Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi

Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 68 - 87 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30703/cije.536924 İndeks Tarihi: 17-11-2020

Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, üstbilişsel dinleme stratejisiöğretiminin yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerindinlediklerini anlama becerilerine etkisini belirlemektir.Nicel yöntem ile gerçekleştirilen araştırmada öntest-sontestkontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmagrubunda İnönü Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezindeöğrenim gören B2 düzeyinden 29 öğrenci yer almıştır.Deney grubunda yer alan öğrencilere 6 hafta süre iledinleme etkinlikleri üstbilişsel stratejiler öğretilerekgerçekleştirilmiş, kontrol grubu olağan derslerine devametmiştir. Veriler, Tozlu (2017) tarafından yabancı dil olarakTürkçe öğrenenlere yönelik geliştirilen B2 düzeyi dinlemetesti aracılığı ile elde edilmiştir. Araştırmada, son testdeğerleri ön teste göre kontrol edilerek gruplar arasındakifark ANCOVA (kovaryans analizi) testi ile analiz edilmiştir.Elde edilen verilere göre düzeltilmiş son test puanlarıarasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Test sonuçlarına göredeney grubunun test sonuçlarının kontrol grubundanyüksek olduğu, cinsiyet ve yaş değişkenine göre deney vekontrol gruplarının öntest-sontest ortalamalarının anlamlıfarklılık göstermediği ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime:

The Effect of Listening Metacognition Strategy Teaching on Turkish Learner's Listening Comprehension Skills

Öz:
-
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akıllılar, T. ve Uslu, Z. (2011). Almanca bölümü öğrencilerinin uyguladıkları dil öğrenme stratejileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(40), 24-37.
  • Akın, A., Abacı, R., ve Çetin, B. (2007). The validity and reliability study of the Turkish version of the Metacognitive Awareness Inventory. Educational Science: Theory and Practice, 7(2), 655-680.
  • Alyılmaz, S. ve Şengül, K. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil öğrenme stratejilerine dayalı etkinliklerin okuma becerilerine yönelik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(1), 361-383.
  • Aydemir, U. V. (2007) İngilizce öğretiminde dil öğrenme stratejileri öğretiminin öğrenci başarısına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Aslan, O. (2009). The role of gender and language learning strategies in learning English (Unpublished Master’s Thesis). The Graduate School of Social Sciences of Middle East Technical University, Ankara.
  • Barut, A. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen üniversite öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejileri üzerine bir değerlendirme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Bekleyen, N. (2005). Öğretmen adayları tarafından kullanılan dil öğrenme stratejileri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 113-122.
  • Boylu, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bölükbaş, F. (2013). The effect of language learning strategies on learning vocabulary in teaching Turkish as a foreign language. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 55-68.
  • Cesur, M. O. (2008). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil öğrenme stratejileri, öğrenme stili tercihi ve yabancı dil akademik başarısı arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Chou, M. H. (2017). A task-based language teaching approach to developing metacognitive strategies for listening comprehension. International Journal of Listening, 31, 51–70. doi:10.1080/10904018.2015.1098542
  • Cohen, A.D. (1998). Strategies in learning and using a second language. Essex, UK: Longman.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates, 413-414
  • Cohen, A. D. ve Weaver, S. J. (2006). Styles- and strategies-based ınstruction: A teachers´ guide. Minneapolis: Centre for Advanced Research on Language.
  • Coşkun, A. (2010). The effect of metacognitive strategy training on the listening performance of beginner students. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 4, 35–50.
  • Council of Europe (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching and assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Cross, J. (2010). Raising L2 listeners’ metacognitive awareness: A sociocultural theory perspective. International Journal of Listening, 19, 281–297. doi:10.1080/09658416.2010.519033
  • Doğan, B. ve Erdem, İ. (2018). Strateji temelli dinleme etkinliklerinin yedinci sınıf öğrencilerinin dinleme becerisiyle strateji kullanma düzeyine etkisi. International Journal of Language Academy, 6(1), 289-315.
  • Epçaçan, C. (2013). Temel bir dil becerisi olarak dinleme ve dinleme eğitimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 331-352.
  • Goh, C. M. (2008). Metacognitive ınstruction for second language listening development: theory, practice and research ımplications. Regional Language Centre Journal, 39(2), 188- 213.
  • Goh, C., and Hu, G. (2014). Exploring the relationship between metacognitive awareness and listening performance with questionnaire data. Language Awareness, 23, 255–274. doi:10.1080/09658416.2013.769558
  • Goh, C., and Taib, Y. (2006). Metacognitive instruction in listening for young learners. ELT Journal, 60, 222–232. doi:10.1093/elt/ccl002
  • Graham, S., and Macaro, E. (2008). Strategy instruction in listening for lowerintermediate learners of French. Language Learning, 58, 747–783. doi:10.1111/j.1467-9922.2008.00478.x
  • Grenfell, M. and Harris, V. (1999). Modern Languages and Learning Strategies: In Theory and Practice. London: Routledge
  • Gürata, A. (2008). The grammar learning strategies employed by Turkish university preparatory school EFL students (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Güngör, H. (2013). Doğrudan öğretim stratejilerinin yabancı dil olarak Türkçe öğrenen İranlı öğrencilerin metin özetleme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu. Hamamcı, Z. (2012). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme strateji tercihleri. Journal of Research in Education and Teaching, 1(3), 157-167.
  • Hismanoğlu, M. (2000). Language learning strategies in foreign language learning and teaching. The Internet TESL Journal, VI (8), sayfa yok. http://iteslj.org/Articles/HismanogluStrategies.html?iframe=true&width=95%&height=95%Adresinden 08.10.2019 tarihli erişim ile alınmıştır.
  • Karamanoğlu, Ş. (2005). Almanca öğretmen adaylarında yabancı dil öğrenme stratejileri kullanımı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karatay, M. (2006). Turkish adult language learners’ preferences in language learning strategies (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Katrancı, M. ve Yangın, B. (2013). Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 733-771.
  • Kaya, M. F. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerinin web tabanlı bir sistem yardımıyla ölçülmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Keçik, İ. ve Uzun, L. (2004). Türkçe sözlü ve yazılı anlatım. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kök, İ. (2017). Relationship between listening comprehension strategy use and listening comprehension proficiency. International Journal of Listening, 32(3), 163- 179.
  • Maftoon, P., and Alamdari, E. F. (2017). Exploring the effect of metacognitive strategy instruction on metacognitive awareness and listening performance through a process-based approach. International Journal of Listening, 31, 1–20. doi:10.1080/10904018.2016.1250632
  • Melanlıoğlu, D. (2011). Üstbiliş strateji eğitiminin ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin dinleme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Naiman, N., Fröhlich, M., Stern, H. H. ve Todesco, A. (1978). The good language learner. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
  • O'Malley, J.M. ve Chamot, A.U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • O’Malley, J. M., Chamot, A. U. and Kupper, L. (1989). Listening comprehension strategies in second language acquisition. Applied Linguistics, 10(4), pp. 418-437.
  • Onan, B. (2005). İlköğretim ikinci kademe Türkçe öğretiminde dil yapılarının anlama becerilerini (okuma/dinleme) geliştirmedeki rolü (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston, USA: Heinle and Heinle Publisher.
  • Rahimirad, M. and Shams, M. R. (2014). The effect of activating metacognitive strategies on the listening performance and metacognitive awareness of EFL students. International Journal of Listening, 28, 162–176. doi:10.1080/ 10904018.2014.902315
  • Razı, S. (2012). Turkish EFL learners’ language learning strategy employment at university level. Journal of Theory and Practice in Education, 8(1), 94-119.
  • Richard, J. C. (1983). Listening comprehension: Approach, design, procedure. TESOL Quarterly, 17(2), 219-240.
  • Rubin, J. (1981). Study of cognitive processes in second language learning. Applied Linguistics, 11(2), 117-131.
  • Sadatmir, S., Nimehchisalem, V. And Abdullah, A. N. (2018). Validation of ‘selfperception of ESL learners’ listening comprehension problems and metacognitive listening strategy use’ questionnaire. Advances in Language and Literary Studies, 9(6), 158-171.
  • Saracaloğlu, A. S. ve Dinçer, B. (2017). Üniversite öğrencilerinin yabancı dile yönelik tutumları ile yabancı dil öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. International Journal of Language Academy,5(4), 440-456.
  • Short, D. J., C. G. Fidelman and M. Louguit (2012). Developing academic language in English language learners through sheltered instruction. TESOL Quarterly, 46(2), 334-361.
  • Stern, H. H. (1992). Issues and options in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
  • Thompson, I., and Rubin, J. (1996). Can strategy instruction improve listening comprehension? Foreign Language Annals, 29(3), 331-342. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1996.tb01246.x
  • Tozlu, E. (2017). The development of a lıstenıng test for learners of Turkısh as a foreıgn language. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi.
  • Vandergrift, L., and Goh, C. C. M. (2012). Teaching and learning second language listening: Metacognition in action. New York, NY: Routledge.
  • Varışoğlu, M. C. (2017). Türkçe öğrenen Litvanyalı öğrencilerin kullandıkları dil öğrenme stratejileri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [Taed], 59, 533-546.
  • Wang, W. (2016). Learning to listen: The impact of a metacognitive approach to listening instruction. Asia-Pacific Education Researcher, 25(1), 79-88.
  • Weinstein, C. E. ve Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. M. C. Witrock (Ed.), Handbook of research on teaching (ss. 315–327). New York: Macmillan.
  • Wenden, A. (1987). Conceptual background and utility. Wenden, A. ve Rubin, J. (Eds.), Learner strategies in language learning (ss. 3-14). New York: Prentice Hall.
  • Zhang, D., and Goh, C. (2006). Strategy knowledge and perceived strategy use: singaporean students’ awareness of listening and speaking strategies’. Language Awareness, 15, 199-219. https://doi.org/10.2167/la342.
APA ALTUNKAYA H (2020). Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. , 68 - 87. 10.30703/cije.536924
Chicago ALTUNKAYA Hatice Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. (2020): 68 - 87. 10.30703/cije.536924
MLA ALTUNKAYA Hatice Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. , 2020, ss.68 - 87. 10.30703/cije.536924
AMA ALTUNKAYA H Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. . 2020; 68 - 87. 10.30703/cije.536924
Vancouver ALTUNKAYA H Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. . 2020; 68 - 87. 10.30703/cije.536924
IEEE ALTUNKAYA H "Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi." , ss.68 - 87, 2020. 10.30703/cije.536924
ISNAD ALTUNKAYA, Hatice. "Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi". (2020), 68-87. https://doi.org/10.30703/cije.536924
APA ALTUNKAYA H (2020). Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 68 - 87. 10.30703/cije.536924
Chicago ALTUNKAYA Hatice Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9, no.1 (2020): 68 - 87. 10.30703/cije.536924
MLA ALTUNKAYA Hatice Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.9, no.1, 2020, ss.68 - 87. 10.30703/cije.536924
AMA ALTUNKAYA H Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(1): 68 - 87. 10.30703/cije.536924
Vancouver ALTUNKAYA H Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(1): 68 - 87. 10.30703/cije.536924
IEEE ALTUNKAYA H "Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9, ss.68 - 87, 2020. 10.30703/cije.536924
ISNAD ALTUNKAYA, Hatice. "Dinleme Üstbiliş Stratejisi Öğretiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinlediğini Anlama Becerisine Etkisi". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9/1 (2020), 68-87. https://doi.org/10.30703/cije.536924