Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 595 - 628 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-11-2020

Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları

Öz:
Biyoinformatik insan dâhil tüm biyolojik türlerin genomlarına, protein sekanslarına ve proteinlerin üç boyutlu yapılarına, metabolik yol veri tabanlarına, hibridoma bilgilerine ve biyoçeşitliliğe bağlı bilgilerine ait niceleyici verilerin toplanmasını amaçlamaktadır. Biyoinformatik konusunda yeterli çalışma olmaması gerçekliğine dayanarak, mevcut fen bilgisi öğretmenleri ile fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoinformatik ile ilgili görüşleri biyoinformatik eğitiminin ülkemizdeki durumunu resmetmesi açısından önemlidir. Bu nedenle bu araştırmada Türkiye’deki devlet okullarında görev yapan ortaokul fen bilgisi öğretmenleri ile ortaokul fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoinformatik farkındalıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın deseni olarak durum çalışması belirlenmiştir. Araştırmaya 25 fen bilgisi öğretmeni ve 30 fen bilgisi öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırmanın verilerin katılımcıların dört açık uçlu sorudan oluşan bir ankete verdikleri yanıtlar aracılığıyla toplanmıştır. Yazılı görüşlerin alınmasından sonrasında toplanan verilerin analizi için nitel içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları genel olarak incelendiğinde biyoinformatik ile genetik ve biyoloji bilimlerinin katılımcılar tarafından ilişkilendirildiği ve özellikle de biyoinformatik kapsamında genetik ile bilişim teknolojilerinin yakın ilişkide olduğu ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime:

Bioinformatics Awareness of Prospective and In-service Science Teachers

Öz:
Bioinformatics aims to collect quantitative data on genomes, protein sequences and three-dimensional structures of proteins, metabolic path databases, hybridoma information and biodiversity information of all biological species including human. Based on the fact that there are not enough studies on bioinformatics, the opinions of current science teachers and prospective science teachers about bioinformatics are important in terms of depicting the status of bioinformatics education in our country. Therefore, this study aims to determine the bioinformatics awareness of middle school science teacher and prospective science teachers. Case study is determined as the design of the research. Twenty-five science teachers and 30 prospective science teachers have participated in this study. The data of the study were collected through the responses of the participants to a questionnaire consisting of four open-ended questions. Qualitative content analysis was used to analyses the data collected after receiving written opinions. When the findings of the study are analyzed in general, it was revealed that bioinformatics and genetics and biology sciences were associated with the participants. Furthermore, in the context of bioinformatics, genetics and information technologies were closely related.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akın, C., Bürçe, B., Çevirici, B., Şahin, B., Şahin, E., & Şahin, Y. (2014). An interdisciplinary discipline: Bioinformatics, Paper presented at Başkent University Medical School 16th Student Symposium, Başkent University, Ankara.
  • Bandyopadhyay, S., & Pal, SK (2007). Classification and learning using genetic algorithms: applications in bioinformatics and web intelligence. New York: Springer Science & Business Media.
  • Campbell, C. E. (2013). Assessing student understanding of the "new biology": Development and evaluation of a criterion-referenced genomics and bioinformatics assessment (Order No. 3672159). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1647261019). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1647261019?accountid=107421.
  • Cummings, MP, & Temple, GG (2010). Broader incorporation of bioinformatics in education: opportunities and challenges. Briefings in bioinformatics, 11 (6), 537-543.
  • Creswell, J. W. (2013), Qualitative research methods (3rd Edition). Translation Editor: Tüm, M. and Demir, S. (2016). Ankara: Political Bookstore.
  • Çakır, N. (2019). Reconstruction of tissue-specific protein-protein interaction sub-networks to improve prediction accuracy of bioinformatics tools (Unpublished master's thesis). Marmara University, Istanbul.
  • Çalıbaşı, G., Kaçar, KG, Doğan, Y., Tarı, M., Sarı, B., Tonç, S., ... & Alashqar, MCA (2014). Frequency and awareness of biostatistics and bioinformatics program usage in Inciralti campus. Dokuz Eylul University Faculty of Medicine Journal, 28(2), 45-50.
  • Çubuk, C. (2019). Finding new micro-RNA using bioinformatics techniques and making variant analysis: Citrus model (Unpublished master's thesis). Dokuz Eylul University, Izmir.
  • Durmuş-Tekir, S. (2013). Investigation of infection mechanisms through pathogen-human protein-protein interactions by bioinformatics approaches (Unpublished doctoral dissertation). Boğaziçi University, İstanbul.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2001). Educational research: A guide to the process (2nd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Gollery, M. (2006). An assessment of the current state of bioinformatics education. Bioinformation 1(7), 247 -253.
  • Karaca, Y. (2018). Bioinformatic analysis of bzip (basic leucine zipper) transcription factor genes in watermelon plant and investigation of gene expression under drought stress (Unpublished master's thesis). Kastamonu University, Kastamonu.
  • Kartal, E. (2015). Identification of pathogenic mutations in neurodegenerative disorders: bioinformatic analysis of next generation sequencing data (Unpublished master's thesis). Hacettepe University, Ankara.
  • Koch, I., & Fuellen, G. (2008). A review of bioinformatics education in Germany. Briefings in bioinformatics, 9(3), 232-242.
  • Kulkarni-Kale, U., Sawant, S., & Chavan, V. (2010). Bioinformatics education in India. Briefings in bioinformatics, 11(6), 616-625.
  • Luscombe, NM, Greenbaum, D., & Gerstein, M. (2001). What is bioinformatics? A proposed definition and overview of the field. Methods of information in medicine, 40(4), 346-358.
  • Miles, MB, & Huberman, AM (1994). An expanded sourcebook: qualitative data analysis (Second edition). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
  • Ministry of Education. (2018). Elementary science curriculum, Ankara: MEB Publishing.
  • Ministry of Education. (2018b). Secondary school physics curriculum, Ankara: MEB Publishing.
  • Ministry of Education. (2018c). Secondary Chemistry Curriculum, Ankara: MEB Publishing.
  • Ministry of Education. (2018d). Secondary school biology curriculum, Ankara: MEB Publishing.
  • Ojo, OO, & Omabe, M. (2011). Incorporating bioinformatics into biological science education in Nigeria: prospects and challenges. Infection, Genetics and Evolution, 11(4), 784-787.
  • Öztemur, Y., Aydos, A., & Gür-Dedeoğlu, B. (2015) “Combining breast cancer microarray data with bioinformatics methods - metaanalysis approaches”, Turkish Hygiene Experimental Biology Journal, 72(2), 155-162.
  • Patton, MQ (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). London: Sage Publications, Inc.
  • Polat, M., & Karahan, A. (2009). A new multidisciplinary branch of science: bioinformatics and applications in medicine. SDU Faculty of Medicine Journal, 16 (3), 41-50.
  • Smith, PH (2007). Online bioinformatics education: An information systems approach to using stakeholder needs analysis for educational systems design heuristics (Order No. 3259076). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (304769081). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/304769081?accountid=107421.
  • Trinidad, SB, Fullerton, SM, Bares, JM, Jarvik, GP, Larson, EB, & Burke, W. (2012) Informed consent in genome-scale research: what do prospective participants think?, AJOB Primary Research, 3(3), 3-11.
  • Ünel, NM, Önal, İ. K., Çetin, F., Keleş, M., & Pektaş, M. (2018). Introduction to bioinformatics, Mehmet Cengiz Baloğlu (Ed.), In Bioinformatics basics and applications (p.1-15). Kastamonu: Kastamonu University Printing House.
  • Wefer, S. H. (2006). Bioinformatics in the secondary science classroom: A study of state content standards and students' perceptions of, and performance in, bioinformatics lessons (Order No. 3282747). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (305359208). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/305359208?accountid=107421
  • Wood, L., & Gebhardt, P. (2013) Bioinformatics goes to school—new avenues for teaching contemporary biology. PLoS Comput Biol , 9(6) , 30 - 89 .
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Qualitative Research Methods in Social Sciences. Ankara: Seçkin Publishing.
  • Zhong, Y., Zhang, X., Ma, J., & Zhang, L. (2003). Rapid development of bioinformatics education in China. Journal of Biological Education, 37(2), 75-78.
APA PEKTAS M, Zerman Kepceoglu G, Torun B (2020). Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları. , 595 - 628.
Chicago PEKTAS Murat,Zerman Kepceoglu Gulsah,Torun Burcu Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları. (2020): 595 - 628.
MLA PEKTAS Murat,Zerman Kepceoglu Gulsah,Torun Burcu Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları. , 2020, ss.595 - 628.
AMA PEKTAS M,Zerman Kepceoglu G,Torun B Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları. . 2020; 595 - 628.
Vancouver PEKTAS M,Zerman Kepceoglu G,Torun B Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları. . 2020; 595 - 628.
IEEE PEKTAS M,Zerman Kepceoglu G,Torun B "Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları." , ss.595 - 628, 2020.
ISNAD PEKTAS, Murat vd. "Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları". (2020), 595-628.
APA PEKTAS M, Zerman Kepceoglu G, Torun B (2020). Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 595 - 628.
Chicago PEKTAS Murat,Zerman Kepceoglu Gulsah,Torun Burcu Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.1 (2020): 595 - 628.
MLA PEKTAS Murat,Zerman Kepceoglu Gulsah,Torun Burcu Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.1, 2020, ss.595 - 628.
AMA PEKTAS M,Zerman Kepceoglu G,Torun B Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 595 - 628.
Vancouver PEKTAS M,Zerman Kepceoglu G,Torun B Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 595 - 628.
IEEE PEKTAS M,Zerman Kepceoglu G,Torun B "Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.595 - 628, 2020.
ISNAD PEKTAS, Murat vd. "Fen Bilgisi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Biyoinformatik Farkındalıkları". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2020), 595-628.