Yıl: 2020 Cilt: 30 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 259 - 271 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-11-2020

İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiğin doğasına ilişkindüşüncelerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilimmodeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını 21 dördüncü sınıf ilköğretim matematik öğretmeniadayı oluşturmaktadır. Bunların 5’i erkek, 16’sı ise kızdır. Araştırmanın verileri 6 açık uçlu sorudan oluşanyarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile ikiaraştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Bulgular incelendiğinde katılımcıların matematiği genellikle günlükhayatı kolaylaştıran, soyut kavramlardan oluşan bir bilim dalı olarak tanımladıkları görülmüştür.Katılımcıların çoğu matematiğin bir bilim olduğunu savunurken, sadece ikisi kendi düşüncelerini beyanetmeyerek matematiği araç olarak kabul edenlere göre matematiğin bilim olmadığını, amaç olarak kabuledenlere göre ise bilim olduğunu ifade etmişlerdir. Katılımcılar matematiksel bilginin temelinin daha çokihtiyaca, araştırmaya, mantığa ve keşfe dayandığını belirtmişlerdir. Bunun yanında katılımcılarınmatematiğin yığılmalı, ihtiyaçlar ve mantıksal çıkarımlardan geliştiği görüşünde oldukları görülmüştür.Ayrıca katılımcıların çoğunluğunun matematiğin günlük hayat ve diğer disiplinlerle ilişkili olduğunudüşündükleri belirlenmiştir. Araştırmanın sonunda elde edilen veriler genel olarak incelendiğinde,katılımcıların matematiğin tanımına ve doğasına yönelik derinlemesine cevaplar veremedikleri tespitedilmiştir. Bu nedenle öğretmen yetiştirme programlarında matematiğin doğası ve matematiksel düşünmeninönemine dair tartışmalara her sınıf düzeyinde yer verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Elementary Mathematics Teacher Candidates’ Views About the Nature of Mathematics

Öz:
The aim of this study is to examine elementary school mathematics teacher candidates’ views about the nature of mathematics. For this purpose, the research was carried out with the phenomenology model, one of the qualitative research methods. The participants of the study consist of 21 fourth grade mathematics teacher candidates. 5 of them are male and 16 are female. The data of the study was collected with a semi-structured interview form consisting of 6 open-ended questions. The data were analyzed using content analysis method by two researchers. When the findings were examined, it was seen that the participants defined mathematics as a branch of abstract concepts that generally facilitates daily life. While most of the participants argued that mathematics is a science, only 2 of them stated that it is not science according to those who accept mathematics as a tool by not declaring their own thoughts, but science according to those who accept it as a goal. The participants stated that the basis of mathematical knowledge was based more on needs, research, logic and discovery. In addition, it was seen that the participants were in the view that mathematics was accumulated and developed from needs and logical inferences. In addition, it was determined that the majority of the participants thought that mathematics was related to daily life and other disciplines. When the data obtained at the end of the study were examined in general, it was found that the participants could not give in-depth answers to the definition and nature of mathematics. For this reason, it is considered that the discussions about the nature of mathematics and the importance of mathematical thinking should be included at each classroom level in teacher training programs.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA gedik altun s, Yazlık D (2020). İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. , 259 - 271.
Chicago gedik altun solmaz damla,Yazlık Derya Özlem İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. (2020): 259 - 271.
MLA gedik altun solmaz damla,Yazlık Derya Özlem İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. , 2020, ss.259 - 271.
AMA gedik altun s,Yazlık D İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. . 2020; 259 - 271.
Vancouver gedik altun s,Yazlık D İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. . 2020; 259 - 271.
IEEE gedik altun s,Yazlık D "İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ." , ss.259 - 271, 2020.
ISNAD gedik altun, solmaz damla - Yazlık, Derya Özlem. "İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ". (2020), 259-271.
APA gedik altun s, Yazlık D (2020). İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 259 - 271.
Chicago gedik altun solmaz damla,Yazlık Derya Özlem İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 30, no.2 (2020): 259 - 271.
MLA gedik altun solmaz damla,Yazlık Derya Özlem İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.30, no.2, 2020, ss.259 - 271.
AMA gedik altun s,Yazlık D İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 30(2): 259 - 271.
Vancouver gedik altun s,Yazlık D İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 30(2): 259 - 271.
IEEE gedik altun s,Yazlık D "İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ." Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, ss.259 - 271, 2020.
ISNAD gedik altun, solmaz damla - Yazlık, Derya Özlem. "İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİĞİN DOĞASINA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 30/2 (2020), 259-271.