Yıl: 2020 Cilt: 51 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 119 - 125 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17097/ataunizfd.562118 İndeks Tarihi: 11-11-2020

Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları

Öz:
Bu çalışmada Türkiye’de mandalina üretici–tüketici fiyatları ve pazarlama yapısı incelenmiştir.2003-2017 yılları arasında mandalina üretim–tüketim, dış ticaret, fiyat dalgalanmaları ve pazarlamasıüzerinde durulmuştur. Türkiye’de meyve veren ağaç sayısı ve üretim miktarında düşüş olmasına karşılıkverimde artış olduğu tespit edilmiştir. Mandalina cari ve reel fiyatlarına göre pazarlama marjlarıhesaplanmış, cari fiyatlara göre üretici ve tüketici zincirleme indeksleri hesaplanarak yıllık enflasyonoranları ile karşılaştırılmıştır. Mandalina ile ilgili arz ve talep modelleri tahmin edilmiş ve istatistikiolarak yorumlanmıştır. Sonuçta mandalina üretim miktarı üzerine mazot reel fiyatı ve trendin(zamanın), mandalina tüketim miktarı üzerine ise mandalina tüketici reel fiyatı, portakal tüketici reelfiyatı ve milli gelirin etkili olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Marketing Margins and Economic Analysis of the Mandarin Market in Turkey

Öz:
In this study, prices of the mandarin producers and consumers and its marketing structure in Turkey were examined. Between 2003 and 2017, production, consumption, foreign trade, price fluctuations, and marketing of the mandarin product were analyzed. The yield of the product in the increased bearer and the production rate increases in Turkey. Based on the current and real prices, the mandarin marketing margins were calculated, while the chain indexes of both producers and consumers were obtained through the current prices. We then compare them with the annual inflation rate in the country. Supply and demand models of the mandarin product were estimated and interpreted statistically. As a result, the real price of diesel and the trend (time) were found to have an impact on the mandarin production amount, while the mandarin consumer real price, orange consumer real price, and national income were determined to be effective on the mandarin consumption amount.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgün, C., 2006. Turunçgil Sektör Profili Raporu. Dış Ticaret Müsteşarlığı, Uygulama Servisi. https://docplayer.biz.tr/20684676- Turuncgiller-sektor-profili.html (Erişim Tarihi: 19 Şubat 2019).
  • Altundağ, S., Güneş, T., 1992. türkiye'de patates ve soğanın üretim miktarı ile fiyat ilişkileri. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yıllığı, 52- 65.
  • Aşkan, E., Dağdemir, V., 2015. Türkiye sarımsak piyasasının ekonomik analizi. Alinteri Journal of Agriculture Sciences, 28 (B): 19-26.
  • Çam, E., 2017. Yaş Sebze ve Meyve Sektörünün Güncel Durum Değerlendirmesi. İzmir Ticaret Odası Mayıs-Haziran Sektörel ARGE Bülteni, 22-25.
  • Dağdemir, V., Birinci, A. 1999. Türkiye’de patates pazarlaması ve fiyat dalgalanmalarının üretim üzerine etkisi. II. Ulusal Patates Kongresi, 28- 30 Haziran 1999, Erzurum, s: 18-24.
  • Dağdemir, V., 1998. Türkiye soğan piyasasının ekonomik analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12 (1/2): 99-114.
  • Dağdemir, V., 2019. Tarımsal Pazarlama Ders Notları (Basılmamış). Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü, Erzurum, 110 s.
  • Demir, Ü., 2015. Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı (DOĞAKA), TR63 Bölgesi Yaş Sebze Meyve Sektör Raporu, 106 s.
  • Ertek, N., Demir, O., Keskin, A., 2020. Türkiye’de Portakal Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. Atatürk Üniv. Ziraat Fak. Derg., 51 (1): 1-7.
  • FAO, 2019. Gıda ve Tarım Örgütü (Food and Agriculture Organization). http://www.fao.org/faostat/en/#data/QC (Erişim Tarihi: 19 Şubat 2019).
  • Gülten, Ş., 1985.Tarımsal Pazarlama. Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 631, Ziraat Fakültesi Yayınları No: 288, Ders Kitapları Serisi No: 45. Erzurum, 114 s.
  • MGM, 2019. Meteoroloji Genel Müdürlüğü, https://www.mgm.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 10 Şubat 2019).
  • Niyaz, Ö. C., Demirbaş, N., 2011. Türkiye yaş meyve üretim ve ihracatının son on yıllık döneminin değerlendirilmesi. Tarım Ekonomisi Dergisi, 17 (1 ve 2): 37-45.
  • TEPGE, 2019. Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitü Müdürlüğü. https://arastirma.tarimorman.gov.tr/tepge (Erişim Tarihi: 5 Şubat 2019).
  • Topcu, Y., 2003. Gıda ürünlerinde pazarlama marjı ve cebirsel analiz. Atatürk Üniv. Ziraat Fak. Derg., 34 (2): 199-207.
  • Topcu, Y., 2004. A study on the meat cost and marketing margins of cattle fattening farms in Erzurum province. Turkish Journal of Veterinary and Animal Sciences, 28 (6): 1007- 1015.
  • TÜİK, 2019. Türkiye İstatistik Kurumu, Bitkisel Üretim İstatistikleri, Ankara. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=104 6 (Erişim Tarihi: 6 Şubat 2019).
APA ERTEK N, Dağdemir V, Keskin A (2020). Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. , 119 - 125. 10.17097/ataunizfd.562118
Chicago ERTEK Nur,Dağdemir Vedat,Keskin Atilla Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. (2020): 119 - 125. 10.17097/ataunizfd.562118
MLA ERTEK Nur,Dağdemir Vedat,Keskin Atilla Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. , 2020, ss.119 - 125. 10.17097/ataunizfd.562118
AMA ERTEK N,Dağdemir V,Keskin A Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. . 2020; 119 - 125. 10.17097/ataunizfd.562118
Vancouver ERTEK N,Dağdemir V,Keskin A Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. . 2020; 119 - 125. 10.17097/ataunizfd.562118
IEEE ERTEK N,Dağdemir V,Keskin A "Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları." , ss.119 - 125, 2020. 10.17097/ataunizfd.562118
ISNAD ERTEK, Nur vd. "Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları". (2020), 119-125. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.562118
APA ERTEK N, Dağdemir V, Keskin A (2020). Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 51(2), 119 - 125. 10.17097/ataunizfd.562118
Chicago ERTEK Nur,Dağdemir Vedat,Keskin Atilla Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 51, no.2 (2020): 119 - 125. 10.17097/ataunizfd.562118
MLA ERTEK Nur,Dağdemir Vedat,Keskin Atilla Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, vol.51, no.2, 2020, ss.119 - 125. 10.17097/ataunizfd.562118
AMA ERTEK N,Dağdemir V,Keskin A Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2020; 51(2): 119 - 125. 10.17097/ataunizfd.562118
Vancouver ERTEK N,Dağdemir V,Keskin A Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2020; 51(2): 119 - 125. 10.17097/ataunizfd.562118
IEEE ERTEK N,Dağdemir V,Keskin A "Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları." Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 51, ss.119 - 125, 2020. 10.17097/ataunizfd.562118
ISNAD ERTEK, Nur vd. "Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları". Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 51/2 (2020), 119-125. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.562118