukluk dönemi” olarak tanımlanan dönemde çocuklar için spor, çocuğun duyuşsal, zihinsel ve psiko-motor gelişimleri açısından belirleyici bir rol üstlenir. Bu hedef kitle özelinde spor; sağlıklı gelişim, performans gelişimi, hareket eğitimi, oyun, serbest zaman değerlendirmesi, estetik bilinç oluşturma gibi birden fazla amacın da taşıyıcısı konumundadır. Çalışma, “Çocuk Spor Salonu” özelinde tasarım ilkelerinin saptanmasını amaçlamış ve bu ilkelerle tasarlanan bir hareket merkezi modeli önermiştir. Sonuç olarak, uygulanma şansı yakalayan söz konusu model üzerinden tasarım değerlendirilmeye çalışılmıştır
Anahtar Kelime:

-

Öz:
This study focuses on the child movement spaces by using the facts of physical environment and space perception throughout children’s physical and mental development. sports has great importance in terms of both the psychological development of an individual. In a structure that may be defined as the complement of systematic movements, the age range of individual will certainly take on a deterministic task of defining the quality of the significance level. Within this scope, the study focuses on children between the age of 0 - 12 years. During the period defined as the ‘early childhood’ in the development process, sports for the children plays a vital role in terms of the child’s affective, mental and psychomotor development. Specific to that target group, the sports is in the carrier position of over one aim like the healthy development, the performance development, the movement education, the play, the use of leisure time and the formation of aesthetic consciousness. The study aimed to determine the design principles specific to the “Gymnasium for Children” and suggested a model for the movement centre with those principles. So, the design is evaluated through the abovementioned model which had the chance of implementation.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aslan, Ş. (2012). Temel Tasarım Eğitiminde Duyum Sürecine Yönelik Bir Yaklaşım. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü.
  • Bozdayı, A. M. (1995). İç Mekan Tasarımında Sosyo - Psikolojik Yönden İnsan Çevre Etkileşimi. Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Sanat Yazıları 6, s. 31-39.
  • Bozdayı, A. M. (2004). İç Mekan ve İnsan. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü.
  • Çukur, D. (2003). Türkiye’de Bir Öteki Olarak Çocuk ve Kent Planlamada Temsil Sorunsalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Dokuz Eylül Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, Şehircilik Anabilim Dalı,.
  • Ertaş, Ş. (2012). Çocuk ve Spor İlişkisi Üzerine Fiziksel Biçimlenmeyi Etkileyen Ergonomik Faktörlere Dayalı Bir Model. Yayınlanmamış Doktora Tezi: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Mimarlık Anabilim Dalı.
  • Gallahue, D. L., Ozmun, J. C., & Goodway, J. D. (1982). Understanding Motor Development in Children. New York: John Wiley & Sons.
  • Krech, D., Crutchfield, R. S., & Livson, N. (1982). Growth and Development. A. A. Knoph içinde, Elements of Psychology. New York: Inc.
  • Mengütay, S. (1988). Artistik Cimnastiğin Temel Eğitim Devresinde Motorik Özelliklerin Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Piaget, J., & Inhelder, B. (1956). The Child’s Conception of Space. London & New York: Routledge.
  • Salman, M. (1992). Ülkemizde Gençlik Spor Genel Müdürlüğüne Ait Olan Spor Salonlarının Kapasite ve Dağılım Yönünden Değerlendirilmesi ve Mevcut Durumun Tespiti. Hacettepe Üniversitesi 2. Ulusal Spor Sempozyumu Bildirileri (s. 21). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Selçuk Kirazoğlu, F. (2012). Fiziksel Çevre - Çocuk İilişkileri, Açık Oyun Mekanları ve Çocuk Dostu Çevre Kriterleri Üzerine Bir Değerlendirme; Bakırköy ve Beylikdüzü Örnekleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: İstanbul Teknik Üniversitesi, Mimarlık Anabilim Dalı, Disiplinlerarası Kentsel Tasarım Programı.
  • Sunay, T., & Tuncel, F. (1999). Cumhuriyet Döneminde Beden Eğitimi ve Spor. Cumhuriyet ve Çocuk (s. 597-612). Ankara: II. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi.
  • Williams, H. G. (1983). Perceptual and Motor Development. Englewood Cliffs, NJ.: Prentice-Hall.
  • https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa82.htm [Erişim Tarihi 19.06 2017]
APA ASLAN İ, AYTIS S (2018). Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli. , 152 - 160.
Chicago ASLAN İlkay,AYTIS SAADET Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli. (2018): 152 - 160.
MLA ASLAN İlkay,AYTIS SAADET Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli. , 2018, ss.152 - 160.
AMA ASLAN İ,AYTIS S Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli. . 2018; 152 - 160.
Vancouver ASLAN İ,AYTIS S Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli. . 2018; 152 - 160.
IEEE ASLAN İ,AYTIS S "Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli." , ss.152 - 160, 2018.
ISNAD ASLAN, İlkay - AYTIS, SAADET. "Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli". (2018), 152-160.
APA ASLAN İ, AYTIS S (2018). Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli. Tasarım+Kuram, 14(26), 152 - 160.
Chicago ASLAN İlkay,AYTIS SAADET Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli. Tasarım+Kuram 14, no.26 (2018): 152 - 160.
MLA ASLAN İlkay,AYTIS SAADET Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli. Tasarım+Kuram, vol.14, no.26, 2018, ss.152 - 160.
AMA ASLAN İ,AYTIS S Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli. Tasarım+Kuram. 2018; 14(26): 152 - 160.
Vancouver ASLAN İ,AYTIS S Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli. Tasarım+Kuram. 2018; 14(26): 152 - 160.
IEEE ASLAN İ,AYTIS S "Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli." Tasarım+Kuram, 14, ss.152 - 160, 2018.
ISNAD ASLAN, İlkay - AYTIS, SAADET. "Çocuk Gelişimi – Spor İlişkisinin Fiziksel Çevre ve Mekân Algısı Üzerinden İrdelenmesi: Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli". Tasarım+Kuram 14/26 (2018), 152-160.