Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak

Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 161 - 170 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.14744/MEGARON.2019.85619 İndeks Tarihi: 10-10-2020

Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak

Öz:
Makalenin ana tartışma noktası olan TeosVR ile, mimari mirasta sanal gerçeklik uygulamalarına temel oluşturacak bir sistem ortaya konmuştur. Disiplinlerarası bir araştırma grubu, antik Teos kentinin mimari mirasının üç boyutlu bir arşivini oluşturmuştur. Sınırlı miktardarestitüsyon bilgisi bulunan bir alanda, yoruma dayalı yeniden canlandırmalarla var olan durumun birlikte bulunduğu bir üç boyutlu modelleme sistemi kurulmuştur. Dijital miras projesi olarak, bilginin toplanması, arşivlenmesi ve çözümlenmesi aşamalarının sonrasında, görselleştirme ve deneyimleme aşamalarında, sayısal araçlardan yararlanılması amaçlanmıştır. Böylece uygulamayla disiplinlerarası etkileşimiarttırmak üzere bir platform oluşturulmuştur.
Anahtar Kelime:

Understanding Virtual Reality Applications in Digital Heritage Through Teos

Öz:
This paper aims at proposing a model for virtual reality design studies by presenting the case of TeosVR, in which our interdisciplinary research group created a three-dimensional repository of the architectural heritage of the ancient city of Teos. It offers a three-dimensional modeling system with the capability of incorporating in situ data of archaeological remains and interpretative reconstructions for an excavation site with limited restitution data. Furthermore, the tools of the project go beyond traditional practices including data gathering, documenting, indexing, and analysis, and are also employed in generating virtual experience. Thus, the application created a platform to enhance interactions among experts of various disciplines
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barcelo, J. A. (2007) “Automatic Archaeology: Bridging the Gap between Virtual Reality, Artificial Intelligence, and Archaeology”, Ed.: F. Cameron - S. Kenderdine (editörler) Theorizing Digital Cultural Heritage: a Critical Discourse, Cambridge, MA, MIT Press, s. 437-455.
  • Berry, D. M. (2011) “The Computational Turn: Thinking about the Digital Humanities”, Culture Machine, Sayı 12, s. 1-22.
  • Bruno, F., Bruno, S., De Sensi, G., Luchi, M. L., Mancuso, S., Muzzupappa,M. (2010) “From 3D Reconstruction to Virtual Reality: A Complete Methodology for Digital Archaeological Exhibition”, Journal of Cultural Heritage, Sayı 11:1, s. 42-49.
  • Çalışkan, M. (2015) A Study on Reusing Bouleuterion of Teos, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, ODTÜ, Mimarlık Fakültesi.
  • Forte, M. (2008) “Virtual Archaeology: Communication in 3D and Ecological Thinking”, Ed.: B. Frischer - A. Dakouri-Hild (editörler), Beyond Illustration: 2D and 3D Digital Technologies as Tools for Discovery in Archaeology, Oxford: Archaeopress, s.21-34.
  • Forte, M., Dell’Unto, N., Issavi, J., Onsurez, L., Lercari, N. (2012) “3D Archaeology at Çatalhöyük”, International Journal of Heritage in the Digital Era, Sayı 1:3, s. 351-378.
  • Hayles, N. K. (2012) “The Digital Humanities: Engaging the Issues”, How We Think Digital Media and Contemporary Technogenesis, Chicago and London, The University of Chicago Press, s. 23-54.
  • Hoepfner, W. (1990) “Bauten und Bedeutung des Hermogenes”,Ed.: W. Hoepfner - E.-L. Schwandner (editörler), Hermogenes und die hochhellenistische Architektur. Internationales Kolloquium in Berlin vom, Philipp von Zabern Verlag.
  • Kadıoğlu, M. (2006) Die Scaenae frons des Theaters von Nysa am Mäander. Forschungen in Nysa am Mäander I. Doktora Tezi, Freiburg Albert-Ludwigs Üniversitesi, Klasik Arkeoloji Bölümü.
  • Kadıoğlu, M. (2012) “Teos (1962-1966, 2010-)”, Ed.: O. Bingöl -A. Öztan – H. Taşkıran (editörler), DTCF Arkeoloji Bölümü Tarihçesi ve Kazıları (1936-2011), 2. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi 75. Yıl Armağanı, Anadolu/Anatolia Ek Dizi III, s. 505-522.
  • Kadıoğlu, M. (2014) Das Gerontikon von Nysa am Mäander, Forschungen in Nysa am Mäander Band 3, Darmstadt, Verlag Philipp von Zabern.
  • Kadıoğlu, M., Özbil, C., Adak, M., Güray, Ç., G., Polat, Y., Ergin, H., Polat, R., T., Yenice, G., Pala, C. (2016) “2015 Yılı Teos Kazı Çalışmaları (6. Sezon)”, 38. Kazı Sonuçları Toplantısı, Sayı 2, s. 485-505.
  • Kalay, Y. E., Kvan, T., Affleck, J. (2008) New Heritage: New Media and Cultural Heritage, London, Routledge.
  • Karabağ, N.E. (2017). “Dijital Teknolojilere Adapte Olan Bir Antik Kent: Bergama”, Mimarlık, Sayı 398, s. 60-66.
  • Kersten,T. P., Lindstaedt, M. (2012) “Image-based Low-cost Systems for Automatic 3D Recording and Modelling of Archaeological Finds and Objects”, Progress in Cultural Heritage
  • Preservation, Springer, Berlin Heidelberg, s. 1-10. Koenigs, W. (2015), Der Athena Tempel. Priene 3, Reichert Verlag.
  • Köşgeroğlu, E., Bitmemiş Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi,Arkeoloji Anabilim Dalı.
  • Lercari, N. (2017) “3D Visualization and Reflexive Archaeology: A virtual Reconstruction of Çatalhöyük History Houses”, Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, Sayı 6, s.10-17.
  • Lock, G. R. (2009) Using Computers in Archaeology: Towards Virtual Pasts, London, Routledge.
  • Reilly, P. (1990) “Towards a Virtual Archaeology”, Computer Applications in Archaeology, Oxford, British Archaeological Reports, s. 133-139.
  • Rheingold, H. (1991) Virtual Reality: Exploring the Brave New Technologies, New York, Simon & Schuster Adult Publishing Group.
  • Richards, J. D. (1998) “Recent Trends in Computer Applications in Archaeology”, Journal of Archaeological Research, Sayı 6:4, s. 331-382.
  • Rumscheid, F. (2000) Küçük Asya’nın Pompei’si, Ege Yayınları. Uluengin, M. B. (2016) Rölöve, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Uz, M. D. (2013) Teos’taki Dionysos Tapınağı, Ankara, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • Uz, M. D. (1986) “Teos Dionysos Tapınağı Temenos Alanı”, 3.Araştırma Sonuçları Toplantısı, 1985, s. 227-242.
  • Üçok, I. (2017) “Arkeolojik Alanların Korunmasında Dijital Sunum: Teos Çalışması”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir Ekonomi Üniversitesi, Mimarlık Bölümü.
  • Varinlioğlu, G. (2018) “Teos Antik Kentinin Sayısal Ortamda Üçüncü Boyutta Yeniden Canlandırılması” Ege Mimarlık, Say 101, s. 22-25.
  • Varinlioğlu, G., Aslankan, A., Alankuş, G., Mura, G. (2018) “Oyun Tabanlı Öğrenme ile Dijital Mirasın Yaygınlaşması”, METU Journal of the Faculty of Architecture, Sayı online.
  • Varinlioğlu, G., Kadıoğlu, M., Küreli, E. (2018) “Arkeolojide Dijital Olanaklarla Sergi Tasarımı”. Arkeoloji ve Sanat, Sayı 157-158, s. 301-312.
  • Varinlioglu, G., Kasali, A. (2018). “Virtual Reality for a Better Past”, ECAADE 2018: Computing for a Better Tomorrow Konferans Bildiri Kitabı, Sayı 2, s. 243-250.
  • Varinlioğlu, G., Aslankan, A., Alankuş, G., Mura, G. (2017) “Raising Awareness for Digital Heritage through Serious Game”, ECAADE 2017: Sharing of Computable
  • Knowledge! (Shock!) Konferans Bildiri Kitabı, Sayı 2, s. 31-38.
  • Yardımcı, İ. (2015) “Bilgisayar Destekli Tasarım Programlarında Boolean Operasyonu ile bir Heykel Uygulaması”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, Sayı 16, s. 450-463.
  • Yenice, G. (2015) “Teos Güney Liman Kilisesi”, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Klasik Arkeoloji Anabilim Dalı.
  • İnternet Kaynakları
  • Presner, T. (2010) “Digital Humanities 2.0: A Report on Knowledge”, http://cnx.org/content/m34246/1.6/?format=pdf UCLA (2009) http://etc.ucla.edu/projects/lighthouse-ofalexandria
APA VARİNLİOĞLU G (2020). Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak. , 161 - 170. 10.14744/MEGARON.2019.85619
Chicago VARİNLİOĞLU Güzden Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak. (2020): 161 - 170. 10.14744/MEGARON.2019.85619
MLA VARİNLİOĞLU Güzden Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak. , 2020, ss.161 - 170. 10.14744/MEGARON.2019.85619
AMA VARİNLİOĞLU G Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak. . 2020; 161 - 170. 10.14744/MEGARON.2019.85619
Vancouver VARİNLİOĞLU G Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak. . 2020; 161 - 170. 10.14744/MEGARON.2019.85619
IEEE VARİNLİOĞLU G "Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak." , ss.161 - 170, 2020. 10.14744/MEGARON.2019.85619
ISNAD VARİNLİOĞLU, Güzden. "Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak". (2020), 161-170. https://doi.org/10.14744/MEGARON.2019.85619
APA VARİNLİOĞLU G (2020). Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak. Megaron, 15(1), 161 - 170. 10.14744/MEGARON.2019.85619
Chicago VARİNLİOĞLU Güzden Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak. Megaron 15, no.1 (2020): 161 - 170. 10.14744/MEGARON.2019.85619
MLA VARİNLİOĞLU Güzden Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak. Megaron, vol.15, no.1, 2020, ss.161 - 170. 10.14744/MEGARON.2019.85619
AMA VARİNLİOĞLU G Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak. Megaron. 2020; 15(1): 161 - 170. 10.14744/MEGARON.2019.85619
Vancouver VARİNLİOĞLU G Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak. Megaron. 2020; 15(1): 161 - 170. 10.14744/MEGARON.2019.85619
IEEE VARİNLİOĞLU G "Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak." Megaron, 15, ss.161 - 170, 2020. 10.14744/MEGARON.2019.85619
ISNAD VARİNLİOĞLU, Güzden. "Teos Üzerinden Dijital Mirasta Sanal Gerçeklik Uygulamalarını Anlamak". Megaron 15/1 (2020), 161-170. https://doi.org/10.14744/MEGARON.2019.85619