Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1243 - 1261 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-10-2020

TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI

Öz:
Nitelin meta-analizi olarak bilinen meta-sentez, sentezi sentezlemek olarakda bilinir. Meta-sentez, aynı veya benzer konularda yapılan çalışmaları, nitelbir anlayışla ve eleştirel bir yaklaşımla ele alarak genel bir değerlendirme veyorumlama yapmak, farklı ve özgün fikirler elde etmek ve olguları daha netifade etmek için kullanılan bir yöntemdir. Bu araştırmada ise Türkiye’de,Sosyal Bilgiler eğitimi ile alakalı özellikle ortaokul 6. ve 7. sınıflarda çalışılmıştezler ve makalelerin meta-sentez yöntemi kullanılarak incelenmesiamaçlanmıştır; ayrıca Sosyal Bilgiler eğitimi konusunda nasıl bir eğilimin varolduğunu saptamak amacıyla da böyle bir araştırma yapılmaya çalışılmıştır.Bu araştırmada, 2008-2019 yılları arasında çalışılan 9 makale ve 21 tez elealınarak toplamda 30 çalışma incelenmiştir. Araştırmaya dâhil edilecekçalışmaların belirlenmesinde TÜBİTAK ULAKBİM, Yüksek ÖğretimKurumu (YÖK) ulusal tez tarama merkezi, Google Akademik arama motoruve Dergipark veri tabanlarından faydalanılmıştır. Araştırmada geçerlilik vegüvenirlilik seviyesini istenilen düzeyde tutmak için araştırma soruları veçalışmanın amacı net bir biçimde sunulmuştur. Araştırma sonucunda edinilenveriler, Sosyal Bilgiler eğitimi ile alakalı hedeflenen amaçlar, kullanılanyöntemler, örneklem grupları, veri toplama araçları ve çalışmada edinilensonuçlar açısından analiz edilmiştir. Toplanılan veriler, frekans ve tablolararacılığıyla yorumlanmıştır. İncelenen 30 çalışmada genellikle; Sosyal Bilgilerders ve çalışma kitabı, öğretmen kılavuz kitabı, Sosyal Bilgiler ÖğretimProgramı, Sosyal Bilgiler eğitimi üzerine öğretmen ve öğrenci algıları gibikonulara ağırlık verildiği ve bu hususlarda çok sayıda eksikliklerin tespit edilipbunların giderilmesi konusunda önerilerin sunulduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

ANALYSIS OF THE STUDY IN TURKEY IN SOCIAL SCIENCE EDUCATION: A META SYNTHESES

Öz:
Meta-synthesis, also known as meta-analysis of qualitative, is also known as synthesizing synthesis. Meta-synthesis is a method used to make a general evaluation and interpretation by considering the studies on the same or similar subjects with a qualitative understanding and a critical approach, to obtain different and original ideas and to express the facts more clearly. In this study, Turkey was investigated by using social studies education associated with the 6th and 7th grades especially secondary and meta-synthesis methods wellthesis of the article; In addition, such research has been tried to determine the tendency of Social Studies education. In this research, 9 articles and 21 theses studied between 2008-2019 were examined and a total of 30 studies were examined. TÜBİTAK ULAKBİM, Higher Education Institution (YÖK) national thesis screening center, Google Scholar search engine and Dergipark databases were used to determine the studies to be included in the research. In order to keep the validity and reliability level at the desired level, the research questions and the purpose of the study are presented clearly. The data obtained from the research were analyzed in terms of the objectives, methods used, sample groups, data collection tools and the results obtained in the study. The collected data were interpreted through frequency and tables. In the 30 studies examined; Social Studies course and workbook, teacher's guide book, Social Studies Education Program, Social Studies education and teachers' perceptions of issues such as emphasis on the issues identified in these issues, and identified a number of deficiencies were found to be offered suggestions.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA çakmak z, TASKIRAN C (2020). TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI. , 1243 - 1261.
Chicago çakmak zafer,TASKIRAN CENGIZ TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI. (2020): 1243 - 1261.
MLA çakmak zafer,TASKIRAN CENGIZ TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI. , 2020, ss.1243 - 1261.
AMA çakmak z,TASKIRAN C TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI. . 2020; 1243 - 1261.
Vancouver çakmak z,TASKIRAN C TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI. . 2020; 1243 - 1261.
IEEE çakmak z,TASKIRAN C "TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI." , ss.1243 - 1261, 2020.
ISNAD çakmak, zafer - TASKIRAN, CENGIZ. "TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI". (2020), 1243-1261.
APA çakmak z, TASKIRAN C (2020). TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(3), 1243 - 1261.
Chicago çakmak zafer,TASKIRAN CENGIZ TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 9, no.3 (2020): 1243 - 1261.
MLA çakmak zafer,TASKIRAN CENGIZ TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.9, no.3, 2020, ss.1243 - 1261.
AMA çakmak z,TASKIRAN C TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2020; 9(3): 1243 - 1261.
Vancouver çakmak z,TASKIRAN C TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2020; 9(3): 1243 - 1261.
IEEE çakmak z,TASKIRAN C "TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9, ss.1243 - 1261, 2020.
ISNAD çakmak, zafer - TASKIRAN, CENGIZ. "TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ ÇALIŞMALARIN ANALİZİ: BİR META SENTEZ ÇALIŞMASI". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 9/3 (2020), 1243-1261.