DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI

Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 41 Sayfa Aralığı: 277 - 300 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 07-12-2020

DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI

Öz:
Lindbeck, dini doktrinler nasıl ele alınmalı sorusuna kültürel-dilbilimselteorisiyle cevap vermiştir. Onun bu yaklaşımında dinler farklı kültür ve dillerinürünü olduğu için dinler arasındaki ortak deneyim ve benzerliklerreddedilmiştir. Kültürel-dilbilimsel teorinin en ayırt edici özelliklerinden biridinler arasında karşılaştırılamazlık ilkesini getirmiş olmasıdır. Bununla da dinlerarasındaki geçişkenlik yok edilmiştir. Lidnbeck’in getirmiş olduğu bu yeni yorumdinler teolojisi tartışmalarında da yeni bir akım başlatmıştır. Postliberalizm veyatikelcilik (particularism) olarak da anılan bu yaklaşımda, çoğulculuk felsefesinintam tersi bir yaklaşımla dinlerin farklılıkları üzerinde durulmuştur. Bu makaledeLindbeck’in kültürel-dilbilimsel teorisi tanıtılıp, dinler teolojisindeki yeri vedinler teolojisinde temel tartışmalara etkisi analiz edilmiştir. Son olarak,Lindbeck’in teorisinin eleştirisi yapılmış ve Lindbeck’in farklılıklar üzerindedurması öteki dinlerin farklılıklarını gerçek anlamda anlamak için önemli birgelişme olarak görülse de bunun getirmiş olduğu sorunlar vardır. Bu problemlerarasında ilk olarak dinleri belli sınırlar içine hapsedip dinler arası etkileşim veyadiyalogu anlamsız kılmasını sayılabilir. Başka bir problem de dinleri monolitikbir olguymuş gibi sunup hem herhangi bir din içindeki farklı yaklaşımları hemde din yorumlarının tarihsel bir gerçeklik olarak birbirlerini etkilediklerigerçeğini görmezden gelmesidir. Son olarak Hristiyanlığın ayırt ediciözelliklerini korumak adına oluşturduğu kültürel-dilbilimsel teorisi, dinlerinevrensellik düşüncesini de tehlikeye atmıştır.
Anahtar Kelime:

A POSTLIBERAL APPROACH TO THEOLOGY OF RELIGIONS: GEORGE LINDBECK AND INCOMMENSURABILITY OF RELIGIONS

Öz:
Lindbeck offered his cultural-linguistic theory about how religious doctrines should be examined. In his approach, he denied the common experience/essence of different religions, thus viewing different religions as the products of different cultures and languages. One of the prominent elements of Lindbeck’s culturallinguistic theory is its absolute dependence on the idea of incommensurability of religions. By this theory, he has prevented translatability of religions. Lindbeck’s theory gave rise to a new approach, namely postliberalism or particularism within theology of religions. This article describes Lindbeck’s cultural-linguistic theory and analyses its place and contribution to the field of theology of religions. It is suggested that even though his theory helps to appreciate the real differences of other faiths, it raises some problems, which are addressed here. First, his theory has locked religions into certain borders in which interreligious dialogue has become meaningless. Second, he presents religions as monolithic entities, thus overlooking the diverse interpretations within a single religion and how religions have influenced one another historically. Finally, for the sake of preventing distinct features of Christianity, Lindbeck’s theory also endangers the concept of universality religions.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BARTH, K. (1956). Church Dogmatics (C. 1–I/2.). Edinburg: Bloomsbury Publishing.
  • DAGGERS, J. (2013). Postcolonial Theology of Religions: Particularity and Pluralism in World Christianity. London: Routledge.
  • D’COSTA, G. (1986). Theology and Religious Pluralism: The Challenge of Other Religions. Oxford: Blackwell Publishing.
  • D’COSTA, G. (2009). Christianity and World Religions. Oxford: WileyBlackwell.
  • DINOIA, J. A. (1992). The Diversity of Religions: A Christian Perspective. Washington: Catholic University of America Press.
  • FLETCHER, J. H. (2005). Monopoly on Salvation?: A Feminist Approach to Religious Pluralism. New York: Bloomsbury Publishing USA.
  • GEERTZ, C. (1973). The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books.
  • GRIFFITHS, P. J. (1991). An Apology for Apologetics: A Study in the Logic of Interreligious Dialogue. Maryknoll: Orbis Books.
  • GROSS, R. (2002). Feminist Theology as Theology of Religions. Içinde S. Person (Ed.), The Cambridge Companion to Feminist Theology (ss. 60- 78). Cambridge: Cambridge University Press.
  • GUNTON, C. E., & BRAZIER, P. (2007). The Barth Lectures. London: T & T Clark.
  • HEDGES, P. (2008). Particularities: Tradition Specific Post-modern Perspectives. Içinde A. Race & P. Hedges (Ed.), Christian Approaches to Other Faith (ss. 112-135). London: SCM Press.
  • HEDGES, P. (2010). Controversies in Interreligious Dialogue and the Theology of Religions. London: SCM Press.
  • HEIM, S. M. (1995). Salvations: Truth and Difference in Religion. Maryknoll: Orbis Books.
  • HUTTER, R. (2000). Suffering Divine Things: Theology as Church Practice. Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans Publishing.
  • KING, U. (1998). Feminism: The Missing Dimension in the Dialogue of Religions. Pluralism and the Religions: The Theological and Political Dimensions, 40–55.
  • KNITTER, P. F. (2014). Introducing Theologies of Religion. Orbis Books.
  • KWOK, P. (2005). Postcolonial Imagination and Feminist Theology. Louisville: Westminster John Knox Press.
  • LINDBECK, G. (1974). Fides ex Auditu and the Salvation of Non-Christians: Contemporary Catholic and Protestant Positions. Içinde V. Vajta (Ed.), The Gospel and the Ambiguity of the Church (ss. 92–123). Philadelphia: Fortrees Press.
  • LINDBECK, G. (2003). The Church in a PostLiberal Age. London: SCM Press.
  • LINDBECK, G. A. (1984). The Nature of Doctrine: Religion and Theology in a Postliberal Age. Louisville: Westminster John Knox Press.
  • MCGRATH, A. E. (2011). Christian Theology: An Introduction (5. bs). John Wiley & Sons.
  • MICHENER, R. T. (2013). Postliberal Theology: A Guide for the Perplexed. London: Bloombury Publishing.
  • MILBANK, J. (2008). Theology and Social Theory: Beyond Secular Reason. Malden: John Wiley & Sons.
  • MOYAERT, M. (2005). Interreligious Dialogue and the Debate between Universalism and Particularism. Studies in Interreligious Dialogue, 15, 36–51.
  • MOYAERT, M. (2008). The (un-) translatability of Religions? Ricøeurs Linguistic Hospitality as Model for Inter-religious Dialogue. Exchange, 37(3), 337–364.
  • MOYAERT, M. (2012). Postliberalism, Religious Diversity, and Interreligious Dialogue: A critical Analysis of George Lindbeck’s Fiduciary Interests. Journal of Ecumenical Studies, 47(1), 64–86.
  • RAHNER, K. (1966). Theological Investigations, Vol. 5 (K.-H. Kruger, Çev.). London: Darton, Longman & Todd.
  • SURIN, K. (1988). ‘Many Religions and the One True Faith’: An Examination of Lindbeck’s Chapter Three. Modern Theology, 4(2), 187–209.
  • TRACY, D. (1985). Lindbeck’s New Program for Theology: A Reflection. The Thomist: A Speculative Quarterly Review, 49(3), 460–472.
  • WILLIAMS, R. (1989). Postmodern Theology and the Judgment of the World. Içinde F. Burnham (Ed.), Postmodern Theology: Christian Faith in a Pluralist World (ss. 92–112). New York: Harper& Row.
APA Akay Dag E (2020). DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI. , 277 - 300.
Chicago Akay Dag Esra DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI. (2020): 277 - 300.
MLA Akay Dag Esra DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI. , 2020, ss.277 - 300.
AMA Akay Dag E DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI. . 2020; 277 - 300.
Vancouver Akay Dag E DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI. . 2020; 277 - 300.
IEEE Akay Dag E "DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI." , ss.277 - 300, 2020.
ISNAD Akay Dag, Esra. "DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI". (2020), 277-300.
APA Akay Dag E (2020). DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI. Bilimname, 0(41), 277 - 300.
Chicago Akay Dag Esra DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI. Bilimname 0, no.41 (2020): 277 - 300.
MLA Akay Dag Esra DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI. Bilimname, vol.0, no.41, 2020, ss.277 - 300.
AMA Akay Dag E DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI. Bilimname. 2020; 0(41): 277 - 300.
Vancouver Akay Dag E DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI. Bilimname. 2020; 0(41): 277 - 300.
IEEE Akay Dag E "DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI." Bilimname, 0, ss.277 - 300, 2020.
ISNAD Akay Dag, Esra. "DİNLER TEOLOJİSİNE POSTLİBERAL YAKLAŞIM: GEORGE LINDBECK VE DİNLERİN KARŞILAŞTIRILAMAZLIĞI". Bilimname 41 (2020), 277-300.