SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK

Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 41 Sayfa Aralığı: 413 - 442 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 07-12-2020

SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK

Öz:
Bu çalışma Jean Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı’ndan yola çıkarakmuhafazakâr toplumlarda dini referanslara göre işleyen evlilik sürecinin dijitalortamlara taşınarak sanallaştırılmasına odaklanmaktadır. Postmodern çağın enönemli düşünürlerinden Baudrillard kuramında; gerçeğin bir daha gerigelmemek üzere yok olup gittiğini, her şeyin hipergerçekleştiğini ve gerçeğinyerini aldığını ileri sürmekte; bu yok oluş sürecinin sorumlularından biri olarakda medyayı göstermektedir. Medya gerçek olan her şeyi sanallaştırmakta vegerçekmiş gibi algılanmasını sağlamaktadır. Medyanın bu karşı konulamazsimüle etme yeteneği değişimlere daha dirençli olan geleneksel ve muhafazakârtoplumlarda bile değişimi kaçınılmaz kılmaktadır. Muhafazakâr toplumlar gerekihtiyaçların doğurduğu zorunluluklardan gerekse değişimin kaçınılmazolmasından dolayı medyayı hayatlarına entegre etmekte ve bu yeni gerçekliktarzını benimsemektedir. Özellikle yeni medya teknolojileriyle toplumsalın kılcaldamarlarına kadar nüfuz etmeye başlayan sanal gerçeklik, dini referansları,geleneksel kurumları ve kültürel normları da soyutlamakta ve kendinin birparçası haline getirmektedir. Günümüzde İslami kurallar dahilinde evlenmekisteyen kullanıcılar için tasarlanan yeni medya ortamları söz konususanallaşmanın en tipik örneği niteliğindedir. Artık kültürel kodlar ve dinireferanslar gerçek bağlamından koparılarak sanal mekanlara taşınabilmekte, busayede muhafazakâr kullanıcıların-melez bir form sunsa da-dini çekinceleriminimize edilmeye çalışılmaktadır. Bu realite göz önünde bulundurularak elealınan çalışma, İslami usullere göre yapılan evliliklerin sanal ortamlarda nasılgerçekleştiğini betimlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada yeni nesil bir araştırmayöntemi olan Netnografiden yararlanılmış ve katılımcı gözlem yoluyla veri setioluşturulmuştur. Elde edilen bulgular incelendiğinde dini veya kültürelreferansal kodların sanal ortama mutasyon geçirerek taşındığı gözlenmiştir.
Anahtar Kelime:

READING THE ISLAMIC MARRIAGE SITES BY THE CONCEPTS OF SIMULATION, REALITY, AND HYPERREALITY

Öz:
This study focuses on the virtualization of the marriage process that progresses based on religious references in conservative societies by bringing to digital media with reference to Jean Baudrillard’s Simulation Theory. Baudrillard who was the most leading philosophers of the postmodern era, asserts that the truth has vanished never to return and that everything has become hyperreal and has been replaced by the truth citing the media as one of those responsible for the process of extinction. Media virtualizes every real thing and enables them to be perceived as real. This irresistible simulation ability of the media makes the change in traditional and conservative societies that are more resistant unavoidable. Conservative societies integrate the media into their lives because of both obligations arising from the needs and the change being unavoidable; and finally, they adopt this new reality style. Virtual reality that has started to pass through the capillaries of the societies via new media technologies isolates religious references, traditional institutions, and cultural norms and makes them a part of itself. Media environments that are designed for users who want to marry within Islamic rules are the most typical examples of related virtualization today. Cultural codes and religious references can be carried to virtual spaces by separating from the true context now; by this means, the religious drawback of conservative users, in spite of a hybrid form, is tried to be minimized. This study that is conducted by considering this reality aims to describe how marriages based on Islamic rules are realized on virtual platforms. Netnography that is a new generation research method was utilized; the data set was established by participant observation technique. When the findings were examined, it was observed how religious or cultural referential codes were carried into the virtual environment after mutation.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ADANIR, Oğuz, (2008), Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler, Hayalet Kitap, İstanbul.
  • ADANIR, Oğuz. (2016) Baudrillard; İstanbul: Say Yayıncılık.
  • BAUDRILLARD Jean, (2005), Bir Parçadan Diğerine, (Çev. Yaşar Avunç), İnkılap Kitabevi, İstanbul.
  • BAUDRILLARD Jean, (2010), Nesneler Sistemi, (Çev. Oğuz Adanır), Boğaziçi Yayınları, Birinci Baskı, İstanbul.
  • BAUDRILLARD Jean, (2012b) Kusursuz Cinayet, Necmettin Sevil (çev), Ayrıntı Yayınları, Üçüncü Baskı, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, Jean (2016a), Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm, Oğuz Adanır (çev), Dördüncü Baskı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, Jean, (1991), Sessiz Yığınların Gölgesinde Ya da Toplumsalın Sonu, (Çev. Oğuz Adanır), Doğu Batı Yayınları, 1. Basım, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, Jean, (2009) Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri, (Çev. Oğuz Adanır), Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, Jean. (2002a). Tam ekran. (Bahadır Gülmez, Çev), Yapı Kredi Yayınları, İkinci Baskı, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, Jean. (2002b). Violence of the Virtual and Integral Reality, Living Literacies Text of the November, 14-16 November, Conference.
  • BAUDRILLARD, Jean. (2013). Tüketim Toplumu, (Çev. Hazal Deliceçaylı, Ferda Keskin), Ayrıntı Yayınları, Altıncı Baskı, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, Jean. (2015). Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği, (O. Adanır, Çev). Doğu Batı Yayınları, 3. Baskı, Ankara.
  • BAUDRILLARD, Jean. (2016b). Simülakrlar ve Simülasyon, (Çev. Oğuz Adanır), Doğu Batı Yayınları, 10. Basım, Ankara.
  • BAUDRILLARD, Jean.(2012a). Neden Her Şey Hala Yok Olup Gitmedi?, (Çev. Oğuz Adanır) Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • CAMPBELL, Heidi A. (2012). Understanding the Relationship between Religion Online and Offline in a Networked Society, Journal of the American Academy of Religion, 80 (1), pp. 64- 93.
  • CASEY, Cheryl A. (2001). Online Religion and Finding Faith on the Web: An Examination of Beliefnet.org, Proceedings of Media Ecology Association, Volume 2, 32-40.
  • CEVİZCİ Ahmet, (1999) Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayıncılık, 3. Basım, İstanbul.
  • ÇELİK Celalettin, (2010) Değişim Sürecinde Türk Aile Yapısı Ve Dini Paradigmatik Anlam Ve İşlev Farklılaşması, Karadeniz Araştırmaları Dergisi, Sayı 8.
  • ELLISON Nicole, HEİNO Rebecca ve GİBBS Jennifer. (2006). Managing İmpressions Online: Selfpresentation Processes İn The Online Dating Environment. Journal of Computer Mediated Communication, Volume 11, Issue 2, 1 January, pp. 415-441.
  • EROĞLU Özkan, (2014), Baudrillard’ı Okumak, Tekne Yayınları, Birinci Baskı, İstanbul.
  • GÜZEL Mehmet, (2015) Gerçeklik İlkesinin Yitimi: Baudrillard’ın Simülasyon Teorisinin Temel Kavramları, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), Bahar, sayı: 19, s. 65-84.
  • http://www.zevac.merihnet.com/index.php (Erişim Tarihi: 12-27 Ekim 2019).
  • https://www.elitislamievlilik.com/(Erişim Tarihi: 12-27 Ekim 2019).
  • https://www.gonuldensevenler.com/dashboard (Erişim Tarihi: 12-27 Ekim 2019).
  • KOZINETS Robert. V. (2006). Click to Connect: Netnography and Tribal Advertising, Jornal of Advertising Research, September, pp. 279-288.
  • METİN Osman ve KARAKAYA Şeref, Jean Baudrillard Perspektifinden Sosyal Medya Analizi Denemesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi / Cilt: 19, Sayı: 2, Aralık 2017, 109-121.
  • ÖNGEN Orkun, Sosyal Medya Kullanıcılarının Gerçeklik Yanılgısı, e-Journal of New Media/Yeni Medya Elektronik Dergi - eJNM January 2017 Volume 1 Issue 1.
  • ÖZGÜL Gönül Eda, Bir Görme Biçimi Olarak Yeni Medya: Kamusal Bir Alan İmkânının Araştırılması, Journal of Yasar University 2012 26(7) 4526 – 4547.
  • PALA Saibe, (2015). Evlilik Sitesi Kullanıcılarının Karakteristikleri ve Kullanım Motivasyonları, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • PELTEKOĞLU BALTA Filiz, (2012). Sosyal Medya Sosyal Değişim, Sosyal Medya – Akademi İçinde, Ed. Tolga Kara, Ebru Özgen, Beta Yayınları, 1. Baskı, İstanbul.
  • SMITH, Aaron ve ANDERSON Monica, (29 Şubat 2016). 5 Facts About Online Dating. Erişim Tarihi: 08 Ekim 2019, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2016/02/29/5-factsabout-online-dating/ .
  • ŞAYLAN Gencay, (2002), Postmodernizm, İmge Kitabevi, 2. Baskı, Ankara. VARNALI Kaan, (2013). Dijital Kabilelerin İzinde, Mediacat Yayınları, İstanbul.
  • VERSCHOOR-Kirss Alex, (2012). Even Satan Gets Likes on Facebook. The Dynamic Interplay of Religion and Technology in Online Social Networks, Journal of Religion and Society, Vol. 14, pp. 1- 12.
APA AKGÜL M (2020). SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK. , 413 - 442.
Chicago AKGÜL Mahmut SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK. (2020): 413 - 442.
MLA AKGÜL Mahmut SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK. , 2020, ss.413 - 442.
AMA AKGÜL M SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK. . 2020; 413 - 442.
Vancouver AKGÜL M SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK. . 2020; 413 - 442.
IEEE AKGÜL M "SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK." , ss.413 - 442, 2020.
ISNAD AKGÜL, Mahmut. "SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK". (2020), 413-442.
APA AKGÜL M (2020). SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK. Bilimname, 0(41), 413 - 442.
Chicago AKGÜL Mahmut SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK. Bilimname 0, no.41 (2020): 413 - 442.
MLA AKGÜL Mahmut SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK. Bilimname, vol.0, no.41, 2020, ss.413 - 442.
AMA AKGÜL M SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK. Bilimname. 2020; 0(41): 413 - 442.
Vancouver AKGÜL M SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK. Bilimname. 2020; 0(41): 413 - 442.
IEEE AKGÜL M "SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK." Bilimname, 0, ss.413 - 442, 2020.
ISNAD AKGÜL, Mahmut. "SİMÜLASYON, GERÇEKLİK VE HİPERGERÇEKLİK KAVRAMLARINDAN İSLAMİ EVLİLİK SİTELERİNİ OKUMAK". Bilimname 41 (2020), 413-442.