Yıl: 2020 Cilt: 55 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 93 - 110 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276 İndeks Tarihi: 18-11-2020

Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar

Öz:
Bu çalışmada, dünyanın en önemli turizm destinasyonları arasında bulunan ve gelişmekte olan bir ülkekonumundaki Türkiye’nin uluslararası turizm piyasaları için yakınsama hipotezinin geçerliliğinin ampirikaçıdan incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla çalışmada, Türkiye’nin uluslararası turizm piyasasınınyaklaşık tamamını oluşturan ve dünyanın farklı kıtalarında konumlanan irili ufaklı 97 uluslararası turizmpiyasası için yakınsama hipotezinin geçerliliği, zaman serisi analizi kapsamında Fourier birim kök testlerikullanılarak 1996:M1-2018:M12 dönemi için ekonometrik olarak incelenmektedir. Çalışma sonucunda,Türkiye’nin uluslararası turizm piyasalarından 53 tanesinde yakınsama hipotezinin ampirik açıdan geçerliolduğu belirlenirken, 44 tanesinde ise yakınsama hipotezinin ampirik açıdan geçerli olmadığı tespitedilmektedir. Bu sonuçlar, Türkiye’de politika yapıcıları tarafından uluslararası turizm piyasalarındaizlenen mevcut turizm stratejilerinin; yakınsamanın gerçekleştiği 53 turizm piyasasında etkili olduğunugösterirken, yakınsamanın gerçekleşmediği 44 turizm piyasasında ise görece etkili olmadığını ortayakoymaktadır.
Anahtar Kelime:

Convergence Analysis of Turkey's Tourism Market: Evidence from Fourier Unit Root Tests

Öz:
This study aims to investigate the convergence hypothesis regarding Turkey, one of the world's most important tourism destinations and a developing country, for international tourism markets, from the perspective of empirical validity. With this purpose, the study econometrically examines the validity of the convergence hypothesis for Turkey’s international tourism market, which makes up almost all of it, and 97 international tourism markets of various sizes located in different continents, in the context of time series analysis, using Fourier unit root tests, for the 1996:M1-2018:M12 period. As a result of the study, the convergence hypothesis was determined to be valid in empirical terms in 53 of the international tourism markets in Turkey and invalid in 44 of them. These results show that the tourism strategies implemented in Turkey's international tourism markets by policy makers are effective in 53 markets where convergence is taking place and relatively not effective in 44 of the markets where there is no convergence.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abbott, A., Vita, G., & Altinay, L. (2012). “Revisiting the convergence Hypothesis for Tourism Markets: Evidence from Turkey Using the Pairwise Approach”, Tourism Management, 33, 537-544.
  • Bahar, O., Kozak, M. (2013). Turizm Ekonomisi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Balaguer, J., Cantavella-Jordá, M. (2002). “Tourism as a Long-run Economic Growth Factor: The Spanish Case”, Applied Economics, 34(7): 877-884.
  • Becker, R., Enders, W. & Lee, J. (2006). “A Stationarity Test in The Presence of An Unknown Number of Smooth Breaks”, Journal of Time Series Analysis, 27(3), 381-409.
  • Brida, J. G., Carrera, E. H., & Risso, Wi. .A. (2008). “A Long-Run Equilibrium Demand Function: The Mexican Tourism’’, TOURISMOS: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 3(1): 66-82.
  • Divisekara, S., Montanes, A., & Marcelo, R. (2003). “A model of demand for international tourism”, Annals of Tourism Research, 30(1), 31 -49.
  • Enders, W., Lee, J. (2012). “The flexible Fourier form and Dickey–Fuller Type Unit Root Tests”, Economics Letters, 117(1), 196-199.
  • Gujarati, D. N., Dawn C. Porter, (2012).Temel Ekonometri, Beşinci Basımdan Çeviri, 1. Baskı, Çev. Şenesen Ümit ve Gülay Günlük Şenesen, Litaratür Yayınları, İstanbul.
  • Hepsag, A. (2016). “Testing Convergence of Tourism Markets: Evidence from Seasonal Unit Roots Test”, Anatolia, 27(2), 177-188.
  • Katrakilidis, C., Konteos, G., Sariannidis, N. & Manolidou, C. (2017). “Investigation of Convergence in the Tourist Markets of Greece”, European Research Studies Journal Volume XX, Issue 4A, 707-729.
  • Kennedy, P. (2006). Ekonometri Kılavuzu, (Çev: M. Sarımeseli ve S. Açıkgöz), (5. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Lean, H. H., Smyth, R. (2008). “Are Malaysia’s Tourism Markets Converging? Evidence from Univariate And Panel Unit Root Tests With Structural Breaks”, Tourism Economics, 14, 97–112.
  • Lorde, T., Moore, W. (2008). “Co-Movement in Tourist Arrivals in The Caribbean”, Tourism Economics, 14, 631-643.
  • Narayan, P. K. (2006). “Are Australia’s Tourism Markets Converging?”, Applied Economics, 38, 1153-1162.
  • Narayan, P.K. (2011). “A Tourism Demand Model for Fiji, 1970–2000”, Pacific Economic Bulletin, 17(2), 103–116.
  • Ozcan, B., Erdogan, S. (2017). “Are Turkey's Tourism Markets Converging? Evidence from The Two-Step LM and Three-Step RALS-LM Unit Root Tests”, Current Issues in Tourism, 20(4), 425-442.
  • Rodrigues, P. M., Taylor, R. A. M. (2012), “The Flexible Fourier Form and Local Generalised Least Squares De‐trended Unit Root Tests”, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 74(5), 736-759.
  • Shafiullah, M., Okafor, L. E., & Khalid, U. (2018). “Determinants of International Tourism Demand: Evidence from Australian States and Territories”, Tourism Economics, Vol. 25(2) 274-296.
  • Solarin, S. A. (2014). “Revisiting the convergence hypothesis of tourism markets: Evidence from South Africa”, Margin the Journal of Applied Economic Research, 8, 77–92.
  • Solarin, S. A., Lean, H. H. (2014). “Nonlinearity convergence of tourism markets in Seychelles”, Current Issues in Tourism, 17, 475-479.
  • Song, H., Li, G. (2008). “Tourism Demand Modelling and Forecasting – A Review of Recent Research”, Tourism Management, 29(2), 203-220.
  • Srinivasan, P., Kumar, P. K.S. ve Ganesh, L. (2012). “Tourism and Economic Growth in Sri Lanka: An ARDL Bounds Testing Approach”, Environment and Urbanization Asia, 3(2): 397-405.
  • Tan, S. H., Tan, S. K. (2013). Are Singapore’s Tourism Markets Converging with Structural Breaks?”, Tourism Economics, 19, 209–216.
  • Tang, C. F. (2011). “Old wine in new bottles: Are Malaysia’s tourism markets converging?”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 16, 263-272.
  • UNWTO (2018). Tourism Highlights 2018 Edition, World Tourism Organization. https://www.eunwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876.
  • Yalçınkaya, Ö., Daştan, M. & Karabulut, K. (2018). “The Effects of International Tourism Receipts on Economic Growth: Evidence from the First 20 Highest Income Earning Countries from Tourism in the World (1996-2016)”, Montenegrin Journal of Economics, Vol. 14, No. 3, 055-071.
  • Yilanci, V., Eris, Z. A. (2012). “Are Tourism Markets of Turkey Converging or Not? A Fourier Stationary Analysis”, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 23, 207–216.
APA YALÇINKAYA Ö, YAZGAN Ş (2020). Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar. , 93 - 110. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
Chicago YALÇINKAYA Ömer,YAZGAN Şekip Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar. (2020): 93 - 110. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
MLA YALÇINKAYA Ömer,YAZGAN Şekip Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar. , 2020, ss.93 - 110. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
AMA YALÇINKAYA Ö,YAZGAN Ş Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar. . 2020; 93 - 110. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
Vancouver YALÇINKAYA Ö,YAZGAN Ş Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar. . 2020; 93 - 110. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
IEEE YALÇINKAYA Ö,YAZGAN Ş "Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar." , ss.93 - 110, 2020. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
ISNAD YALÇINKAYA, Ömer - YAZGAN, Şekip. "Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar". (2020), 93-110. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
APA YALÇINKAYA Ö, YAZGAN Ş (2020). Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 55(1), 93 - 110. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
Chicago YALÇINKAYA Ömer,YAZGAN Şekip Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 55, no.1 (2020): 93 - 110. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
MLA YALÇINKAYA Ömer,YAZGAN Şekip Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, vol.55, no.1, 2020, ss.93 - 110. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
AMA YALÇINKAYA Ö,YAZGAN Ş Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2020; 55(1): 93 - 110. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
Vancouver YALÇINKAYA Ö,YAZGAN Ş Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2020; 55(1): 93 - 110. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
IEEE YALÇINKAYA Ö,YAZGAN Ş "Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar." Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 55, ss.93 - 110, 2020. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276
ISNAD YALÇINKAYA, Ömer - YAZGAN, Şekip. "Türkiye’nin Turizm Piyasalarının Yakınsama Analizi:Fourier Birim Kök Testlerinden Kanıtlar". Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 55/1 (2020), 93-110. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.01.1276