Yıl: 2020 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 207 - 217 Metin Dili: Türkçe DOI: DOI: 10.5336/nurses.2019-71021 İndeks Tarihi: 10-11-2020

Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi

Öz:
Amaç: Bu araştırma, sağlık bilimleri bölümlerinde öğrenim gören son sınıf üniversite öğrencilerinin kariyer kararı verme yetkinliği düzeyini belirlemek amacıyla yapıldı. Gereç ve Yöntemler: Araştırma, Ekim 2017Ocak 2018 tarihleri arasında tanımlayıcı kesitsel tasarımda gerçekleştirildi. Araştırma, 2017-2018 öğretim yılında bir devlet üniversitesinin sağlık bilimleri, tıp, eczacılık ve diş hekimliği fakültelerinde öğrenim gören 523 öğrenci ile tamamlandı. Araştırmanın verileri, Tanıtıcı Bilgi Formu ve Kariyer Kararı Verme Yetkinlik Ölçeği ile toplandı. Verilerin analizinde, SPSS 23.0 programı kullanılarak; sayı ve yüzdelik dağılımlar, ölçek puan ortalamaları, bağımsız gruplarda t-testi, ANOVA varyans analizi ve Tukey HSD testi kullanıldı. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin; %67,9’unun sağlık bilimleri fakültesi, %70,4’ünün kadın öğrenci ve yaş ortalamalarının 23 olduğu belirlendi. Öğrencilerin %60,7’si okuduğu bölümden memnun olduğunu, %50,3’ü öğrenim gördüğü bölümü iş bulma olanağının yüksek olması nedeni ile tercih ettiğini, %55,6’sı kariyere ilişkin bilgisinin olduğunu, %60,2’si gelecekte kariyer geliştirme planlarının olduğunu, %58,5’i kariyere yönelik danışmanlık ve eğitime ihtiyaç duyduklarını belirtmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin Kariyer Kararı Verme Yetkinlik Ölçeği (KKVYÖ)’nden aldıkları toplam puan ortalamalarının orta düzeyin üzerinde (152,06±28,76) olduğu saptandı. Öğrencilerin KKVYÖ puan ortalamaları ile cinsiyet, okuduğu bölümden memnun olma, kariyer geliştirme ve planlamaya ilişkin bilgiye sahip olma durumu arasında anlamlı farkın olduğu, ancak öğrencilerin öğrenim gördüğü fakülte/bölüm, gelecekte kariyer planı düşüncesi, kariyer planlamasına yönelik eğitim ya da danışmanlığa ihtiyaç duyma durumu ile KKVYÖ puan ortalamaları arasında anlamlı farkın olmadığı saptandı. Sonuç: Sağlık bilimleri bölümlerinde öğrenim gören son sınıf üniversite öğrencilerinin kariyer kararı verme yetkinlikleri orta düzeyin üzerindedir.
Anahtar Kelime:

Determining Career Decision-Making Competence of Senior-Level University Students Studying in the Health Sciences Departments

Öz:
Objective: This research was conducted to determine the level of career decision making competence of senior university students studying in health science departments. Material and Methods: The survey was conducted in descriptive and cross-sectional design between October 2017-January 2018. The research has been completed with 523 students studying at one state university faculty of health sciences, medicine, pharmacy and dentistry in students 2017-2018 academic year. The data of the study were collected by using the Personal Information Form and Career Decision-Making Self Efficacy Scale. The collected data were evaluated with SPSS 23.0 statistical package programs in computer environment. In the evaluation of the data; frequency and percentage distribution, descriptive statistics, t-test, ANOVA variance analysis and Tukey HSD test were used. Results: It has been to be of the students who participated in the survey, 67.9% were in the faculty of health sciences, 23 in average. It has been founded who participated 60.7% of the students were satisfied with their departments and %50.3 of the students the department they are studying has a high percentage of finding a job and 55.6% information about career. It has been determined that 60.2% of the students think that they have career development and career plans in the future and 58.5% think they need counselling or training for career development and planning. The students who participated in the survey had a median level (152.06±28.76) of the total points they got from the Career Decision-Making Self-Efficacy Scale (CDSS). There was a significant difference between the average scores of the gender of the students, satisfaction level of the department, career development and career plan; however the education and consultancy for career development and planning, career development and planning in the future, the faculties and departments where the students learn there was no significant difference between the need for thinking and the CDSS point averages. Conclusion: It has been determined that senior-level university students studying in the health sciences departments are above the mid-level of career decisionmaking competence.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Doğan H. [Examination of contemporary career decision making approaches and models]. OPUS-Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi. 2014;4(6):10030.
  • Doğan H, Bacanlı F. [The effect of a career decision-making group guidance program on career decision-making difficulties]. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies. 2012;1:912-6.
  • Gati I, Asher I. The PIC model for career decision making: Prescreening, In-depth exploration, and choice. In: Osipow SH, Leong FTL, Barak A, eds. Contemporary Models in Vocational Psychology: a Volume in Honor of Samuel H. Osipow. 1st ed. Mahwah; Lawrence Erlbaum Associates; 2001. p.7-54.
  • Gati I, Tal S. Decision-making models and career guidance. In: Athanasou J, Esbroeck RV, eds. International Handbook of Career Guidance. 1st ed. Berlin: Springer; 2008. p.15785. [Crossref]
  • Öztemel K. [Relationships between career indecision career decision making self-efficacy and locus of control]. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF). 2012;32(2):459-77.
  • Işık E. [Relationship of childhood career development to life satisfaction, and state anxiety]. Elementary Education Online. 2014; 13(2):682-93.
  • Sarı SV, Şahin M. [The role of hope and locus of control predicting career decision making selfefficacy on senior students]. Kastamonu Education Journal. 2013;21(1):97-110.
  • Morgan T, Ness D. [Career decision-making difficulties of first-year students]. Canadian Journal of Career Development (CJCD). 2003;2(1):33-9.
  • Ulaş Ö, Yıldırım İ. [The development of career decision-making self-efficacy scale]. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 2016;6(45):77-90.
  • Bandura A. [Self-efficacy mechanism in human agency]. American Psychologist. 1982;37:122-47. [Crossref] [PMC]
  • Bandura A. Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist. 1993;28(2):117-48. [Crossref]
  • Betz NE, Klein KL, Taylor KM. Evaluation of a short form of the career decision making selfefficacy scale. J Career Assessment. 1996;4(1):47-57. [Crossref]
  • Hackett G, Betz NE. A self-efficacy approach to the career development of women. Journal of Vocational Behavior (JVB). 1981;18(3):32639. [Crossref]
  • O’Brien V, Martinez-Pons M, Kopala M. Mathematics self-efficacy, ethnic identity, gender, and career interests related to mathematics and science. J Educ Res. 1999;92(4):231-6. [Crossref]
  • Foltz BM, Luzzo DA. Increasing the career decision-making self-efficacy of nontraditional college students. Journal of College Counseling. 1998;1(1):35-44. [Crossref]
  • 16. Rogers ME, Creed PA. A longitudinal examination of adolescent career planning and exploration using a social cognitive career theory framework. J Adolesc. 2011;34(1):163-72. [Crossref] [PubMed]
  • 17. Fouad NA, Guillen A. Outcome expectations: looking to the past and potential future. Journal of Career Assessment (JCA). 2006;14:3042. [Crossref]
  • 18. Gizir CA. [A study on the problems of the Middle East Technical University senior students]. Mersin University Journal of the Faculty of Education. 2005;1(2):196-213.
  • 19. Andrew N. Clinical imprinting: the impact of early clinical learning on career long professional development in nursing. Nurse Educ Pract. 2013;13(3):161-4. [Crossref] [PubMed]
  • 20. McKenna L, McCall L, Wray N. Clinical placements and nursing students’ career planning: a qualitaty ve exploration. Int J Nurs Pract. 2010;16(2):176-82. [Crossref] [PubMed]
  • 21. Yıldırım D, Kececi A, Bulduk A. How do Turkish nursing students plan their career after the graduation? A questionnaire survey. Asia Pac Educ Rev. 2011;12(3):373-80. [Crossref]
  • 22. Chiesa R, Massei F, Guglielmi D. [Career decision-making self-efficacy change in italian high school students]. J Couns Dev. 2016;94(2):210-24. [Crossref]
  • 23. Bozgeyikli G, Bacanlı F, Doğan H. [Examination of 8th grade elementary school students’ career decision making self efficacy predictors]. Selçuk University Journal of Institute of Social Sciences. 2009;21:125-36.
  • 24. Kırdök O, Alibekiroğlu PB. [An investigation of predictive power of psychological birth order and life satisfaction on career decision making self-effıcacy in university students]. The Journal of International Social Research. 2016;9(47):497-503. [Crossref]
  • 25. Ulaş-Kılıç Ö. [The variables that effect university senior students’s career decision-making self-efficacy levels]. International Journal of Society Researches. 2018;9(16):248-75.
  • 26. Naralan A, Kaleli SS. [University students’ expectations from university and the satisfactions level from their departments: Ataturk University case]. Journal of Organization and Management Sciences. 2012;4(1):1-11.
  • 27. Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. [Nursing students' opinions related to selection and application of profession]. Dirim Tıp Gazetesi. 2008;83(1):69-5.
  • 28. Güdücü Tüfekci F, Yıldız A. [The students’ reasons of nursing preference and ideas about their future]. Journal of Atatürk University School of Nursing. 2009;12(1):31-7.
  • 29. Dinç S, Kaya Ö, Şimşek Z. [Knowledge, opinion and expectations of students in Harran University School of nursing]. Journal of Atatürk University School of Nursing. 2007;10(1):1-9.
  • 30. Erdoğan EG, Akın B. [Final year nursing students levels of job search worry (employmentanxiety) and hopelessness]. Journal of Ege University Nursing Faculty. 2016;32(1):72-89.
  • 31. Baglama B, Uzunboylu H. [The relationship between career decision-making self-efficacy and vocational outcome expectations of preservice special education teachers]. South African Journal of Education (SAJE). 2017;37(4):1-11. [Crossref]
  • 32. Wolfe JB, Betz NE. The relationship of attachment variables to career decision-making self-efficacy and fear of commitment. The Career Development Quarterly. 2004;52(4):3639. [Crossref]
  • 33. Gianakos I. Predictors of career decision-making self-efficacy. J Career Assessment. 2001;9(2):101-14. [Crossref]
  • 34. Choi BY, Park H, Yang E, Lee SK, Lee Y, Lee SM. Understanding career decision self-efficacy: a meta-analytic approach. Journal of Career Development. 2012;39(5):443-60. [Crossref]
  • 35. Brown C, Lavish LA. Career assessment with native Americans: role saliance and career decision-making self-efficacy. J Career Assessment. 2006;14(1):116-29. [Crossref]
  • 36. Concannon JP, Barrow LH. A reanalysis of engineering majors’ self-efficacy beliefs. Journal of Science Education and Technology. 2012;21(6):742-53. [Crossref]
  • 37. Nawaz S, Gilani N. Relationship of parental and peer attachment bonds with career decision-making self-efficacy among adolescents and post-adolescents. Journal of Behavioural Sciences (JBS). 2011;21(1):33-47.
  • 38. Wang N, Jome LM, Haase RF, Bruch MA. The role of personality and career decision-making self-efficacy in the career choice commitment of college students]. J Career Assessment. 2006;14(3):312-32. [Crossref]
  • 39. Eaton MC, Watson MB, Foxcroft CD, Patton W. Career decision-making self-efficacy of South African high school boys and girls. Psychol Rep. 2004;94(2):694-6. [Crossref] [PubMed]
  • 40. Saleem T, Aly M, Gul S. Career decision making self-efficacy, goal stability and academic achievement among university students. Eur J Pharm Med Res. 2017;4(8):20-5.
  • 41. Ali SR, McWhirter EH, Chronister KM. Self-efficacy and vocational outcome expectations for adolescents of lower socioeconomic status: a pilot study. J Career Assessment. 2005;13(1):40-58. [Crossref]
  • 42. Uçkun CG, Uçkun S, Üzüm B. [Office management and executive assistant students; career decision efficacy expect relationship between professional results expect: Kocaeli Vocational sample]. Electronic Journal of Vocational Colleges. 2015;181-90.
  • 43. Guay F, Ratelle FC, Senécal C, Larose S, Deschênes A. Distinguishing developmental from chronic career indecision: self-efficacy, autonomy, and social support. J Career Assessment. 2006;14(2):235-51. [Crossref]
  • 44. Restubog DLS, Florentino RA, Garcia P. The mediating roles of career self-efficacy and career decidedness in the relationship between contextual support and persistence. Journal of Vocational Behavior. 2010;77(2):186-95. [Crossref]
  • 45. Lent RW, Brown SD, Hackett G. Social cognitive career theory. In: Brown D, ed. Career Choice and Development. 4th ed. San Francisco: John Wiley & Sons; 2002. p.255-311.
  • 46. Lent RW, Brown SD, Larkin KC. Relation of self-efficacy ex-pectations to academic achievement and persistence. J Counsel Psychol. 1984;31(3):356-62. [Crossref]
  • 47. Gesinde SA. [Vocational development and adjustment]. University of Ibadan External Studies Programme Series. 2001. p.16-45.
  • 48. Ferry NM. Factors influencing career choices of adolescents and young adults in Rural Pennsylvania. Journal of Extension (JOE). 2006;44(3):1-6.
APA TEL AYDIN H, İŞCİ N (2020). Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi. , 207 - 217. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
Chicago TEL AYDIN Hatice,İŞCİ Necmettin Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi. (2020): 207 - 217. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
MLA TEL AYDIN Hatice,İŞCİ Necmettin Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi. , 2020, ss.207 - 217. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
AMA TEL AYDIN H,İŞCİ N Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi. . 2020; 207 - 217. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
Vancouver TEL AYDIN H,İŞCİ N Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi. . 2020; 207 - 217. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
IEEE TEL AYDIN H,İŞCİ N "Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi." , ss.207 - 217, 2020. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
ISNAD TEL AYDIN, Hatice - İŞCİ, Necmettin. "Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi". (2020), 207-217. https://doi.org/DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
APA TEL AYDIN H, İŞCİ N (2020). Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 12(2), 207 - 217. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
Chicago TEL AYDIN Hatice,İŞCİ Necmettin Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 12, no.2 (2020): 207 - 217. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
MLA TEL AYDIN Hatice,İŞCİ Necmettin Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, vol.12, no.2, 2020, ss.207 - 217. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
AMA TEL AYDIN H,İŞCİ N Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi. 2020; 12(2): 207 - 217. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
Vancouver TEL AYDIN H,İŞCİ N Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi. 2020; 12(2): 207 - 217. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
IEEE TEL AYDIN H,İŞCİ N "Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi." Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 12, ss.207 - 217, 2020. DOI: 10.5336/nurses.2019-71021
ISNAD TEL AYDIN, Hatice - İŞCİ, Necmettin. "Sağlık Bilimleri Bölümlerinde Okuyan Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliğinin Belirlenmesi". Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 12/2 (2020), 207-217. https://doi.org/DOI: 10.5336/nurses.2019-71021