Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi
Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 88 - 107 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30703/cije.541106 İndeks Tarihi: 17-11-2020
Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi
Öz: Matematikte öğrenci öğrenmelerini istenilen seviyeye çıkarmak içinöğretim programında yer alan kazanımların öğretilmesiamaçlanmaktadır. Bu amacın gerçekleşip gerçekleşmediğinianlamak, ölçme ve değerlendirme süreciyle mümkündür. Matematikeğitiminde ölçme ve değerlendirme, konunun öğretimi kadarönemlidir. Ölçme değerlendirme süreci içerisinde öğrencilerinöğrendiklerini rahat bir şekilde ifade etmeleri amaçlanır. Kavramharitaları, hem konunun öğretimi hem de ölçme değerlendirmesüreci içerisinde öğrencilerin ilgisini çeken, kendilerini rahat birşekilde ifade edebilecekleri bir yöntem olarak belirtilmektedir. Budüşüncelerle birlikte çalışmanın amacı, ortaokul 5. Sınıföğrencilerinin açılar konusuna ait kavramları öğreniminin kavramharitasıyla değerlendirilmesidir. Bu çalışmada, 40 ortaokul 5.sınıföğrencisinin açılar konusundaki öğrenme durumlarının tespitiamaçlandığından durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma,öğrencilerin bulundukları sınıflarda ikişerli gruplar oluşturularak 20çalışma grubuyla yürütülmüştür. Veriler toplandıktan sonraoluşturulan kavram haritaları araştırmacılar tarafından incelenmişve içerik analizine tabi tutularak kodlar belirlenmiştir. Elde edilensonuçlara göre; öğrencilerin açı çeşitleri ve tanımlarında, açıçeşitlerinden özellikle doğru açı ve tam açı kavramlarındahatalarının olduğu görülmüştür. Öğrencilerin belirledikleri açıçeşitlerinin tanımını ve çizimini genel olarak doğru bir şekildegerçekleştirdiklerine ulaşılmıştır. Ayrıca kavram haritasının ölçmeve değerlendirme aracı olarak matematikte rahatlıklakullanılabileceği, öğrenciler için verimli bir araç olduğu sonucunaulaşılmıştır. Öğrencilerin kendi oluşturdukları kavram haritalarında,kavramlar arasındaki ilişkileri doğru ifade ettikleri sonucunaulaşılmıştır. Öğretmenlerin matematik derslerinde kavram haritasınadaha fazla yer vermeleri önerilir.
Anahtar Kelime: Evaluation of the Teaching 5th Grade Middle School Angles Subject With Concept Map
Öz: In mathematics, it is aimed to teach the learning outcomes in the curriculum in order to increase student learning to the desired level. It is possible to understand whether this aim has been achieved or not by the process of assessment and evaluation. Assessment and evaluation in mathematics education is as important as the teaching of the subject. During the process of assessment and evaluation, it is aimed that students can express what they have learned comfortably. The concept maps are stated as a method arousing students’ interest and providing them to express themselves comfortably not only during the process of teaching but also during the process of assessment and evaluation. In this context, the study aims to evaluate secondary school fifth-grade students’ learning of the concepts related to the subject of angles by means of the concept maps. In the study, the case study design was used since it was aimed to determine the learning status of 40 middle school 5th grade students about the angles concept. The research was carried out with 20 study groups by forming groups of two in the students' classes. After the data were collected, the concept maps were examined by the researchers and the codes were determined by the content analysis. According to the results obtained; it was observed that students have mistakes in the types of angles and their definitions; especially with regard to the concept of full and right angles. It has been reached that the students have generally made the definition and drawing of the angle types they determined correctly. In addition, it has been concluded that the concept map can be used easily in mathematics as an assessment and evaluation tool and it is a more efficient tool for students than the traditional methods. It is also concluded that students have correctly expressed the relations between concepts in the concept maps they created themselves. It is recommended that teachers should give more space to the concept maps in mathematics lessons.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akkurt, Z. (2010). Kavram haritaları yardımıyla ilköğretim öğretmen adaylarının geometrik kavramları ilişkilendirmeleri üzerine bir inceleme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Aktaş, M.; Güler, H. K. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının dörtgenler kavramına ilişkin oluşturdukları kavram haritalarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 605-618. http://www.gefad.gazi.edu.tr/issue/6738/90573
- Ata, N.; Adıgüzel, T. (2011). Matematik öğretiminde kavram haritalarının farklı kullanım biçimlerinin öğrencilerin kavram haritası yapabilme düzeyi ve akademik başarılarına etkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(2), 803-823. http://dergipark.gov.tr/jss/issue/24242/257005
- Bagci-Kilic, G. (2003). Concept maps and language: A Turkish experience. International Journal of Science Education. 25(11), 1299-1311. https://doi.org/10.1080/0950069032000070270
- Bozkurt, A.; Oğraş, A. (2011). Kavram haritası ve vee diyagramı kullanımının ilköğretim 7. sınıf matematik eğitiminde öğrenci başarısına etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 1-13. http://dergipark.gov.tr/gumussosbil/issue/7512/98995
- Burak, B.S. (2010). İlköğretim 6.sınıf matematik dersi geometri öğrenme alanında kavram haritası kullanmanın öğrencilerin başarıları ve bilgilerinin kalıcılığı üzerine etkisi Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Doğan, N.; Aksu, G. (2016). Matematik dersinde v- diyagramı ve kavram haritası kullanımının öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 35(4), 52-64. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.6586
- Erbay, H. N., (2016). 6.sınıf öğrencilerinin açılar konusundaki kavram bilgilerinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 36(4), 704-718. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.11815
- Evrekli, E., İnel, D., Balım, A. G. (2007). Kavram ve zihin haritası kullanımının öğrencilerin kavramları anlama düzeyleri ile fen ve teknolojiye yönelik tutumları üzerindeki etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
- Dergisi, 12(1), 229-250. http://dergipark.gov.tr/aibuefd/issue/1504/18239 Horzum, T. (2018). Matematik öğretmeni adaylarının dörtgenler hakkındaki anlamalarının kavram haritası aracılığıyla incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) , 9(1) , 1-30. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.333678
- Hough, S., O’Rode, N., Terman, N., Weissglass, J. (2007). Using Concept Maps To Assess Change İn Teachers’ Understandings Of Algebra: A Respectful Approach. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(1), 23-41. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9025-0
- Kaptan, F. (1998). Fen öğretiminde kavram haritası yönteminin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(14), 95-99. http://dergipark.gov.tr/hunefd/issue/7823/102820
- Keskin Dinçer, S. (2015). Matematik dersinde kavram haritası kullanımı: öğrencilerin matematiksel güçleri üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kutluca, T., Döner, M., Butakın, V. (2017). Rasyonel sayılar konusunun öğretiminde kavram haritasının kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 149-171. https://doi.org/10.17984/adyuebd.325361
- Laçin, F. (2014). Kavram haritası ve vee diyagramının ilköğretim 8. sınıf istatistik ve olasılık konusunda öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
- Marjanovic, M. M. (2007). Didactical Analysis of Primary Geometric Concepts II. The Teaching of Mathematics, 10(1), 11-36.
- MEB, (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Millî Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
- Müjdeci, S. (2009). Matematik eğitiminde alternatif bir ölçme değerlendirme aracı olarak kavram haritalarının kullanılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Özdemir, A. (2009). İlköğretim 6. Sınıf matematik dersi 'kesirler' konusunun öğretiminde kavram haritası kullanımının öğrenci başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Özdemir, F., Tutak, T., Aydoğdu, M. (2017). Kareköklü ifadeler konusunun öğretiminde kavram haritası kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve matematiğe yönelik tutumuna etkisi. Electronic Journal of Education Sciences, 6(12), 217-230. http://dergipark.gov.tr/ejedus/issue/31928/349875
- Tuluk, G. (2015). Ortaokul matematik öğretmeni adaylarının açı kavramına ilişkin oluşturdukları kavram haritalarının değerlendirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 323-337. https://doi.org/10.16949/turcomat.36234
- Yıldırım, A.; Şimsek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | Yürekli A, GÖKÇEK T (2020). Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi. , 88 - 107. 10.30703/cije.541106 |
Chicago | Yürekli Ayşenur,GÖKÇEK TUBA Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi. (2020): 88 - 107. 10.30703/cije.541106 |
MLA | Yürekli Ayşenur,GÖKÇEK TUBA Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi. , 2020, ss.88 - 107. 10.30703/cije.541106 |
AMA | Yürekli A,GÖKÇEK T Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi. . 2020; 88 - 107. 10.30703/cije.541106 |
Vancouver | Yürekli A,GÖKÇEK T Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi. . 2020; 88 - 107. 10.30703/cije.541106 |
IEEE | Yürekli A,GÖKÇEK T "Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi." , ss.88 - 107, 2020. 10.30703/cije.541106 |
ISNAD | Yürekli, Ayşenur - GÖKÇEK, TUBA. "Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi". (2020), 88-107. https://doi.org/10.30703/cije.541106 |
APA | Yürekli A, GÖKÇEK T (2020). Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 88 - 107. 10.30703/cije.541106 |
Chicago | Yürekli Ayşenur,GÖKÇEK TUBA Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9, no.1 (2020): 88 - 107. 10.30703/cije.541106 |
MLA | Yürekli Ayşenur,GÖKÇEK TUBA Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.9, no.1, 2020, ss.88 - 107. 10.30703/cije.541106 |
AMA | Yürekli A,GÖKÇEK T Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(1): 88 - 107. 10.30703/cije.541106 |
Vancouver | Yürekli A,GÖKÇEK T Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(1): 88 - 107. 10.30703/cije.541106 |
IEEE | Yürekli A,GÖKÇEK T "Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9, ss.88 - 107, 2020. 10.30703/cije.541106 |
ISNAD | Yürekli, Ayşenur - GÖKÇEK, TUBA. "Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9/1 (2020), 88-107. https://doi.org/10.30703/cije.541106 |