Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 147 - 168 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.14527/pegegog.2020.006 İndeks Tarihi: 16-11-2020

Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study

Öz:
Efforts to define creativity have started in the 20th century, with the emergence andspread of psychology as a modern discipline. The relationship between creativity andart education is frequently researched globally in the last twenty years, but studies onthe relationship between creativity and performing arts education are few in number.Researching the relationship between creativity and dramatic writing education incontext of theoretical approaches and practical techniques could develop new ideasand practical tools to be used. The current study aims to examine the usability of theSix Thinking Hats Technique, which is a creative thinking practice, in playwritingeducation in Turkey. The method of the study is based on a review of availableliterature and a case study. First, the creativity concept and creative processes wereexamined; then the Six Thinking Hats Technique was adopted to be implemented incomposing a play-text. The study groups consisted of eight sophomore dramaticwriting students who have completed their third semester in a public university inTurkey. Lastly, the participant’s opinions were analyzed with a final test. The studyconcludes that the Six Thinking Hats Technique can be used in group studies, genredetermination and final production in playwriting education in Turkey. This techniquemay also be used to develop new ideas and practice strategies in intra-class groupactivities during playwriting education.
Anahtar Kelime:

Altı şapkalı düşünme tekniğinin oyun yazarlığı eğitiminde kullanılabilirliğinin incelenmesi: Türkiye örneği

Öz:
Yaratıcılık kavramını bilimsel olarak tanımlama çabaları 20. yüzyılda psikolojinin modern bir disiplin olarak yaygınlaşmasıyla mümkün olmuştur. Yaratıcılık ile sanat eğitimi arasındaki ilişki üzerine son yirmi yılda yurt dışında çok sayıda çalışma üretilmiştir, fakat yaratıcılık ile sahne sanatları eğitimi ilişkisi bağlamındaki çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu nedenle dramatik yazarlık öğretimi ile yaratıcılık arasındaki ilişkinin teoriler ve teknikler bağlamında araştırılması, öğretimde ufuk açıcı yeni fikirler, ders kapsamında kullanılabilecek pratik uygulamalar üretilmesine yarayabilir. Bu çalışmanın amacı oyun yazarlığı öğretiminde, bir yaratıcı düşünme pratiği olan Altı Şapkalı Düşünme Tekniği’nin kullanılabilirliğini araştırmaktır. Çalışma yöntem olarak literatür araştırması ve örnek bir uygulamaya dayandırılmıştır. Önce yaratıcılık kavramı, yaratıcı süreçlerin işleyişi araştırılmış, ardından Altı Şapkalı Düşünme Tekniği’nin kurgulama bağlamında uygulanması denenmiş, son test ile uygulamaya katılanların görüşleri incelenmiştir. Çalışma grubu, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde Dramatik Yazarlık eğitiminin üçüncü dönemini tamamlamış sekiz gönüllü öğrenciden oluşturulmuştur. Sonuç olarak Altı Şapkalı Düşünme Tekniği oyun yazarlığı öğretimi kapsamında kurgulama aşamasında grup çalışmaları, tür belirleme ve final üretimi gibi aşamalarda kullanılabilir görünmektedir. Bu teknik ayrıca oyun yazarlığı öğretiminin sınıf içi grup uygulamalarında düşünme ve uygulama stratejileri geliştirebilmek amacıyla da kullanılabilir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altıkulaç, A., & Akhan, N. (2010). 8. sınıf inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersinde yaratıcı drama yöntemi ve altı şapkalı düşünme tekniğinin kullanılmasının öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 11 (3), 225-247.
  • Andreasen, N. C. (2017). Yaratıcı beyin dehanın nörobilimi. Ankara: Akılçelen Kitaplar.
  • Ayaz Can, H., & Semerci, N. (2007). Altı şapkalı düşünme tekniğinin ilköğretim sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim , 32 (145), 39-52.
  • Azeez, R. (2016). Six thinking hats and social workers' ınnıvatiave competence: An experimental study. Journal of Education and Practice , 7 (24), 149-153.
  • Belfer, K. (2001). De Bono's six thinking hats technique: A metaphorical model of communication in computer mediated classrooms. In EdMedia + Innovative learning (pp. 113-116). Norfolk: Association for the Advancement of Computing in Education.
  • Bezir, Ç., & Baran, B. (2014). Second life ortamında altı şapka düşünme tekniğinin dil öğretimi sürecine katkısı. Eğitim ve Bilim , 39 (171), 392-406.
  • Bodur, K. (2018). Writing by puting on edward de bono's six hats: critical thinking in writing. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 138-149.
  • Carl, W. (1996). Six thinking hats: argumentativeness and response to thinking model. The Annual Meeting of the Southern States Communication Association (p. 42). NY: Rochester Institute of Technology.
  • Cavuşoğlu, M. (2018). Yaratıcı yazarlık defteri. İstanbul: Yitik Ülke Yayınları.
  • Cioffi, J. (2016). Collaborative care: Using six thinking hats for desicion making. International Journal of Nursing Practice , 23 (e12593), 1-7.
  • De Bono, E. (2015). 6 Şapkalı düşünme tekniği. (E. Tuzcular, Trans.) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dhanapal, S., & Ling, K. (2013). A Study to ınvestigate how six thinking hats enhance the learning of environmental studies. IOSR Journal of Research § Method in Education (IOSR - JRME), 1(6), 20-29.
  • Dunne, W. (2009). Tools to develop characters, cause scenes, and build stories – The dramatic writer’s companion. Chicago and London: The University of Chicago Press.
  • Egri, L. (1982). Piyes yazma sanatı. (S. Taşer, Trans.) İstanbul: Yazko Yayınları.
  • Erez, S., & Erez, Y. (2017). Yaratıcılık: Aklımızın Sınırlarını aşmak. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Evjakova, D. (2017). Directing in student theatre: From educator to Director. RIDE (Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance) , 22 (2), 220-225.
  • Güneş, M., & Demir, S. (2013). Endokrin sistem konusunun altı şapkalı düşünme tekniğiyle anlatılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi , 10 (2), 101-115.
  • Gardiner, P. (2017). Playwriting and flow: The Interconnection between creativity, engagement and skill development. International Journal of Education & The Arts , 18 (6), 1-24.
  • Gardiner, P. (2016). Playwriting pedagogy and the myth of ıntrinsic creativity. RIDE: The Journal of Applied Theatre and Performance , 21 (2), 247-262.
  • Gardiner, P. (2014). Teaching playwriting: Dramaturgy, creativity, and agency. Unpublished doctoral dissertation. Sidney: The university of sidney, .
  • Gardiner, P., & Anderson, M. (2018). Structured creative processes in learning playwriting: Invoking ımaginative pedagogies. Cambridge Journal of Education , 48 (2), 177-196.
  • Gardiner, P., & Anderson, M. (2015). Why playwriting? Dealing with the 'big İssues' and empowering student voies. Drama Australia Journal , 39 (2), 122-134.
  • Geissler, G., Edison, S., & Wayland, J. (2012). Improving students' critical thinking, creativity, and communication skills. Journal of Instuctional Pedagogies , 8, 1-8.
  • Gooch, S. (1998). Oyun yazmak. (F. Ofluoğlu, Trans.) İstanbul: MitosBOYUT Yayınları.
  • Gregory, S., & Masters, Y. (2010). Six hats in second life: Enhancing preservice teacher learning in a virtual world. In Prooceding of International Conference on Teaching and Learning with Technology (pp. 2-6). University of New England.
  • Greig, N. (2005). Playwriting, a practical guide. London and New York: Routledge.
  • Guilford, J. P. (1968). Intelligence, creativity and their educational ımplications. Robert R. Knapp.
  • Kırmızı, B. (2012). Almanca derslerinde altı şapkalı drama tekniğinin öğrencilerin başarısına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 5 (10), 265-290.
  • Kivunja, C. (2015). Using De Bono's Six thinking hats model to teach critical thinking and problem solving skills essential for success in the 21st century economy. Creative Education 6 (3), 380-391.
  • Koray, Ö. (2005). Altı düşünme şapkası ve nitelik sıralama tekniklerinin fen derslerinde uygulanmasına yönelik öğrenci görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi , 43 (43), 379-400.
  • Li, C.-S., Lin, Y.-F., Nelson, J., & Eckstein, D. (2008). Hats off to problem-solving with couples. The Family Journal Counceling and Therapy for Couples and Families , 16 (3), 254-257.
  • Lowenfeld, V. (1957). Creative and mental growth. New York: Macmillah.
  • Mackinnon, D. W. (1962). The nature and nature of creative talent. American Psychologist ,17, 484-495.
  • May, S. (2011). Yaratıcı yazarlık. (P. Özcan, Dü., & F. Yanık, Trans.) İstanbul: Optimist Yayım ve Dağıtım.
  • McAleer, F. F. (2007). A thinking strategy for tomorrow's gifted leaders: Six thinking hats. Giuted Edication Press Quarterly , 21 (2), 10-12.
  • Neipris, J. (2005). To be a playwright. New York and London: Routledge.
  • Nutku, H. (1999). Oyun yazarlığı. İstanbul: MitosBoyut Yayınları.
  • Onur, D., & Zorlu, T. (2017). Yaratıcılık kavramı ile ilişkili kuramsal yaklaşımlar. ITOBIAD: Journal of the Human and Social Science Researches , 6 (3), 1535-1552.
  • Orhan, S., Kırbaş, A., & Topal, Y. (2912). Görsellerle desteklenmiş altı şapka düşünme tekniğinin öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirmesine etkisi. Turkish Studies: International Periodicals for Languages, Literature and History of Turkish or Turkic , 7 (3), 1893-1909.
  • Osborn, A. (1957). Your Creative and mental growth. New York: Macmillan.
  • Paterson, A. (2006). Dr. Edward de Mono's six thinking hats and numeracy. Australian Primary Mathematics Classroom , 11 (3), 11-15.
  • Patre, S. (2016). Six thinking hats approach to hr analytics. South Asian Journal of Human Resources Management , 3 (2), 191-199.
  • Read, H. (1948). Education through art. Oxford: Panthenon.
  • Sheth, M. (2012). Six thinking hats. Asian Journal of Management Research , 2 (2), 814-820.
  • Smiley, S. (2005). Playwriting – The structure of action. New Heaven and London: Yale University Press.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünce. İstanbul: Evrim Publishing.
  • Torrance, E. P. (1988). The nature of creativity as manifest in its testing. In R. J. Sternberg (ed.), The nature of creativity: Contemporary psychological perspectives (pp. 43-75). Cambridge University Press.
  • Unsal, S. (2017). Felsefe dersinde aktif öğrenme tekniklerinin kullanımı. GEFAD , 37 (3), 1013-1040.
  • Vernon, D., & Hocking, I. (2014). Thinking hats and good men: Structured techniques in a problem construction task. Thinking Skills and Creativity, 14, 41-46.
  • Wallas, G. (1926). The art of thought. New York: Harcourt, Brace § World.
  • Yılmaz, M., Arıcı, F., & Dilber, R. (2017). Altı Şapkalı düşünme tekniğinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. Researcher: Social Science Studies, 5 (8), 128-139.
APA Belkis O, Gümüş Y (2020). Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study. , 147 - 168. 10.14527/pegegog.2020.006
Chicago Belkis Ozlem,Gümüş Yunus Emre Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study. (2020): 147 - 168. 10.14527/pegegog.2020.006
MLA Belkis Ozlem,Gümüş Yunus Emre Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study. , 2020, ss.147 - 168. 10.14527/pegegog.2020.006
AMA Belkis O,Gümüş Y Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study. . 2020; 147 - 168. 10.14527/pegegog.2020.006
Vancouver Belkis O,Gümüş Y Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study. . 2020; 147 - 168. 10.14527/pegegog.2020.006
IEEE Belkis O,Gümüş Y "Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study." , ss.147 - 168, 2020. 10.14527/pegegog.2020.006
ISNAD Belkis, Ozlem - Gümüş, Yunus Emre. "Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study". (2020), 147-168. https://doi.org/10.14527/pegegog.2020.006
APA Belkis O, Gümüş Y (2020). Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(1), 147 - 168. 10.14527/pegegog.2020.006
Chicago Belkis Ozlem,Gümüş Yunus Emre Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 10, no.1 (2020): 147 - 168. 10.14527/pegegog.2020.006
MLA Belkis Ozlem,Gümüş Yunus Emre Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, vol.10, no.1, 2020, ss.147 - 168. 10.14527/pegegog.2020.006
AMA Belkis O,Gümüş Y Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2020; 10(1): 147 - 168. 10.14527/pegegog.2020.006
Vancouver Belkis O,Gümüş Y Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2020; 10(1): 147 - 168. 10.14527/pegegog.2020.006
IEEE Belkis O,Gümüş Y "Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study." Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10, ss.147 - 168, 2020. 10.14527/pegegog.2020.006
ISNAD Belkis, Ozlem - Gümüş, Yunus Emre. "Examining usability of the six thinking hats technique in playwriting education: Turkey as a case study". Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 10/1 (2020), 147-168. https://doi.org/10.14527/pegegog.2020.006