Yıl: 2020 Cilt: 38 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 487 - 509 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17065/huniibf.646022 İndeks Tarihi: 16-11-2020

“YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI

Öz:
Bu çalışmanın amacı yavaş kenthareketinin küreselleşme söylemi ileuyumlu bir kent pazarlama stratejisiolarak görülüp görülemeyeceğinianlamaya çalışmaktır. Yavaş kenthareketinin, küreselleşme sürecinde kentpazarlama stratejileri ve söz konusu stratejilerin küçükyerleşimler için ağırlıklı olarak turizm üzerindenyürütülmesi bağlamında değerlendirilmesi çalışmanınönemini oluşturmaktadır. Otantiklik/ özgünlük kavramımodern seyahatleri motive eden kültürel olarak kabuledilmiş bir ilke konumuna gelmiştir. Kentlerin kendiözgün karakterinin sürdürülebileceği ve aynı zamandasakinlerinin yaşamaktan zevk alabileceği daha iyi birçevreye sahip olacağı kentler yaratmak amacı ile 1999yılında kurulan Yavaş Kentler Birliği’nin üyesi kentlerbugün de sahip oldukları özgün kaynakları ile cazibemerkezi haline gelmişlerdir. Yerel kalkınma stratejilerininçehresi 1970 sonrası dönemde değişmiştir. Bu değişiklikçerçevesinde kentler için kolaylık sağlayacak araçözümlerden biri olarak bir ağa (city network) üye olmakve bu çerçevede kentin tanınılırlığını artırarak pazarlamakbir yöntem olarak belirginleşmiştir. Bu çalışmada yavaşkent ağlarının bu amaçla oluşturulmamış olsa bile, bu ağadâhil olan birçok kentin, bu ağı cazibe merkezi olmalarınısağlamanın yöntemlerinden biri ve marka değeri taşıyanbir etiket olarak görmeye ve kullanmaya çalıştıklarısonucuna ulaşılmıştır. Kent yönetimleri de bu ağı kentpazarlama stratejilerinin bir parçası olarakkullanmaktadırlar. Kentler farklılıklarını bir tanınmanesnesi haline getirerek kendilerini özgün/otantik kılandeğerlerini piyasalaştırmaktadırlar.
Anahtar Kelime:

THE EVALUATION OF “CITTASLOW” IN TERMS OF CITY MARKETING AUTHENTICITY/ ORIGINALITY

Öz:
The aim of this study is to see whether the cittaslow movement can be seen as a city marketing strategy in line with the discourse of globalization. Cittaslow movement, city marketing strategies in the process of globalization and the evaluation of these strategies in the context of tourism are the main discussion topics of this paper. The concept of authenticity/originality became a culturally accepted principle which motivates modern travels. The cities of Cittaslow movement, which were established in 1999 to create cities where the original characters of the cities could be sustained, have become centers of attraction with their original resources. The local development strategies have changed in the post -1970 period. Within the framework of new strategies, becoming a member of city network in order to increase recognition of cities for marketing has become one of the main goals of city administrations. It is concluded that even though the Cittaslow network was not created for this purpose, most of the cities joined in the network consider it as a marketing strategy. The city administrations use the network to market their cities and make them center of attraction. City administrations use this network as part of their city marketing strategies. Cities all around the world try to market their own differences as a tool of recognition.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ak, D. (2017), “Yavaş Kent (Cittaslow) Hareketi ve Türkiye Örnekleri Üzerine Bir Değerlendirme”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 884-903.
  • Akman, E. (2018), “Türkiye’deki Yavaş Şehirlerin Politika Uygulamaları Üzerinden Bir Analiz”, EKEV Akademi Dergisi, 22(76), Güz 2018, 79-107.
  • Akpınar, E.A., M.K. Öktem, H. Küçük (2019), “Bra ve Vize Yavaş Şehirlerinin Melbourne İlkeleri Bağlamında Karşılaştırılması”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 1836, 275-307.
  • Aksu, M., N. Görman (2019), “Yerel Halkın Cittaslow Hareketi Bağlamında Turizm Algısı: Seferihisar ve Gökçeada’da Bir Araştırma”, Karabük Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 435-456.
  • Bessiere, J., L. Tibere (2013), “Traditional Food and Tourism: French Tourist Experience and Food Heritage In Rural Spaces”, J Sci Food Agric, 98, 3420-3425.
  • Cittaslow Türkiye, www.cittaslowturkiye.org
  • Chhabra, D. (2010), “Branding Authencity”, Tourism Analysis, 15(6), 735-740.
  • Cohen, E. (2008), “The Changing Faces of Contemporary Tourism”, Soc, Symposiun: Touring The World, 45, 330-333.
  • Coşar, Y. (2014), “Yavaş Şehir Olgusunun Kentsel Yaşam Kalitesi Üzerinde Algılanan Etkisi”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(2), 226-240.
  • Doğan, M., M. Aksu, Ö. Çelik, H. Kaymak (2014), “Cittaslow Markasının Turizme Etkisi: Seferihisar’daki Konaklama İşletmeleri Yöneticileri Üzerine Bir Araştırma”, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 4(2), 6-11.
  • Donat, N., P. Savaş Yavuzçehre (2016), “Sakin Kent Üyeliğinin Kamusal Mekânlara Etkisi”, Selçuk Üniversitesi SBE Dergisi, 35, 115-126.
  • Dündar, Y., A.N. Sert (2018), “Yerel Halkın Yavaş (Sakin) Şehir Hakkındaki Algıları: Seferihisar’da Nitel Bir Araştırma”, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(4), 74-91.
  • Eisenschitz, A. (2010), “Neo-liberalism and The Future of Place Marketing”, Place Branding and Public Diplomacy, 6(2), 79-86.
  • Ekincek, S. (2014), Sakin Şehir (Cittaslow) Yöneticilerinin Sakin Şehir Hareketine ve Sürdürülebilirliğe Yönelik Değerlendirmeleri, Eskişehir: Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi.
  • Ergüven, M.H. (2011), “Cittaslow-Yaşamaya Değer Şehirlerin Uluslararası Birliği: Vize Örneği, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 201-210.
  • Ersavaş Kavanoz, S. (2015), Cazibe Merkezleri Yaratma Stratejisi Olarak Yavaş Kentler, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilinler Enstitüsü, İstanbul.
  • Harvey, D. (2010), Postmodernliğin Durumu: Kültürel Değişimin Kökenleri, Çev. Sungur Savran, İstanbul: Metis.
  • Heath, J., A.Potter (2012), İsyan Pazarlanıyor, Çev. Tamer Tosun, İstanbul: Ayrıntı.
  • Honore, C. (2008), Hız Çılgınlığına Başkaldıran Yavaşlık Hareketi: Yavaş, Çev. Esen Gür, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Karabağ, Ö., F. Yücel, M.E. İnal (2012), “Cittaslow Movement: An Oppurtinity for Branding Small Towns and Economic Development in Turkey”, Int.J. Eco. Res.(IJER), 3(3), 64-75.
  • Kavaratzis, M. (2004), “From City Marketing to City Branding: Towards a Theoretical Framework for Developing City Brands”, Place Branding, 1(1), 58-73.
  • Kavaratzis, M., G.J. Ashworth (2005), “City Branding: An Effective Assertion of Identity or A Transitory Marketing Trick”, Tijdschrift Voor Economische en Sociale Geografie, 96(5), 506-514.
  • Kerr, G. (2006), “From Destination Brand to Location Brand”, Brand Management, 13(4/5), 276- 283.
  • Knox, P. (2005), “Creating Ordinary Places: Slow Cities in a Fast World”, Journal of Urban Design, 10(1), 1-11.
  • MacCannell, D. (1999), The Tourist: A New Theory of The Leisure Class, London: University of California Press.
  • Mayer, H., P. Knox (2006), “Slow Cities: Sustainable Places in A Fast World”, Journal of Urban Affairs, 28(4), 321-334.
  • Miele, M. (2008), “Cittaslow: Producing Slowness against the Fast Life”, Space and Polity, 12(1), 135-156.
  • Özmen, A., M.C. Can (2018), “Cittaslow Hareketine Eleştirel Bir Bakış”, Planlama, 28(2), 91- 101.
  • Pink, S. (2008), “Sense and Sustainability: The Case of the Slow City Movement”, Local Environment, 13(2), 95-106.
  • Radstrom, S. (2011), “A Place-Sustaining Framework for Local Urban Identity: an Introduction and History of Cittaslow”, Italian Journal of Planning Practice, 1(1), 90-113.
  • Skinner, H.(2008), “The Emergence and Development of Place Marketing’s Confused Identity”, Journal of Marketing Management, 24(9-10), 915-928.
  • Şengün, H. (2018), “Yavaş Şehir (Cittaslow) Hareketi, Farklı Bir Markalaşma: Şavşat Örneği”, iç A. Mengi ve D. İşçioğlu (ed.), Kentsel Politikalar, Ankara: Palme, 207-221.
  • Uriely, N. (2005), “The Tourist Experience”, Annals of Tourism Research, 32(1), 199-216.
  • Wang, N. (1999), “Rethinking Authencity in Tourism Experience”, Annals of Tourism Research, 26(2), 349-370.
  • Yalım, F. (2017), “Yavaş Şehir (Cittaslow) Hareketi Ekseninde Kent Markalaşması ve Kent İletişimi: Kırklareli “Vize” Yavaş Şehir Örneği, Trakya Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2), 1-28.
  • Zeren, H.E. (2012), “Kent Markalaşması Sürecinde İç Girişimcilik Faktörü”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(1), 95-104.
APA ERSAVAŞ KAVANOZ S, BUDAK S (2020). “YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI. , 487 - 509. 10.17065/huniibf.646022
Chicago ERSAVAŞ KAVANOZ Suna,BUDAK Sevim “YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI. (2020): 487 - 509. 10.17065/huniibf.646022
MLA ERSAVAŞ KAVANOZ Suna,BUDAK Sevim “YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI. , 2020, ss.487 - 509. 10.17065/huniibf.646022
AMA ERSAVAŞ KAVANOZ S,BUDAK S “YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI. . 2020; 487 - 509. 10.17065/huniibf.646022
Vancouver ERSAVAŞ KAVANOZ S,BUDAK S “YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI. . 2020; 487 - 509. 10.17065/huniibf.646022
IEEE ERSAVAŞ KAVANOZ S,BUDAK S "“YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI." , ss.487 - 509, 2020. 10.17065/huniibf.646022
ISNAD ERSAVAŞ KAVANOZ, Suna - BUDAK, Sevim. "“YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI". (2020), 487-509. https://doi.org/10.17065/huniibf.646022
APA ERSAVAŞ KAVANOZ S, BUDAK S (2020). “YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 38(3), 487 - 509. 10.17065/huniibf.646022
Chicago ERSAVAŞ KAVANOZ Suna,BUDAK Sevim “YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 38, no.3 (2020): 487 - 509. 10.17065/huniibf.646022
MLA ERSAVAŞ KAVANOZ Suna,BUDAK Sevim “YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.38, no.3, 2020, ss.487 - 509. 10.17065/huniibf.646022
AMA ERSAVAŞ KAVANOZ S,BUDAK S “YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020; 38(3): 487 - 509. 10.17065/huniibf.646022
Vancouver ERSAVAŞ KAVANOZ S,BUDAK S “YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020; 38(3): 487 - 509. 10.17065/huniibf.646022
IEEE ERSAVAŞ KAVANOZ S,BUDAK S "“YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI." Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 38, ss.487 - 509, 2020. 10.17065/huniibf.646022
ISNAD ERSAVAŞ KAVANOZ, Suna - BUDAK, Sevim. "“YAVAŞ KENT”İN OTANTİKLİK/ ÖZGÜNLÜK BAĞLAMINDA KENT PAZARLAMA STRATEJİSİ OLARAK OKUNMASI". Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 38/3 (2020), 487-509. https://doi.org/10.17065/huniibf.646022