Yıl: 2020 Cilt: 35 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 123 - 133 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 08-10-2020

HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!

Öz:
Çeşitli özellikleri açısından çoğunluktan farklı olan bireyler ve bu bireylerden oluşan gruplar o toplumdaki çoğunluğu oluşturan diğer bireyler/gruplar tarafından dışlanmakta, ötekileştirilmektedir. Bu ötekileştirme hali, halk sağlığını çok yakından ilgilendiren sonuçların ortayaçıkmasına neden olmaktadır. Başta halk sağlığı çalışanlarının olmak üzere tüm sağlık çalışanlarının asli görevi sağlık çıktılarındaki eşitsizliklereyol açan çok sayıda faktörün etkisini en aza indirecek önlemlerin alınması için çaba göstermek, savunuculuk yapmak olmalıdır. Bu yazıdaayrımcılık ve dışlamanın en çok somutlaştığı toplum gruplarından olan lezbiyen, eşcinsel, biseksüel, trans ve interseks (LGBTİ+) kişilerinyaşadıkları ve sağlık eşitsizliklerine yol açabilecek sorunlara hem ülkemiz hem de uluslararası alanda yapılmış çalışmaların bulgularına yerverilmiştir. Bu bulgular ışığında hem halk sağlığı ve diğer sağlık hizmetleri alanında, hem de bu hizmetleri planlayacak ve sunacak olan sağlıkçalışanlarının eğitimine yönelik yapılabilecekler ve “iyi örnekler”e yer verilmiştir
Anahtar Kelime:

Health For All: No One Stay Out!

Öz:
Individuals that are dif erent from the majority in terms of their various characteristics and groups of these individuals are excluded and marginalized by other individuals / groups that make up the majority in that society. This marginalization leads to the consequences of public health. The primary duty of all health workers, especially public health workers, should be to advocate for measures to minimize the impact of a large number of factors leading to inequalities in health outcomes. In this article, the findings of the studies conducted both in our country and internationally are presented to the problems of lesbian, gay, bisexual, transgender and intersex (LGBTI+) people who are among the community groups where discrimination and exclusion are most concretized. In the light of these findings, the best practices were given in the field of public health and other health services, as well as the training of health workers who will plan and deliver these services.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • AAMC (2014) Tomorrow’s Doctors, Tomorrow’s Cures, Implementing Curricular and Institutional Climate Change to Improve Health Care for Individuals Who are LGBT, Gender Nonconforming, or Born with DSD, A Resource for Medical Educators, www.aamc.org/publications’dan. Erişim Tarihi 04 Nisan 2018
  • Accreditation Council for Graduate Medical Education-ACGME (2007) Common Program Requirements: General Competencies, Erişim Tarihi 3 Ağustos 2019, https://www.acgme.org/Portals/0/ PFAssets/ProgramRequirements/CPRs_2017-07-01.pdf ‘dan.
  • Detels, R., Chuan Tan, C. (2015) T e scope and concerns of public health, In: R.Detels, M.Gulliford, Q.A. Karim, C. Chuan Tan (Eds), Oxford Textbook of Public Health, 6th Ed., Oxford: Oxford University Press
  • Eccleston, C.P. (2008) T e Psychological and Physical Health Ef ects of Stigma: T e Role of Self-threats. Social and Personality Psychology Compass, 2(3):1345-61
  • Engin, C. (2015) LGBT in Turkey: Policies and Experiences. Social Sciences, 4: 838–58
  • European Council. (2000). Council Directive 200078EC of 27 November 2000 establishing a general framework for equal treatment in employment and occupation. Erişim Tarihi 3 Ağustos 2019, http://www.equalrightstrust.org/content/eu-councildirective-200078ec-27-november- 2000-establishing-generalframework-equal)’dan.
  • Fenway Institute (2019) Erişim Tarihi 3 Ağustos 2019, https:// fenwayhealth.org/the-fenway-institute/ ‘dan.
  • Göçmen, I., Yılmaz, V. (2017) Exploring Perceived Discrimination Among LGBT Individuals in Turkey in Education, Employment, and Health Care: Results of an Online Survey, Journal of Homosexuality, 64(8): 1052-68
  • Gulliford, M. (2019) Discrimination and Public Health, Lancet Public Health, 4(3): 174
  • Gündem Çocuk Derneği (2014) Türkiye’de Çocuğa Karşı Ayı- rımcılık Raporu. Gündem Çocuk Derneği Çocuk Hakları İzleme Raporları – 04. Ankara.
  • Holthouser, A ve ark. (2017) A Process Model to Develop an Integrated, Comprehensive Medical Education Curriculum for LGBT, Gender Nonconforming, and DSD Health, Medical Science Educators, 27: 371-83
  • KAOSGL (2019) Erişim Tarihi 3 Ağustos 2019, http://kaosgl. org/sayfa.php?id=27839 ‘dan.
  • Karabey,S. (2010) Halk Sağlığı Neden Savunmasız Grupları Savunmalıdır? 13.Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Konuşma Metinleri Kitabı, 18-22 Ekim 2010, sa:190-6, İzmir.
  • Karabey, S. ve ark. (2018) T e project on medical education without discrimination, European Journal of Public Health, 28(4): 295.
  • Keleş, Ş. ve ark. (2018) LGBT+ Individuals’ Perceptions of Healthcare Services in Turkey: A Cross-sectional Qualitative Study. Bioethical Inquiry 15: 497
  • Kelley, L. ve ark. (2008) A Critical Intervention in Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Health: Knowledge and Attitude Outcomes Among Second-Year Medical Students. Teaching and Learning in Medicine, 20(3):248-53
  • Krisberg, K. (2016) New Curricula Help Students Understand Health Needs of LGBT Patients, AAMCNews, Erişim Tarihi 3 Ağustos 2019, https://news.aamc.org/diversity/article/bringlgbt-patient-care-medical-schools/’ dan.
  • Levy, B.S., Sidel, V.W. (2006) T e Nature of Social Injustice and Its Impact on Public Health. In: BS Levy, VW Sidel (Eds), Social Injustice and Public Health., New York: Oxford University Press
  • Link, B.G.,Phelan, J.C. (2001) Conceptualizing stigma. Annual Review of Sociology, 27:363 -85.
  • Mason, T., Carlisle, C., Watkins, C., Whitehead, E. (2001). Stigma and Social Exclusion in Healthcare. London: Routledge, 2001.
  • Mezuniyet Öncesi Ulusal Çekirdek Tıp Eğitimi Programı MÖTE (2014) Erişim Tarihi 3 Ağustos 2019, http:// istanbultip.istanbul.edu.tr/wp-content/uploads/2014/12/
  • Mezuniyet-%C3%96ncesi-T%C4%B1p-E%C4%9Fitimi-Ulusal- %C3%87ekirdek-E%C4%9Fitim-Program%C4%B1-2014.pdf ’ dan.
  • Obedin-Maliver, J. ve ark. (2011) Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender–Related Content in Undergraduate Medical Education, JAMA.;306(9):971-7
  • Pennant, M.E. ve ark. (2009) Improving lesbian, gay and bisexual healthcare: a systematic review of qualitative literature from the UK Diversity in Health and Care, 6:193–203
  • Philips, S.P., Clarke, M. (2012) More T an An Education: T e Hidden Curriculum, Professional Attitudes and Career Choice, Medical Education, 46: 887-93
  • Quinn, D.M., Chaudoir, S.R. (2009) Living With a Concealable Stigmatized Identity: T e Impact of Anticipated Stigma, Centrality, Salience, and Cultural Stigma on Psychological Distress and Health. Journal of Personality and Social Psychology, 97(4):634-51. doi:10.1037/a0015815.
  • Redfern, J.S., Jann, M.W. (2019) T e Evolving Role of Pharmacists in Transgender Health Care. Erişim Tarihi 3 Ağustos 2019, https://www.researchgate.net/publication/332363811_T e_Evolving_Role_of_Pharmacists_in_Transgender_Health_Care ‘den.
  • Türk Tabipleri Birliği (2016) Hekimler İçin LGBTİ+ Sağlığı, Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
  • Williams, H. ve ark. (2012) T e LGB&T Public Health Outcomes Framework Companion Document. London, UK, Erişim Tarihi 3 Ağustos 2019, https://www.london.gov.uk/sites/default/ files/LGBT%20Public%20Health%20Outcomes%20Framework%20Companion%20Doc.pdf ‘dan.
  • Wittenberg, A., Gerber, J. (2009) Recommendations for improving sexual health curricula in medical schools: results from a two-arm study collecting data from patients and medical students. Journal of Sexual Medicine, 6: 362–8
  • Zeeman, L., ve ark. (2018) A review of lesbian, gay, bisexual, trans and intersex (LGBTI+) health and healthcare inequalities, European Journal of Public Health, https://academic.oup.com/ eurpub/advance-article/doi/10.1093/eurpub/cky226/5151209 Erişim Tarihi: 3 Ağustos 2019.
APA KARABEY S, NALBANT H (2020). HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!. , 123 - 133.
Chicago KARABEY SELMA,NALBANT HACER HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!. (2020): 123 - 133.
MLA KARABEY SELMA,NALBANT HACER HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!. , 2020, ss.123 - 133.
AMA KARABEY S,NALBANT H HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!. . 2020; 123 - 133.
Vancouver KARABEY S,NALBANT H HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!. . 2020; 123 - 133.
IEEE KARABEY S,NALBANT H "HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!." , ss.123 - 133, 2020.
ISNAD KARABEY, SELMA - NALBANT, HACER. "HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!". (2020), 123-133.
APA KARABEY S, NALBANT H (2020). HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!. Toplum ve Hekim, 35(2), 123 - 133.
Chicago KARABEY SELMA,NALBANT HACER HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!. Toplum ve Hekim 35, no.2 (2020): 123 - 133.
MLA KARABEY SELMA,NALBANT HACER HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!. Toplum ve Hekim, vol.35, no.2, 2020, ss.123 - 133.
AMA KARABEY S,NALBANT H HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!. Toplum ve Hekim. 2020; 35(2): 123 - 133.
Vancouver KARABEY S,NALBANT H HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!. Toplum ve Hekim. 2020; 35(2): 123 - 133.
IEEE KARABEY S,NALBANT H "HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!." Toplum ve Hekim, 35, ss.123 - 133, 2020.
ISNAD KARABEY, SELMA - NALBANT, HACER. "HERKES İÇİN SAĞLIK: KİMSE DIŞARIDA KALMASIN!". Toplum ve Hekim 35/2 (2020), 123-133.