Yıl: 2020 Cilt: 31 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 500 - 523 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-10-2020

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı; üniversite öğrencilerinin yabancı düşmanlığı düzeylerininaçıklanmasında çeşitli demografik değişkenlerin rolünün incelenmesidir. Araştırma nicelaraştırma yaklaşımına dayalı ilişkisel tarama modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin önlisans, lisans ve lisansüstüprogramlarında öğrenim gören ve seçkisiz olarak belirlenen 653 gönüllü öğrencioluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yabancı Düşmanlığı (Zenofobi) Ölçeğive Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde t testi ve ANOVA testikullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; üniversite öğrencilerinin yabancı düşmanlığı düzeyiortalaması 3,92±1,22 bulunmuştur. Öğrencilerin yabancı düşmanlığı tutumuyla cinsiyet,öğrenim görülen fakülte, ailenin yaşadığı coğrafi bölge ve bölümünde ya da sınıfında yabancıöğrenci bulunma durumu arasında anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Kadın öğrencilerin,ilahiyat fakültesinde öğrenim görenlerin, ailesi Karadeniz bölgesinde yaşayanların ve yabancıuyruklu öğrenciyle teması olanların yabancı düşmanlığı düzeylerinin anlamlı ölçüde düşükolduğu görülmüştür. Öğrencilerin yabancı düşmanlığına yönelik tutumlarına etki eden vekatılımcılar arasında anlamlı farkların oluşmasına neden olan faktörler ulusal ve uluslararasıdüzeyde gerçekleştirilen çalışmalarla ilişkilendirilerek tartışılmıştır. Sonuç bölümünde genel birdeğerlendirme yapılarak, üniversite öğrencilerinin yabancılara yönelik tutumlarını olumluyönde geliştirebilecek veya yabancı düşmanlığı düzeyini düşük seviyede tutabilecek önerilereyer verilmiştir.
Anahtar Kelime:

Examination of University Students’ Attitudes Towards Xenophobia

Öz:
The main purpose of this study is to examine the role of various demographic variables in explaining the xenophobia levels of university students. The research was carried out within the framework of a relational screening model based on a quantitative research approach. The sample of the study consists of students studying in associate, undergraduate and graduate programs of a public university. The sample consisted of 653 volunteer students. While collecting the data, Xenophobia Scale and Personal Information Form were used as data collection tools. In the analysis of the data, t test and ANOVA test were used. At the end of the research, the average level of xenophobia of university students was found to be 3,92±1,22. A significant relationship was found between the xenophobic attitude of the students and the gender, the faculty in which they were educated, the geographical region where the family lived and the presence of foreign students in their class. Among female students, the level of xenophobia was significantly lower among those who studied in theology faculty, whose families lived in the Black Sea region, and those who had contact with international students. In the discussion section, the factors affecting students' attitudes towards xenophobia and causing significant differences between the participants were associated with the studies carried out at national and international level. In conclusion, a general evaluation was made about the research topic and its results. Besides, the suggestions were given to improve the attitudes of university students towards foreigners in a positive way or to keep the level of xenophobia at a low level.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alkan; M. N. (2015). Avrupa’da yükselen ırkçılık: Pegida örneği. Gazi Akademik Bakış, 8(16), 275-289.
  • Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, MA: Addison-Wesley.
  • Ankaralı, H., Pasin, Ö., Karacan, B., Tokar, M., Künüroğlu, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin Türkiye’deki Suriyeli sığınmacılara bakış açısı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 122-132.
  • Arkonaç, S. A. (2016). İnsan insan içinde: Ana akım ve eleştirel sosyal psikoloji. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Arslantürk, G. (2019). Sosyal medyada göçmen karşıtı tutumlar: Bütünleşik tehdit kuramı çerçevesinde bir inceleme. Psikoloji Araştırmaları, 4(7), 17-27.
  • Bauman, Z. (2013). Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BBC (2019). South Africa's xenophobic attacks: Why migrants won't be deterred. 02 14, 2020 tarihinde BBC News: https://www.bbc.com/news/uk-wales-49797720 adresinden alındı.
  • Bekhuis, H., Ruiter, S. and Coenders, M. (2013). Xenophobia among youngsters: The effect of inter-ethnic contact. European Sociological Review, 29(2), 229–242.
  • Castles, S. ve Miller, M. J. (2008). Göçler çağı: Modern dünyada uluslararası göç hareketleri (çev. Bülent Uğur Bal, İbrahim Akbulut). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cengiz, D. (2015). Zorunlu göçün mekânsal etkileri ve yerel halkın algısı: Kilis örneği. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(2), 101-122.
  • Chouliaraki, L. and Zaborowski, R. (2017). Voice and community in the 2015 refugee crisis: A content analysis of news coverage in eight European countries. International Communication Gazette, 79(6-7), 613-635.
  • Çiftçi, H. (2018). Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının Suriyeli sığınmacılara yönelik tutum, algı ve empatik eğilimlerinin analizi. Journal of the Human & Social Science Researches, 7(3), 2232-2256.
  • Dewa, C. (2019). Anxious SA attempts to tackle xenophobia. Johannesburg: Southern Times 14 02, 2020 tarihinde https://southerntimesafrica.com /site/news/anxious-saattempts- to-tackle-xenophobia adresinden alındı.
  • GİGM (2020). Yıllara göre geçici koruma kapsamındaki Suriyeliler. Ankara: Göç İdaresi Genel Müdürlüğü 12 02, 2020 tarihinde https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 adresinden alındı.
  • Goldade, K. (2012). Xenophobia. in Encyclopedia of Immigrant Health (Ed. S. M. Loue), pp. 1507-1508. New York: Springer.
  • Güngör, F. Ş. (2018). Zenofobi: Yabancı düşmanlığına felsefi bir yaklaşım. Ankara: Maarif Mektepleri.
  • Hai, Y. (2005). Racism and xenophobia in China. 8th East-West Dialogue: For a New Global Governance Agenda (s. 1-5). Barcelona: Casa Asia.
  • Harcourt, W. (2009) Editorial: Racism, xenophobia and development. Development, 52(4), 441-444.
  • Hjerm, M. ve Nagayoshi, K. (2011). The composition of the minority population as a threat: Can real economic and cultural threats explain xenophobia? International Sociology, 26(6), 815- 843.
  • Jolly, S. ve DiGiusto, G. (2013). Xenophobia and immigrant contact: French public attitudes toward immigration. The Social Science Journal, 51(3), 464-473.
  • Kabaklı-Çimen, L. ve Ersoy-Quadır, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin Suriyeli sığınmacılarla ilgili tutumlarının sivil katılımları bağlamında incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1251-1273.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koçoğlu, E. ve Salur, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin göç ve mülteci sorununa ilişkin tutumları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2408-2425.
  • Kökel, Z. ve Odabaşı, F. (2017). Uluslararası göç, iltica ve zenofobi. Toplum Bilimleri Dergisi, 11(21), 237-259.
  • Köse, A. M., Sunata, U. ve Deniz, E. (2018). Sosyal baskınlık yönelimi ve empatinin Suriyeli sığınmacıların tehdit olarak algılanması ile ilişkileri: Çankaya ve Altındağ örnekleriyle bir yapısal eşitlik modeli. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(40/2), 283-314.
  • Köşer-Akçapar, Ş. (2012). Uluslararası göç alanında güvenlik algılamaları ve göçün insani boyutu, (içinde) Küreselleşme Çağında Göç (Ed. S. Gülfer Ihlamur-Öner & N. Aslı Şirin Öner), ss. 563-575. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mlambo, D. N. (2019). A South African perspective on immigrants and xenophobia in post- 1994 South Africa. African Renaissance, 16(4), 53-67.
  • Moore, S. (2017). Xenophobia in the American classroom: How is it affecting the students? Doctoral dissertation prepared under Florida Southern College.
  • Mwaba, K. and Kayitesi, M. (2014). South African university students’ life satisfaction and perceptions of African immigrants. Social Behaviour and Personality: An international journal, 42 (7), 1127-1132.
  • Nnaemeka, A. K., Nkechi, O. G., and Michael, M. E. (2019). Religion without morality: South Africa and xenophobia in a world of change. Journal of African Studies and Sustainable Development, 2(1), 74-89.
  • Nesdale, D. and Todd, P. (1993). Internationalising Australian universities: The intercultural contact issue. Journal of the Tertiary Education Administration, 15, 189-202.
  • Özmete, E., Yıldırım, H. ve Duru, S. (2018). Yabancı düşmanlığı (zenofobi) ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(40/2), 191-209.
  • Pettigrew, T. F. (1998). Intergroup contact theory. Annual Reviews of Psychology, 49, 65-85.
  • RTEÜ (2019). Öğrenci istatistikleri. Rize: RTEÜ Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı, 10 02, 2020 tarihinde http://oidb.idari.erdogan.edu.tr adresinden alındı.
  • San Miguel, C., Miller, J. M., Kwak, D. H., Lee-Gonyea, J. A. and Gonyea, N. E. (2011). Xenophobia among Hispanic college students and implications for the criminal justice system. Journal of Contemporary Criminal Justice, 27(1), 95-109.
  • Schreiber, S. T. (2011). Internationalization at home? Exploring domestic students' perceptions of and interactions with international students at a large Midwestern research institution. University of Nebraska Educational Administration: Theses, Dissertations and Student Research.
  • Singh, J. R. (2013). Examining xenophobic practices amongst university students: A case study from Limpopo province. Alternation Special Edition, 7, 88-108.
  • Solakoglu, O. and Gurbuz, S. (2015). Anti-immigrant attitudes in a developing country: Turkey, Turkish studies-international periodical for the languages. Literature and History of Turkish or Turkic, 771-792.
  • Svensson, A. and Edblad, R. (2015). The fear of ‘the others’: A comparative study of xenophobic attitudes between French and Swedish university students. Jönköping University School of Education and Communication.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TDK (2019). Güncel Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu, 09 20, 2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr adresinden alındı.
  • UNHCR (2019). Global trends forced displacement in 2018. Geneva, Switzerland: United Nations High Commissioner for Refugees.
  • Ünal, S. (2014). Türkiye’nin beklenmedik konukları: “Öteki” bağlamında yabancı göçmen ve mülteci deneyimi. Journal of World of Turks, 6(3), 65-89.
  • Van der Veer, K., Yakushko, O., Ommundsen, R. and Higler, L. (2011). Cross-national measure of fear-based xenophobia: development of a cumulative scale. Psychological Reports, 109(1), 27-42.
  • Vaughan-Williams, N. (2015). Europe's border crisis: Biopolitical security and beyond. Oxford University Press.
  • Weyns, Y., Hilgert, F., Hoex, L. E. and Spittaels, S. (2014). Mapping conflict motives: The central African Republic. Antwerp: International Peace Information Service.
  • Yakushko, O. (2018). Modern-day xenophobia: Critical historical and theoretical perspectives on the roots of anti-immigrant prejudice. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • Yılmaz, F. (2008). Avrupa'da ırkçılık ve yabancı düşmanlığı. Ankara: USAK Yayınları.
  • Yıldız-Yücel, S. (2017). Analiz: Avrupa’nın mültecilerle imtihanı. SETA Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı, Sayı: 221.
  • https://tr.euronews.com/2019/09/11/ab-komisyonu-baskani-daha-goreve-baslamadanyabanci- dusmanligina-gecit-vermekle-suclaniyor [Erişim Tarihi: 04.10.2019] https://seyler.eksisozluk.com/almanyada-8-turkun-olduruldugu-donerci-cinayetleri-ve-nsudavasi- nedir [Erişim Tarihi: 04.10.2019]
  • https://www.garda.com/crisis24/news-alerts/263671/south-africa-at-least-five-killed-inxenophobic- violence-in-johannesburg-and-pretoria-since-september-1-update-1 [Erişim Tarihi: 13.10.2019]
  • https://edition.cnn.com/2019/09/07/africa/south-africa-xenophobia-attacks-mckenzieintl/ index.html [Erişim Tarihi: 13.10.2019
APA Karataş Z, Güzel B (2020). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. , 500 - 523.
Chicago Karataş Zeki,Güzel Bekir ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. (2020): 500 - 523.
MLA Karataş Zeki,Güzel Bekir ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. , 2020, ss.500 - 523.
AMA Karataş Z,Güzel B ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. . 2020; 500 - 523.
Vancouver Karataş Z,Güzel B ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. . 2020; 500 - 523.
IEEE Karataş Z,Güzel B "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ." , ss.500 - 523, 2020.
ISNAD Karataş, Zeki - Güzel, Bekir. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ". (2020), 500-523.
APA Karataş Z, Güzel B (2020). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(2), 500 - 523.
Chicago Karataş Zeki,Güzel Bekir ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Toplum ve Sosyal Hizmet 31, no.2 (2020): 500 - 523.
MLA Karataş Zeki,Güzel Bekir ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Toplum ve Sosyal Hizmet, vol.31, no.2, 2020, ss.500 - 523.
AMA Karataş Z,Güzel B ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Toplum ve Sosyal Hizmet. 2020; 31(2): 500 - 523.
Vancouver Karataş Z,Güzel B ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Toplum ve Sosyal Hizmet. 2020; 31(2): 500 - 523.
IEEE Karataş Z,Güzel B "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ." Toplum ve Sosyal Hizmet, 31, ss.500 - 523, 2020.
ISNAD Karataş, Zeki - Güzel, Bekir. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DÜŞMANLIĞIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ". Toplum ve Sosyal Hizmet 31/2 (2020), 500-523.