Yıl: 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1183 - 1204 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-10-2020

AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ

Öz:
Bu araştırmanın amacı akıllı telefonların öğretmen adaylarının akademikbaşarıları ile sunum yeterlik düzeylerine etkisini çoklu analiz ilebelirlemektir. Bu amaçla nicel ve nitel yöntem kullanılan araştırmada nicelboyutta öntest-sontest tek gruplu deneysel desen ile Rasch Modeli; nitelboyuta ise eylem araştırması deseni uygulanmıştır. Araştırmanın katılımcıları2016-2017 akademik yılında Kilis 7 Aralık Üniversitesi Okul ÖncesiÖğretmenliği 3. sınıfta okuyan öğrenciler arasından seçilmiştir. Deneyselveriler SPSS; Rasch modeli verileri Facets ve nitel veriler Maxqda analizprogramlarıyla çözümlenmiştir. Rasch modelinin üç yüzeyi 35 jüri, öğretmenadaylarını değerlendiren 25 madde ve sunum yeterlikleri değerlendirilen 7grup olarak belirlenmiştir. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının öntestsontest puanları arasında anlamlı farklılık olduğunu göstermiştir. 7. Grupyeterliği en yüksek, 29 kodlu jüri en cömert ve M5 kodlu madde en zorgerçekleştirilen madde olarak belirlenmiştir. Bu sonuçlar bağlamında akıllıtelefon kullanımının öğretmen adaylarının akademik başarılarına olumluetkide bulunduğu; grupların sunum yeterliklerini pozitif yönde etkilediği vefarklı açılardan gelişimlerine katkı sağladığı anlaşılmaktadır. Bu teknolojininbilinçli kullanımı hayatın her aşamasında olduğu gibi eğitim yaşantısında dabüyük kolaylıklar sağlamaktadır.
Anahtar Kelime:

A MULTI-ANALYSIS OF THE EFFECTS OF SMARTPHONES’ ON ACADEMIC ACHIEVEMENT AND PRESENTATION PROFICIENCY LEVELS OF PROSPECTIVE TEACHERS

Öz:
The aim of this research is to determine the effect of smartphones on the academic achievement and presentation proficiency levels of prospective teachers through multiple analyses. For this purpose, both quantitative and qualitative methods were used. In the quantitative dimension, pretest and posttest single group experimental design and Rasch Measurement Model; was made use of while in the qualitative dimension action research study was. Participants of the study were selected from 3rd grade prospective teachers studying at Kilis 7 Aralık University Preschool Teacher Training Department during 2016-2017 academic year. Experimental dimension was carried out through SPSS; Rasch model was through Facets and qualitative data was through Maxqda analysis programs. The three surfaces of the Rasch model were identified as 35 juries, 25 items evaluating prospective teachers and 7 groups whose competencies were evaluated. The findings of the research showed that there was a significant difference between pre-test and post-test scores of the prospective teachers. Further, the 7th group was found as the most competent, the 29th encoded judge was as the most lenient and the M5-coded item was as the most difficult item. These results showed that the use of smartphones positively influenced the academic achievement and presentation competences of prospective teachers, and contributed to their development in different aspects. The conscious use of this technology offers great conveniences at for the educational experiences as it does for every stage of life
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, A. ve Ünal, A. T. (2013). Examination of cell phone usage habits and purposes of education faculty. Journal of Human Sciences, 10(1), 182-201.
  • Bahi, R. R. ve Deluliis, D. (2015). Nomophobia. (Yan, Z., Ed.). Encyclopedia of mobile phone behavior (Volumes 1, 2, 3), IGI Global, Hershey, PA.
  • Baştürk, R. (2010). Bilimsel araştırma ödevlerinin çok yüzeyli Rasch ölçme modeli ile değerlendirilmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(1), 51- 57.
  • Batdı, V. (2016). Bloom’un programın öğelerine dayalı değerlendirme modeli bağlamında İngilizce öğretim programının çoklu analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(20), 178-191.
  • Batdı, V. (2017). Comparing the high school English curriculum in Turkey through multianalysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 17(4), 1255-1290. doi:10.12738/estp.2017.4.0490
  • Bianchi, A. ve Philips, J. G. (2005). Psychological predictors of problem mobile phone use. Cyber Psychology and Behavior, 8, 39-51.
  • Boone, W. ve Scantlebury, K. (2006). The role of Rash analysis when conducting science education research utilizing multiple-choice tests. Science Education, 90, 253-269.
  • Bulduklu, Y. ve Özer, N. P. (2016). Gençlerin akıllı telefon kullanım motivasyonları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2963-2986.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Ceyhan, E., Ceyhan, A. ve Gürcan, A. (2007). Validity and reliability studies of problematic ınternet usage scale. Educational Sciences: Theory & Practice, 7(1), 387-416.
  • Cherchı, E. ve Ortúzar, J. D. (2008). Empirical identification in the mixed logit model: analysing the effect of data richness. Netw Spat Econ, 8, 109–124.
  • Çakır, F. ve Demir, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon satın alma tercihlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(1), 213-243.
  • Gay, L. R. (1985). Educational Evaluation and Measurement. 2nd edition. London: A Bell & Howell Company.
  • Gökaliler, E., Aybar, A., ve Gülay, G. (2011). Bir statü tüketimi göstergesi olarak Iphone markalı akıllı telefon algısı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(1), 36-48.
  • Greenwood, J. D. ve Levın, M. (2007). Introduction to action research: social research for social change. (2. edition). USA: Sage Publications.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. (23. Baskı). Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • King, A. L. S., Valença, A. M., Silva, A. C., Baczynski, T., Carvalho, M. R. ve Nardi, A. E. (2013). Nomophobia: dependency on virtual environments or social phobia?. Including Special Section Youth, Internet, and Wellbeing, 29, 140- 144.
  • Kimberlin, C. L. ve Winterstein, A. G. (2008). Validity and reliability of measurement instruments used in research. American Journal of Health-System Pharmacy, 65, 2276- 2284.
  • Krathwohl, D. R. (1993). Methods of educational and social science research: An integrated approach. New York, NY, US: Longman / Addison Wesley Longman.
  • Kuyucu, M. (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı: “akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328-359.
  • Land-Zandstra, A. M., Devilee, J. L., Snik, F., Buurmeijer, F. ve Van Den, Broek, J. M. (2016). Citizen science on a smartphone: Participants’ motivations and learning. Public Understanding of Science, 25(1), 45-60. https://doi.org/10.1177/0963662515602406
  • Lecompte, M. D. ve Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in ethnographic research. Review of Educational Research, 52(1), 31-60.
  • Lee, Y. K., Chang, C. T., Lin, Y. ve Cheng, Z. H. (2014). The dark side of smartphone usage: psychological traits, compulsive behavior and technostress. Computers in Human Behavior, 31, 373-383.
  • Lepp, A., Barkley, J. E, Sanders, G. J, Rebold, M. ve Gates, P. (2013). The relationship between cell phone use, physical and sedentary activity, and cardiorespiratory fitness in a sample of U.S. College Students. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10, 1-9.
  • Lobet-Marıs, C. (2003). Mobile phone tribes: youth and social identity. In: Fortunati L., Katz J. E., Riccini R..(Eds). Mediating the Human Body: Technology, Communication and Fashion. New York, NY: Lawrence Erlbaum; p. 93–102.
  • Mathews, R. (2004). The psychosocial aspects of mobile phone use amongst adolescents. InPsych, 26(6), 16–19.
  • Neuman, W. L. (2013). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. Pearson Education.
  • Norrıes, C., Hossaın, A. ve Soloway, E. (2011). Using smartphones as essential tools for learning: A call to place schools on the right side of the 21st century. Educational Technology, 51(3), 18-25.
  • Noyan, C. O., Enez Darçın, A., Nurmedov, S., Yılmaz, O. ve Dılbaz, N. (2015). Akıllı telefon bağımlılığı ölçeğinin kısa formunun üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16, 73-81.
  • Oksman, V. ve Turtiainen, J. (2004). Mobile communication as a social stage. the meanings of mobile communication among teenagers in Finland. N Med Soc, 6, 319–39.
  • Öncü, H. (1994). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Matser Basım San. ve Tic. Ltd. Şti. Park, N. ve Lee, H. (2012). Social implications of smartphone use: Korean college students' smartphone use and psychological well-being. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking,15(9), 491-497.
  • Saran, M., Seferoğlu, G. ve Çağıltay, K. (2009). Mobile assisted language learning: English pronunciation at learners’ fingertips. Eurasian Journal of Educational Research, 34, 97- 114.
  • Shin, D. H., Shin, Y. J., Choo, H. ve Beom, K. (2011). Smartphones as smart pedagogical tools: Implications for smartphones as u-learning devices. Computers in Human Behavior, 27(6), 2207-2214.
  • Srivastava, L. (2005). Mobile phones and the evolution of social behaviour. Behaviour and Information Technology, 24(2), 111–129.
  • Stockwell, G. (2007). Vocabulary on the Move: Investigating an intelligent mobile phone based vocabulary tutor. Computer Assisted Language Learning, 20(4), 365–383.
  • Taylor, A. S. ve Veharper, R. (2003). The gift of the gab? a design oriented sociology of young people’s use of mobiles. J.Comput Support Coop Work, 12, 267-96.
  • Thornton, P. ve Houser, C. (2005). Using mobile phones in English education in Japan. Journal of computer assisted learning, 21(3), 217-228.
  • Tutgun, A. (2009). Öğretmen adaylarının problemli internet kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Veneziano, L. ve Vehooper, J. (1997). A method for quantifying content validity of healthrelated questionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1), 67-70.
  • Wei, R. ve Lo, V. H. (2006). Staying connected while on the move: Cell phone use and social connectedness. New Media and Society, 8, 53–72.
  • Wood, E., Zivcakova, L., Gentile, P., Archer, K., De Pasquale, D. ve Nosko, A. (2012). Examining the impact of off-task multitasking with technology on real-time classroom learning. Computers & Education, 58, 365-374.
  • Wright, B. D. ve Linacre J. M. (1994). Reasonable mean-square fit values. Transactions of the Rasch measurement SIG American Educational Research Association. Rasch Measurement Transaction 8(3), 370-382.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş ve Güncelleştirilmiş 6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş zaman faaliyeti olarak akıllı telefonlar ve sosyal yaşam üzerine etkileri: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(5), 2414-2434.
APA BATDI V, elaldi s, Akpinar B (2019). AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ. , 1183 - 1204.
Chicago BATDI Veli,elaldi senel,Akpinar Burhan AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ. (2019): 1183 - 1204.
MLA BATDI Veli,elaldi senel,Akpinar Burhan AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ. , 2019, ss.1183 - 1204.
AMA BATDI V,elaldi s,Akpinar B AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ. . 2019; 1183 - 1204.
Vancouver BATDI V,elaldi s,Akpinar B AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ. . 2019; 1183 - 1204.
IEEE BATDI V,elaldi s,Akpinar B "AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ." , ss.1183 - 1204, 2019.
ISNAD BATDI, Veli vd. "AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ". (2019), 1183-1204.
APA BATDI V, elaldi s, Akpinar B (2019). AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(2), 1183 - 1204.
Chicago BATDI Veli,elaldi senel,Akpinar Burhan AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 8, no.2 (2019): 1183 - 1204.
MLA BATDI Veli,elaldi senel,Akpinar Burhan AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.8, no.2, 2019, ss.1183 - 1204.
AMA BATDI V,elaldi s,Akpinar B AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2019; 8(2): 1183 - 1204.
Vancouver BATDI V,elaldi s,Akpinar B AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2019; 8(2): 1183 - 1204.
IEEE BATDI V,elaldi s,Akpinar B "AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8, ss.1183 - 1204, 2019.
ISNAD BATDI, Veli vd. "AKILLI TELEFONLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARILARI İLE SUNUM YETERLİK DÜZEYLERİNE ETKİSİNE İLİŞKİN ÇOKLU ANALİZ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 8/2 (2019), 1183-1204.