Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 47 Sayfa Aralığı: 99 - 118 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 12-11-2020

Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları

Öz:
Sade ve basit bir forma sahip olan daire,bünyesinde geçmişi geleceği ve anı barındırır.Dünyamız, güneş ve tüm gezegenler, metalparalar, görmeye yarayan göz, daire şeklindedir.Bu geometrik form geçmiş dönemden bu güneinsanoğlu için güçlü simgelerden biri olmuştur.Simgeler, düşüncelerin veya soyut kavramlarınsomutlaştırılmış, grafik gösterimi şeklindekarşımıza çıkmaktadır. İlk Çağlardan bu yanadaire formu simgesel olarak yaşamın bir parçasıdurumundadır. Yerleşim alanlarının kurulumşeklinden tutun da, gücün, sonsuzluğunanlatılmak istendiği bir çok şekil daireşeklindedir. Simgeler bize düşünme alanlarısunarlar. İnsanda var olan simgesel düşünmeşekli, sanatçıların da eserlerinde ortaya çıkar.İçerisinde farklı anlamlar barındıran daireformu başı ve sonu olmayan sonsuzluk fikrinidevindirir. Formalist yaklaşım biçimi ile çalışanbirçok sanatçı eserlerinde daire şeklinikullanmaktadır. Bu çalışmada daire formununsimgesel olarak görüldüğü yerler araştırılmıştır.Bu denli kuvvetli bir aktarım gücü olan daireformunun toplumsal bellek üzerindekiizlerinden yola çıkarak, bu kavramla çalışansanatçılar ve ele alış nedenleri eserleri üzerindenincelenmiştir.
Anahtar Kelime:

Reflections of the Circle Form in Ceramic Art

Öz:
The circle, which has a plain and simple form, contains the past, the future and the moment. Our world, the sun, all the planets, coins, the eye that has the function of seeing, are all shaped like a circle. From past to present, this geometric form has been a powerful symbol for humans. Icons appear as embodied, graphical representation of thoughts or abstract concepts. Since the early ages, the circle form has been a part of life in a symbolic way. Many shapes with which power or infinity are expressed, are symbolized with the circle. The icons offer us a space of thinking. The symbolic way of thinking in human beings also emerges in the works of artists. Circle form, which has different meanings in it, impels the idea of infinity by having no beginning and no end. Many artists who work with a formalist approach, use circle shape in their works. In this study, the places where the circle form is seen as symbolic are researched. The artists working with this form and their reasons for handling the apartment are presented. Starting from the traces of this form on social memory, the artists working with this concept and the reasons for their approach to this concept are presented.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acartürk, B. (2019). Kişisel Arşiv.
  • Bachelard, G. (2008). Mekanın Poetikası. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Cassırer, E. (2011). Sembol Kavraminin Doğasi. Ankara: Hece Yayınları.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (1997). 2. Cilt, İstanbul: Yem Yayınları.
  • Hançerlioğlu, O. (1976). Felsefe Ansiklopedisi - Kavramlar ve Akımlar. Cilt 1, İstanbul: Remzi Kitapevi Yayınları.
  • Hockley, L. (2004). Film Çözümlemesinde Jungcu Yaklaşım. İstanbul: Es Yayınları.
  • Jung, G. C. (2017). İnsan ve Sembolleri. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Koca, S. K. (2010). Genel Hatlari ile Kültür ve Sembol İlı̇ şkı̇ sı̇ . Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Dergisi, 12 (2), 87-94.
  • Küçükhemek, M. (2018). Buğday Filminde Ruhsal Gelişim Sembolü Olarak Daire (Mandala). Mahalle Mektebi, (40), 100-106.
  • New Ceramıcs (2009). The European Ceramics Magazine. Germany, 5.
  • Newton, I. (1846). Newtons Principia, The Mathematical Principles Of Natural. New York: Daniel Adee.
  • Özgündoğdu, F. (2014). Şirin Koçak’ın Seramikleri. Ceramics Art and Perception, (109), 62-67. Şirin Koçak Özeskici arşivinden.
  • Sennett, Richard (2013). Gözün Vicdanı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Schmidt, Klaus (2014). Göbekli Tepe. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • http 1: Nietzseche, Bengi Dönüş, https://academyofideas.com/2016/02/nietzsche-the-eternalreturn- suffering-and-the-affirmation-of-life/, Erişim Tarihi: 12/10/2019.
  • http://www.kemaluludag.com/yorumlar.asp, Erişim Tarihi: 1/12/2019.
  • https://www.lisahellrup.com/, Erişim Tarihi: 9/12/2019.
  • https://www.margakirbis.com/, Erişim Tarihi: 8/12/2019.
  • https://www.ryanlabar.com/, Erişim Tarihi: 8/12/2019.
  • http://islamicartsmagazine.com/magazine/view/tradition_as_innovatio n_in_the_fine_art_ceramics_of_zehra_cobanli/,Erişim Tarihi:1/12/2019.
  • https://turnercontemporary.org/?s=Seeing+Round+Corners%3A&sub mit=Search Erişim Tarihi: 12/11/2019.
  • Görsel Kaynakça
  • Görsel 1: Nietzseche, https://dusunbil.com/friedrich-nietzschedebengi- donus/, 12/10/2019.
  • Görsel 2: Göbekli Tepe, Kişisel Arşiv.
  • Görsel 3: Göbekli Tepe, Schmidt, Klaus, Göbekli Tepe, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2014.
  • Görsel 4: İtalya’da yıldız şeklinde surlarıyla Palmanova kent görüntüsü. Jung, G. C. (2017). İnsan ve Sembolleri, İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Görsel 5: Paris’te Place de L’Etoile’de daire şeklinde birleşen bir cadde görüntüsü. Jung, G. C. (2017). İnsan Ve Sembolleri, İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Görsel 6: Leonardo Da Vinci, Vitruvius Adamı – Vikipedi.
  • Görsel 7: Leonardo da Vinci (1508), Leonardo’nun not defterinden bir bölüm, İngiliz Kütüphanesi https://turnercontemporary.org/?s=Seeing+Round+Corners%3 A&submit=Search, 12/11/2019.
  • Görsel 8: Richard Long, (2011), Blaenau Ffestiniog Dairesi, Amgueddfa Cymru Kolleksiyonu https://turnercontemporary.org/?s=Seeing+Round+Corners%3 A&submit=Search, 12/11/2019.
  • Görsel 9: William Blake (1820-21), Günlerin Kadim, Fitzwilliam Müzesi,Cambridge, https://turnercontemporary.org/?s=Seeing+Round+Corners%3 A&submit=Search, 12/11/2019.
  • Görsel 10: Gabriel Orozco, https://universes.art/en/documenta/2002/bindingbrauerei/ gabriel-orozco, 3/12/2019.
  • Görsel 11: Ryan LaBar, https://www.ryanlabar.com/, 8/12/2019.
  • Görsel 12: Ryan LaBar, https://www.ryanlabar.com/, 8/12/2019.
  • Görsel 13: Ryan LaBar, https://www.ryanlabar.com/, 8/12/2019.
  • Görsel 14: Rafa Perez, https://nathanmullis3.wordpress.com/tag/rafaperez/, 5/12/2019.
  • Görsel 15: Rafa Perez, New Ceramıcs, The European Ceramics Magazine, 5/2009.
  • Görsel 16: Rafa Perez, New Ceramıcs, The European Ceramics Magazine, 5/2009.
  • Görsel 17: Lisa Hellrup, https://www.lisahellrup.com/, 9/12/2019.
  • Görsel 18: Lisa Hellrup, https://www.lisahellrup.com/, 9/12/2019.
  • Görsel 19: Lisa Hellrup, https://www.lisahellrup.com/, 9/12/2019.
  • Görsel 20: Buket Acartürk, Sanatçı Arşivi.
  • Görsel 21: Buket Acartürk, Sanatçı Arşivi.
  • Görsel 22: Buket Acartürk, Sanatçı Arşivi.
  • Görsel 23: Zehra Çobanlı, http://islamicartsmagazine.com/, 1/12/2019.
  • Görsel 24: Zehra Çobanlı, http://islamicartsmagazine.com/, 1/12/2019.
  • Görsel 25: Zehra Çobanlı, http://islamicartsmagazine.com/, 1/12/2019.
  • Görsel 26: Kemal Uludağ, https://www.galerisoyut.com.tr/kemaluludag- 2016/1/12/2019.
  • Görsel 27: Kemal Uludağ, https://www.galerisoyut.com.tr/kemaluludag- 2016/1/12/2019.
  • Görsel 28: Kemal Uludağ, http://www.kemaluludag.com/yorumlar.asp, 1/12/2019.
  • Görsel 29: Şirin Koçak, Sanatçı Arşivi.
  • Görsel 30: Şirin Koçak, Sanatçı Arşivi.
  • Görsel 31: Şirin Koçak, Sanatçı Arşivi.
APA Tanrıverdi Y (2020). Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları. , 99 - 118.
Chicago Tanrıverdi Yasemin Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları. (2020): 99 - 118.
MLA Tanrıverdi Yasemin Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları. , 2020, ss.99 - 118.
AMA Tanrıverdi Y Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları. . 2020; 99 - 118.
Vancouver Tanrıverdi Y Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları. . 2020; 99 - 118.
IEEE Tanrıverdi Y "Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları." , ss.99 - 118, 2020.
ISNAD Tanrıverdi, Yasemin. "Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları". (2020), 99-118.
APA Tanrıverdi Y (2020). Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(47), 99 - 118.
Chicago Tanrıverdi Yasemin Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.47 (2020): 99 - 118.
MLA Tanrıverdi Yasemin Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.47, 2020, ss.99 - 118.
AMA Tanrıverdi Y Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(47): 99 - 118.
Vancouver Tanrıverdi Y Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(47): 99 - 118.
IEEE Tanrıverdi Y "Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları." Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.99 - 118, 2020.
ISNAD Tanrıverdi, Yasemin. "Daire Formu ve Günümüz Seramik Sanatına Yansımaları". Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 47 (2020), 99-118.