Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: Eğitim & Psikoloji Sayfa Aralığı: 137 - 147 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18506/anemon.521631 İndeks Tarihi: 09-11-2020

Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri

Öz:
Sosyal beceri eğitimine katılan psikolojik danışman adaylarının görüşlerinin incelendiği buaraştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan “durum çalışması” kullanılmıştır. AraştırmaMustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisanseğitimine devam eden öğrencilerden seçilen katılımcılarla yapılmıştır. Araştırmada veri toplamaaracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan “Oturum Sonu Değerlendirme Formu” ve “GenelDeğerlendirme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir.Katılımcıların görüşleri elde edilen kazanım, yaşanan duygular, yaşanan farkındalıklar, yaşananzorluklar, becerinin işlevselliği, eğitim program ve sürece ilişkin değerlendirmeler, beceriningeliştirilmesi için programa yönelik öneri şeklinde kategorilere ayrılarak sunulmuştur. Araştırmasonuçları, sosyal beceri eğitiminin katılımcıların gelişimlerine katkı sağladığını göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Views of Psychological Counselor Candidates Participating in Social Skills Training

Öz:
In this study which examined the views of psychological counselor candidates participating in social skills training, has been used one of the qualitative research methods is “case study”. The research was conducted with the participants selected from the students attending Mustafa Kemal University Faculty of Education Guidance and Psychological Counseling. In the study, “The Final Evaluation Form” and the “General Evaluation Form” prepared by the researcher were used. The data were analyzed with content analysis. The opinions of the participants are presented in categories such as the acquisition, the feelings experienced, the awareness experienced, the functionality of the skill, the evaluation of the training program and the process, and the proposal for the program to improve the skills. The results of the research are the degree of interpretation of social skills training.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkoyun, F. (2001). Transaksiyonel analiz. İstanbul. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Akkök, F. (1996). İlköğretimde sosyal becerilerin geliştirilmesi, öğretmen el kitabı. İstanbul: MEB Yayınevi.
  • Atıcı, M. (2006). İlköğretim öğrencilerinin davranış problemleriyle baş etme konusunda öğretmen-psikolojik danışman işbirliğine ilişkin görüşlerin karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(25), 55-68.
  • Atıcı, M., Sanberk, İ. &Ortakale, M. Y. (2011). Mesleki ve kişisel gelişim açısından pdr üçüncü sınıf öğrencilerinin grup rehberliği etkinliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 459-474.
  • Corey, G. (1996). Theoryandpractice of counselingandpsychotherapy. California: Brooks/ Cole Publishing Company.
  • Dikmeer, İ.D. (1997). Sosyal beceri eğitiminin sosyal içe dönük ergenlerin içe dönüklük düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dow, G. T. &Mayer, R. E. (2004). Teachingstudentstosolveinsightproblems: Evidencefor domain specificity in creativitytraining. CreativityResearchJournals, 16 (14), 389-402.
  • George, D.&Mallery, P. (2012). SPSS Statistics 21: Step by Step. Boston: Allynand Bacon. Hackney, H. &Cormier, S. (2005).
  • Theprofessionalcounselor: A processguidetohelping. Boston: Pearson.
  • Hill, C. E. &Lent, R. W. (2006). A narrativeand metaanalyticreview of helpingskillstraining: Time torevive a dormantarea of inquiry. Psychotherapy: Theory, Research.
  • Kasdorf, J. &Gustafson, K. (1978). Researchrelatedtomicrotraining. İçinde A. E. Ivey ve J. Authier (Ed.), Microcounseling: Innovations in interviewing, counseling, psychotherapyandpsychoeducation (s. 323-376). Springfield, IL: Charles C. Thomas.
  • Kepçeoğlu, M. (2000). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Keyes, C. L. M.,Shmotkin, D. &Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: Theempiricalencounter of twotraditions. Journal of PersonalityandSocialPsychology, 82(6), 1007–1023.
  • Korkut-Owen, F.,Tuzgöl Dost, M., Bugay, A. &Owen, D.W. (2014). Psikolojik danışman eğitiminde mesleğe ilişkin kişisel eğilimler. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 300- 317.
  • Markert, L. F. &Monke, R. H. (1990). Changes in counseloreducationadmissionscriteria. CounselorEducationandSupervision, 30, 48-57.
  • Meydan, B. (2015). Psikolojik danışman adaylarının içerik yansıtma ve duygu yansıtma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 30(4), 1- 15
  • Miles, M.B. &Huberman, A.M. (1994). Qualitativedataanalysis. Newbury Park, CA: Sage.
  • Muslu Köseoğlu, S. (1994). Psikolojik danışmanların empatik becerilerinin ve kişilik özelliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Myrick, R. D. (2003). Developmentalguidanceandcoungseling: A practicaapproach. Minneapolis: Educational Media Corporation.
  • Öner Altıok, H. (2013). Profesyonel sosyalizasyon teorisine temellendirilen psikoeğitim programının hemşirelik öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Yayınlanmış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Özgüven, İ.E. (1999). Çağdaş eğitimde psikolojik danışmanlık ve rehberlik. Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Paisley, P. O. & Hayes, R. L. (2003). School counseling in theacademic domain: Transformation in preparationanadpractice. Professional School Counseling, 6, 198-204.
  • Rutherford, R.B.,Mathur, S.R., &Quinn, M.M. (1998). Promotingsocialcommunicationskillsthroughcooperative learninganddirectinstruction. EducationandTreatment of Children, 21 (3), 354-369.
  • Tan, H. (1992). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Turner, R. C. &Carslon, L. (2003). Indexes of itemobjectivecongruenceformultidimensionalitems. International Journal of Testing, 3(2), 163-171.
  • Ülkü, S. (1977). Rehberlikte grup yaklaşımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1-4), 263-299.
  • Voltan Acar, N. (2001). Grupla psikolojik danışma ilke ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yaka, B. (2013). Mikro Beceri Eğitimi Programı’nın psikolojik danışman adaylarının psikolojik danışma becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 14(2), 1-24.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yüksel, G. (1997). Sosyal beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeyine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
APA CANPOLAT M, Atıcı M (2019). Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri. , 137 - 147. 10.18506/anemon.521631
Chicago CANPOLAT MURAT,Atıcı Meral Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri. (2019): 137 - 147. 10.18506/anemon.521631
MLA CANPOLAT MURAT,Atıcı Meral Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri. , 2019, ss.137 - 147. 10.18506/anemon.521631
AMA CANPOLAT M,Atıcı M Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri. . 2019; 137 - 147. 10.18506/anemon.521631
Vancouver CANPOLAT M,Atıcı M Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri. . 2019; 137 - 147. 10.18506/anemon.521631
IEEE CANPOLAT M,Atıcı M "Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri." , ss.137 - 147, 2019. 10.18506/anemon.521631
ISNAD CANPOLAT, MURAT - Atıcı, Meral. "Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri". (2019), 137-147. https://doi.org/10.18506/anemon.521631
APA CANPOLAT M, Atıcı M (2019). Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(Eğitim & Psikoloji), 137 - 147. 10.18506/anemon.521631
Chicago CANPOLAT MURAT,Atıcı Meral Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7, no.Eğitim & Psikoloji (2019): 137 - 147. 10.18506/anemon.521631
MLA CANPOLAT MURAT,Atıcı Meral Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.7, no.Eğitim & Psikoloji, 2019, ss.137 - 147. 10.18506/anemon.521631
AMA CANPOLAT M,Atıcı M Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 7(Eğitim & Psikoloji): 137 - 147. 10.18506/anemon.521631
Vancouver CANPOLAT M,Atıcı M Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 7(Eğitim & Psikoloji): 137 - 147. 10.18506/anemon.521631
IEEE CANPOLAT M,Atıcı M "Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri." Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7, ss.137 - 147, 2019. 10.18506/anemon.521631
ISNAD CANPOLAT, MURAT - Atıcı, Meral. "Sosyal Beceri Eğitimine Katılan Psikolojik Danışman Adaylarının Görüşleri". Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7/Eğitim & Psikoloji (2019), 137-147. https://doi.org/10.18506/anemon.521631