Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 270 - 290 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30703/cije.579925 İndeks Tarihi: 18-11-2020

Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki

Öz:
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin 21.yüzyıl öğreten becerileri ilemesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca,öğretmenlerin mesleğe adanmışlık ve 21.yy öğreten becerilerine sahipolma düzeylerinin çeşitli değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösteripgöstermediği incelenmiştir. İlişkisel tarama modeline göre desenlenenbu araştırma, Türkiye’de farklı branşlarda görev yapan 370öğretmenle yürütülmüştür. Araştırmada verilerin toplanmasında“21.Yüzyıl Öğreten Becerileri Ölçeği” ve “Öğretmenlik MesleğineAdanmışlık Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimselistatistikler, fark analizleri, Pearson Çarpım Momentler KorelasyonKatsayısı ve basamaklı regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanınsonucunda, öğretmenlerin 21.yy öğreten becerilerinin ve mesleğeadanmışlıklarının yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmada kadın öğretmenlerin mesleğe adanmışlıklarınınerkeklere oranla daha yüksek düzeyde olduğu, fakat öğretmenlerinmesleğe adanmışlıklarının lisansüstü eğitim yapma isteğine, okulkademesine ve branşa göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Lisansüstü eğitim yapmak isteyen ve ilkokulda görev yapanöğretmenlerin 21.yy öğreten beceri düzeylerinin daha yüksek olduğubelirlenmiştir. Araştırmada, 1-5 yıl arası deneyime sahip öğretmenlerile 16 yıl ve üzeri deneyime sahip öğretmenlerin mesleğe adanmışlıkve 21.yy öğreten becerilerinin daha yüksek düzeyde olduğu sonucunaulaşılmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin mesleğe adanmışlıkları ile 21.yyöğreten becerileri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişkilerinolduğu saptanmıştır. 21.yy öğreten becerileri ve mesleğe adanmışlıkdurumlarında mesleki deneyim ve branşa göre oluşan farklılıklardüşünüldüğünde, öğretmenlere meslektaşlarıyla daha olumlu ilişkilergeliştirebilecekleri çalışma ortamları sunulabilir.
Anahtar Kelime:

The Relationship between Teachers' 21st Century Teaching Skills and Their Engagement to the Profession

Öz:
The aim of this study is to examine the relationship between teachers' 21st century teaching skills and their professional engagement. In addition, it was examined whether the level of teachers' professional engagement and 21st century teaching skills showed significant differences according to various variables. This study using correlational survey model was conducted with 370 teachers working in different branches. "21st Century Teaching Skills Scale" and "Teachers' Professional Engagement Scale" were used for data collection. In data analysis; descriptive statistics, differential analyses, Pearson Product Moment Correlation Coefficient and stepwise regression analysis were used. As a result, it was concluded that teachers' 21st century teaching skills and professional engagement are at a high level. It was determined that professional engagement of female teachers was higher than that of male, but teachers' professional engagement did not differ according to the willingness to do postgraduate education, school level and branch. It was revealed that teachers who want to do postgraduate education and work in primary school have higher 21st century teaching skills. This study concluded that teachers with experience of "1-5 years" and "16 years and over" have higher level of 21th century teaching skills and professional engagement. Furthermore, a moderate, positive and significant relationship was found between teachers' professional engagement and 21st century teaching skills. Considering the differences in 21st century teaching skills and professional engagement in terms of professional experience and branch, work environments where teachers can develop more positive relationships can be suggested.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ainley, J. ve Luntley, M. (2007). Towards an articulation of expert classroom practice. Teaching and Teacher Education, 23(7), 1127-1138. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.09.002
  • Akyüz, Y. (2010). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Alabaş, R. (2011). Social studies teachers’ conception of postgraduate education preferences and its contribution to their professions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2897-2901. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.210
  • Altunay, E. (2017). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel güven ve adanmışlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim, 213, 37-66.
  • Apak, E.G.A. (2009). Yıldırma eylemleri ve örgütsel adanmışlık ilişkisi: İlköğretim okulu öğretmenleri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Artun, B. (2008). Anadolu lisesi öğretmenlerinin örgütsel adanmışlık düzeylerinin örgütsel değişmeye ilişkin tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Babaoğlan, E. ve Ertürk, E. (2013). Öğretmenlerin örgütsel adalet algısı ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-2), 87-101.
  • Bakker, A. B. ve diğerleri. (2008). Work engagement: an emerging concept in occupational health psychology. Work Stress, 22, 187–200. https://doi.org/10.1080/02678370802393649
  • Bozdemir, Y. ve Yolcu, H. (2014). Okul yöneticilerinin örgütsel adanmışlık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 287-311. https://doi.org/10.12973/jesr.2014.42.16
  • Bunker, D. H. (2012). Teachers’ orientation to teaching and their perceived readiness for 21st century learners (Yayınlamamış doktora tezi). The University of Texas at Arlington.
  • Butucha, K. G. (2013). Teachers’ perceived commitment as measured by age, gender and school type. Greener Journal of Educational Research, 3(8), 363-372. https://doi.org/10.15580/GJER.2013.8.080913830
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, J., Cohen, P., West, S. G. ve Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences. London: Lawrence Erlbaum.
  • Coladarci, T. (1992). Teachers’ sense of efficacy and commitment to teaching. Journal of Experimental Education, 60(4), 323-337. https://doi.org/10.1080/00220973.1992.9943869
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
  • Çelik, S. (2008). İlköğretim okullarındaki eğitim yöneticilerinin yönetim modelleri ile öğretmenlerin mesleki adanmışlığının ilişkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eker, C. (2014). Sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlilik inanç düzeyleri üzerine bir araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 162-178. https://doi.org/10.12780/UUSBD225
  • Ergun, T. (1975). Uluslararası örgütlerde bağlılık kavramı. Türkiye Ortadoğu Amme İdaresi Dergisi, 8(4), 97-106.
  • Göksun, D. O. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ve 21.yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Güner, H. (2006). Öğretmenlerin adanmışlık sorunu: İstanbul ili örneğinde bir çalışma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Hussen, A. A., Awgichew, S. ve Teshome, T. Z. (2016). Teachers professional commitment towards students learning, their profession and the community in Eastern Ethiopian secondary schools. Journal of Teacher Education and Educators, 5(3), 289-314.
  • Kanste, O. (2011). Work engagement, work commitment and their association with well-being in healthcare. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 25, 754-761. https://doi.org/10.1111/j.1471-6712.2011.00888.x
  • Karagöz, A. (2008). İlk ve ortaöğretim okulu yöneticilerinin öğretmenler tarafından algılanan etik liderlik rolleri ile öğretmenlerin örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki (Bursa ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kozikoğlu, İ. (2016). Öğretimin ilk yılı: Mesleğin ilk yılındaki öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler, hizmet öncesi eğitim yeterlikleri ve mesleğe adanmışlıkları. (Yayımlanmamış doktora tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Kozikoğlu, İ. ve Senemoğlu, N. (2018). Öğretmenlik mesleğine adanmışlık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2614-2625. https://doi.org/10.14687/jhs.v15i4.5389
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. USA: Sage Publications, Inc.
  • Sanders, W. L. ve Rivers, J. C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievement. 10.05.2019 tarihinde http://news.heartland. org/sites/all/modules/custom/heartland_migration/files/p dfs/3048.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Shukla, S. (2014). Teaching competency, professional commitment and job satisfaction-a study of primary school teachers. Journal of Research and Method in Education, 4(3), 44-64. https://doi.org/10.9790/7388-04324464
  • Turhan, M., Demirli, C. ve Nazik, G. (2012). Sınıf öğretmenlerinin mesleğe adanmışlıklarına etki eden faktörler: Elazığ örneği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 179-192.
  • Tutkun, Ö. F. (2010). 21.yüzyılda öğretmen yetiştirme eğitim programının boyutları. Selçuk University Social Sciences Institue Journal, 24, 361-370.
  • Ware, H. ve Kitsantas, A. (2007). Teacher and collective efficacy beliefs as predictors of professional commitment. The Journal of Educational Research, 100(5), 303- 310. https://doi.org/10.3200/JOER.100.5.303-310
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M., Köseglu, P. Gerçek, C. ve Soran, H. (2004). Öğretmen öz-yeterlik inancı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5, 58.
  • Zöğ, H. (2007). İstanbul ili Kağıthane ilçesinde görev yapan ilköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel adanmışlıkları ile iş doyumları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
APA Kozikoğlu İ, Özcanlı N (2020). Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. , 270 - 290. 10.30703/cije.579925
Chicago Kozikoğlu İshak,Özcanlı Nurullah Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. (2020): 270 - 290. 10.30703/cije.579925
MLA Kozikoğlu İshak,Özcanlı Nurullah Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. , 2020, ss.270 - 290. 10.30703/cije.579925
AMA Kozikoğlu İ,Özcanlı N Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. . 2020; 270 - 290. 10.30703/cije.579925
Vancouver Kozikoğlu İ,Özcanlı N Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. . 2020; 270 - 290. 10.30703/cije.579925
IEEE Kozikoğlu İ,Özcanlı N "Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki." , ss.270 - 290, 2020. 10.30703/cije.579925
ISNAD Kozikoğlu, İshak - Özcanlı, Nurullah. "Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki". (2020), 270-290. https://doi.org/10.30703/cije.579925
APA Kozikoğlu İ, Özcanlı N (2020). Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270 - 290. 10.30703/cije.579925
Chicago Kozikoğlu İshak,Özcanlı Nurullah Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9, no.1 (2020): 270 - 290. 10.30703/cije.579925
MLA Kozikoğlu İshak,Özcanlı Nurullah Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.9, no.1, 2020, ss.270 - 290. 10.30703/cije.579925
AMA Kozikoğlu İ,Özcanlı N Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(1): 270 - 290. 10.30703/cije.579925
Vancouver Kozikoğlu İ,Özcanlı N Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(1): 270 - 290. 10.30703/cije.579925
IEEE Kozikoğlu İ,Özcanlı N "Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9, ss.270 - 290, 2020. 10.30703/cije.579925
ISNAD Kozikoğlu, İshak - Özcanlı, Nurullah. "Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9/1 (2020), 270-290. https://doi.org/10.30703/cije.579925