Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki

Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 376 - 415 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-11-2020

Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki

Öz:
Bu araştırmanın amacı fen öğretmenleri ve okul müdürlerinin okullarındaki diğer öğretmenlerin okulun eğitim programının amaçlarını anlamalarına ve uygulanmasındaki başarı derecelerine yönelik görüşleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın katılımcıları 37 ülkeden TIMSS 2015 çalışmasına katılan 8. sınıf öğrencilerinin fen öğretmenleri ve onların okul müdürleridir. Araştırma 12947 fen öğretmeni ve onların okul müdürlerinin verileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verilerini, fen öğretmenlerine ve okul müdürlerine yöneltilen “öğretmenlerin okulun eğitim programının amaçlarını anlaması” ve “okulun eğitim programının uygulanmasında öğretmenlerin başarı derecesi” sorularına verilen cevaplar oluşturmaktadır. Verilerin analizinde Goodman-Kruskal Gamma testi kullanılmıştır. “Okulun eğitim programının uygulanmasında öğretmenlerin başarı derecesi” sorusunda fen öğretmenleri ve okul müdürleri arasında araştırmada yer alan ülkelerin yaklaşık %21’inde güçlü, %19’unda orta düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. “Okulun eğitim programının uygulanmasında öğretmenlerin başarı derecesi” sorusunda fen öğretmenleri ve okul müdürleri arasında araştırmada yer alan ülkelerin yaklaşık %19’unda güçlü; yaklaşık % 43’ünde orta düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Relationship of the Sciences Teachers’ and School Principals’ Opinions On the Implementation of Curricula by The Teachers in Their Schools

Öz:
The aim of this study is to set forth the relationship of the sciences teachers' and school principals' opinions on other teachers' understanding of the school curricular goals and teachers' degree of success in implementing the school's curriculum. The research study is in a survey model. Subjects of the research study are the sciences teachers that teach 8th grade students and the school principals participating in TIMSS 2015 study from 37 countries. The research was conducted with the data obtained from 12947 sciences teachers and their school principals. The research data were derived from the responses to the teachers' understanding of the school's curricular goals and the teachers' degree of success in implementing the school's curriculum. Goodman-Kruskal Gamma test was used for analysing the data. Approximately 21% of the countries that participated in the research study amongst the sciences teachers and school principals. For "teachers' understanding of the school's curricular goals", it was determined that the relationship of the sciences teachers and school principals in the countries that participated in the research study was strong for 21% and moderately positive for 19%. For "teachers' degree of success in implementing the school's curriculum", it was determined that the relationship of the sciences teachers and school principals in the countries that participated in the research study was strong for 19% and moderately positive nearly for 43%.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Babbie, E. R., Halley, F. and and 15.0 for Windows Zaino, J. (2007). Adventures in social research: Data analysis using SPSS 14.0 . California, USA: Pine Forge Press.
  • Boyd, D., Grossman, P., Ing, M., Lankford, H., Loeb, S. administrators on teacher retention decisions. and W yckoff, J. (2011). The influence of school American Educational Research Journal 333. https://doi.org/10.3102/0002831210380788.
  • Buluş-Kırıkkaya, E. (2009). İlköğretim okullarındaki fen öğretmenleri ilişkin görüşleri .
  • Bümen, N. T., Çakar, E. Türk Fen Eğitimi Dergisi, and 6(1),133148. , 48 (2), 303nin fen ve teknoloji programına Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergis i, 14(1), 203228.
  • Chirichello, M. (2010). The principal as educational leader: what makes the difference. In Huber, S. G., Saravanabhavan, R. and Hader-Popp, S. (Eds), School leadership—international perspectives (ss. 79–100). Dordrecht, Netherlands: Springer.
  • Coenders, F., Terlouw, C. and Dijkstra, S. (2008). Assessing teachers’ beliefs to facilitate the transition to a new chemistry curriculum: What do the teachers want?. Journal of Science Teacher Education, 19(4), 317-335. https://doi.org/10.1007/s10972-008-9096-5.
  • Desimone, L., Payne, B., Fedoravicius, N., Henrich, C. C. and Finn-Stevenson, M. (2004). Comprehensive school reform: An implementation study of preschool programs in elementary schools. The Elementary School Journal, 104(5), 369- 389. https://doi.org/10.1086/499758.
  • Elmore, R. F. (2004). School reform from the inside out: Policy, practice, and performance. Cambridge, MA: Harvard Education Press.
  • Eraslan, A. (2013). Teachers' reflections on the implementation of the new elementary school mathematics curriculum in Turkey. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 152-165.
  • Flick, L. B. and Lederman, N. G. (2001). The role of practice in developing expertise in teaching. School Science and Mathematics, 101(7), 345-347.
  • Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change. (4nd Ed.). New York: Teachers College Routledge.
  • Fullan, M. and Hargreaves, A. (1996). What's worth fighting for in your school? New York: Teachers College Press.
  • Gömleksiz, M. N. (2007). Yeni öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Eğitim Araştırmaları, 27, 69-82.
  • Görgen, İ. (2014). Program geliştirmede temel kavramlar. In Şeker, H. (Ed.), Eğitimde program geliştirme kavram ve yaklaşımlar (1-18). Ankara: Anı Yayınevi.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
  • Hallinger, P., Bickman, L. and Davis, K. (1996). School context, principal leadership, and student reading achievement. The Elementary School Journal, 96(5), 527-549.
  • Han, Ç. (2013). Öğretmenlerin işlevsel paradigmaları ve eğitim reformu. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 59-79.
  • Handal, B. and Herrington, A. (2003). Mathematics teachers’ beliefs and curriculum reform. Mathematics Education Research Journal, 15(1), 59-69.
  • Hargreaves, A. (2001). The emotional geographies of teachers’ relations with colleagues. International Journal of Educational Research, 35(5), 503-527.
  • Hopkins, D. (2011). Powerful learning: Taking educational reform to scale. Melbourne: Education Policy and Research Division (EECD).
  • Hord, S. M. and Hall, G. E. (1987). Three images: What principals do in curriculum implementation. Curriculum Inquiry, 17(1), 55-89.
  • Hume, A. and Coll, R. (2010). Authentic student inquiry: The mismatch between the intended curriculum and the student‐experienced curriculum. Research in Science & Technological Education, 28(1), 43-62. https://doi.org/10.1080/02635140903513565.
  • Jurdak, M. (2006b). Impact of student, teacher, school factors on achievement in mathematics and science based on TIMSS 2003 Arab Countries Data. Beirut: UNESCO Regional Office in Beirut (limited distribution). Retrieved from http://www.opentech.me/~laes/upload/editor_upload /unesco%20timss%20report-2010.pdf. at 02.05.2019.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (32. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Lezotte, L. W. ve Snyder, K. M. (2011). What effective schools do: Reenvisioning the correlates? Bloomington, IN: Solution Tree Press.
  • Martin, M. O., Mullis, I. V. S. and Hooper, M. (Eds.). (2016). TIMSS 2015 International results in science 2015. Retrieved from http://timssandpirls.bc.edu/publications/timss/2015-methods.html. at 30.04.2019.
  • Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Foy, P. and Gabrielle, M. S. (Eds.). (2012). TIMSS 2011 International results in Science. Retrieved from https://timssandpirls.bc.edu/timss2011/downloads/T11_IR_ Science_ FullBook.pdf. at 30.04.2019. Middlewood, D. (2001). Leadership of the curriculum: Setting the vision. In
  • Middlewood, D. and Burton, N. (Ed.), Managing the curriculum (ss. 107–121). London: Paul Chapman Publishing.
  • Newhouse, C. P. (2015). Measuring the meaningful use of ICT in schools: A learning environments attributes approach. International Journal of Technology Enhanced Learning, 7(4), 309-325. https://doi.org/10.1504/IJTEL.2015.074187.
  • Onyeachu, J. A. (2008). Curriculum implementation at the primary education level challenges for the 21 st century. Multidisciplinary Journal of Research Development, 10(1), 38-49.
  • Ornstein, A. C., and Hunkins, F. P. (2009). Curriculum: Foundations, principles and issues (5th ed). Boston, U.S.A: Pearson.
  • Özer, N. ve Dönmez, B. (2007). Okul güvenliğine ilişkin kurumsal etkenler ve alınabilecek önlemler. Milli Eğitim, 173, 299-313.
  • Price, H. E. (2012). Principal–teacher interactions: How affective relationships shape principal and teacher attitudes. Educational Administration Quarterly, 48(1), 39-85. https://doi.org/10.1177/0013161X11417126.
  • Roehrig, G. H., Kruse, R. A. and Kern, A. (2007). Teacher and school characteristics and their influence on curriculum implementation. Journal of Research in Science Teaching, 44(7), 883-907. https://doi.org/10.1002/tea.20180.
  • Rogan, J. and Aldous, C. (2005). Relationships between the constructs of a theory of curriculum implementation. Journal of Research in Science Teaching, 42(3), 313-336. https://doi.org/10.1002/tea.20054.
  • Şahin-Fırat, N. (2010). Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 35(156), 71-83.
  • Smith, T. M. and Desimone, L. M. (2003). Do changes in patterns of participation in teachers’ professional development reflect the goals of standards-based reform? Education Horizons, 81 (3), 119–129.
  • Spillane, J.P. and Callahan, K. C. (2000). Implementing state standards for science education: what district policy makers make of the hoopla. Journal of Research in Science Teaching, 37(5), 401–425. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(200005)37:5<401::AID-TEA2>3.0.CO;2-D.
  • Tunç, M. and Taşdöken, Ö. (2019). Kalkınmada eğitim sürecinin iktisadi analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 113-125. http://dx.doi.org/10.16953/deusosbil.459548.
  • Tunç, M. (1998). Kalkınmada insan sermayesi: İç getiri oranı yaklaşımı ve Türkiye uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), 86-106.
  • Virgilio, S. and Virgilio, I. (1984). The role of the principal in curriculum implementation. Education, 104 (4). 346-350.
  • Wiley, S. D. (2001). Contextual effects on student achievement: School leadership and professional community. Journal of Educational Change, 2(1), 1-33. https://doi.org/10.1023/A:1011505709050.
  • Youngs, P. and King, M. B. (2002). Principal leadership for professional development to build school capacity. Educational Administration Quarterly, 38(5), 643-670. https://doi.org/10.1177/0013161X02239642.
  • Yukl, G. (2012). Effective leadership behavior: What we know and what questions need more attention. The Academy of https://doi.org/10.5465/amp.2012.0088. Management Pers pectives, 26 (4), 6685. 415
APA ILGAZ G (2020). Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki. , 376 - 415.
Chicago ILGAZ GOKHAN Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki. (2020): 376 - 415.
MLA ILGAZ GOKHAN Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki. , 2020, ss.376 - 415.
AMA ILGAZ G Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki. . 2020; 376 - 415.
Vancouver ILGAZ G Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki. . 2020; 376 - 415.
IEEE ILGAZ G "Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki." , ss.376 - 415, 2020.
ISNAD ILGAZ, GOKHAN. "Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki". (2020), 376-415.
APA ILGAZ G (2020). Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 376 - 415.
Chicago ILGAZ GOKHAN Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.1 (2020): 376 - 415.
MLA ILGAZ GOKHAN Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.1, 2020, ss.376 - 415.
AMA ILGAZ G Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 376 - 415.
Vancouver ILGAZ G Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 376 - 415.
IEEE ILGAZ G "Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.376 - 415, 2020.
ISNAD ILGAZ, GOKHAN. "Fen Öğretmenlerinin ve Okul Müdürlerinin Okullarındaki Öğretmenlerin Eğitim Programlarını Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişki". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2020), 376-415.