Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri
Yıl: 2020 Cilt: 55 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 246 - 267 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 İndeks Tarihi: 18-11-2020
Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri
Öz: Bu çalışmanın ana amacı üniversite öğrencilerinin gönüllü olarak organizasyonlarda görev almalarınıngirişimcilik düzeyinin ve özelliklerinin gelişmesini destekleyeceği savını araştırmaktır. Bu nedenleöğrencilerin gönüllü olmalarıyla ilgili demografik özellikleri için girişimcilik düzeylerinde fark olupolmadığına bakılmıştır. Girişimcilik faktörlerinin dağılımını belirlemek amacıyla Açıklayıcı Faktör Analiziyapılmış, yenilikçilik, kararlılık, hırs (başarma ihtiyacı), yaratıcılık ve kendine güven şeklinde beş faktörbelirlenmiştir. Soru formları 2017 Koç Spor Fest Etkinliği’nde gönüllü olarak görev alan 375 PamukkaleÜniversitesi öğrencisine Google anket formatında mail ve mesaj yolu ile gönderilmiştir. Elde edilen 201veri istatistik analiz programı ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin genel girişimcilik düzeyleriyüksek çıkmıştır. Özellikle okurken çalışma durumlarına göre yaratıcılık ve kararlılık faktörlerinde anlamlıbir farklılığın olduğu görülmektedir. Ayrıca kendine ait bir iş fikri olan öğrencilerin yaratıcılık düzeyleriiş fikri olmayanlara göre yüksek bulunmuştur.
Anahtar Kelime: Entrepreneurship Characteristics of Volunteering University Students
Öz: The main purpose of this study is to investigate the argument that the voluntary involvement of university students in organizations will support the development of entrepreneurship level and characteristics. Therefore, it was examined whether there is a difference in entrepreneurship levels for demographic characteristics of students about volunteering. In order to determine the distribution of entrepreneurship factors, a Descriptive Factor Analysis was conducted and five factors such as innovation, determination, ambition, creativity and self-confidence were determined. The questionnaires were sent to 375 Pamukkale University students who volunteered for the 2017 Koç Sports Fest Organization by mail and message in Google survey format. The results of 201 data set were analyzed by statistical analysis program. As a result, general entrepreneurship levels of the students were high. It is seen that there is a significant difference in creativity and determination factors especially according to working conditions while studying. In addition, the creativity level of the students who had a business idea oftheir own was found to be higher than those who had no business idea.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aksel, İ., ve Bağcı, Z. (2016). Girişimcilik Eğilimi; Bir Kamu Üniversitesinin İİBF’sinde Öğrenim Gören Son Sınıf Öğrencilerinde Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi , 5 (7), 2120-2133.
- Akyurt, N. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesi: Sağlık Örneği. Medical Sciences (NWSAMS), 13 (2), 43-57.
- Arslan, K. (2002). Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tercihler ve Girişimcilik Eğilimleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6, 1 -11.
- Atçı, D., Yenipınar, U., & Unur, K. (2014). Gönüllü Olma Nedenleri: Mersin 2013 -XVII. Akdeniz Oyunları Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 11 (3), 42-56.
- Aytaç, Ö. (2006). Girisimcilik: Sosyo-Kültürel Bir Perspektif. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (15), 139-160.
- Başar, M. (2013). Girişimcilik ve Girişimcilik Süreçleri. Y. Ürper içinde, Girişimcilik (s. 2-20). Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi web ofset.
- Bewayo, E. D. (1995). Uganda Entrepreneurs: Why Are They İn Business. Journal Of Small Business Strategy, 6, 67-78.
- Bilge, H., ve Bal, V. (2012). Girişimcilik Eğilimi: Celal Byara Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (16), 131-148.
- Büyükyılmaz, O., Karakaya, A., ve Yıldıran, C. (2016). Girişimcilik Eğitimi Alan Bireylerin Demografik Özellikleri Açısından Girişimcilik Eğilimleri Arasındaki Farklar. Journal of Entrepreneurship & Development/Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 10 (2), 105-125.
- Cheung, C.-k., and Liu, E. S.-c. (2017). Enhancing The Contribution of Volunteering to Career Commitment With Friendship Among University Students. Career Development International, 22 (7), 754-771.
- Çelik, A., İnce, M., ve Bozyiğit, S. (2014). Niğde Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (3), 113-124.
- Dağlı Ekmekçi, A. Y., ve İrmiş, A. (2013). Girişimcilik ve Spor. International Conferance On Eurasian Economies 2013 (s. 635-640). St. Petersburg - Russia: Beykent University .
- Demir, A. Z., Eliöz, M., Cebi, M., ve Sezen, S. (2015). Girişimcilik ve Girişimci Üniversite: Spor Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (1), 198-212.
- Doğan, N., Soysal, S. ve Karaman, H. (2017). "Aynı Örnekleme Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi Uygulanabir mi?"Küreselleşen Dünyada Eğitim (s. 373-400). içinde pegem indeks.
- Ekmekçi, R., ve Çelik, A. (2015). Organizasyon Başarısı: Liseler Dünya Hentbol Şampiyonası Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4 (3), 563-576.
- Ekmekçi, R. (2016). Spor Organizasyonlarında Gönüllülük. Ed.: R. Ekmekçi, Sporda Yönetim ve Organizasyon (s. 255-272). İzmir: Ergün Yayınevi.
- Emsen, S. Ö., İrmiş, A., ve Deliktaş, E. (2003). İktisadi Gelişmede Girişimciliğin Rolü - Karşılaştırmalı Bir Analiz: Erzurum - Denizli II. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8 (1), 141 -154.
- Eryılmaz, İ., ve Dirik, D. (2016). Girişimcilik Niyeti Üzerine Nitel Bir Araştırma: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Örneği. Gençlerle 360 Derece 3. UluslararasıÖğrenciKongresi. Manisa.
- Eymen, E. (2007). SPSS 15.0 Veri Analiz Yöntemleri. İstatistik Merkezi Yayın No: 1.
- Ferrand, A., Chappelet, J.-l., Rizzon, J., ve Gambone, A. (2006). Guide book for the management of sport event volunteers. «How to manage human ressources?». Sentedalps Consortium.
- Fişne, M. (2017, Nisan). Kişilik Özelliklerinin Sporda Gönüllülük Motivasyonu Üzerine Etkisi:Uluslararası Spor Organizasyonlarında Görev Alan Gönüllülere Yönelik Bir Araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Basılmamış Doktora Tezi . Sivas.
- Fişne, M., ve Karagöz, Y. (2016). Uluslararası Spor Organizasyonları İçin Gönüllü Motivasyonları Ölçeği'nin Türkçe'ye Uyarlanması. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 1-16.
- Güzel, P., Ünlü, H., Özbey, S., ve Esentaş, M. (2015). Volunteerism and international sport organisations: XVII. Mediterranean Games. Turkish Journal of Sport and Exercise, 17 (1), 84-91.
- İrmiş, A., ve Barutçu, E. (2012). Öğrencilerin kendilerini Girişimci Bir Kişiliğe Sahip Görmelerini ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir alan araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,, 26 (2), 1 -24.
- Karadal, H. (2014). Girişimcilik Bilgsi ve Stratejik Girişimcilik. H. Karadal içinde, Girişimcilik (s. 23-51). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Karslı, H. O. (2018). Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Niyeti Arasındaki İlişkinin Proaktşf Kişilik Boyutu Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, (Basılmamız Yüksek Lisans Tezi) . Ankara.
- Kayış, A. (2017). Güvenilirlik Analizi. Ş. Kalaycı içinde, SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (s. 403-409). Ankara: Dinamik Akademi.
- Keleş, H. N., Kıral Özkan, T., Doğaner, M., ve Altunoğlu, A. E. (2012). Önlisans Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Yaz (9).
- Korkmaz, S. (2000). Girişimcilik ve Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Hacettepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 18 (1), 163- 179.
- Koşan, A., ve Güneş, E. (2009). Gönüllülük ve Erzurum 2011 Üniversitelerarası Kış Oyunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (2), 1 -18.
- Marco, M., Rodhain, F. ve Rodhain, A. (Feb 2013). Volunteerism as a tool for Entrepreneurship and Education through a socio-economical activity in the context of the International Township Project of Auroville. Tenth Biennal Conference on Entrepreneurship. İndia: hal archives-ouvertes.
- McKenzie, B., Ugbah, S. D., & Smothers, N. (2007). " Who Is an Entrepreneur" Is It Still The Wrong Question. Academy of Entrepreneurship Journal, 13 (1), 23-43.
- Morrison, A. (2001). A contextualisation of entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 12 (4), 192-209.
- Naktiyok, A., ve Timuroğlu, K. M. (2009). Öğrencilerin Motivasyonel Değerlerinin Girişimcilik Niyetleri Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23 (3), 85-103.
- Özdemir, L. (2015). Kırgızistan - Türkiye Manas Üniversitesi Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Sosyo-Demografik Özellikler Açısından Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Balimler Fakültesi Dergisi, 20 (1), 41 -65.
- Özdemir, A., Saygılı, M., ve Yıldırım, K. (2016). Risk Alma Eğilimi Ve Başarma İhtiyacının Girişimcilik Potansiyeline Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. İşletme Bilimi Dergisi, 4 (2), 121 -140.
- Özgül, E., & Yücel, E. (2018). Girişimcilik Merakı İle Yenilikçilik Arasındaki İlişkide Girişimcilik Öz-Yeterliliğinin Aracılık Rolü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 16 (31), 331 -353.
- Özman, C. (2016). "Sporda Girişimcilik" Üzerine Bir Araştırma. Saarbrücken: Türkiye Alim Kitapları.
- Özmen, Ç. (2015). Rekreasyon ve Spor Yöneticiliği Bölümü Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeylerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi . Burdur.
- Peric, J. (2011). Student volunteering: a new path to personal growth and sustainable community development. European University for Voluntary Service (EUV) , 1 -17.
- Piansoongnern, O. (2007). An Investigation of German Entrepreneurship Development:How Students Manage a Consulting Business Professionally. European Journal of Social Sciences, 5 (1), 121 -135.
- Sabancı, Ö. (2004). Tüsiad Başkanı Öner Sabancı Girişimcilik Kongresi Açılış Konuşması. (s. 1 - 2). İstanbul: Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği.
- Seyidoğlu, H. (1997). Bilimsel Araştıra ve Yazma El Kitabı. İstanbul: Güzem Yayınları.
- Solmaz, S. A., Aksoy, Ö., Şengül, S., ve Sarıışık, M. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Girisimci Kisilik Özelliklerinin Belirlenmesi: Turizm Lisans Ve Ön Lisans Öğrencileri Üzerine Bir Alan Arastırması. KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Arastırmalar Dergı̇si, 16 (26), 41 -55.
- Sözeri, B., Karlı, Ü., ve Koçak, M. S. (2008). Spor Organizasyonlarında Gönülü Çalışma Motivasyonları Ölçek Geliştirme Çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, XIII (3), 37-48.
- Sungur, O. (2017). Korelasyon Analizi. Ş. Kalaycı (ed.) içinde, Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İştatistik Teknikleri (s. 116-125). Ankara: Dinamik Akademi.
- Şeşen, H., ve Basım, N. H. (2012). Demograf ik Faktörler ve Kişiliğin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Spor Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış Dergisi, 12 (Özel Sayı), 21 -28.
- Taş, A. (2016). Girişimcilik Eğitimi İle Girişimcilik Eğilimi Arasındaki İlişkinin Parametrik Teknikler ile ile Analizi: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Örneği. Aant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Sayısal Yöntemler Bilim Dalı, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi . Bolu.
- Taş, Y. H., ve Bilen, M. (2014). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Genç İşsizliği Sorunu ve Çözüm Önerileri. HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3 (6), 50-69.
- Taysı, K., ve Canbaz, S. (2014). Önlisans Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerini ve Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges (Mayıs), 59-67.
- Tolukan, E. (2014, Aralık). Spor Tesisi Yöneticilerinin Girişimcilik Eğilimi ve Liderlik Davranış Özelliğininİncelenmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Basılmamış Doktora Tezi . Ankara.
- Ulutürk Akman, S., ve Bektaş, H. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Girişimci Özelliklerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, XXXVII (I), 217-232.
- Uygun, M., Mete, S., & Güner, E. (2012). Genç Girişimci Adayların Girişimcilik Eğilimi ve Girişimcilik Özellikleri Arasındaki İlişki. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (2), 145-156.
- www.beesportive.com. (Erişim tarihi: 12 Haziran 2018).
- www.b-fit.com.tr, https://b-fit.com.tr/tr/tarihcemiz.(Erişim tarihi: 13 Haziran 2018)
- www.tdk.gov.tr. (Erişim tarihi: 20 Haziran 2018)
- www.sportsandmerits.com (Erişim tarihi: 10 Nisan 2019)
APA | DAGLI EKMEKÇI Y, Işık İnan Ö (2020). Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri. , 246 - 267. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
Chicago | DAGLI EKMEKÇI YETER AYTÜL,Işık İnan Özlem Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri. (2020): 246 - 267. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
MLA | DAGLI EKMEKÇI YETER AYTÜL,Işık İnan Özlem Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri. , 2020, ss.246 - 267. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
AMA | DAGLI EKMEKÇI Y,Işık İnan Ö Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri. . 2020; 246 - 267. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
Vancouver | DAGLI EKMEKÇI Y,Işık İnan Ö Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri. . 2020; 246 - 267. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
IEEE | DAGLI EKMEKÇI Y,Işık İnan Ö "Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri." , ss.246 - 267, 2020. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
ISNAD | DAGLI EKMEKÇI, YETER AYTÜL - Işık İnan, Özlem. "Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri". (2020), 246-267. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
APA | DAGLI EKMEKÇI Y, Işık İnan Ö (2020). Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 55(1), 246 - 267. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
Chicago | DAGLI EKMEKÇI YETER AYTÜL,Işık İnan Özlem Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 55, no.1 (2020): 246 - 267. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
MLA | DAGLI EKMEKÇI YETER AYTÜL,Işık İnan Özlem Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, vol.55, no.1, 2020, ss.246 - 267. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
AMA | DAGLI EKMEKÇI Y,Işık İnan Ö Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2020; 55(1): 246 - 267. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
Vancouver | DAGLI EKMEKÇI Y,Işık İnan Ö Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2020; 55(1): 246 - 267. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
IEEE | DAGLI EKMEKÇI Y,Işık İnan Ö "Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri." Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 55, ss.246 - 267, 2020. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |
ISNAD | DAGLI EKMEKÇI, YETER AYTÜL - Işık İnan, Özlem. "Gönüllülük Faaliyetinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özellikleri". Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 55/1 (2020), 246-267. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.02.1257 |