Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1167 - 1179 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-10-2020

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ

Öz:
Bir dili öğrenmek ve etkili bir şekilde kullanmak için o dilin kurallarını daiyi bilmek gerekir. Program uygulayıcılarından beklenen ise kazanımlarıişlevsel dil bilgisi yaklaşımına uygun bir şekilde öğrencilere kazandırmaktır.Bunun için de öğretmen adaylarının dil bilgisi konularının işlevlerinibilmeleri gerekmektedir. Bu araştırmada, Türkçe öğretmeni adaylarının, addurum eklerinin şekil ve anlam özelliklerini belirleyebilme durumlarını tespitetmek amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaörneklemini Türkiye’de bulunan altı devlet üniversitesinin TürkçeÖğretmenliği Programlarında, dördüncü sınıfa devam eden 181 öğrencioluşturmuştur. Araştırma kapsamında örnekleme +(y)A; +(y)I; +DA; +DAnad durum eklerinin yer aldığı altı çizili kelimeleri içerisinde barındırantoplam 40 cümle verilmiştir. Toplam puanlar bazında 5 öğretmen adayıiçerisinden 0 alırken, bir öğretmen adayı 19 ile en yüksek puanı almıştır.Ayrıca öğrenim görülen üniversite değişkenine göre gruplar arasında DoğuAnadolu ve Ege Bölgelerinde yer alan grupların ad durum eklerini veişlevlerini belirleyebilme düzeyleri bakımından diğerlerine göre daha başarılıoldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

THE LEVELS OF PROSPECTIVE TURKISH TEACHERS IN DETERMINING THE CASE SUFFIXES AND THEIR FUNCTIONS

Öz:
Basically, learning and effectively using a language necessitates to know the rules of that language. What is expected of the program practitioners is to give the attainments to the students in accordance with the functional grammar approach. Therefore, prospective teachers need to know the functions of grammar subjects. In this study, it was aimed to determine the competence levels of prospective Turkish teachers about the shape and meaning properties of case suffixes. In the study, the survey model was used. The sample of the study was comprised of 181 senior students, who were studying Turkish Teaching Programs in the six state universities in Turkey in 2018-2019 Spring term. In the study, the sample group was given totally 40 sentences. As the conclusion of the study, it was determined that, among the 181 prospective Turkish teachers, 5 students (2.7 %) scored 0 points, which was the lowest score, and 1 student (0.6 %) scored 19 points, which was the highest score. Based on the variable of university they attend it can be mentioned that the participant prospective Turkish teachers representing Eastern Anatolia and Aegean Regions were more successful in determining the case suffixes and their functions compared to the students from the other regions.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksan, D. (2003). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Alyılmaz, S. (2010). Türkiye Türkçesinde bulunma hâli kategorisi. Dil Dergisi, 7, 107-123.
  • Aydın, Ö. (1997). Türkçede belirtme ekinin öğretimi üzerine bir gözlem. Dil Dergisi, 57, 5-17.
  • Boz, E. (2007). Türkiye Türkçesi biçimsel ve anlamsal işlevli biçimbilgisi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (11. basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2010). Sosyal bilimler için istatistik. (6. basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Deny, J. (2012). Türk dil bilgisi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Dilaçar, A. (1971). Gramer: tanımı, adı, kapsamı, türleri, yöntemi, eğitimdeki yeri ve tarihçesi. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, 19, 83-145.
  • Ergin, M. (1985). Türk dil bilgisi. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Ertekinoğlu, S. (2003). Türkçe derslerinde dil bilgisi öğretimi üzerine öğretmen gö rüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Fraenkel, J.R. and Wallen, N.E. (2009). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Göçer, A. (2015). Temel dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi öğrenme alanının yeri, işlevi ve öğretimi: bütünlük ilkesi ve tümevarım yöntemi ekseninde tematik bir yaklaşım. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 233-242.
  • Grönbech, K. (2000). çev. M. Akalın, Türkçenin yapısı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Gülsevin, G. (2007). Eski Anadolu Türkçesinde ekler. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Karaağaç, G. (2013). Dil bilimi terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Korkmaz, Z. (2003). Türkiye Türkçesi grameri (şekil bilgisi). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara.
  • Mert, O. (2003). Türkçede hâl kategorisi ve öğretimi. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 21, 25-31.
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu SPSS ile adım adım veri analizi (çev. S. Balcı ve B. Ahi). Ankara: Anı Yayıncılık. (Eserin orijinali 2015’te yayımlandı).
  • Temizkan, M. (2012). Metin temelli dil bilgisi öğretimi ve uygulamaları. (ed. M. Özbay). Türkçe eğitimi açısından dil bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 129- 150.
  • Tepeli, Y. ve Yıldız, Ü. (2015). Türkçede zaman isimlerinde /+DA/ ve /+Ø/ bulunma hâli eklerinin kullanımı, Route Educational and Social Science Journal, 2(2), 108-123.
  • Üsünova, K. (2008). Türkiye Türkçesi ad işletimi (biçim bilgisi). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • YÖK (2019). Türkçe öğretmenliği programı bulunan tüm üniversiteler. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10215. Erişim tarihi: 15.09.2019).
APA DOĞAN KAHTALI B, sis n (2020). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ. , 1167 - 1179.
Chicago DOĞAN KAHTALI BAHAR,sis nesrin TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ. (2020): 1167 - 1179.
MLA DOĞAN KAHTALI BAHAR,sis nesrin TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ. , 2020, ss.1167 - 1179.
AMA DOĞAN KAHTALI B,sis n TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ. . 2020; 1167 - 1179.
Vancouver DOĞAN KAHTALI B,sis n TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ. . 2020; 1167 - 1179.
IEEE DOĞAN KAHTALI B,sis n "TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ." , ss.1167 - 1179, 2020.
ISNAD DOĞAN KAHTALI, BAHAR - sis, nesrin. "TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ". (2020), 1167-1179.
APA DOĞAN KAHTALI B, sis n (2020). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(3), 1167 - 1179.
Chicago DOĞAN KAHTALI BAHAR,sis nesrin TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 9, no.3 (2020): 1167 - 1179.
MLA DOĞAN KAHTALI BAHAR,sis nesrin TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.9, no.3, 2020, ss.1167 - 1179.
AMA DOĞAN KAHTALI B,sis n TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2020; 9(3): 1167 - 1179.
Vancouver DOĞAN KAHTALI B,sis n TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2020; 9(3): 1167 - 1179.
IEEE DOĞAN KAHTALI B,sis n "TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9, ss.1167 - 1179, 2020.
ISNAD DOĞAN KAHTALI, BAHAR - sis, nesrin. "TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AD DURUM EKLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ BELİRLEYEBİLME DÜZEYLERİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 9/3 (2020), 1167-1179.