Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1216 - 1242 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-10-2020

ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı çocuk kitaplarının (yazar, kitap seçimi ve okumaetkinliklerini planlama) değerlendirilmesidir. Verilerin toplanmasındadoküman incelemesi ve görüşme teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanınörneklemini Çanakkale ilinde Millî Eğitime bağlı anaokullarında görevyapmakta olan 145 okul öncesi öğretmeni ve 12 resimli çocuk kitabıoluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi ve betimselanaliz teknikleri ile değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında incelenenkitaplardan elde edilen bulgular resimli çocuk kitaplarında yer alan dil veanlatım özellikleri, görseller ve kitapta sunulan problem ve çözümdurumlarının yazarlara göre değiştiğini ortaya koymaktadır. Öğretmengörüşleri değerlendirildiğinde Eric Carle, Feridun Oral ve Sara Şahinkanat’ınokul öncesi öğretmenleri tarafından en çok bilinen çocuk kitabı yazarlarıolduğu, ancak genel olarak değerlendirildiğinde okul öncesi öğretmenlerininçocuk kitabı yazarları konusunda bilgilerinin sınırlı olduğu anlaşılmaktadır.Ayrıca sonuçlar öğretmenlerin çocuk kitabı seçimlerinde yazarlardan çokkitapların içeriğini ve eğitici ve öğretici olma özelliklerini dikkate aldıklarınıve öğretmenlerin çoğunun sınıflarında okuma etkinliklerini düzenli birbiçimde gerçekleştirmediklerini (haftada bir gün, her gün vb.) ortayakoymaktadır.
Anahtar Kelime:

AN INVESTIGATION OF CHILDREN’S BOOKS THROUGH PRESCHOOL TEACHERS’ VIEWS AND BOOK REVIEWS

Öz:
The purpose of this research is to evaluate children's books used in preschools regarding their authors, how they are selected and how reading activities are planned. Document analysis and interview techniques were used to collect the data. The sample of the study consists of 145 pre-school teachers working in kindergartens affiliated to Directorate of National Education in Çanakkale Province and 12 children’s picture books. The data obtained in the study were evaluated by content analysis and descriptive analysis techniques. Findings obtained from the books examined within the scope of the research reveal that language and expression features, visual items in the books and problem and solution situations presented in the books vary according to the authors. Findings from interviews with teachers present that Eric Carle, Feridun Oral and Sara Şahinkanat are the most well-known children's book authors by preschool teachers. However, when the findings are evaluated together, it is understood that preschool teachers have limited knowledge of the authors of children's books. In addition, the results reveal that teachers consider the content of the books and their educational and instructive features rather than the authors in the selection of children's books. Another remarkable finding that emerged in the research is that most of the preschool teachers in the study do not perform reading activities regularly in their classrooms.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Adak Özdemir A, ÖZDEMİR BECEREN B (2020). ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. , 1216 - 1242.
Chicago Adak Özdemir Atiye,ÖZDEMİR BECEREN BURCU ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. (2020): 1216 - 1242.
MLA Adak Özdemir Atiye,ÖZDEMİR BECEREN BURCU ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2020, ss.1216 - 1242.
AMA Adak Özdemir A,ÖZDEMİR BECEREN B ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2020; 1216 - 1242.
Vancouver Adak Özdemir A,ÖZDEMİR BECEREN B ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2020; 1216 - 1242.
IEEE Adak Özdemir A,ÖZDEMİR BECEREN B "ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.1216 - 1242, 2020.
ISNAD Adak Özdemir, Atiye - ÖZDEMİR BECEREN, BURCU. "ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ". (2020), 1216-1242.
APA Adak Özdemir A, ÖZDEMİR BECEREN B (2020). ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(3), 1216 - 1242.
Chicago Adak Özdemir Atiye,ÖZDEMİR BECEREN BURCU ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 9, no.3 (2020): 1216 - 1242.
MLA Adak Özdemir Atiye,ÖZDEMİR BECEREN BURCU ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.9, no.3, 2020, ss.1216 - 1242.
AMA Adak Özdemir A,ÖZDEMİR BECEREN B ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2020; 9(3): 1216 - 1242.
Vancouver Adak Özdemir A,ÖZDEMİR BECEREN B ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2020; 9(3): 1216 - 1242.
IEEE Adak Özdemir A,ÖZDEMİR BECEREN B "ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9, ss.1216 - 1242, 2020.
ISNAD Adak Özdemir, Atiye - ÖZDEMİR BECEREN, BURCU. "ÇOCUK KİTAPLARININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ VE KİTAP İNCELEMESİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 9/3 (2020), 1216-1242.