Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 20 Sayfa Aralığı: 503 - 530 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-11-2020

Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği

Öz:
Çalışanlara ödenecek ücret, hem çalışanlar açısından insankaynakları yönetiminde, hem de üretim faktörü girdisi olarakbir maliyet unsuru olması açısından üretim yönetiminde önemtaşımaktadır. İşletmede üretimi ve üretimin verimliliğini arttıran önemli bir araç olarak değerlendirilebilecek ücret, işgöreniişletmeye bağlayan etkili bir ekonomik özendirme aracıdır.Araştırmanın amacı, otel işletmelerinde uygulanan ücret yönetimine ilişkin çalışanların bakış açılarının, bazı demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Yapılan analizler sonucunda, çalışanların ücret yönetimibakış açılarında çalışma süresi, çalışılan il, eğitim durumu veçalışılan departman değişkenlerine göre; çalışanların ücret yönetimi kapsamında istihdama yönelik bakış açılarında eğitimdurumu değişkenine göre; çalışanların ücret yönetimi kapsamında motivasyona yönelik bakış açılarında çalışılan departman değişkenine göre; çalışanların ücret yönetimi kapsamındaücret politikasına yönelik bakış açılarında eğitim durumu, çalışılan departman değişkenine göre; çalışanların ücret yönetimikapsamında ücret sistemine yönelik bakış açılarında yaş, çalışılan il ve çalışılan departman değişkenine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

The Opinions of the Employees on Wage Management Applied to Them in Hotel Enterprises: The Cases of Çanakkale, Antalya and Ordu

Öz:
Employees’ wages are important not only for human resources management in terms of employees but also for production management in terms of a cost element as an input of productive factors. Wage, which can be regarded as an important means of increasing productivity, is also an effective means of economic incentive that ensures employees’ commitment to the business. The aim of this study is to determine whether hotel employees’ perceptions of wage management implemented by hotels differ by some demographic characteristics. As a result of the analysis, according to in wage management perspective of employees in terms of working time, working provinces, education status and working department variables; in the employment outlook of the employees within the scope of wage management in terms of education status variable; in the perspective of motivation of employees within the scope of wage management in terms of working department variable; in view of wage policy of employees within the scope of wage management in terms of education status and working department variables; in view of salary system of employees within the scope of wage management in terms of age, working provinces and working department variables, significant differences were found.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Andriotis, K. ve Vaughan, D. R. (2004). The Tourism Workforce and Policy: Explaring Assumptions Using Crete as the Case Study. Current Issves in Tourism, 7(1), 66-87.
  • Avder, E. (2007). İşletmelerde Verimliliğe Etki Eden Faktörler ve Örnek Bir Çalışma. Balıkesir. http://www.muhasebetr.com/
  • Ayan, A, Ünsar, A. ve Demir, F. (2014). İşgörenlerin Demografik Özelliklerine Göre İnsan Kaynakları Yönetimi Fonksiyonları Algılarının Belirlenmesi: Bir Alan Araştırması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler FakültesiDergisi, 21(1), 19- 34
  • Ayanoğlu Şişman, F. (2017). İnsan Kaynakları Fonksiyonu. Demir Uslu (Ed.). Modern İşletme (s. 347-377). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Benligiray, S. (2003). Ücret Yönetimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 1462, Eskişehir, 241s.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı.Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Bayraktaroğlu, S. (2003). İnsan Kaynakları Yönetimi. Sakarya Kitabevi, Sakarya
  • Can, H., Kavuncubaşı, Ş. ve Yıldırım, S. (2012). Kamu ve Özel Kesimde İnsan Kaynakları Yönetimi (17. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi. Çınar, M. (2017). Çalışanların Ücret Düzeylerinin Belirlenmesinde Etkili Olan Faktörler: Bursa Örneği. Uluslararası Ekonomik Araştırmaları Dergisi, 3(4),707-717.
  • DelCampo, R. G. (2011). Human Resource Management Demystified Hard Stuff Made Easy, McGraw-Hill, New York.
  • Dohmen, T. J. (2004). Performance, Seniority, and Wages: Formal Salary Systems and Individual Earning Profiles. Labour Economics, 11,741-763.
  • Eraslan, T. ve Tozlu A. (2011). Kamu Yönetiminde Performansa Dayalı Ücret Sistemi. Sayıştay Dergisi. 81, 33-61.
  • Erdem, B. (2006). Çokuluslu İşletmelerde İnsan Kaynakları Yönetimi Fonksiyonu Olarak Maaş ve Ücret Yönetimi Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Verimlilik Dergisi. Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, (3), 9-52.
  • Eren, E., Erdil, O. ve Zehir C. (2000). Türkiye’de Büyük Ölçekli İşletmelerde Uygulanan Ücret ve Maaş Yönetim Sistemi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, ss. 100-123.
  • Erkuş A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. 1. Basım. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 75-156.
  • Gegez, A. E. (2010). Pazarlama Araştırmaları. 3. Baskı, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • George, D., Mallery, P. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 11.0 Update, Pearson Education, Inc, United States of America.
  • Geylan, R. (1992). Personel Yönetimi. Tamer Ofset, MET Basım Yayım Organizasyon, Eskişehir, 270s.
  • Göksu, N. ve Öz, B. (2008). Etkin Ücret Yönetimin İşletmeye Sağlayacağı Yararlar Konusunda İşgören Algılamaları: Bir Alan Çalışma- sı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 419-436.
  • Gül, H. ve Oktay, E. (2009). Ücret, Kariyer, İş tatmini ve Performans Arasındaki İlişkiler: Karaman Valiliğinde Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 223-238.
  • Gürbüz, S. (2007). Kamu Personelinin Ücret Tatmin Seviyelerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(21), 240-260.
  • Güven, M., Bakan, İ. ve Yeşil, S. (2005). Çalışanların İş ve Ücret Tatmini Boyutlarıyla Demografik Özellikler Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Çalışması. Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 12(1), 127-151.
  • Hair, Joseph F.. Rolph E. Anderson, Ronald L. Tatham ve William Black (1998). Multivariate Data Analysis. New Jersey: PrenticeHall.
  • Haltiwanger , J. C., Lane, J. I. ve Spletzer, J. R. (2007). Wages, Productivity and The Dynamic Interaction of Businesses and Workers. Labour Economics,14,575-602.
  • Karabulut, T., Okka, T.F ve Başel, H. (2006). Bireysel Performansa Dayalı Ücret ve Verimlilik İlişkisi: Bankacılık Sektöründe Örnek Uygulama. Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F Dergisi, 11(9), 104- 118
  • Kaymaz, K. ve Sayılar, Y. (2005). Beceriye Dayalı Ücretleme Sistemi ve Tasarım Süreci.Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 118-139.
  • Kubar, Y., Yardımcı, A. (2017). Bankacılık Sektöründe Ücret Yönetimine İlişkin İş Gören Algılamaları: Malatya ili Alan Çalışması. Sakarya İktisat Dergisi, 6(4), 44-75.
  • Kuyzu, Ş.D. (2007). Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Ücret Ve Ödüllendirme Yöntemleri Konusunda İşgören Algılamaları: Kahramanmaraş Tekstil İşletmelerinde Bir Alan Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş
  • Leete, L. (2000). Wage Equity and Employee Motivation in Nonprofit and For-profit Organizations. Journal of Economic Behavior & Orga- nization, 43,423-446.
  • Lundberg, C., Gudmundson, A. ve Andersson, T. D. (2009). Herzberg’S Two-Factor Theory of work motivation tested empirically on seasonal warkers in hospitality and tourism, Tourism Management, 30, 890-899.
  • Mathis, R.L. ve Jackson, J. H. (1999). Human Resource Management (9th edition), Thompson/South Western, USA.
  • Mathis, R.L. ve Jackson, J. H. (2003). Human Resource Management, Thompson/South Western, USA.
  • Nickson, D. (2007). Human Resource Management for the Hospitality and Tourism Industries, Elsevier, USA.
  • Onurlubaş, E., Demirkıran, S., Yılmaz, N. (2015). ‘Sense of Organızatıonal Belongıng And Customer Relatıons of the Personnel in Bankıng Sector’, The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 147- 159
  • Örücü,E., Bulut, Z. A. ve Karabulut, A. N. (2005). Konaklama İşletmelerinde Uygulanan Ücret ve Ödül Yönetimi Sistemi (Muğla İli Örneği). Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 51-72.
  • Preffer, J. ve Langton, N. (1993). The Effect of Wade Dispersion on Satisfaction. Productivity, and Working Collaboratively, Evidence From College and University Faculty. Administrative Science Quarterly, 38, 382-407.
  • Simons, T. L. ve Enz, C. A. (1995). Motivating Hotel Employees: Beyond the Carrot and the Stick. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 36(1),20-27.
  • Sharma, S. (1996). Applied Multivariate Techniques. New York: John Wiley.
  • Turan, Ö. (2010). İnsan Kaynakları Yönetiminde Performansa Dayalı Ücret ve Teşvik Sistemi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 1-10
  • Usta, H. (2014). Emniyet Teşkilatı’nda Ücret Yönetimi: Rize Emniyet Müdürlüğü Alan Araştırması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 51-77.
  • Van der Wagen, L. (2007). Human Resource Management for Events Managing The Event Workforce, Events Management Series, Elsevier, UK,USA.
  • Van Ours, J. C. ve Stoeldraijer, L. (2011). Age, Wage and Productivity in Dutch Manufacturing. De Economist, 159,113-137.
  • Yenipınar, U. (2005). Otel İşletmelerinde Ücretlendirme: İzmir ili 4-5 Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Analiz. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 148-176
APA OZTÜRK D, HANCIOĞLU Y (2019). Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği. , 503 - 530.
Chicago OZTÜRK DERYA,HANCIOĞLU Yasemin Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği. (2019): 503 - 530.
MLA OZTÜRK DERYA,HANCIOĞLU Yasemin Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği. , 2019, ss.503 - 530.
AMA OZTÜRK D,HANCIOĞLU Y Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği. . 2019; 503 - 530.
Vancouver OZTÜRK D,HANCIOĞLU Y Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği. . 2019; 503 - 530.
IEEE OZTÜRK D,HANCIOĞLU Y "Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği." , ss.503 - 530, 2019.
ISNAD OZTÜRK, DERYA - HANCIOĞLU, Yasemin. "Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği". (2019), 503-530.
APA OZTÜRK D, HANCIOĞLU Y (2019). Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0(20), 503 - 530.
Chicago OZTÜRK DERYA,HANCIOĞLU Yasemin Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 0, no.20 (2019): 503 - 530.
MLA OZTÜRK DERYA,HANCIOĞLU Yasemin Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.0, no.20, 2019, ss.503 - 530.
AMA OZTÜRK D,HANCIOĞLU Y Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 0(20): 503 - 530.
Vancouver OZTÜRK D,HANCIOĞLU Y Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 0(20): 503 - 530.
IEEE OZTÜRK D,HANCIOĞLU Y "Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği." Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0, ss.503 - 530, 2019.
ISNAD OZTÜRK, DERYA - HANCIOĞLU, Yasemin. "Otel İşletmelerinde Çalışanların Kendilerine Uygulanan Ücret Yönetimi Hakkındaki Görüşleri: Çanakkale, Antalya ve Ordu Örneği". Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (2019), 503-530.