Yıl: 2020 Cilt: 31 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 368 - 388 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-10-2020

SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Öz:
inceleme ve acil kararlar gerektiren, koruyucu ve önleyici müdahaleleri, tedavi ve iyileştirmeyi,hukuki müdahaleyi içeren bir olgudur. Bu süreç içerisinde çocuk için en yararlı kararıverebilmek üzere sosyal çalışmacıların tüm bu alanlara ilişkin yeterli bilgi ve donanıma sahipolması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı Gümüşhane Üniversitesi Sosyal HizmetBölümü öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik bilgi düzeylerini incelemektir. Mevcutçalışma betimsel tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. 2018-2019 eğitim öğretimgüz döneminde Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Hizmet bölümünde öğrenimine devam edenve çalışmaya katılmaya gönüllü 314 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri yüz yüzeanket uygulama yöntemi ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çocuk istismarıve ihmali belirti ve risklerine yönelik ölçekten alınan toplam madde puan ortalaması ve diğeralt ölçeklerden elde edilen madde puan ortalamaları incelendiğinde öğrencilerde konuya ilişkinbilgi eksikliği olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca mevcut çalışma kapsamında yapılan analizlersonucunda, öğrencilerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanımlamadurumlarının cinsiyete ve gelir düzeyine dayalı olarak farklılık göstermediği; fakat öğrencilerin bilgi düzeylerinin yaşları ve ikamet ettikleri yere dayalı olarak anlamlı derecede farklılaştığıbelirlenmiştir. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Investigation of the Knowledge Level of Social Work Students about Child Abuse and Neglect: The Case of Gumushane University

Öz:
As one of the problem areas of the profession of Social Work, child abuse is a case that requires comprehensive review and urgent decisions, including preventive interventions, treatment and rehabilitation, legal intervention. In order to make the most beneficial decision for the child in this process, social workers must have adequate knowledge and equipment in all these areas. The aim of this study is to investigate the level of information about child abuse and neglect of students in the Department of Social Work of Gümüşhane University. The study was conducted in accordance with the descriptive survey model of quantitative research methods. A total of 314 students were educated in the Department of Social Work of Gümüşhane University during the 2018-2019 academic year. Survey data were collected by face-to-face survey method. As a result of the research, the total score average of the students was taken from the scale for child abuse and neglect symptoms and risks determined and the mean scores obtained from other sub-scales indicate that there is a deficit about the subject. Also, it was found that students’ information level about diagnosing the signs and risks of child abuse and neglect, did not differ according to sex and income level; but it was determined that students' information level differ significantly based on their age and place of residence. The findings are discussed in the light of literature information.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Suç Ve Şiddetle Mücadele Uygulama Ve Araştırma Merkezi [ASUMA] ve Şiddeti Önleme ve Rehabilitasyon Merkezi [İMDAT]. (2018).Türkiye’de Çocuk İstismarı (Rapor No.2). URL: http://imdat.org/wpcontent/ uploads/2018/05/RAPOR-%C3%87OCUK-%C4%B0ST%C4%B0SMARItam. pdf 21 Ocak 2019’da erişildi.
  • Bahadır, V. (2018). Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Uzmanlık Öğrencilerinin Çocuk İstismarı Ve İhmali Hakkında Bilgi, Tutum Ve Farkındalık Düzeylerinin Değerlendirilmesi İle Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. (Tıpta uzmanlık tezi), Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi, Kocaeli.
  • Barker, R. L. (1995). The Social Work Dictionary, 3rd ed. (Washington, DC: NASW). Bruce, L.
  • C., Heimberg, R. G., Goldin, P. R. and Gross, J. J. (2013). Childhood Maltreatment And Response To Cognitive Behavioral Therapy Among İndividuals With Social Anxiety Disorder. Depression and Anxiety, 30, 662–669.
  • Bartholdsson, Ö. (2001). Corporal punishment of children and change of attitudes: A crosscultural study. Stockholm: Save the Children Sweden.
  • Hatipoğlu, E. (2017). Çocuğa Yönelik Cinsel İstismar Vakaları ile Çalışan Sosyal Çalışmacıların Psikososyal Etkilenme Deneyimleri, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4): 85-97
  • Holland, S. (2004). Child and Family Assesment İn Social Work Practice. New Delhi: SAGE Publications.
  • Jain, A. M. (1999). Emergency Department Evaluation Of Child Abuse. Emergency Medicine Clinics of North America,17(3), 575-593.
  • Karadağ, F. (2019). Çocuk Ve Ergen Ruh Sağlığı Polikliniğinde Sosyal Hizmet Uygulamaları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(62).
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar-İlkeler-Teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Keskin, B. E. (2016). Kentleşme Sürecinde Ailenin Değişimi: Bursa’da Bir Alan Araştırması. Paradoks Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 12(Özel Sayı), 158-189.
  • Kürklü, A. (2011). Öğretmenlerin Çocuk İstismarı Ve İhmaline Yönelik Farkındalık Düzeyleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Lubin, H., Johnson, D.R. and Southwick, S.M. (1996). Impact Of Child Abuse On Adulth Psychopathology: A Case Report. Dissociation,9(2), 134-139.
  • Norman, R. E., Byambaa, M., De, R., Butchart, A., Scott, J. and Vos, T. (2012). The Long- Term Consequences Of Child Physical Abuse, Emotional Abuse And Neglect: A Systematic Review And Meta-Analysis. Plos Medicine, 9(11), 1-31.
  • Özdemir, D. F. ve Karadağ, F. (2010). Çocuk İhmal ve İstismarına Psikososyal Yaklaşım. Katkı Pediatri Dergisi, 32(5), 553-558
  • Özyürek, A., Çetin, A. ve Yıldırım, R. (2018). Aile Hekimi ve Öğretmenlerin Çocuk İhmal ve İstismarı Konusundaki Görüş ve Tutumları. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi,7(1), 436-53.
  • Pala, B. (2011). Geleceğin Öğretmenlerinin Çocuk İstismarı Ve İhmali Konusunda Bilgi Ve Farkındalık Düzeyleri. (Yayınlanmış tıpta uzmanlık tezi), Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Eskişehir.
  • Paslı, F. (2017). Çocuk İstismarına Sosyal Hizmet Yaklaşımı. Türkiye Klinikleri J Child Psychiatry-Special Topics, 3(3), 209-222
  • Polat, O. (2007). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı: Tanımlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Proctor, E. K. (2002). Decision Making İn Social Work Practice. Social Work Research, 26 (1), 3-6. https://doi.org/10.1093/swr/26.1.3
  • Sağır, M.,ve Gözler, A. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Çocuk İstismarı Ve İhmaline Yönelik Görüşleri Ve Farkındalık Düzeyleri. Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 3(5), 67-101.
  • Sebre, S., Sprugevica, I., Novotni, A., Bonevski, D., Pakalniskiene, V., Popescu, D., et all. (2004). Cross-cultural comparisons of child-reported emotional and physical abuse: Rates, risk factors and psychosocial symptoms. Child Abuse and Neglect, 28, 113- 127.
  • Sesar, K., Simic, N. and Barisic, M. (2010). Multi-Type Childhood Abuse, Strategies Of Coping And Psychological Adaptations in Young Adults. Croat Med J, 51,406-416.
  • T.C. Adalet Bakanlığı (2015). Adalet İstatistikleri. URL: http://www.adlisicil.adalet.gov.tr/Home/SayfaDetay/adalet-istatistikleri-yayin-arsivi 21 Ağustos 2019’da erişildi
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). USA: Pearson.
  • Taş, A. (2017). Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Çocuk İhmal Ve İstismarı Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı, Ankara.
  • Thompson, N. (2013). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak. Çev. Yıldırım, B. ve diğerleri. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK]. (2015). Güvenlik Birimine Gelen veya Getirilen Çocuklar, URL: http://www. tuik. gov. tr/PreHaberBultenleri. do?id=21544, adresinden erişildi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (Nisan, 2016). Adalet İstatistikleri 2016. Web: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1070 adresinden alınmıştır Uluslararası Sosyal Çalışmacılar Federasyonu (IFSW), (2014). Global Definition of the Social Work Profession.13.05.2019. https://www.ifsw.org/what-is-socialwork/globaldefinition- of-social-work/
  • United Nations International Children’s EmergencyFund [UNICEF] (2016). The State Of The World’s Children 2016. A Fair Chance For Every Child. URL: https://www.unicef.org/ publications/files/UNICEF_SOWC_2016.pdf 21 Ocak 2019’da erişildi.
  • Uysal, A. (1998). Çocuk İstismarı ve İhmalinin Belirti ve Risklerini Tanılamada Hemşire ve Ebelerin Bilgi Düzeylerinin Saptanması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Westcott, H. L and Page, M. (2002). Crossexamination, sexual abuse and child witness identity. Child Abuse Review, 11, 137-152
  • World Health Organisation. Child Abuse and Neglect by Parents and Other Caregivers Chapter 3 Erişim: (http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/global_campaign/en/chap3. pdf)
  • Yaman, F.H. (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk İstismarına Yönelik Farkındalıklarının Belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Ana bilim dalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü, Kastamonu.
  • Yenibaş, R. ve Şirin, A. (2007). Ailede Çocuğun İstismarı Ve Umutsuzluk. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Zastrow, C. (2014). Sosyal Hizmete Giriş. Editör. Çiftçi. D.B. Ankara: Nika Yayınevi.
  • Zastrow, C., Krıst, K. and Ashman, K. (2014). İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre. (A. Foça, & S. E. Türközü, Çev.) Ankara: Nika Yayınevi.
  • Zlotnick, C., John son, J., Kohn, R., Vicente, B., Rioseco, P. and Saldivia, S. (2008). Childhood Trauma, Trauma İn Adulthood And Psychiatric Diagnosis: Results From A Community Sample. Comprehensive Psychiatry,49(2), 163-169.
APA Türkkan T, Çakıcı A, BÜLBÜL K (2020). SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. , 368 - 388.
Chicago Türkkan Tuğba,Çakıcı Ahmet Burhan,BÜLBÜL Kenan SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. (2020): 368 - 388.
MLA Türkkan Tuğba,Çakıcı Ahmet Burhan,BÜLBÜL Kenan SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. , 2020, ss.368 - 388.
AMA Türkkan T,Çakıcı A,BÜLBÜL K SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. . 2020; 368 - 388.
Vancouver Türkkan T,Çakıcı A,BÜLBÜL K SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. . 2020; 368 - 388.
IEEE Türkkan T,Çakıcı A,BÜLBÜL K "SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ." , ss.368 - 388, 2020.
ISNAD Türkkan, Tuğba vd. "SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ". (2020), 368-388.
APA Türkkan T, Çakıcı A, BÜLBÜL K (2020). SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(2), 368 - 388.
Chicago Türkkan Tuğba,Çakıcı Ahmet Burhan,BÜLBÜL Kenan SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Toplum ve Sosyal Hizmet 31, no.2 (2020): 368 - 388.
MLA Türkkan Tuğba,Çakıcı Ahmet Burhan,BÜLBÜL Kenan SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Toplum ve Sosyal Hizmet, vol.31, no.2, 2020, ss.368 - 388.
AMA Türkkan T,Çakıcı A,BÜLBÜL K SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Toplum ve Sosyal Hizmet. 2020; 31(2): 368 - 388.
Vancouver Türkkan T,Çakıcı A,BÜLBÜL K SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Toplum ve Sosyal Hizmet. 2020; 31(2): 368 - 388.
IEEE Türkkan T,Çakıcı A,BÜLBÜL K "SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ." Toplum ve Sosyal Hizmet, 31, ss.368 - 388, 2020.
ISNAD Türkkan, Tuğba vd. "SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ". Toplum ve Sosyal Hizmet 31/2 (2020), 368-388.