Yıl: 2020 Cilt: 27 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 85 - 91 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.5455/annalsmedres.2019.12.799 İndeks Tarihi: 12-10-2020

Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents

Öz:
Aim: Rapid advances in technology cause children to become acquainted with technological products at an earlier age. Today’schildren and adolescents, called the Generation Z, use digital technology effectively. Video game addiction can affect mental healthin the next generation of children and adolescents and lead to aggressive behavior. The aim of this study was to identify the effectof game addiction on reactive proactive aggression in secondary education students.Material and Methods: The data of the research, which was patterned by the relational screening method, was collected fromsecondary education students who attended high schools in Malatya city center. The sample group consists of 192 secondaryeducation students who were randomly selected from within the population. The data of the study was collected through “The GameAddiction Scale for adolescents” and “Reactive-Proactive Aggression Scale (RPAS)”. Independent Groups t test, ANOVA and LinearRegression Analysis were used in the analysis of the data.Results: The study found that gender has a significant effect on reactive proactive aggression. Aggression levels of male adolescentswere significantly higher than females. Aggression levels of adolescents in the 10th grade were found to be higher than those of theadolescents in the other grades.Conclusion: According to the research results, game addiction accounts for 53% reactive-proactive aggression.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Taş HY, Demirdöğmez M, Küçükoğlu M. Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. OPUS Ulus Top Araş Derg 2017;7:1031-48.
  • 2. Karaca et al. Ortaokul Öğrencilerinde Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ve Sosyal Anksiyetenin İncelenmesi. Clin Exp Health Sci 2016; 6:14-19.
  • 3. Horzum, MB. İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim 2011;36:69-83.
  • 4. Güllü M, Arslan C, Dündar A, et al. İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyun Bağımlılıklarının İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2012;5: 89-100.
  • 5. Tarhan, T. Ergenlerde Depresyon Düzeylerinin İnternet Kullanım Amaçları Ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul;2013.
  • 6. Koçak H, Köse Z. Ergenlerin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıkları Ve Sosyalleşme Süreçleri Üzerine Bir Araştırma (Kütahya İli Örneği). DUPJSS Special Issue of November; 2014 21-31.
  • 7. Çakır Ö, Ayas T, Horzum MB. Üniversite öğrencilerinin internet ve oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. AÜEBFD 2011;44: 95-117.
  • 8. Greenberg BS, Sherry J, Lachlan K, et al. Orientations to Video Games Among Gender and Age Groups. S&G 2010;41: 238-59.
  • 9. Griffiths M.D, Davies M.N, Chappell D. Online Computer Gaming: A Comparison of Adolescent and Adult Gamers. J Adolescence 2004;27:87-96.
  • 10. Wan CS, Wen-Bin Chiou, WB. Ergenler İnternet Oyunlarına Neden Bağımlılar: Tayvan’da Bir Mülakat Çalışması. (Çev. Fatma Kenevir). Toplum Bilimleri 2013;7:411- 8.
  • 11. Toran M, Ulusoy Z, Aydın B, et al. Çocukların Dijital Oyun Kullanımına İlişkin Annelerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 2016;24:22–63.
  • 12. Çelik I, Şahin I, Eren F. Metaphorical Perceptions of Middle School Students Regarding Computer Games. International Journal of Social, Education, Economics and Management Engineering 2014;8:2518-23.
  • 13. Griffiths MD, Kuss DJ, King DK. Video Game Addiction: Past, Present and Future. Current Psychiatry Reviews 2012;8:1-11.
  • 14. Koglin U, Witthöft J, Petermann F. Gewalthaltige computerspiele und aggressives verhalten im jugendalter. Psychologische Rundschau 2009;60:163- 72.
  • 15. Schiller EM, Strohmeier D, Spiel C. Risiko Videound Computerspiele? Eine Studie über Video-und Computerspielnutzung und Aggression bei 12-und 16-jährigen Jugendlichen. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 2009;31:75-98.
  • 16. Niemz K, Griffiths M, Banyard B. Prevalence of Pathological Internet Use among University Students and Correlates with Self- Esteem, the General Health Questionnaire (GHQ), and Disinhibition. Cyber Psychology & Behavior 2005;8: 562-9.
  • 17. Ko et al. Gender Differences and Related Factors Affecting Online Gaming Addiction among Taiwanese Adolescents. Journal of Nervous & Mental Disease 2005;93:273- 7.
  • 18. Baş AU, Öz FS, Kabasakal ZT. İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarında Reaktif ve Proaktif Saldırganlık: Okul Psikolojik Danışmanlarının Görüş ve Yaklaşımları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2012;12: 354-70.
  • 19. Crick NR, Dodge KA. Social İnformation Processing Mechanisms on Reactive and Proactive Aggression. Child Development 1996;67:993–1002.
  • 20. Hubbard JA, McAuliffe MD, Morrow MT, et al. Reactive and proactive aggression in childhood and adolescence: Precursors, outcomes, processes, experiences, and measurement. J Personality 2010;78:95-118.
  • 21. Anderson CA, Bushman BJ. Effects of violent video games on aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial behavior: A meta-analytic review of the scientific literature. Psychol Sci 2001;12:353-9.
  • 22. Fraenkel JR, Wallen NE. How to design and evaluate research in education (Seventh Edition). New York: McGraw-Hill Companies, 2009.
  • 23. Yıldırım A&, Şimşek H. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 2006.
  • 24. Ilgaz H. Ergenler İçin Oyun Bağımlılığı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. İlköğretim Online Dergisi 2015;14: 874-84.
  • 25. Lemmens JS, Valkenburg PM, Peter J. Development and Validation of a Game Addiction Scale for Adolescents. Media Psychol 2009;12:77-95.
  • 26. Raine A, Dodge K, Loeber R, et al. The ReactiveProactive Aggression (RPQ) Questionnaire: Differential correlates of reactive and proactive aggression in adolescent boys. Aggressive Behavior: 2006;32:159- 71.
  • 27. Uz Baş A, Yurdabakan İ. Factor Structure of the Reactive-Proactive Aggression Questionnaire in Turkish Children and Gender, Grade-Level, and Socioeconomic Status Differences in Reactive and Proactive Aggression. J Psychoeducat Assessment 2012;30: 284-97.
  • 28. Hazar Z, Hazar K, Gökyürek B, et al. Investigation of the relationship between playfulness, digital game addiction and aggression levels of secondary school students in terms of various variables Ortaokul öğrencilerinin oyunsallık, dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. J Human Sci 2017;14:4320-32.
  • 29. Solak, MŞ. Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu tutumları ile saldırganlık ve yalnızlık eğilimleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, 2012.
  • 30. Güvendi B, Demir GT, Keskin B. Ortaokul öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığı ve Saldırganlık. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 2019;11:1.
  • 31. Greitemeyer T. Über den Zusammenhang von Videospiel-konsum und sozialem Verhalten. Psychologie in Österreich 2018;5: 348-53.
  • 32. Feierabend S, Kutteroff A. Medienumgang Jugendlicher in Deutschland. Ergebnisse der JIM- Studie. Media Perspektiven 2007;2: 83-95.
  • 33. Krahé B, Möller I. Playing violent electronic games, hostile attributional style, and agression related norms in Germans adolecents. J Adolescence 2004;27:53- 69.
  • 34. Amedahe FK, Owusu-Banahene NO. Sex differences in the forms of aggression among adolescent students in Ghana. Research in Education 2007;78:54-64
  • 35. Gökbüzoğlu B. Ergenlerin saldırganlık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2008.
  • 36. Ağlamaz, T. Lise öğrencilerinin saldırganlık puanlarının kendini açma davranışı, okul türü, cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba öğrenim düzeyi ve ailenin aylık gelir düzeyi açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. 19 Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun, 2006.
  • 37. Taş İ, Eker H, Anlı G. Orta öğretim öğrencilerinin internet ve oyun bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. OJTAC 2014;1: 37-57.
  • 38. Karataş Z. Lise Öğrencilerinde Öfke ve Saldırganlık. ÇÜSBED 2008; 17: 277-94.
  • 39. Efilti E. Ortaöğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin saldırganlık, denetim odağı ve kişilik özelliklerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, 2006.
APA EMRE O (2020). Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents. , 85 - 91. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
Chicago EMRE Oğuz Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents. (2020): 85 - 91. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
MLA EMRE Oğuz Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents. , 2020, ss.85 - 91. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
AMA EMRE O Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents. . 2020; 85 - 91. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
Vancouver EMRE O Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents. . 2020; 85 - 91. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
IEEE EMRE O "Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents." , ss.85 - 91, 2020. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
ISNAD EMRE, Oğuz. "Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents". (2020), 85-91. https://doi.org/10.5455/annalsmedres.2019.12.799
APA EMRE O (2020). Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents. Annals of Medical Research, 27(1), 85 - 91. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
Chicago EMRE Oğuz Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents. Annals of Medical Research 27, no.1 (2020): 85 - 91. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
MLA EMRE Oğuz Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents. Annals of Medical Research, vol.27, no.1, 2020, ss.85 - 91. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
AMA EMRE O Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents. Annals of Medical Research. 2020; 27(1): 85 - 91. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
Vancouver EMRE O Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents. Annals of Medical Research. 2020; 27(1): 85 - 91. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
IEEE EMRE O "Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents." Annals of Medical Research, 27, ss.85 - 91, 2020. 10.5455/annalsmedres.2019.12.799
ISNAD EMRE, Oğuz. "Effect of game addiction on reactive-proactive aggression in adolescents". Annals of Medical Research 27/1 (2020), 85-91. https://doi.org/10.5455/annalsmedres.2019.12.799